Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتاق اصناف کشاورزی کشور گفت: برای مدیریت مصرف آب بهتر است به جای اینکه در شالیزارها آبیاری به شیوه غرقابی باشد از آبیاری متناوب استفاده شود.

قاسم پیشه‌ور در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، با بیان اینکه در گذشته خطاهای بسیاری در بخش کشاورزی داشتیم، گفت:چون تصور می‌کردیم آب زیادی در کشور وجود دارد بدون هیچ مدیریتی آن را مصرف کردیم در حالی که الگوی کشت می‌گوید باید میان آب و تولیدات تناسب برقرار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: متولی آب یک دستگاه و متولی مصرف آب دستگاه دیگری است. اصطلاحا آب دو مدیریت دارد و از این جهت آسیب‌های بسیاری دیده‌ایم.

خشکه‌کاری برنج می‌تواند در مصرف آب صرفه‌جویی کند

رئیس اتاق اصناف کشاورزی با اشاره به اینکه وزارت جهادکشاورزی باید کشت‌هایی را در دستور کار خود قرار دهد تا کم‌آبی و کم بارشی جبران شود و مصرف آب به حداقل برسد، گفت: یکی از این نوع کشت‌ها می‌تواند خشکه‌کاری برنج باشد. بهتر است به جای اینکه در شالیزارها شیوه غرقابی صورت بگیرد از آبیاری متناوب استفاده شود. زیرا برنج بیشتر از آب به رطوبت احتیاج دارد.

وی افزود: کسانی که قبلا برنج می‌کاشتند از آب رودخانه و قنات برای این کشت استفاده می‌کردند. یعنی آب رودخانه و قنات در زمستان و تابستان با حرکت و عبور از مزارع، آنها را آبیاری می کرد و به سمت دریا می‌رفت. ولی در حال حاضر چنین اتفاقی نمی‌افتد. بنابراین باید این سوال را مطرح کرد که با شرایط موجود چقدر خشکه کاری برنج در الگوی کشت دیده شده و چه مشوق هایی برای آن در نظر گرفته شده است؟

آبیاری کم فشار هنوز جایگاه خود را در مزارع ما پیدا نکرده

پیشه‌ور در ادامه گفت: باید برای برنج آبیاری کم فشار انجام شود. این طرح دو سه سالی است که شروع شده و دولت مبالغی برای آن تخصیص داده است. ۱۵ درصد آن توسط کشاورز و ۸۵ درصد آن را دولت متقبل می‌شود که‌ آب به جای اینکه در معرض خورشید باشد از زیر زمین به گیاهان داده شود. متاسفانه در حال حاضر این طرح در کمتر از ۵ درصد مزارع ما انجام می‌شود و هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده و البته کشاورز هم احساس می‌کند که تغییر الگوی کشت، زمانبر بوده و ریسک بسیاری دارد.

کشت در فضای سربسته را توسعه دهیم

وی در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان کشاورزان را تشویق کرد از روش‌های جدید آبیاری‌ استفاده کنند، گفت: علاوه بر اینکه نیازمند تجهیزات و ادوات جدید و به روز هستیم باید کشت در فضای سربسته را توسعه دهیم. با احداث گلخانه‌ها و توسعه آنها می‌توانیم آب را مدیریت کنیم. برای احداث گلخانه نیز باید به کشاورزان تسهیلات لازم داده شود.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت نیز بایستی در دستور کار قرار گیرد، گفت: در شمال کشور دو کشت گندم و برنج صورت می‌گیرد. گندم اواخر خرداد برداشت می‌شود و بعد از آن برنج کشت می‌شود که زمین خشک است. بهتر است به جای گندم، کلزا کاشته شود، زیرا کلزا اواخر اردیبهشت ماه برداشت می‌شود و بعد از آن زمین رطوبت کافی دارد و یکماه مصرف آب‌ نیز کمتر است. بنابراین باید قیمت کلزا افزایش یابد تا کشاورزان به کاشت آن تشویق شوند.

ارقام محلی برنج آب کمتری مصرف می‌کند

وی در ادامه اضافه کرد: ارقام برنج پرمحصول مانند فجر و شیرودی ۱۲۰ روز مصرف آب دارند در صورتی که رقم‌های محلی مانند طارم و هاشمی بین ۷۵ تا۹۰ روز آب مصرف می‌کنند.  یعنی کاشت ارقام محلی یک ماه تا ۴۵ روز در مصرف آب صرفه جویی می‌کند. دولت باید کاشت ارقام محلی را حمایت کند و مشوق‌هایی برای کشاورزان در نظر بگیرد.   همچنین اگر مثلا برنج طارم کشت شود بلافاصله می‌توان کشت دیگری انجام داد در حالی که در سایر ارقام پرمحصول چنین چیزی امکان ندارد.

مزارع به راحتی قطعه بندی می‌شوند

پیشه‌ور در پاسخ به این سوال که گفته‌می شود خرده مالکی بودن زمین‌های کشاورزی منجر به این شده که رشد و توسعه در بخش کشاورزی امکان‌پذیر نشود و آیا با این موضوع موافق هستید یا خیر؟ گفت: متاسفانه سالهاست که اراضی بزرگ تقسیم و از صنعتی شدن خارج شده است. بنابراین عملا آبیاری تحت فشار در این اراضی یا استفاده از پهپادها و سمپاشی با هواپیما در این اراضی توجیه اقتصادی ندارد. حتی حضور مهندسان ناظر هم در این اراضی خرد توجیهی ندارد. به همین منظور زمین‌های کشاورزی با شیوه غرقابی آبیاری می شوند که این شیوه مصرف آب را بالا می‌برد.

وی تصریح کرد:موضوع دیگری که باید مجلس آن را مشخص می‌کرد قانون سهم الارث است. در بحث خانه یا کارخانه اگر بزرگ خانواده‌ای از دست برود آن خانه یا کارخانه تقسیم نمی‌شود بلکه تنها سهم هر یک از وراث مشخص می شود. اما در مزارع اینگونه نیست و زمین قطعه بندی می‌شود. مثلا اگر یک زمین ۱۰ هکتاری وجود داشته باشد این زمین به ۱۰ قطعه یک هکتاری بین ورثه تقسیم می‌شود.

اراضی کشاورزی باید یکپارچه و سند دار شوند

رئیس اتاق اصناف کشاورزی در ادامه گفت: یکی از راه‌هایی که می‌تواند از قطعه قطعه شدن زمین‌های کشاورزی جلوگیری کند سند دار کردن اراضی کشاورزی است. اگر برای زمین‌ها سند تعیین شود و همچنین اراضی نیز یکپارچه شوند قطعا این اراضی می‌توانند خدمات نوین دریافت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاشت برخی محصولات کشاورزی با توجه به شرایط اقلیمی ایران یعنی آب و هوای خشک و نیمه خشک الزامی دارد یا خیر؟ گفت: این وظیفه به اتاق اصناف کشاورزی واگذار شده که برای هرگونه فعالیت کشاورزی پروانه صادر کند. یعنی اگر تولید هر محصولی به میزان مشخصی رسید دیگر پروانه‌ای برای آن صادر نشود و اگر هم صادر شد مشوقی برای آن در نظر گرفته نشود یا اگر تولید شد صادرات انجام شود و اگر با کمبود در داخل مواجه شدیم واردات انجام شود.  

وزارت جهاد برای ساماندهی اطلاعات کشاورزان همکاری نمی‌کند

پیشه‌ور با بیان اینکه  هنوز آمار و ارقام دقیقی از تولیدات نداریم و هر آن چیزی که اعلام می شود خود اظهاری است، گفت: از ۴.۵ میلیون کشاورز تنها یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را ساماندهی کردیم. یعنی دقیقا مشخص است که این تعداد کشاورز چه محصولی می‌کارند، نوع درخت، قلمه و پیوند، بذر، کود، سم و همچنین مشخصات زمین آنها مشخص و در سامانه مربوطه بارگذاری شده است. در این بین تنها بخشی که همکاری نمی‌کند وزارت جهادکشاورزی است. وزارت جهادکشاورزی باید هر نهاده‌ای که به کشاورزان می‌دهد را در سامانه اعلام کند، ولی متاسفانه چنین اتفاقی نمی‌افتد و به هر کشاورزی که به سازمان‌های مربوطه مراجعه می‌کند نهاده تحویل داده می‌شود.

وی در پایان گفت:اینکه چرا کشاورزان به سمت کاشت صیفی جات می روند کاملا مشخص است. کشاورز به دنبال سود است و محصولی می‌کارد که سود بیشتری داشته باشد. اگر می‌خواهیم کاشت محصولات استراتژیک داشته‌ باشیم باید قیمـت‌های مناسبی برای این محصولات در نظر بگیریم و از کشاورزان برای کاشت محصولات استراتژیک حمایت کنیم.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: اتاق اصناف کشاورزی ، گندم ، برنج ، کلزا ، آبیاری تحت فشار ، وزارت جهاد کشاورزی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اتاق اصناف کشاورزی گندم برنج کلزا آبیاری تحت فشار وزارت جهاد کشاورزی رئیس اتاق اصناف کشاورزی الگوی کشت خشکه کاری پیشه ور زمین ها برای آن مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۹۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در مصرف برق صرفه جویی کنید خودرو جایزه ببرید

مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل شرکت توانیر در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: اقداماتی برای گذر از اوج بار در نظر گفته شده است که ۱۸۰ برنامه عملیاتی در ۶ محور که بخشی مربوط به توسعه نیروگاه‌ها است.

وی ادامه داد: ۸ هزار و ۳۰۰ مگاوات برق از ابتدای دولت تا کنون به ظرفیت شبکه برق افزوده شد.

وی ادامه داد: صنایع انرژی بر مکلف به ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه بودند که کمک شایانی به شبکه برق می‌کند. همچنین در خصوص ماده ۴ صنایعی که اقدامی نکرده اند برنامه‌های تنظیم شده‌ای وجود دارد که در حال هماهنگی با وزارت صمت هستیم همچنین صنایعی که اقدام به ساخت نیروگاه کرده اند معاف از برنامه مدیریت مصرف می‌شوند.

مدیر عامل شرکت توانیر در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه چه تدبیری برای پرداخت بدهی ۱۰۰ همتی وزارت نیرو به نیروگاه‌ها در نظر دارد، خاطر نشان کرد: اواخر سال گذشته ۳۰ همت بین شرکت‌های تولید برق پرداخت شده است و اکنون بدهی وزارت نیرو به تولید کنندگان برق ۱۰۰ همت است که ۴۰ درصد مربوط به بانک‌ها و ما بقیه مربوط به تولید کنندگان است که طبق برنامه این بدهی باید طی ۳ سال تسویه شود. همچنین پیش بینی می‌شود که ۴۰ همت از طریق بورس انرژی در اختیار تولید کنندگان قرار دهیم و ما بقیه آن را از راه‌های دیگر تأمین کنیم.

رجبی مشهدی در رابطه با برنامه‌های تشویقی مدیریت برق در زمان اوج بار خاطر نشان کرد: پاداش صرفه جویی مطابق قبل است و مشترکان می‌توانند با کاهش مصرف پاداش بگیرند.

وی ادامه داد: علاوه بر پاداش صرفه جویی که بر قبوض اعمال می‌شد ۴۷ میلیون جایزه نظیر خودرو و لوازم خانگی برای مشترکان خانگی خوش مصرف در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل توانیر خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران چاه‌های کشاورزی که ۵ ساعت مشارکت در مدیریت مصرف داشته باشند، ۱۹ ساعت باقی مانده برق آنها رایگان است. در صورتی که مشارکت بیشتر از ۵ ساعت باشد، پاداش نقدی شامل آنها خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون تعداد قابل توجهی مرکز استخراج رمز ارز وجود دارد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۸ هزار مرکز غیرمجاز رمزارز شناسایی شد و ۸۰۰ مگاوات معادل مصرف این ماینر‌ها بوده که برای تأمین آن باید ۱۱۰۰ مگاوات نیروگاه را ایجاد شود.

رجبی مشهدی ادامه داد: بر اساس قانون جدید این دستگاه‌ها امحا می‌شود و معادل ۱۰۰ برابر تعرفه‌های برق جریمه می‌شوند. موارد مجاز نیز بر اساس ضوابط ۱۲ شب تا ۷ صبح از ماینر‌ها استفاده کنند و اگر از تابلو برق سبز خرید کنند محدودیتی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه تعرفه برق در سال جاری تغییر پیدا نمی‌کند، خاطر نشان کرد: مشترکانی که بر اساس الگوی مصرف، مصرف برق داشته باشند تعرفه آنها یارانه‌ای محاسبه می‌شود و افرادی که بیش از الگوی مصرف، مصرف برق داشته باشند تعرفه آنها به صورت پلکانی محاسبه می‌شود.

به گفته این مقام مسؤول میزان مصارف از الگو در هر اقلیم افزایش یابد میزان تعرفه نیز افزایش می‌یابد. ۲.۵ درصد مشترکان که تعدادشان کمتر از یک میلیون مشترک است دوبرابر الگو مصرف می‌کنند.

وی در رابطه با تغییر ساعت ادارات از خرداد ماه، اضافه کرد: بر اساس ماده ۴ مصوبه هیأت وزیران تغییر ساعت کاری را خواهیم داشت و اگر تغییری در این زمینه اتفاق بیفتد اطلاع رسانی خواهد شد. همچنین از ۱۵ خرداد تغییر ساعت کاری را خواهیم داشت.

مدیر عامل توانیر اضافه کرد: برنامه ما این است که بخش خصوصی در صادرات و ترانزیت برق مشارکت کند. در گام اول افغانستان، پاکستان و ترکیه و عراق با ظرفیت ۳۰۰ مگاوات امکان صادرات وجود دارد. قطعاً این به توسعه سرمایه‌گذاری تجدیدپذیر‌ها کمک خواهد کرد و بر این اساس تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر می‌توانند ۸ ماه برق خود را صادر کنند و ۴ ماه دیگر برق را در تابلو برق عرضه کنند.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته ۶۰۰ مگاوات تبادل برق را با ترکیه داشتیم. برنامه ریزی کردیم برای نهایی کردن بخش تجاری خرید و فروش برق با بازار منطقه‌ای در کشور ترکیه معرفی شده که اگر نهایی شود امکان تجارت با کشور ترکیه فراهم است. پیش‌بینی می‌کنیم ۵۰۰ مگاوات واردات برق از کشوره‌ای ترکمنستان و ارمنستان داشته باشیم.

منبع: مهر

tags # اخبار اجتماعی سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • آبیاری ۸۰ درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • خودرو ، جایزه صرفه جویی در مصرف برق
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • توسعه مزارع نوآور بهره‌ور راهکاری برای ایجاد تحول در کشاورزی
  • در مصرف برق صرفه جویی کنید خودرو جایزه ببرید
  • با صرفه جویی در مصرف برق، خودرو جایزه بگیرید
  • کنتورهای هوشمند موجب صرفه جویی برق شدند
  • جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی