Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن اکبری در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست ایرنا افزود: توله یوز توران تقریبا از مرحله شیرخشک عبور کرده و به مرحله گوشتخواری رسیده است، البته فعلا بیشتر گوشت مرغ مصرف می کند اما گوشت قرمز هم می خورد و به سمت مرحله ای که کامل گوشتخوار شود و گوشت قرمز استفاده کند پیش می رود.

وی اظهار داشت: مکمل های غذایی هم به توله داده می شود، از زمانی که تقریبا گوشتخواری را شروع کرده یعنی حدود ۲ هفته پیش وضعیت توله خیلی بهتر شده، روند رشد، وزن گیری، تحرک و شادابی توله خیلی بیشتر شده و اگر مشگلی پیش نیاید کم کم می تواند کمبود وزنی که داشت را جبران کند و به رشد خودش در مسیر طبیعی ادامه دهد، اگر چه هنوز توله است و سیستم ایمنی بدنش ضعیف است و باید تحت نظر نگهداری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یوزپلنگ توران تا آخر سال آماده باروری دوباره است

وی همچنین درباره شرایط ایران یوزپلنگ مادر در منطقه توران گفت: وضعیت ایران یوزپلنگ ماده خوب است و روال طبیعی خود بعد از سزارین را طی می کند و امیدواریم در آینده نزدیک وارد فاز تکثیر شویم.

اکبری درباره اینکه چه زمانی آماده زادآوری مجدد است، افزود: برای جفت گیری مجدد مشکلی ندارد، نظر دامپزشکان داخلی و همچنین پیتر کالدوِل دامپزشک آفریقایی که به ایران آمده بود این است که ولو اینکه یوزپلنگ آمادگی هم پیدا کند اما فعلا باید صبر کنیم تا بدنش کاملا آماده شود و بازیابی صورت گیرد که به نظر می رسد اواخر سال بتوانیم حیوان را وارد سیکل زادآوری کنیم اما فعلا از نظر طبیعی مشکلی نیست و فقط باید این دوره بازیابی بگذرد.

وضعیت ایران یوزپلنگ ماده خوب است و روال طبیعی خود بعد از سزارین را طی می کند و امیدواریم در آینده نزدیک وارد فاز تکثیر شویم. معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ایران بعد از عمل سزارین بلافاصله به حالت طبیعی برگشت، البته مدتی آنتی بیوتیک مصرف کرد و زمانی که مورد معاینه دامپزشک آفریقایی قرار گرفت اعلام شد که وضعیت کاملا خوب است و مشکلی برای بارداری دوباره وجود ندارد.

وی درباره وضعیت فیروز یوزپلنگ نر در اسارت گفت: فیروز همچنان در اسارت است و برای دوره بعدی بارداری ایران استفاده می شود، این حیوان دیگر از طبیعت جدا و سیکلی برایش در این زادآوری تعریف شده است و چون نر دیگری هم نداریم و سنش هم بالا است و مدتی هم در اسارت مانده از این رو برگرداندن حیوان به طبیعت حساسیت هایی دارد؛ به هر حال حیوان یک مدتی از طبیعت جدا مانده، شکار نکرده و غذای آماده خورده است ضمن اینکه نر دیگری نداریم که بتوانیم در روند تکثیر از آن استفاده کنیم در واقع ذخیره یوز ما در طبیعت آنقدر نیست که بتوانیم فیروز را با یک نر دیگر عوض کنیم.

۱۱ اردیبهشت ماه ایران یوزپلنگ در اسارت سایت توران به روش سزارین سه توله یوز به دنیا آورد اما بعد از به دنیا آمدن توله ها مادر آنها را نپذیرفت از این رو به ناچار به صورت دستی تغذیه شدند اما بعد از سه روز ( ۱۴ اردیبهشت) یکی از توله ها که به گفته مسوولان سازمان محیط زیست نقص ژنتیکی داشت تلف شد، دومین توله یوز هم ۲۸ اردیبهشت ماه تلف شد که این مساله حاشیه های زیادی به همراه داشت، توله سوم هم به بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل و تحت نظارت های دامپزشکی قرار گرفت.

با توجه به اهمیت حفظ حیات و نسل این گونه ارزشمند و نبود تجربه کافی در کشور در زمینه دستی بزرگ کردن توله یوزها، سازمان حفاظت محیط زیست از یک دامپزشک متخصص یوزها از آفریقا دعوت کرد تا به ایران بیاید و یوز مادر و توله را مورد معاینه قرار دهد که چهارم خرداد دکتر پیتر کالدوِل از یک مرکز نگهداری یوزهای آفریقایی، برای یک سفر ۵ روزه عازم ایران شد و در این مدت به طور کامل ایران و توله را تحت معاینه قرار داد.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست یوز ایرانی پارک ملی توران آهنگ حیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست یوز ایرانی پارک ملی توران سازمان حفاظت محیط زیست یوز ایرانی پارک ملی توران آهنگ حیات ایران یوزپلنگ محیط زیست ایران یوز توله یوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۹۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی

سفیر ایران در کویت در دیدار با دبیرکل جدید سازمان منطقه‌ای حفظ محیط زیست دریایی از آمادگی ایران برای همه گونه کمک و همیاری با این سازمان در جهت جلوگیری از فجایع زیست محیطی خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، سفیر کشورمان در دیدار با دبیرکل جدید سازمان منطقه‌ای حفظ محیط زیست دریایی مهم‌ترین محورهای گسترش همکاری زیست محیطی دو کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران و کویت را مورد بحث و بررسی قرار داد.

محمد توتونچی در این دیدار گفت: مدیریت چالش‌های منطقه‌ای محیط زیست و رسیدگی به آلاینده‌های زیست محیطی به ویژه با تردد روزانه ده‌ها نفتکش از خلیج فارس همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده که نه تنها حیات آبزیان بلکه حتی ساکنان مناطق ساحلی در معرض خطر قرار داده است.

سفیر کشورمان افزود: با تلاش سازمان حفظ محیط زیست دریایی (راپمی) امیدواریم میزان آلاینده‌ها کاهش یابد و جمهوری اسلامی برای همه گونه کمک و همیاری با این سازمان در جهت جلوگیری از فجایع زیست محیطی و انجام پروژه‌های تحقیقاتی و کارگاه‌های آموزشی به منظور اندازه گیری آلاینده‌ها و ایجاد ایستگاه‌های پایش آمادگی دارد.

محمد داود الاحمد، دبیرکل جدید سازمان راپمی ضمن تاکید بر نقش کلیدی جمهوری اسلامی ایران که بر نیمی از کل ساحل خلیج فارس و دریای عمان اشراف دارد، گفت: سازمان راپمی طی 45 سال فعالیت شبانه روزی و نظارت مستمر بر عبور و مرور نفتکش‌ها می‌کوشد از آلودگی محیط زیست خلیج فارس بکاهد.

وی ابراز امیدواری کرد با تشریک مساعی کشورهای عضو و بهره گیری از تجربیات متخصصان و دست اندرکاران ایرانی بتوان طرح های مفیدی برای مقابله با آلودگی و پاکسازی سواحل و محیط زیست دریایی انجام داد.

واکنش سفیر ایران در سوریه به تهدیدات توخالی رژیم صهیونیستیبررسی مناسبات ایران و ترکیه در دیدار سفیر با امیرعبداللهیان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی
  • توضیح سلاجقه درباره ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی
  • روند ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی لاک‌پشتی نیست
  • برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست
  • برخورد بازدارنده دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست
  • انتشار فراخوان دوره‌های ۲۳ و ۲۴ جایزه مهرگان ادب
  • جایزه «مهرگان» فراخوان داد
  • ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد دستور کار محیط زیست لرستان قرار گرفت
  • دانش سنتی حاصل قرن‌ها آزمون و خطا در محیط طبیعی و اجتماعی است
  • همایش ملی دانش محیط‌زیست ایران برگزار شد