Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران آمریکایی، نوعی واکسن استنشاقی جدید ابداع کرده‌اند که می‌تواند به مقابله با کووید-۱۹ کمک کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از نیوز مدیکال نت، پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، از ابداع یک واکسن استنشاقی جدید برای کووید-۱۹ خبر داده‌اند که مبتنی بر اگزوزوم (Exosome) است.

همه‌گیری کووید-۱۹ تقریبا بر تمام جنبه‌های زندگی روزمره مردم جهان تأثیر گذاشته است، زیرا در اوج دوره همه‌گیری، روزانه صدها هزار نفر بر اثر ابتلا به این بیماری، جان خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر، حدود ۳۶ نوع واکسن کووید-۱۹ در سراسر جهان موجود است.

دو واکسن کووید-۱۹ مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان (mRNA) که در ابتدا تایید شدند، واکسن‌های مدرنا (Moderna) و فایزر (Pfizer) بودند. این واکسن‌ها، به یک زنجیره سرد برای نگهداری و حمل و نقل نیاز دارند. آنها از طریق تزریق عضلانی، ایمنی سیستمیک را ایجاد می‌کنند.

نفوذ اولیه عامل بیماری‌زا به طور قابل توجهی تحت تأثیر واکنش ایمنی مخاط راه هوایی است که پاسخ‌های ایمنی هومورال و سلولی را ایجاد می‌کند. این پاسخ‌های ایمنی، به بروز واکنش‌های سیستمیک می‌انجامند. از آنجا که قطرات تنفسی، واسطه اصلی انتقال کروناویروس هستند و مخاط تنفسی، محل اولیه ورود ویروس است، کمبود ایمنی مخاطی ممکن است اثربخشی واکسن‌های کووید-۱۹ را محدود کند.

هدف از این پژوهش، ایجاد یک واکسن جدید کووید-۱۹ بود که ایمنی مخاطی را به طور موثر تحریک می‌کند، روش تحویل آن بدون سوزن و به صورت غیرتهاجمی است و ماه‌ها در دمای اتاق پایدار می‌ماند. پژوهشگران در این پروژه، یک واکسن قابل استنشاق ابداع کردند تا به مقابله با ذره‌ای شبیه ویروس بپردازد که ریخت‌شناسی ویروس بومی را تقلید می‌کند.

این گروه پژوهشی، اگزوزوم‌ها را از یک نمونه به دست آمده از ریه انسان تولید کردند. آنها پیشتر از جوندگان مبتلا به فیبروز ریوی ایدیوپاتیک (IPF) برای تجزیه و تحلیل توزیع زیستی نانوذرات LSC-Exo استفاده کرده‌ بودند. نانوذرات LSC-Exo، نانوذراتی برای درمان‌های ریه بودند که از جمعیت‌های سلولی مجزای ریه مانند پنوموسیت‌های نوع I و II و سلول‌های مزانشیمی به دست آمدند.

نتایج این پژوهش نشان داد که واکسن استنشاقی کووید-۱۹، واکنش‌های ایمنی سلولی و هومورال را ایجاد می‌کند که به محافظت از موش‌ها در برابر عفونت ناشی از کروناویروس می‌پردازد.

واکسیناسیون، تراکم قابل توجهی از ایمونوگلوبولین ای (IgA) و پادتن‌های ایمونوگلوبولین جی (IgG) قوی را در ریه ایجاد کرد. این اجزا برای جلوگیری از ابتلا به کروناویروس و عفونت ناشی از آن و دفاع از ریه‌ها در برابر تهاجم ویروسی به مخاط راه هوایی، ضروری بودند. داده‌های این پژوهش نشان می‌دهند که اگر اگزوزوم ناقل واکسن باشد، استنشاق می‌تواند به یک روش ایمن و قابل اعتماد برای القای ایمنی مخاطی قوی تبدیل شود.

داده‌های حاضر نشان می‌دهند که این واکسن استنشاقی، پایداری قابل‌توجهی در تمام دماهای ارزیابی‌شده دارد و احتمالا از واکسن‌های کووید-۱۹ تأییدشده کنونی، بهتر عمل می‌کند.

بررسی‌های صورت گرفته با میکروسکوپ اسکن لیزری کانفوکال (CLSM) نشان داد که این واکسن استنشاقی به حذف سریع کروناویروس از بدن موش‌ها کمک می‌کند. همچنین، یافته‌های به دست آمده نشان دادند که استنشاق این واکسن، به تولید پادتن‌های خنثی‌کننده کمک می‌کند.

پژوهشگران خاطرنشان کردند که واکسن‌های کووید-۱۹ توسعه‌یافته در این پژوهش، ماندگاری طولانی‌تری دارند و از این رو می‌توانند هزینه‌های حمل و نقل را کاهش دهند و بیشتر در دسترس باشند.

نتایج این پژوهش در مجله Nature Biomedical Engineering به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کووید 19 واکسن کروناویروس پادتن کرونا در جهان همه باهم علیه کرونا واکسن استنشاقی کووید ۱۹ یک واکسن واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۱۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن گارداسیل برای همه ضروری است؟

معاون بهداشت وزارت بهداشت درخصوص ورود واکسن گارداسیل (زگیل تناسلی) به برنامه واکسیناسیون ملی کشور توضیح داد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، در پاسخ به سوالی درباره تبلیغات گسترده در فضای مجازی درباره فروش و تزریق واکسن «گارداسیل»، در زمینه وضعیت شیوع بیماری HPV در کشور و اهمیت واکسیناسیون علیه آن، اظهار کرد:« عملکرد ما باید بر اساس اسناد و مدارک باشد؛ به طور مثال، یک کشور در اروپا ادعا می‌کند که سالانه در جمعیت کشورش افرادی دچار سرطان مشخصی هستند؛ بنابراین برای این کشور واکسیناسیون برای پیشگیری از این نوع سرطان صرفه اقتصادی دارد. در فعالیت‌ها باید تحلیل هزینه داشته باشیم. به این ترتیب برای واکسیناسیون با واکسن گارداسیل نیز باید اسناد و مدارک داشته باشیم.»

وی ادامه داد: به‌طور مثال، ما اگر واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس را وارد برنامه واکسیناسیون کشوری می‌کنیم، مشخص است که واکسن پنوموکوک سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری می‌کند و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری در کودکان جلوگیری خواهد کرد و این بسیار رقم زیادی است.

فرشیدی افزود: معاونت پژوهشی و پژوهشگاه‌های وزارت بهداشت در رابطه با واکسن گارداسیل نیز از سال گذشته در حال انجام تحقیقات مورد لزوم هستند و اگر نتایج تحقیقات لزوم ورود آن به برنامه واکسیناسیون ملی را مشخص کند، وارد برنامه واکسیناسیون کشوری خواهیم کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر تولید و تزریق این واکسن از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود، گفت: در خارج از وزارت بهداشت شرکت‌هایی هستند که واکسن گارداسیل را تامین می‌کنند و بسیاری از افراد نیز که تمایل به تزریق آن دارند، خریداری می‌کنند، اما این کار از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت استفاده از این واکسن نیز اظهار کرد: افراد دارای رفتار پرخطر و جوامع غربی و اروپایی به دلیل روابط خارج از عرف و شرع و خطر بالای انتقال این بیماری، این واکسن را تزریق می‌کنند. اما در کشور ما با توجه به شرایط موجود لزومی ندارد تمامی افراد جامعه را ملزم به تزریق این واکسن کنیم و اگر ما ذره‌ای به این اطمینان برسیم که برای سلامت مردم تزریق واکسن گارداسیل نیاز است حتما این کار انجام خواهد شد.

فرشیدی در پایان گفت: پژوهشگاه مربوطه این وعده را داده است که در بازه زمانی ۶ ماهه اطلاعات لازم را ارائه دهند و اگر نتیجه پژوهش‌ها این باشد که باید تزریق این واکسن انجام شود و به نفع مردم است، حتما انجام خواهد شد.

دیگر خبرها

  • بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست
  • واکسن گارداسیل برای همه ضروری است؟
  • ابداع باتری سدیمی جدیدی که در چند ثانیه شارژ می‌شود
  • واکسیناسیون ۳۰۰ هزار راس دام در استان همدان
  • واکسن سرطان همراه با ایمونوتراپی تومورهای کبد را کوچک می کند
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • دانشمندان واکسنی ساخته‌اند که می‌تواند با هر گونه سویه ویروسی مبارزه کند
  • ابداع و نوآوری در داده‌ها از الزامات برای پیشرفت هر کشور است
  • کووید باعث تحریک آسم در کودکان نمی‌شود
  • تزریق واکسن مننژیت ۱۲۰ نفر از زائران حج در استان ایلام