Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از عناصر غربگرا می‌گوید مانع مهم احیای برجام، ذهنیت مغرضانه‌ای است که در کشور حاکم شده است.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، رضا نصری در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «درباره موضوع «برجام» و مقوله «مذاکرات» به‌دلیل فضایی که در سال‌های گذشته در ایران حاکم بوده، نوعی صورت بندی وجود دارد که ناخودآگاه خروجی و دامنه مانور را به طرز قابل ملاحظه‌ای محدود می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع، از بدو آغاز برجام، فضای رسانه‌ای کشور به نحوی سامان دهی شد که گویی «برجام» یک تجربه شکست خورده است که لازم است دولت‌ها از آن عبرت بگیرند و از بسط و تکرار آن خودداری کنند! در همین راستا، شاهد بودیم چگونه برخی از لفظ «برجام» به‌عنوان صفتی نکوهیده استفاده می‌کردند و از آن به‌عنوان پیشوندی برای القای تسلیم و وادادگی در کنار سایر واژگان بهره می‌بردند. به‌عنوان مثال، حتما به یاد داریم چگونه لفظ «برجام منطقه ای» و «برجام موشکی» ذهن مخاطب را به سمت برداشت‌های خاصی از دیپلماسی و مذاکره در حوزه‌های فراهسته‌ای هدایت می‌کرد! در امتداد همین «صورت بندی»، همچنان شاهدیم چگونه در ایران امری مانند «مذاکره بر سر مسائل منطقه ای» را - که همه کشور‌ها و بازیگران غیردولتی در منطقه فعالانه به آن مبادرت دارند - به «مذاکره موشکی» تعبیر می‌کردند؛ به‌نحوی‌که صرفِ به‌کارگیری پسوند «منطقه» پس از واژه «گفتگو» امروزه در ذهن هر مخاطبی به‌صورت خودکار واژه «خلع سلاح» و «تسلیم» را متبادر می‌سازد!

حال، چگونه می‌توان تصور کرد این بستر ذهنی و روانی در بلندمدت هیچ تاثیری بر رویکرد دستگاه سیاست خارجی کشور نسبت به امر مذاکره و ابزاری که خود را مجاز به بهره برداری از آن می‌داند، نداشته باشد؟ حقیقت این است که فضای ذهنی حاکم بر سیاست خارجی کشور به نحوی دست کارگزاران دیپلماسی و تصمیم گیران کلان این حوزه را بسته که عملا آن‌ها را از مبادرت به برخی ابتکارات و حتی از توسل به برخی از ابتدایی ترین، رایج‌ترین و متعارف‌ترین تاکتیک‌ها و ابزار‌های صحنه دیپلماسی بین المللی باز داشته است! به‌عنوان مثال، دولت ایران نمی‌تواند به راحتی برای ایجاد یک «رژیم امنیت جمعی بومی» در منطقه یک «نقشه راه ده ساله» به طرف مقابل ارائه دهد و تداوم مذاکرات و حفظ چارچوب آن نقشه راه را به تداوم لغو تحریم‌ها و پایبندی غرب به برجام مشروط کند. دولت ایران نمی‌تواند با طرح برخی مباحث خلاقانه - مانند اعلام تمایل کشور به ایجاد نوعی دِتانت و همزیستی و تغییر دینامیک رفتار کنونی - بسیاری از طرح‌ها و تبلیغات لابی‌های متخاصم در واشنگتن را خنثی کند و کنگره را در توسل به اهرم‌های قهریه خود محدود سازد. این در حالی است که سایر رقبا و کشور‌ها - از ترکیه گرفته تا امارات و قطر و عربستان سعودی- غالبا از طیف وسیعی از اهرم‌ها و ابزار دیپلماسی برای پیشبرد منافع خود بهره‌مند هستند. در واقع، یکی از مهم‌ترین موانع بر سر راه احیای برجام ذهنیت و فضایی است که به‌واسطه صورت بندی‌های هدفمند و مغرضانه در سال‌های اخیر در ایران حاکم شده و امروز دامن گیر حاکمیت و دولت رئیسی در مذاکرات هسته‌ای نیز شده است.» از این شبه کارشناس باید پرسید که اگر برجام، تجربه شکست خورده‌ای نیست، چرا هم 95 درصد برنامه هسته‌ای ایران را به عنوان پیشران پیشرفت‌های اقتصادی تعطیل کرد و هم شمار تحریم را به بیش از دو برابر افزایش داد، هم ایران نتوانست نسبت به عهدشکنی آمریکا طرح شکایت و اقامه دعوایی بکند؟

ثانیاً بزک‌کنندگان برجام و کارچاق‌کن‌های آن وعده می‌کردند که با یک توافق، تمام تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی بکلی لغو (و نه حتی تعلیق) خواهد شد. این دروغ بزرگ از سر بی‌سوادی بود یا عامداً و عالماً به خورد افکار عمومی داده شد؟ چرا به هنگام توجیه و تحسین و تمجید برجام، سخنی از برجام موشکی و منطقه‌ای در میان نبود؟ و اساساً برجام چگونه توافقی بود که می‌شد آن را گروگان گرفت و مطالبه امتیازات جدید از ایران کرد؟ خسارت‌باری یک توافق، از این روشن‌تر که دست یک طرف را ببندد و به طرف مقابل چنان میدان مانوری بدهد که هم بتواندتعهداتش را زیر پا بگذارد و هم در یک گروگان‌گیری آشکار، اجرای همان تعهدات (وعده‌های) قبلی را مشروط به اخذ امتیاز جدید کند؟!

کدام توافق منطقی را سراغ دارید که طرف کلاهبردار، چک بلامحل بدهد و امتیاز نقد و غیرقابل بازگشت بگیرد؛ اما به همان کلاهبردار اعتماد کنند و وارد مذاکرات جدید شوند که طی آن، طرف کلاهبردار بگوید نمی‌تواند به تعهداتش (مثل لغو مؤثر تحریم‌ها و ارائه تضمین و...) عمل کند، اما انتظار دارد که امتیازات جدیدی را دریافت کند و حداکثر چک بی‌محل دیگر را تقدیم کند؟

نهایتاً باید پرسید در شرایط اصرار دولت و کنگره آمریکا به حفظ شاکله تحریم‌ها، مابه‌ازای واقعی همزیستی و تغییر دینامیک در رفتار «ایران چه می‌تواند باشد؟» کوتاه آمدن از مطالبه لغو تحریم‌ها؟ پذیرش واگذاری قدرت دفاعی و منطقه‌ای بازدارنده؟ خب! در این صورت، نویسنده غربگرا چرا پشت نام «منافع ملی ایران» پنهان می‌شود؛ علناً اعلام کند مستخدم رسانه‌ای آمریکاست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: توافق هسته ای برجام مذاکرات هسته ای منطقه ای تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۰۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فلیپه ملو: دنی آلوز و روبینیو باید حبس‌شان را بکشند و درس عبرت شوند

فلیپه ملو معتقد است عمل تجاوز چیزی نیست که دنی آلوز و روبینیو به‌خاطرش مجازات نشوند

طرفداری | دنی آلوز و روبینیو، دو ستاره پیشین تیم ملی برزیل بنا به ارتکاب جرم تجاوز جنسی با حکم زندان مواجه شده‌اند. اگرچه دنی آلوز اخیرا به قید وثیقه، موقتا آزاد شده است.

به گزارش سی‌ان‌ان برزیل، فلیپه ملو، کاپیتان 40 ساله فلومیننزه برزیل که در تیم ملی با روبینیو و دنی آلوز هم‌تیمی بود، به ماجرای تجاوز و زندانی شدن آن‌ها واکنش نشان داده است. این هافبک سابق یوونتوس، اینتر و گالاتاسارای در گفت‌وگو با گلوبو گفت:

هیچ‌کس جرئت نکرده درباره این مسئله صحبت کند اما چرا نباید صحبت کرد؟ من مشکلی در صحبت در این باره نمی‌بینم. من خودم یک دختر 15 ساله دارم. اگر چنین اتفاقی برای دختر من افتاده بود، این‌جا نبودم تا مصاحبه کنم. به زنان باید احترام گذاشته شود و حقوق آن‌ها باید رعایت شود، درست مثل مردان. دنی آلوز اخیرا از زندان آزاد شده. فکر نمی‌کنم چنین مجازاتی برای کسی که آن کار را با یک زن کرده، کافی باشد. این خبر مثل یک بمب پیچید اما او باید بهای کارش هم بپردازد. اگر محکوم شده، باید تاوان بدهد و درس عبرت شود تا دیگران چنین کاری را تکرار نکنند. هم او و هم روبینیو باید با گذراندن حبس‌شان، رفتار اجتماعی را دوباره یاد بگیرند. احساسات خانواده آن زن، از جمله دخترش را در نظر بگیرید. این مسئله درباره خانواده است و ما وظیفه داریم فرزندان‌مان را به خوبی تربیت کنیم. باید به پسران و دختران‌مان آموزش دهیم تا از چنین اتفاقاتی جلوگیری کنیم. 

 

از دست ندهید ????????????????????????

گل تماشایی ستاره آلمان در ثانیه 7 / فیلم این بازیکن شماره 7 جدید تیم ملی پرتغال شد / عکس تشویق زیدان و کاسیاس در بازی اسطوره‌های رئال مادرید / فیلم رویانیان: پیروزی را من پرسپولیس کردم! زور صداوسیما به داور ژاپنی نرسید / فیلم

دیگر خبرها

  • فلیپه ملو: دنی آلوز و روبینیو باید حبس‌شان را بکشند و درس عبرت شوند
  • نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!
  • جلالی، نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند 2030 را در کشور بومی کنیم!
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • وزیر نفت پاکستان: ما به گاز ایران نیاز داریم
  • امیدوارم کاسبان تحریم در سال ۱۴۰۳ کم کارتر شوند!
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • موفقیت تیپ ۷۱ سپاه روح الله در دفاع از مرزهای غرب کشور مایه دلگرمی مردم شد
  • ریشخند فولاد مبارکه به تحریم‌ها
  • کنعانی‌مقدم: سوداگران کرسی ریاست مجلس وقت خود را تلف می کنند / تحریم‌کنندگان انتخابات میت سیاسی محسوب می‌شوند + فیلم