وضعیت کنونی پلاتو دریای بندرعباس حرام کردن پول بیت المال نیست؟!
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۱۹۵۴۱
ایسنا/هرمزگان رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان گفت: چرا باید مکانی که از ابتدا برای هنرمندان ساخته شده به شخصی واگذار شود که هیچ سر رشته ای از هنر نداشته و هیچ فعالیتی در آنجا انجام نمی دهد. آیا این حرام کردن پول بیت المال نیست؟!
حسین کریمی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بارها راجع به موضوع زیر ساخت ها صحبت کرده ایم، افزود: زیرساخت های نمایشی پاسخگوی جمعیت شهر بندرعباس و ظرفیت خوب هنرمندانی که تولید اثر نمایشی می کنند نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: مکانی تحت عنوان پلاتو دریا با پیشنهاد، همت و پیگیری هنرمندان در بلوار امام حسین ساخته شد و سپس بدون هیچ اطلاعی به شخصی که کوچکترین اطلاعاتی راجع به هنر ندارد واگذار شد. بعد از پیگیری ها راجع به این واگذاری متوجه شدیم که این مکان به مدت ده سال قرار داد واگذاری دارد. در حال حاضر سه سال است که این مکان در حال خاک خوردن است و شخصی که مکان را اجاره کرده هیچ فعالیتی در آن ندارد.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان اضافه کرد: چرا باید مکانی که از ابتدا برای هنرمندان ساخته شده به شخصی واگذار شود که هیچ سر رشته ای از هنر نداشته و هیچ فعالیتی در آنجا انجام نمی دهد. آیا این حرام کردن پول بیت المال نیست؟!
وی با اشاره به اینکه در هرمزگان افراد تحصیل کرده بسیار خوبی در زمینه تئاتر وجود دارد، بیان کرد: این هنرمندان از شروع تولید یک اثر نمایشی تا پایان آن هیچ کمک مالی نمیشوند و تنها اگر در جشنواره ای شرکت کنند ،هزینه بسیار اندکی به آنها جهت شرکت در جشنواره پرداخت می شود که بسیار ناچیز است.
کریمی بیان کرد: صادقانه حرفمان را می زنیم و به دنبال مطالباتمان هستیم و در این خصوص با هیچ کس تعارف نداریم. مسائل فرهگی یکی از مهمترین نیاز های مردم این شهر است که باید تامین شود و ما باید پیگیر مطالبات فرهنگی و هنری شهرمان باشیم.
وی در خصوص وضعیت تئاتر شهرستان های استان هرمزگان، عنوان کرد: چیزی به اسم پلاتو تخصصی تئاتر در شهرستان های استان وجود ندارد. در حال حاضر در بندر لنگه مکانی تحت عنوان پلاتو در حال ساخت است که هیچکدام از استاندارد های پلاتو را ندارد و صرفا مکانی است که سر هم شده است. این مکان نه نور، نه صدا نه تجهیزات دارد و به اتمام هم نرسیده و بنده نمیدانم که وزیر وقت چگونه این مکان را بهره برداری کرده است.
کریمی در باره حمایت ها در دوره جدید اداره فرهنگ و ارشاد هرمزگان، تصریح کرد: باید ببینیم در دوره جدید ریاست فرهنگ و ارشاد چه اتفاقی خواهد افتاد. هر رویداد و کار فرهنگی کمک به تمام بخش های جامعه است. کار فرهنگی کاری ارزشمند است و می تواند به جامعه کمک کند و در خیلی از موضوعات نقش آفرینی کند. بخصوص در وضعیت فعلی اقتصادی جامعه می تواند به اقتصاد نیز کمک کند و تاثیر گذار باشد ولی نیازمند درک عمیق تاثیر کار فرهنگی توسط مسئولین می باشد که که شعار فرهنگی ندهند بلکه کار فرهنگی انجام دهند.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان در پایان گفت: ما در آدرس میدان صادقیه،نبش خیابان کشاورز، مجتمع فرهنگی سید احمد خمینی دفتر انجمن هنر های نمایشی هرمزگان در خدمت تمامی علاقه مندان هستیم. ما در طول سال دوره های آموزشی در این مکان خواهیم داشت. خیلی از کسانی که علاقه مند به این حوزه بوده اند، به این مکان آمده، کشف شده اند و استعدادشان دیده شده و پیشرفت زیادی کرده اند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری استان هرمزگان کار فرهنگی انجمن هنر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۹۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا ارز دیجیتال حلال است؟
دنیای امروز با سرعتی شگفتانگیز در حال تحول است و فناوریهای نوظهور دائماً در حال دگرگونی شیوهی زندگی ما هستند. ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از جدیدترین دستاوردهای بشر، چالشها و فرصتهای جدیدی را به ارمغان آوردهاند.
اما در کنار این تحولات، پرسشهای مهمی نیز در مورد ماهیت شرعی و حلال بودن این نوع ارزها به وجود آمده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی جامع این موضوع از منظر فقه اسلامی بپردازیم و با زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کنیم تا درک عمیقتری از حلال بودن یا حرام بودن ارزهای دیجیتال پیدا کنید.
ارزدیجیتال مدیا گردآورنده آخرین اخبار حوزه بلاکچین است.
جایگاه ارز دیجیتال در فقه اسلامیدر فقه اسلامی، برای هر پدیدهی جدیدی باید بر اساس ادلهی شرعی مانند قرآن، سنت، اجماع و عقل حکم صادر شود. ارزهای دیجیتال به عنوان پدیدهای نوظهور، تاکنون مورد بحث و بررسی عمیق علماء و مراجع تقلید شیعه قرار گرفتهاند و نظرات مختلفی در مورد آنها ارائه شده است.
آیتالله خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، معتقدند که تا زمانی که ارزهای دیجیتال در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی و شرع مقدس اسلام مورد استفاده قرار گیرند، اشکالی ندارد.
ایشان در استفتایی در این مورد فرمودهاند: "خرید و فروش ارزهای دیجیتال فی نفسه اشکال ندارد، ولی باید در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی و با رعایت احکام شرعی از جمله اجتناب از غرر و ضرر و ربا انجام شود."
برخی دیگر از مراجع مانند آیتالله مکارم شیرازی، خرید و فروش ارزهای دیجیتال را به طور کلی حرام اعلام کردهاند.
ایشان در استفتایی در این مورد فرمودهاند: "با توجه به نوسانات شدید قیمت این نوع ارزها و عدم پشتوانه قوی آنها، خرید و فروش آنها شرعی نیست و میتواند مشمول غرر و ضرر باشد."
نکتهی قابل توجه این است که در این زمینه هنوز اجماع قطعی در بین مراجع وجود ندارد و هر مسلمانی موظف است برای تعیین تکلیف نهایی، به نظر مرجع تقلید خود رجوع کند.
استدلالهای موافقان و مخالفان حلال بودن ارز دیجیتال موافقان: عدم وجود نص شرعی صریح: برخی از فقیهان معتقدند که در شرع اسلام نص صریحی در مورد حکم ارزهای دیجیتال وجود ندارد. از آنجا که اصل بر اباحه است، تا زمانی که ضرر یا غرری در معاملات با این ارزها ثابت نشود، حلال تلقی میشوند. مصداق پول: برخی دیگر از فقیهان ارزهای دیجیتال را مصداق پول میدانند و از آنجا که پول به طور کلی حلال است، این نوع ارزها نیز حلال خواهند بود. قابلیت استفاده در معاملات مشروع: عدهای دیگر از فقیهان بر قابلیت استفاده از ارزهای دیجیتال در معاملات مشروع تاکید میکنند. به نظر آنها، مادامی که از این ارزها برای مقاصد حرام مانند قمار یا پولشویی استفاده نشود، اشکالی ندارد. توجه به منافع و مصالح جامعه: برخی از فقیهان با لحاظ کردن منافع و مصالح جامعه در عصر حاضر، معتقدند که استفاده از ارزهای دیجیتال میتواند فواید متعددی مانند تسهیل مبادلات مالی، افزایش شفافیت و کاهش وابستگی به سیستمهای بانکی سنتی داشته باشد. مخالفان: عدم وجود پشتوانه عینی: یکی از اصلیترین استدلالهای مخالفان، عدم وجود پشتوانه عینی برای ارزهای دیجیتال است. به نظر آنها، ارزشی که برای این نوع ارزها در نظر گرفته میشود، صرفاً ناشی از توافق بین افراد است و هیچ پشتوانه واقعی مانند طلا یا ارزهای رایج ندارد. احتمال غرر و ضرر: همانطور که قبلاً اشاره شد، نوسانات شدید قیمت ارزهای دیجیتال میتواند احتمال غرر و ضرر در معاملات با آنها را افزایش دهد. از آنجا که غرر و ضرر در شرع حرام است، خرید و فروش این نوع ارزها میتواند مشمول این حکم شود. امکان استفاده در فعالیتهای غیرقانونی: ماهیت غیرمتمرکز و ناشناس بودن ارزهایدیجیتال، امکان استفاده از آنها در فعالیتهای غیرقانونی مانند قمار، پولشویی و تامین مالی تروریسم را فراهم میکند. از آنجا که این فعالیتها حرام هستند، استفاده از ارزهای دیجیتال در آنها نیز حرام خواهد بود.
تضعیف نظام پولی و مالی: برخی از منتقدان معتقدند که رواج ارزهای دیجیتال میتواند به تضعیف نظام پولی و مالی سنتی کشورها منجر شود و از این طریق به اقتصاد آنها آسیب برساند.استاد محمدجواد فاضل لنکرانی، از فقهای برجستهی معاصر، در این مورد میگوید: "ارزهای دیجیتال با ماهیت غیرمتمرکز خود، حاکمیت دولتها بر نظام پولی و مالی را به چالش میکشند و این میتواند زمینهساز بیثباتی اقتصادی شود."
چالشهای حل نشده و نیاز به اجماعهمانطور که مشاهده کردید، در مورد حلال بودن ارز دیجیتال نظرات مختلفی از سوی علماء و فقها مطرح شده است. برخی از چالشهای حل نشده در این زمینه عبارتند از:
ماهیت دقیق ارزهای دیجیتال: ماهیت دقیق ارزهای دیجیتال و اینکه آیا آنها را میتوان نوعی مال یا اعتبار مالی در نظر گرفت، محل بحث است. روشن شدن این مسئله بر حکم شرعی آنها تاثیرگذار خواهد بود. قوانین و مقررات: ابهامات حقوقی و فقدان قوانین و مقررات مشخص در مورد ارزهای دیجیتال، بر حکم شرعی آنها نیز تاثیر میگذارد. تا زمانی که چارچوب قانونی مناسبی برای این حوزه تعریف نشود، تعیین تکلیف نهایی از نظر شرعی نیز با مشکل مواجه خواهد بود. استفادههای مجرمانه: امکان استفاده از ارزهای دیجیتال در فعالیتهای غیرقانونی، یکی از دغدغههای مهم مراجع تقلید است. یافتن راهکارهایی برای جلوگیری از این سوء استفادهها میتواند به صدور احکام شرعی روشنتر در مورد این نوع ارزها کمک کند. راهکارهای پیشنهادی برای استفادهی مشروع از ارز دیجیتالبا توجه به پیچیدگیهای این حوزه، برخی از کارشناسان راهکارهایی را برای استفادهی مشروع از ارزهای دیجیتال در جوامع اسلامی پیشنهاد کردهاند:
تدوین راهنماهای شرعی: تدوین راهنماهای شرعی جامع و به روز در مورد استفادهی مشروع از ارز دیجیتال میتواند به مسلمانان در بهرهمندی از مزایای این فناوری در چارچوب شرع کمک کند. توسعهی زیرساختهای اسلامی: ایجاد صرافیها و پلتفرمهای معتبر با رعایت موازین شرعی برای تبادل و نگهداری ارز دیجیتال، میتواند اعتماد مسلمانان به این حوزه را افزایش دهد. آموزش و آگاهیرسانی: برگزاری دورههای آموزشی و کارگاههای تخصصی برای علماء، طلاب و عموم مردم در مورد ماهیت و احکام شرعی ارز دیجیتال، میتواند به درک عمیقتر این موضوع و استفادهی صحیح از آن کمک کند.نتیجهگیری
ارزهای دیجیتال به عنوان پدیدهای نوظهور، با چالشها و فرصتهای جدیدی در دنیای اسلام روبرو شدهاند. در این مقاله سعی کردیم تا با زبانی ساده و قابل فهم، به بررسی ابعاد مختلف حلال بودن یا حرام بودن آنها بپردازیم.
مهمترین نکته این است که در حال حاضر، اجماع قطعی در بین مراجع تقلید در مورد حکم شرعی ارزهای دیجیتال وجود ندارد. مسلمانان موظفند برای تعیین تکلیف نهایی، به نظر مرجع تقلید خود رجوع کنند و در عین حال، در هنگام استفاده از ارز دیجیتال، ملاحظات شرعی و قانونی را مد نظر قرار دهند.
آیندهی ارزهای دیجیتال در دنیای اسلام، وابستگی زیادی به نحوهی برخورد علماء و مراجع تقلید با این پدیده و همچنین، تلاشهای صورت گرفته برای رفع ابهامات شرعی و حقوقی در این حوزه دارد.