Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@12:06:01 GMT

نفس مازندران تنگ است/ مازوت سوزی در نیروگاه

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۰۱۹۸

نفس مازندران تنگ است/ مازوت سوزی در نیروگاه

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: رنگ آسمان در شرق مازندران با غرب استان فرق دارد و لایه‌هایی از گرد و غبار آسمان آ منطقه را پوشانده است و شدت و غلظت آن به حدی بوده که سلامت مردم را به خطر انداخته است.

طی سال‌های سال گلایه و اعتراض اهالی و ساکنان شرق استان به جایی نرسید و و هر روز مصرف سوخت مازوت در این نیروگاه بیشتر می‌شود و این درحالی است که اهالی منطقه توقف کامل مازوت سوزی را خواستار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین طی هفته‌های اخیر پویش‌های مختلفی در فضای مجازی و حقیقی برای کاهش و توقف سوخت مازوت در مازندران تشکیل شده است و کارزاری مجازی نیز در این زمینه شکل گرفته است.

محمد نظری یکی از ساکنان شرق مازندران با بیان اینکه سوخت مازوت در نیروگاه خسارت‌های زیادی بر تولیدات کشاورزی و سلامت مردم منطقه گذاشته است، افزود: این آلودگی از خطرناک‌ترین نوع آلودگی در مناطق شرقی استان است.

سوخت مازوت در نیروگاه خسارت‌های زیادی بر تولیدات کشاورزی و سلامت مردم منطقه گذاشته است

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه وجود ذرات گرد وخاک وخاکستری و لایه غشایی را با چشم غیرمسلح هم می‌توان در آسمان دید، افزود: جمعیت قابل توجهی در حاشیه نیروگاه زندگی می‌کنند و شدت گردو غبار ناشی از مازوت سوزی در روزهای تابستان بیش از دیگر روزها است.

این روستایی آلاینده سبب شده تا کشاورزی و زندگی مردم منطقه دچار اختلال شود و ذرات مازوت روی سطوح به صورت قشری از غبار قابل مشاهده است.

شرق مازندران درحالی با پدیده گرد و غبار و آلودگی ناشی از مازوت سوزی روبرو است که قطب تولیدات کشاورزی و دامی مازندران محسوب می‌شود و بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی و شیلاتی در این منطقه تولید می‌شود.

گازهای خروجی نیروگاه چرخه معیوب و خطرناکی ایجاد کرده است

حر منصوری دیده بان محیط زیست و تشکل‌های زیست محیطی نیز با بیان اینکه روزانه هشت تا ۱۰ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه مصرف می‌شود، افزود: ۲۲ هزار هکتار اراضی و مزارع بکر کشاورزی در حاشیه نیروگاه وجود دارد که همگی متأثر از ضربه بهداشتی و اقتصادی سو بهره برداری از این نیروگاه گازی قرار گرفته است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه بخش قابل توجهی از محصولات نظیر برنج، مرکبات، گندم، صیفی جات و غیره در مزارع حاشیه نیروگاه تولید می‌شود، ادامه داد: گازهای خروجی نیروگاه خطرناک بوده و چرخه معیوب و خطرناک را بین آب و هوای منطقه ایجاد می‌کند.

وی با اظهار اینکه طی سال‌های اخیر مراجعه مردم منطقه به چشم پزشکی برای درمان التهاب چشم و دیگر بیماری‌های تنفسی و پوستی به طور محسوسی افزایش یافته، است، افزود: این مسائل ناشی از پیامدهای مازوت سوزی نیروگاه است.

توقف و حذف مازوت سوزی در نیروگاه شهید سلیمی نکا خواسته و مطالبه دیرینه مردم منطقه به شمار می‌رود و طی سال‌های گذشته چهار واحد بخار به دلیل عدم تخصیص گاز از سوی وزارت نیرو و وزارت نفت، به صورت طولانی از سخت سخت مازوت با گوگرد بالا استفاده کردند.

در هفته جاری با تعمیر واحدها دو واحد با تخصیص گاز به سوخت گاز مجهز شدند و تلاش برای حذف کامل مازوت از چرخه سوخت نیروگاه برای سلامتی مردم، پاکی هوا، آب، خاک ادامه دارد.

توقف مازوت سوزی نیروگاه پیگیری می‌شود

عطاء الله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز با اشاره به اینکه حذف نیروگاه از فهرست نیروگاه‌های مازوت سوز پیگیری می‌شود، به اثرات مخرب مصرف مازوت بر سلامت مردم منطقه و پیامدهای زیست محیطی آن اشاره کرد و گفت: این خواسته و مطالبه پیگیری می‌شود.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کاهش آلودگی و مازوت سوزی این نیروگاه در دستور کار قرار گرفته است و سنجش مستقیم گازهای آلاینده خروجی از نیروگاه نیز توسط کارشناسان انجام می‌شود.

نیروگاه نکا با ظرفیت تولید دو هزار و ۲۱۴ مگاوات به عنوان یکی از نیروگاه هیا بزرگ کشور چهار درصد برق ایران را تأمین می‌کند. در حال حاضر واحدهای یک و دو نیروگاه گاز سوز شدند و تلاش برای حذف سوخت مازوت در دو واحد دیگر ادامه دارد.

امیر یوسف فولادی مدیرعامل شرکت تولیدی نیروی برق شهید سلیمی نکا با بیان اینکه تصمیم گیری درباره مازوت سوزی در اختیار این مدیریت نیست، گفت: سوخت پایه نیروگاه گاز طبیعی است و استفاده از آن به نفع نیروگاه و محیط زیست است اما وقتی گاز به نیروگاه نمی‌رسد مجبور به استفاده از مازوت برای گرم کردن بویلرها هستیم.

نیروگاه نکا در سال قبل بیش از یک میلیارد و ۵۰۷ ملیون لیتر مازوت و یک میلیارد و ۲۴۷ میلیون مترمکعب گاز مصرف کرده است. این نیروگاه چهار درصد برق کشور را تولید می‌کند.

کد خبر 5531896

منبع: مهر

کلیدواژه: نیروگاه برق سوخت مازوت محیط زیست مازندران بوشهر زلزله هرمزگان کرمانشاه زمین لرزه خطبه های نماز جمعه ویروس کرونا زلزله مجلس شورای اسلامی آلودگی هوا خراسان رضوی اردبیل آمار کرونا جهرم مشهد سوخت مازوت مازوت سوزی مردم منطقه سلامت مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۰۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در شرق تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، شهردار منطقه ۱۳ تهران گفت: بخش‌هایی از اراضی بوستان جنگلی سرخه حصار وخجیر به سبب بارش‌های بهاری پوشیده از علف‌های هرز شده‌اند که با گرم شدن هوا و پایان فصل بهار خشک می‌شوند و امکان آتش سوزی افزایش پیدا می‌کند.

محمد هادی علی احمدی افزود: برای مدیریت و پیشگیری از وقوع احتمالی حریق در اراضی جنگلی منطقه ۱۳، طرح پاکسازی و جمع آوری علف‌های خشک و هرز اجرایی شده است.

شهردار منطقه ۱۳ گفت: گروه‌های اجرایی اطفای حریق هم در بوستان جنگلی سرخه حصار و اراضی خجیر به صورت مداوم و مستمر گشت زنی می‌کنند.

دیگر خبرها

  • واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد
  • بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد
  • رئیسی به سریلانکا رفت + عکس و فیلم
  • حمله اوکراین به منطقه اسمولنسک روسیه/ پالایشگاه طعمه حریق شد+فیلم
  • کارگاه چوب بری در جاده مخصوص کرج در آتش سوخت
  • نیروگاه ساخت ایران در سریلانکا چه خصوصیاتی دارد؟ + تصاویر
  • آتش سوزی گسترده در منطقه دفن زباله
  • جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
  • اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در شرق تهران
  • اسلامی: ارزش سوخت فسیلی صرفه‌جویی شده در نیروگاه بوشهر ۸ میلیارد دلار است