Web Analytics Made Easy - Statcounter

جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را به‌عنوان جشنواره اصفهان می‌شناسند؛ شهری که سال‌هاست میزبان فیلم‌های کودک و نوجوان است. اغلب فستیوال‌های سینمایی جهان با نام شهری که با برگزاری جشنواره است شناخته می‌شود. اصلا نام جشنواره معمولا از شهر برگزارکننده می‌آید و هویت و شناسنامه‌اش با شهر میزبان فیلم‌ها و میهمانان گره می‌خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل نمی‌شود جشنواره برلین را یک‌سال در مونیخ برگزار کرد یا جشنواره کن را به پاریس برد. در اینجا اما می‌شود جشنواره‌ای که در اغلب ادوار برگزاری‌اش شهر اصفهان میزبانش بوده را خانه به دوش کرد. اتفاقی که شاید درباره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان رخ دهد.

سیدمهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی که چند روز پیش با حکمی از سوی محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، به‌عنوان دبیر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان انتخاب شد در نخستین اظهارنظر درخصوص شرایط میزبانی با واحد مرکزی خبر صداو سیما گفت‌وگو کرد. جوادی در این مصاحبه تصویری با بیان اینکه در کنار دوستان ما در اصفهان تقریبا ۴ استان دیگر متقاضی برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان شده‌اند، گفت: باید ببینیم در راستای سیاست عدالت‌محوری دولت و ناظر به اینکه این میزبانی‌ها چه شرایط بهینه‌ای را می‌تواند فراهم کند، تصمیم‌گیری کنیم.

از کرمان تا همدان

جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان از زمانی که هویت مستقل یافت در اصفهان برگزار می‌شد. در دهه۶۰ که دوران باشکوه فیلم‌های کودک بود، جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان هم پررونق بود. جشنواره‌ای که خیلی زود با نام اصفهان پیوند خورد و تبدیل به یکی از نشانه‌ها و رخدادهای فرهنگی نصف جهان شد.

از اوایل دهه۷۰ مخالفت‌هایی در حاشیه برگزاری جشنواره در اصفهان بروز کرد که نتیجه‌اش تغییر شهر میزبان بود. در دورانی که عزت‌الله ضرغامی، معاون امور سینمایی بود جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به کرمان رفت.

کرمانی‌ها میزبانان پرشور و میهمان‌نوازی بودند ولی دوره میزبانی آنها هم کوتاه بود و جشنواره دوباره به اصفهان بازگشت. در دهه۸۰ هم همدان میزبان برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان شد ولی این داستان هم خیلی زود سرآمد. رخدادی که همه آن را با نام جشنواره اصفهان می‌شناختند، دوباره به نصف جهان بازگشت. جشنواره‌ای که به‌نظر می‌رسید به هیچ شهری جز اصفهان وفا نمی‌کند.

میزان یا اسپانسر؟

برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان هزینه‌ای دارد که بخشی از آن را متولی جشنواره(بنیاد سینمایی فارابی) و بخشی را هم شهر میزبان تامین می‌کند. حالا اینکه برخی از مراکز استان، برای میزبانی داوطلب شده‌اند، قاعدتا باید مرتبط با مباحث مالی و اعتباری باشد. مقامات استانی و شهری برای اینکه میزبانی جشنواره را در اختیار بگیرند باید پیشنهادهایی به نهاد برگزارکننده ارائه دهند که قانع‌کننده باشد. اعلام تمایل ۴شهر به همراه اصفهان برای میزبانی جشنواره، شبیه مزایده‌هایی است که برگزار می‌شود تا آنکه پیشنهاد بالاتری داده است، برگزیده شود.

ایرنا هم در تحلیلی ماجرا را چنین ارزیابی کرده است: مصاحبه جوادی از این منظر حائز اهمیت است که مدیرعامل فارابی در ماه‌های گذشته حضور رسانه‌ای چندانی نداشته و مصاحبه خاصی نیز از او منتشر نشده و این اظهارات از یک تغییر مسیر در ارتباط با شرایط میزبانی جشنواره فیلم کودک خبر می‌دهد.

انتخاب شهر میزبان براساس یک عرف نانوشته برای جشنواره‌ای که طی ۲ سال گذشته تولیدی نداشته نه‌تنها کمکی به جریان تولید در سینمای کودک نمی‌کند بلکه میزبانی را در حد اسپانسر برگزاری مقطعی تقلیل می‌دهد؛ اینکه مدیرعامل فارابی به صراحت از لزوم بازنگری در مسئله میزبانی جشنواره براساس نگاه عدالت‌محور دولت سخن به میان آورده نشان می‌دهد که در بدنه سازمان سینمایی‌ به متولی و بالطبع فارابی به‌عنوان میزبان مسائلی در ارتباط با برگزاری جشنواره کودک اهمیت دارد که دیگر صرفا محدود به برگزاری در یک شهر خاص نمی‌شود؛ بلکه اثرگذاری این میزبانی بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است. به‌نظر می‌رسد در راستای ماموریت‌های محوله به فارابی درخصوص توجه به مضامین مختلف در حوزه تولید، سینمای کودک و نوجوان بیش از گذشته در استراتژی فرهنگی مدیران ارشاد اهمیت پیدا کرده و این موضوع طلب می‌کند تا مدیران سینمایی و مسئولان فارابی با کنار گذاشتن تعارف، تصمیمی را درخصوص شیوه برگزاری اتخاذ کنند که در نهایت به اعتلای سینمای کودک و نوجوان ختم شود. بنابراین در حالی که همگان می‌دانند سینمای کودک و نوجوان در سال‌های اخیر تولیدی نداشته به‌جای اتخاذ تصمیم‌های احساسی بهتر است شرایط به‌گونه‌ای طراحی شود که شهرهای متقاضی در جریان تولید سینمای کودک و نوجوان مشارکت کنند و این جشنواره ملی در حد یک جشنواره استانی و شهری تقلیل پیدا نکند.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان سینمای کودک و نوجوان میزبانی جشنواره برگزاری جشنواره جشنواره ای شهر میزبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۰۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۳۰ برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان/ برگزاری جشنواره «نون و نمک» در فرهنگسرای کوثر

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان با بیان اینکه در هفته فرهنگی اصفهان در سطح این منطقه بیش از ۳۰ عنوان برنامه برگزار می‌شود، گفت: جشنواره غذاهای سنتی اصفهان با عنوان «نون و نمک» چهارشنبه پنجم اردیبهشت در پردیس فرهنگی کوثر برگزار خواهد شد.

هوشنگ نظری‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه ویژگی‌های اصفهان موجب می‌شود، آن را نصف‌جهان نیز قلمداد کنند، همچنین این کلان‌شهر به‌عنوان پایتخت ایران در دوره‌هایی نظیر صفویان همواره در طول تاریخ اسلامی کشور، مرکز فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده و در حال حاضر نیز پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است، اظهار کرد: با توجه به نقش بی‌بدیل این شهر در تاریخ، هفته فرهنگی اصفهان از دوم تا نهم اردیبهشت در نظر گرفته شده است تا بیش از پیش به تمام ابعاد آن توجه شود.

وی با اشاره به ویژه‌برنامه‌های شهرداری برای هفته فرهنگی اصفهان افزود: در سطح منطقه ۱۵ شهرداری این کلان‌شهر نیز بیش از ۳۰ عنوان برنامه برگزار می‌شود که در این زمینه پردیس فرهنگی کوثر با نگاهی ویژه برای همه گروه‌های مردمی اقدام به برگزاری این ویژه‌برنامه‌ها کرده است، ضمن اینکه در دیگر فرهنگسراهای این منطقه نیز ویژه‌برنامه‌هایی برای این هفته تدارک دیده شده است.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان با اشاره به رویدادها و ویژه‌برنامه‌های پردیس فرهنگی کوثر در هفته فرهنگی اصفهان تصریح کرد: «بازی شو ۵» با محوریت بازی‌های بومی و محلی در این هفته نگاه ویژه‌ای به شادی بانوان دارد، همچنین در بازارچه باغ طوبی در این هفته با برپایی دستاوردهای خانگی و مشاغل خانگی بانوان تلاش کرده است گوشه‌ای از زحمات بانوان این منطقه را به نمایش گذارد.

نظری‌پور ادامه داد: جشنواره غذاهای سنتی اصفهان با عنوان «نون و نمک» چهارشنبه پنجم اردیبهشت در پردیس فرهنگی کوثر برگزار خواهد شد که سعی شده است با نگاهی به پخت و تهیه غذاهای سالم، یک روز شاد و دورهمی را برای بانوان به ارمغان آورد.

وی اضافه کرد: گذر فرهنگی آفتاب همراه با اجرای غرفه‌های صنایع دستی خوشنویسی، بازی‌های بومی محلی و اجرای زنده رادیویی از دیگر برنامه‌های شاخص هفته فرهنگی اصفهان در این منطقه است که از پنجم تا هفتم اردیبهشت به مدت سه روز از ساعت ۱۶:۰۰ و از جوار مزار مطهر شهدای گمنام در پاک کوثر خوراسگان پذیرای شهروندان است.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: «مطبخ»، جشن اصفهان، نقاش‌باشی، مسابقه مجازی کتابخوانی، شیخ بهایی فخر اصفهان، اصفهان آبرنگی، قند عسل، محله گردی و اجرای تئاتر خیابانی از دیگر ویژه برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان در این منطقه است.

کد خبر 747259

دیگر خبرها

  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  • برگزاری 12 ویژه برنامه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 2
  • شرکت کودکان و نوجوانان ۲۸ کشور در جشنواره نقاشی پوپک
  • اجرای ۳۰ برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان/ برگزاری جشنواره «نون و نمک» در فرهنگسرای کوثر
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان
  • آمادگی میزبانی برای رویداد خوشنویسی جهان اسلام/ خبر خوب آقای مدیر
  • همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد
  • شرکت ۲۸ کشور دنیا در جشنواره بین‌المللی پوپک
  • مجتبی رحماندوست: اشعاری برای ردپای انبیا در کربلا نوشتم
  • «اقیانوس پشت پنجره» برگزیده جشنواره هندی شد