Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گلپایگان از آغاز مرمت ضلع شمالی مسجد جامع تاریخی گلپایگان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا، آقای مصطفی قانونی گفت: مرمت و بهسازی بدنه حسینیه ضلع شمالی مسجد جامع گلپایگان با اعتبار حدود 3 میلیارد ریال با مشارکت اداره اوقاف و امور خیریه و هیئت امناء مسجد و نظارت و کارشناسی مستمر میراث فرهنگی شهرستان آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گلپایگان افزود: این بخش از اثر فاخر مسجد جامع در اوایل انقلاب به دلیل تخریب شبستان تاریخی با الگو‌های معماری جدید احداث و به بنای مسجد اضافه شد. وی همچنین گفت:در این مرحله از مرمت لایه‌برداری بدنه از گچ و سایر مصالح، استحکام بخشی سازه با کلاف بندی و اجرای مجدد طاق و تویزه‌های تخریب شده از جمله این فعالیت‌ها است. آقای قانونی اضافه کرد: مسجد تاریخی گلپایگان در سال 1312 به ثبت ملی نیز رسیده است. قدمت گنبدخانه این مسجد مربوط به زمان سلجوقیان است، ولی شبستان‌ها در دوران قاجاریه به مسجد الحاق شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مرمت مسجد جامع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۱۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق روح تازه در کالبد بناهای تاریخی پایتخت

حامد سلیمی روز یکشنبه به ایرنا گفت: در سال ۱۴۰۱ لایحه ای به منظور سیاستگذاری و اجرای صدور پروانه مرمت و احیا بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تهران توسط شهرداری تهران، تدوین و به شورای اسلامی شهر ارسال شد که پس از برگزاری جلسات متعدد و بررسی های تخصصی با حضور اعضای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران مقرر شد تا تصمیم گیری درخصوص تمامی لوایح مرتبط به بافت و بناهای تاریخی به صورت متمرکز صورت گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا تجمیع لوایح مرتبط به بافت و بناهای تاریخی، در دستورکار اداره کل معماری و ساختمان قرار گرفت و در قالب طرح به شورای اسلامی شهر تهران ارسال و در نهایت اسفند ماه سال ۱۴۰۲ با رای اکثریت اعضا به تصویب رسید.

سلیمی با بیان اینکه یکی از مهم ترین بخش های این طرح، صدور پروانه مرمت و احیا است اظهار داشت: بر این اساس شهرداری تهران به منظور حفاظت از ابنیه و بافت تاریخی شهر تهران کاهش زمان و تسهیل در فرآیند مرمت و احیای آن ها نسبت به صدور پروانه مرمت و احیا اقدام خواهد کرد همچنین زیرساخت های لازم و قانونی نیز در حوزه‌های صدور پروانه مرمت و بهره برداری و نظارت بر کاربری های متناسب با هویت بنای تاریخی برای مرمت و احیا بناهای ارزشمند شهر تهران توسط مالکین و سرمایه گذاران خصوصی ایجاد شده است.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران اضافه کرد: معافیت از همه عوارض مربوط به پروانه های ساختمانی، امکان توسعه بنا به میزان ۲۰ درصد از مساحت اعیان تا سقف ۲۰۰ متر مربع، اعطای کارکرد متناسب جهت احیا و عدم الزام به تامین پارکینگ، از مشوق‌های پیش بینی شده برای مرمت و احیا ابنیه تاریخی و ارزشمند شهر تهران است.

وی همچنین به الزام تشکیل کمیته سیاست‌گذاری تملک و بهره‌برداری بناهای ارزشمند و تاریخی تحت مالکیت شهرداری تهران در مصوبه مذکور اشاره کرد و گفت: این کمیته به منظور مدیریت واحد و سیاستگذاری متمرکز در امر حفاظت، مرمت و بهره برداری از بافت و ابنیه دارای ارزش تاریخی و هویت فرهنگی شهر تهران تشکیل می شود و یکی از اهداف آن ایجاد شرایط مناسب جهت ورود سرمایه گذاران خصوصی در راستای ارتقا سرانه های خدماتی و افزایش کیفیت زندگی در بافت واجد ارزش تاریخی - فرهنگی شهر تهران است.

سلیمی درخصوص اقدامات پیش بینی شده در این طرح برای برنامه‌ریزی و پشتیبانی از ابنیه و بافت‌های تاریخی در راستای هوشمندسازی و ایجاد بسترهای داخلی لازم در شهرداری تهران اظهارداشت: در سطح شهر تهران بالغ بر ۲ هزار و ۲۰۰ بنای ثبت ملی و واجد ارزش تاریخی فرهنگی شناسایی شده که تسریع در زمان پاسخگویی به استعلامات، تسهیل در فرآیند مرمت و احیا، صدور مجوزهای تخریب و نوسازی در ابنیه فاقد ارزش و ارائه اطلاعات ابنیه به صورت شفاف در قالب تفاهم نامه مشترک با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در دستورکار قرار خواهد گرفت.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • مشکلات بازاریان زنجانی به رئیس دادگستری چه بود؟
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • مزایده کاروانسرا‌های ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد
  • پیش‌بینی اتمام مرمت پل خاتون تا پایان سال ۱۴۰۳
  • نگاهی به حال و روز ناخوش گذر تاریخی ابولولو در آران و بیدگل + فیلم
  • مرمت پیکره گلی محوطه تاریخی کنارصندل جیرفت
  • تزریق روح تازه در کالبد بناهای تاریخی پایتخت
  • تدوین بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز و مالی برای حمایت از بخش خصوصی در اصفهان
  • ثبت ۱۲۶۱ اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی/ ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی در اولویت است