Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@02:42:24 GMT

رکود و گرانی آفات طلای سرخ خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۱۹۴۰۰

رکود و گرانی آفات طلای سرخ خراسان رضوی

غلامرضا میری گفت: از دی سال گذشته تا اردیبهشت امسال صادارت زعفران ۴۰ درصد کاهش یافته و البته به همان میزان نیز شاهد افزایش قاچاق این محصول از مرز‌های کشور بوده‌ایم.

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: در حال حاضر وضعیت بازار داخلی و صادرات زعفران در حالت رکود قرار دارد و خرید و فروش زعفران نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم‌اکنون قیمت خرید هر کیلو زعفران از کشاورز بین ۲۴ الی ۳۸ میلیون تومان است.

حذف زعفران از سبد مصرفی خانوار

او گفت: وضعیت اقتصادی مردم باعث شده آن‌ها زعفران را از سبد مصرفی خود حذف کنند، زیرا زعفران کالایی لوکس است و در اولویت آخر مصرف قرار دارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: موانعی بر سر راه صادرات زعفران قرار دارد که این موانع باعث کاهش صادرات و در مقابل افزایش قاچاق این محصول از کشور شده است.

صادرکننده توان رقابت با قاچاقیان را ندارد

میری گفت: ضمن اینکه قاچاقچیان زعفران را در بازار‌های هدف صادراتی حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد کمتر از قیمت صادرکنندگان می‌فروشند و اینگونه است که صادرکننده توان رقابت با قاچاقچیان را ندارد؛ بنابراین طبیعی است که میزان صادرات زعفران از مبادی قانونی کاهش پیدا کرده است.

او گفت: یکی از موانع صادرات بازگشت ارز به کشور است که صادرکننده با این موضوع مشکلی ندارد، اما اگر بخواهیم بابت این ارز اسکناس به کشور وارد کنیم، باید چهار درصد هم بابت تحویل این اسکناس هزینه کنیم. از طرفی صادرکننده پس از ورود ارز به کشور و با فرض اینکه هم‌اکنون قیمت دلار ۳۱ هزار تومان است، باید این ارز را در سامانه نیما با قیمت ۲۶ هزار تومان بفروشد که اینجا نیز در هر دلار حدود ۵۰۰۰ تومان ضرر خواهد کرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: همچنین دولت برای نیم درصد آب مجازی مورد استفاده در فرایند تولید زعفران نیز عوارض تعیین کرده است؛ در حالی که این مورد برای صادرات سایر محصولات کشاورزی معافیت دارد. میانگین فروش زعفران در بازار‌های جهانی از قرار کیلویی ۱۳۰۰ دلار است، اما با توجه به اینکه نرخ تعرفه گمرکی حدود ۱۶۰۰ دلار تعیین شده، صادرکننده بایستی ۳۰۰ دلار باقی‌مانده را از بازار آزاد بخرد که در این مورد نیز حدود ۵۰۰۰ تومان در هر دلار ضرر خواهد کرد. مجموعه این عوامل موانعی را بر سر راه صادرات زعفران به وجود آورده است.

میری گفت: ضمن اینکه بیش از چهار سال است که پیگیر تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان موبایل با قیمت توافقی هستیم و دولت نیز حدود ۲ ماه پیش طی اطلاعیه‌ای فروش ارز صادرکنندگان زعفران به واردکنندگان موبایل را با قیمت توافقی ۲ طرف مجاز دانست، اما این دستورالعمل تنها ۲۴ ساعت دوام داشت و سپس حذف شد.

۹۰ درصد زعفران تولید شده در کشور باید صادر شود

او گفت: حدود ۹۰ درصد از زعفران تولید شده در کشور باید صادر شود. ضمن اینکه هم‌اکنون نیز مقداری زعفران جهت عرضه به بازار‌های جهانی به صورت ذخیره داریم و حدود سه ماه دیگر فصل جدید برداشت زعفران آغاز خواهد شد؛ بنابراین اضافه شدن تولید جدید زعفران به موجودی قبلی ضرر و زیانی است که دامن کشاورز را خواهد گرفت.

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از میزان برداشت یا قیمت زعفران در سال زراعی جدید داشت، اما خشکسالی، کم‌آبی و گرمای هوا تاثیرات بسزایی در برداشت این محصول خواهد داشت.

میری گفت: از مسئولان دولتی خواهشمندیم مشکلات مربوط به قوانین صادرات را حل و فصل نمایند، زیرا هنگامی که صادرات صورت نگیرد و عرضه بیش از تقاضا باشد، کشاورز متضرر خواهد شد. همچنین در صورت کاهش قیمت زعفران در بازار داخلی یا بازار‌های خارجی صادرکنندگان نیز دچار ضرر خواهند شد، چون خریداران خارجی به قیمت زعفران اعتراض کرده و صادرکنندگان نیز مجبور به مدارا کردن هستند. هم‌اکنون صادرات زعفران به ۶۷ کشور جهان صورت می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صادرات زعفران گرانی زعفران صادرات زعفران خراسان رضوی هم اکنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۹۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت زعفران نجومی شد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بازار زعفران ایران سال‌هاست، رها شده است و متولی مشخصی ندارد. برهمین اساس هم همواره سهم اندکی از سود کلان فروش زعفران نصیب کشاورزان ایرانی می‌شود. موضوعی که اخیرا دوباره از سوی شورای ملی زعفران مطرح شده است. البته این بار طبق اعلام شورای ملی زعفران این سود نصیب فروشنده زعفران و صادرکننده هم نمی‌شود؛ بلکه نصیب افرادی ناشناس با پول‌های سیاه و کثیف می‌شود.

بیشتر بخوانید: افزایش ۱۶ درصدی صادرات زعفران

علی حسینی عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران می‌گوید: کشاورز شش ماه پیش زعفران را به قیمت بسیار ارزان یعنی هر کیلو ۳۰ میلیون تومان به کسانی که با پول‌های بادآورده تجارت می‌کنند، فروخته‌اند و آنها همان زعفران را با نرخ هر کیلو ۱۱۰ میلیون بفروش می‌رسانند. به نقل از ایلنا حسینی می افزاید: این افراد فروشنده، صادرکننده این کالا نیستند. حتی خراسانی هم نیستند. اینان برخی افراد گمنام هستند که با پول سیاه، بادآورده و کثیف زعفران را در انبارهای خود جمع‌آوری کرده و اکنون عوامل این افراد آرام‌آرام این محصولات را با قیمت‌های نجومی وارد بازار می‌کنند و اینگونه القا می‌کند که زعفران در بازار دچار کمبود و کسادی شده است.

او با تاکید بر اینکه این وضعیت به نفع آینده زعفران ما نیست می‌گوید: هیچ نهادی هم نظارت نمی‌کند که محتکرینی که چندین تن زعفران را در انبارهای خود دارند و بازار را اداره می‌کند چرا اینگونه عمل می‌کنند.

حسینی با اشاره به اینکه ایران تنها تولیدکننده زعفران دنیا نیست؛ می افزاید: این وضعیتی که اکنون در داخل ایجاد شده سیگنالی برای رقبای منطقه‌ای و کشورهایی است که قابلیت افزایش تولید زعفران را دارند و وارد میدان می‌شوند و این قطعا به ضرر کشاورزی ما خواهد بود.

قاچاق زعفران آزاد

شرایط نابسامان زعفران فقط به قیمت های نجومی آن در بازار بر نمی‌گرده. چندی اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران اعلام کرده بود که حداقل در ماه ۱۰ تن زعفران به صورت قاچاق از مبادی غیر رسمی خارج می‌شود.

در این میان دولت صادرکنندگان زعفران را مجبور می‌کند آن طور که می‌خواهد و به قیمتی که می‌خواهد ارز را بازگردانند؛ در غیر این صورت آنها را جریمه می‌کند.

این درحالی که صادرکنندگان زعفران فقط می‌خواهند، ارز حاصل از صادرات زعفران را با قیمت توافقی به فروشند تا در نهایت از قاچاق این محصول جلوگیری کند.

طبق اعلام شورای ملی زعفران در سال گذشته بیش از ۲۰۰ تن زعفران در بازار داشتیم و به همین میزان هم از سال‌های گذشته در انبارها باقی مانده بود.

کد خبر: 1228215 برچسب‌ها قیمت کالا

دیگر خبرها

  • قیمت زعفران نجومی شد
  • چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ
  • هر کیلو زعفران؛ ۱۱۰ میلیون تومان!
  • بنگاه داری بانکها از آفات بزرگ مسکن کشور است
  • صادرات زعفران به ۲۰۰ تن رسید
  • حدود هفت درصد از زائران حج عمره مفرده کشور اهل خراسان رضوی هستند
  • رکود در بازار برخی اقلام غذایی با تخفیف‌ هم شکسته نشد
  • هر ماه ۱۰ تن زعفران به خارج قاچاق می‌شود
  • هر ماه ۱۰ تن زعفران به خارج قاچاق می‌شود/ صادرات ۲۰۰ تن زعفران به ۶۷ کشور
  • هر ماه چند تن زعفران به خارج قاچاق می‌شود؟