Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، امیکرون که در ابتدای شیوع به سرایت پذیری بسیار بالا مشهور شده بود، زیرسویه‌هایی از خود به‌جا گذاشته است که مسئول اصلی نگرانی‌های فعلی از بالا رفتن میزان ابتلا در بسیاری از نقاط جهان است. در ایران هم که کاهش آمار مبتلایان و قربانیان کووید باعث آسودگی خیال بسیاری از مردم شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل بسیاری رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازجمله ماسک زدن در اماکن سربسته و بدون تهویه را کنار گذاشته بودند اما دوباره با آمار بیش از هزار نفر مبتلا در روز مواجه هستیم. حتی میزان مرگ‌ها هم که چند روز به صفر هم رسیده بود روی عدد ۸ در روز دوشنبه‌ خودنمایی کرد و نشان از جدی‌تر شدن شرایط داشت.

سدی در برابر مرگ
تجزیه و تحلیل اولیه می‌گوید که زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 حدود ۳۶ درصد بیشتر از BA.2 مسری‌تر هستند. این سرایت پذیری بالا، موج جدیدی از بیماری را هدایت می‌کند، با این حال، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان‌دهنده خطرناک‌تر بودن یا شدت آنها در بیماری‌زایی باشد. درحالی‌که واکسن‌های کووید-۱۹ به خوبی در برابر بیماری‌های شدید و مرگ ناشی از ابتلا به‌سویه‌های مختلف محافظت می‌کنند، اما به‌نظر نمی‌رسد در متوقف کردن عفونت و علائم در مورد سویه‌های BA.4 و BA.5 مؤثر باشند.سازمان جهانی بهداشت، با حمایت گروه کارشناسان مشاوره استراتژیک (SAGE) در زمینه ایمن‌سازی‌ با واکسن‌های کووید-۱۹، به بررسی شواهد در حال ظهور در مورد نیاز و زمانبندی دوزهای تقویت‌کننده اضافی برای کووید-۱۹ ادامه می‌دهد.

طبق روال گذشته
در بررسی دوزهای تقویت‌کننده، ۲ سناریوی اصلی برای ارزیابی وجود دارد: نخست، استفاده از دوزهای تقویت‌کننده اضافه در افرادی که توانایی ایجاد و حفظ پاسخ ایمنی کافی ندارند و دوم، ملاحظات برای دوزهای تقویت‌کننده اضافه که باید به‌منظور محافظت از جمعیت‌های پرخطر و کارکنان بهداشتی به‌منظور حفظ نظام سلامت در طول موج‌های دوره‌ای بیماری تجویز شود. دوزهای تقویت‌کننده باید براساس شواهدی ارائه شوند که نشان می‌دهد انجام این کار تأثیر قابل‌توجهی در کاهش بستری، بیماری شدید و مرگ‌ومیر و محافظت از سیستم‌های بهداشتی دارد. ترتیب واکسیناسیون با دوزهای تقویت‌کننده برای گروه‌های مختلف جمعیتی باید از همان روندی پیروی کند که برای سری اول واکسیناسیون ارائه شده است. دوزهای تقویت‌کننده اضافه، فراتر از نخستین دوز تقویت‌کننده هم‌اکنون توسط برخی کشورها ارائه می‌شود، یعنی دوز چهارم برای بزرگسالان و دوز پنجم برای افرادی با نقص سیستم ایمنی. فاصله ۴ تا ۶ ماهه پس از اتمام هر دوز تقویتی می‌تواند در زمینه ایمنی در برابر امیکرون و زیرسویه‌های آن به‌عنوان یک اصل درنظر گرفته شود.

کاهش سطح آنتی‌بادی، عامل ارائه دوزهای تقویتی
درست بعد از دوز سوم که همان دوز تقویتی اول است، آنتی‌بادی‌ها به‌سرعت بالا می‌روند. اما بعد به فاصله یک ماه کاهش می‌یابند. در نتیجه، محافظت در برابر بیماری ۳ ماه بعدتر به ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. بنابراین این سؤال‌ها مطرح است، برای افزایش ایمنی لازم است دوز چهارم را تزریق کنیم؟ اگر از زمان ترزیق دوز سوم، ۶ماه گذشته باشد، ‌چقدر باید نسبت به‌سویه‌های جدید ویروس نگران باشم؟ 
دکتر پل گریفین، متخصص بیماری‌های عفونی گفت: آنچه در داده‌ها می‌بینیم این است که محافظتی که از سه دوز دریافت می‌کنید همچنان تا حد زیادی شما را برای عواقب شدید بیماری و مرگ پوشش می‌دهد. در این مرحله، چهارمین دوز بیشتر به افرادی که آسیب پذیرتر هستند، توصیه می‌شود. اما اگر از زمان دریافت دوز سوم ۶ماه گذشته باشد، باتوجه به آنچه از داده‌ها بر می‌آید، سطح ایمنی کاهش یافته و باید دوز چهارم را دریافت کنید. ما نمی‌دانیم ویروس چه خوابی برایمان دیده است و سویه‌های بعدی آن تا چه اندازه خطرناک خواهند بود. بنابراین محافظت بهتر از درمان‌های سخت و طاقت فرساست. 
 

آمدن واکسن‌های مخصوص امیکرون
شرکت‌های فایزر و بیوان تک سازنده نخستین واکسن مبتنی بر پلتفرم MRna برای کووید-۱۹ اعلام کرد که آزمایش ۲ واکسن کووید-۱۹ اصلاح شده برای مقابله با امیکرون در مقایسه با واکسن کووید-۱۹ کنونی شرکت‌ها، پاسخ ایمنی قابل‌توجه بیشتری علیه این سویه ایجاد کرده است. آلبرت بورلا، مدیرعامل فایزر گفت: همانطور که از روزهای ابتدایی همه‌گیری گفته‌ایم، علم را دنبال می‌کنیم و رویکردهای خود را درصورت لزوم برای کمک به مقابله با کووید-۱۹ با تکامل ویروس تطبیق خواهیم داد. ما معتقدیم که ۲ نامزد بسیار قوی سازگار با اومیکرون داریم که نسبت به این سویه واکنش ایمنی بسیار بالاتری نسبت به آنچه تا به حال دیده‌ایم ایجاد می‌کنند. طبق گفته این شرکت‌ها، مطالعات اولیه نشان می‌دهد که هر دو واکسن سازگار با امیکرون، زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 را کمتر از BA.1 خنثی می‌کنند.

گزارش: زهرا خلجی

کد خبر 688627 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها کرونا كروناويروس كرونا در ايران واکسیناسیون واکسن کرونا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کرونا كروناويروس كرونا در ايران واکسیناسیون واکسن کرونا دوزهای تقویت کننده دوز چهارم کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۰۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انقلاب اسلامی قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است

همایش بزرگ تبینی با عنوان همپای طوفان به مناسبت بزرگداشت سومین سالگرد شهادت سردار سیدمحمد حجازی، سردار زاهدی، عروج همرزم شهیدان و فرمانده دلاور دفاع مقدس حاج محمد کیانی (جمعه علی) و سالروز تأسیس سپاه، شکست آمریکا در واقعه طبس و شکست رژیم صهیونیستی در عملیات وعده صادق، با سخنرانی سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد.

سردار غلامرضا سلیمانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای راه قدس و فرمانده دوران دفاع مقدس حاج محمد کیانی، گفت: ما شاهد ۴۵ سال کارنامه درخشان و بی وقفه و خالی از تزلزل و سستی از این جانباز رشید اسلام (حاج محمد کیانی) هستیم.

وی افزود: در زمانی که انقلاب دوران تثبیت خود را طی می‌کرد و گروهک‌های مخالف ووابسته به خارج مشغول فعالیت بودند، این مبارز و مجاهد حضور گسترده‌ای برای مقابله با این عناصر داشت.

رئیس سازمان بسیج مستضفین اضافه کرد: حاج جمعه علی (محمد) کیانی خیل عظیمی از رزمندگان را که در جنگ هشت ساله در جبهه حضور یافتند، تربیت کرد و بی وقفه در میدان نبرد حضور داشت و ایشان دو بار گردان خودشان را از هورالعظیم عبور دادند و دو هفته در مقابل دشمن ایستادگی کردند وبا عبور از اروند به مدت ۱۰ شبانه روز در مقابل بیش از ۳۰ حمله دشمن ایستادگی کرد.

سردار سلیمانی بیان داشت: در عملیات کربلای ۴ به کمک رزمندگان این عملیات شتافت و در کربلای ۵ خودشان را به مقر لشگر زرهی ۱۰ عراق که بسیار مجهز بود رساند و با آنها به پیکار و مقابله پرداخت.

بیشتر بخوانید

در جنگ روایت‌های دشمن باید هوشیار باشیم

وی تصریح کرد: در خطوط پدافندی که مسئولین آن با حاج محمد کیانی بود، هیچ وقت شکست نخوردیم و همیشه در مقابل دشمن ایستادگی می‌کرد و به پیروزی می‌رسید.

سردار سلیمانی افزود: تربیت کادر برای دفاع مقدس یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های حاج محمد کیانی بود که ایشان دراین زمینه کارنامه درخشانی داشتند.

وی آموزش نظامی به رزمندگان، را ازدیگر خدمات حاج محمد کیانی برشمرد و گفت: گردان تحت مسئولیت ایشان همیشه گردان خط شکن بود و سخت‌ترین مأموریت‌ها را قبول و به پایان می‌رساندند.

سردار سلیمانی همراهی رزمندگان اصفهان و چهارمحال و بختیاری با هم در دوران دفاع مقدس را یادآوری کرد و بیان داشت: یکی از افرادی که برای تشکیل تیپ ۴۴ قمربنی هاشم علیه السلام و استقلال آن از استان اصفهان نقش بسیار بسزایی داشت، حاج محمد کیانی بود.

وی تصریح کرد: حاج محمد کیانی با اتمام جنگ، مجاهدتهایش بیشتر شد و با حضور در مناطق عملیاتی غرب و شمالغرب کشور و همچنین حضور در مناطق عملیاتی جنوب کشور بعنوان یک خادم بسیار بزرگ در استان چهارمحال و بختیاری بود.

سردار سلیمانی بنیانگذاری مسجد فاطمه الزهرا سلام الله علیها در محله میرآباد شهرکرد، راه اندازی پایگاه بسیج و موکب‌های اربعین حسینی و بحث روایت گری در مناطق عملیاتی کشور را از دیگر خدمات این جانباز سرافراز دفاع مقدس برشمرد.

وی گفت: ایشان هیچ وقت از ولایت فاصله نگرفت و سرباز ولایت مدار و فرمانده فداکار و شهید زنده بود که در سومین هفته شهادت حاج علی (محمدرضا) زاهدی به فرمانده خودش پیوست که راه روشن ایشان پررهرو باد.

سردار سلیمانی با اشاره به بحث غزه، اظهار داشت: مردم غزه با الگوگیری از شهیدان حجازی، زاهدی و ...، این مجاهدت‌ها را انجام می‌دهند.

وی افزود: حاج محمد کیانی از جمله افرادی بود که در لشگر قمربنی هاشم علیه السلام به تربیت رزمندگان لبنانی پرداختند.

سردار سلیمانی اضافه کرد: در بحث غزه و فلسطین تاکنون ۶۵ قتل عام گسترده در سرزمین‌های اشغالی ثبت شده است که این رفتار وحشیانه رژیم کودک کش صهیونیستی را نشان می‌دهد.

وی آدمکشی و اشغالگری را ثبت شده در کارنامه رژیم صهیونیستی دانست و افزود: مردم فلسطین همواره در میدان بودند؛ اما کسی از آنها حمایت نمی‌کرد؛ اما با پیروزی انقلاب اسلامی یک موج جدیدی در جبهه‌های مقاومت و سرزمین‌های اشغالی بوجود آمد و قدرت و تعالی پیدا کردند.

سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: امروز جبهه مقاومت بعنوان یک قدرت مجهز در مقابل اشغالگران مطرح شده است و از یمن تا لبنان و سوریه و عراق و ... آمادگی دارند در مقابل استکبار جهانی به صحنه بیایند.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی یک قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است که در طول ۴۵ سال، ملت بزرگ ایران به آن قدرت الهی دست پیدا کرده اند که از یک برنامه ریزی دقیق تاکتیکی و راهبردی و تحول آفرین و آینده ساز برخوردار باشیم.

سردار سلیمانی گفت: آینده جهان از شب عملیات وعده صادق تغییر کرد و مسیر جدیدی پیش روی جهانیان باز شد.

وی طوفان الاقصی را به تعبیر رهبر معظم انقلاب، یک شکست غیرقابل ترمیم برای رژیم صهیونیستی خواند و گفت: بسیاری از ساکنان سرزمین‌های اشغالی با عملیات طوفان الاقصی در حال خارج شدن از این سرزمین‌های اشغالی هستند و عملیات وعده صادق این روند را در مرحله جدیدی قرار داد.

سردار سلیمانی افزود: دوست ودشمن اذعان کردند که اسرائیل شکست خورده و نمی‌تواند به موقعیت قبلی خود برگردد و نتوانستند با غوغای رسانه‌ای دستاورد‌های عظیم این عملیات را کوچک نشان دهند.

وی بیان داشت: همه اذعان دارند پیامد‌های راهبردی این عملیات در آینده‌ای نه چندان دور مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین اظهار داشت: حضرت آقا در دیدار با فرماندهان نظامی فرمودند وعده‌های خدا نزدیک است و باور داشته باشید و ان شاءالله این وعده‌ها تحقق می‌یابد.

سردار سلیمانی با تقدیر از برگزاری جلسات جهاد تبیین در استان چهارمحال و بختیاری این گونه جلسات را بسیار عالی و مفید و راهگشا دانست و ادامه داد: ان شاءالله مجموعه سپاه و بسیج بعنوان خادمان مردم در صحنه حاضر خواهند بود و به کمک و یاری مردم خواهند پرداخت.

گفتی است؛ قرائت قرآن، اجرای سرود، مداحی، شعرخوانی و رونمایی از تصویر نقاشی شده از چهره فرمانده دلاور و جانباز سرافراز دفاع مقدس حاج محمد کیانی از دیگر برنامه‌های این همایش تبیین در مصلی بزرگ امام خمینی (رحمت الله علیه) شهرکرد با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولین بود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • انقلاب اسلامی یک قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • انقلاب اسلامی قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است
  • اردوی مهارتی دانش آموزان در آباده
  • ابداع باتری سدیمی جدیدی که در چند ثانیه شارژ می‌شود
  • کم‌خطر اما پردردسر!
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • آزمایش جدیدی که سرطان پروستات را بدون نمونه‌برداری تشخیص می‌دهد
  • رونمایی از گزینه اصلی نیمکت تراکتور؛ سرمربی سابق تیم ملی ولز!