Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه صنعتی شریف موفق به راه‌اندازی اولین سامانه بومی پیش‌بینی تقاضای برق در کشور شده است.

به گزارش ایران اکونومیست، جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف با بهره‌مندی از تخصص‌های پیش‌بینی هواشناسی، هوش مصنوعی و توسعه نرم‌افزار، موفق به راه‌اندازی سامانه بومی پیش‌بینی تقاضای برق در کشور شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سامانه نرم‌افزاری، کاربردهای بسیاری در زمینه برنامه‌ریزی تولید، مدیریت مصرف و پیش‌بینی پیک بار داشته و می‌توان از این سامانه در جهت مدیریت تولید و مصرف برق کشور و پیک‌سایی استفاده کرد.

بر اساس این گزارش؛ با توجه به عدم امکان ذخیره‌سازی برق، همواره باید میزان تولید و مصرف برق در هر زمان با هم برابر باشد. لذا برنامه‌ریزی دقیق در تولید، انتقال و توزیع برق مبتنی بر پیش‌بینی دقیق از میزان تقاضای برق در هر منطقه انجام می‌گیرد. کما اینکه در حال حاضر نیز کلیه شرکت‌های توزیع برق، همه روزه میزان تقاضای بار منطقه تحت نظر خود را برای روز آتی پیش‌بینی کرده و به نهادهای بالادستی جهت برنامه‌ریزی تولید و تامین برق گزارش می‌دهد. اما عمدتا این پیش‌بینی‌ها توسط فرد خبره و به‌صورت تجربی انجام می‌گیرد.

از طرف دیگر، دقت پیش‌بینی تقاضای بار از اهمیت بسزایی برخوردار است. چرا که هر دو پیش‌بینی بیش از مقدار واقعی و کمتر از مقدار واقعی، خسارت‌های اقتصادی کلان در پی خواهد داشت. پیش‌بینی بیش از حد منجر به تولید بیش از مقدار نیاز برق شده و منجر به هدر رفت سوخت و انرژی و استهلاک تجهیزات تولید، انتقال و توزیع برق می‌شود. پیش‌بینی کمتر از حد نیز منجر به اتفاقاتی نظیر خاموشی و مدیریت مصرف می‌شود که خسارت‌های اقتصادی از جمله خرابی تجهیزات و یا کاهش راندمان تولید و اقتصادی صنایع را در پی دارد که با توجه به گستره این مسئله، خسارت‌های اقتصادی بسیار زیاد خواهد بود.

در این راستا، یک شرکت دانش بنیان دانشگاه صنعتی شریف که توسط جمعی از فارغ‌التحصیلان دکتری این دانشگاه تاسیس شده و در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف مستقر است، با بهره مندی از تخصص‌های پیش‌بینی هواشناسی، هوش مصنوعی و توسعه نرم افزار، موفق به راه اندازی اولین سامانه بومی دانش بنیان پیش‌بینی تقاضای برق در کشور شده است.

این سامانه، اولین پلتفرم بومی دانش بنیان پیش‌­بینی تقاضای برق در کشور به‌ صورت تحت وب بوده و تاکنون برای شهرهای تهران، مشهد و تبریز و استان­‌های خراسان رضوی، خوزستان، لرستان، مرکزی و همدان به‌ صورت عملیاتی و در شرایط واقعی مورد آزمون قرار گرفته است و نتایج بسیار خوبی به لحاظ دقت در مقایسه با سایر ابزارهای استفاده شده در کشور داشته است. از پاییز سال ۱۴۰۰ نیز به درخواست شرکت توزیع برق تهران بزرگ، سامانه عملیاتی پیش‌بینی بار کوتاه مدت برای شهر تهران راه‌اندازی شده و در حال استفاده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، این شرکت با فراهم سازی زیر ساخت‌های مورد نیاز، توان پیاده سازی این سامانه برای تمامی مناطق کشور با شرایط آب و هوایی و الگوی مصرف متفاوت را دارا است. همچنین، این سامانه قابل تعمیم به سایر حوزه‌های انرژی نظیر نفت و گاز نیز خواهد بود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: دانشگاه شریف ، تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین ، شرکت‌های دانش‌بنیان ، برق

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دانشگاه شریف تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین شرکت های دانش بنیان برق دانشگاه صنعتی شریف سامانه بومی دانش بنیان راه اندازی توزیع برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۳۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ درصد نیرو‌های پتروشیمی ایلام بومی هستند

غلامحسین گرشاسبی مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام در جریان دیدار رئیس کل دادگستری استان ایلام با کارکنان و بازدید از بخش‌های مختلف پتروشیمی ایلام با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ به نام جهش تولید با مشارکت مردم ، اظهار کرد: توجه به شعار سال مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نصب العین مجموعه کارکنان پتروشیمی ایلام است.

وی تصریح کرد: بار معنایی بسیاری بزرگی در واژه جهش تولید نهفته است چرا که با توجه به شرایط موجود آنچه از همه ما انتظار می‌رود این است که به صورت ویژه کار کرده و عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام یادآور شد: وقتی جهش در یک زمینه و یا یک تولید روی می‌دهد، باید زمینه ایمن نیز برای این فعالیت هم فراهم شود، اگر بخواهیم زمینه جهادی و توجه به مقوله جهش را عملی کنیم باید زمینه امنیت شغلی و اقتصادی آن هم شکل گیرد.

وی خواستار همکاری بیش از پیش مسئولان استانی با مجموعه پتروشیمی ایلام شد و گفت: برای جهش تولید باید نقاط ضعف را برطرف کرد، امید می‌رود مسئولان استان کمک کنند تا با همراهی و تعامل با یکدیگر بتوانیم در انجام وظیفه خود که همانا افزایش و تنوع تولید و سطح کیفی محصولات است، به درستی عمل کنیم.

گرشاسبی افزود: هیچ سازمان و ارگانی بدون ضعف نیست، مهم‌ترین کار این است که بتوانیم درصدد رفع موانع موجود برآییم و مشکلات را برطرف کنیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام یادآور شد: طی بازه زمانی یک سال و نیم گذشته پتروشیمی ایلام توانست اولین مجموعه ان. جی. ال را در دشت عباس دهلران راه اندازی کند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۸۰ هزار تن محصول شامل اتیلن، پلی‌اتیلن سنگین، پروپیلن، بنزین پیرولیز، CFO و DMDS CHAVAR ۶۵ تولید شده است، گفت: در فروردین سال۱۴۰۳ نسبت به فروردین سال ۱۴۰۲ تولید در مجتمع پتروشیمی ایلام ۳۵ درصد رشد داشته است.

گرشاسبی مطرح کرد: چشم‌انداز ما روشن است و به‌عنوان بزرگ‌ترین صنعت در غرب کشور که در مسیر توسعه قرار دارد، امیدواریم فرصت‌های سرمایه‌گذاری پیش روی ما در استان، بیشتر از گذشته شود.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • موافقت سازمان امور دانشجویان با راه‌اندازی و فعالیت مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان دانشگاه شهرکرد
  • افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای
  • تولد اولین نوزاد طرح نفس در کوهدشت
  • شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
  • سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
  • تقاضای مرگ خودخواسته زن ۲۸ ساله هلندی
  • ۹۰ درصد نیرو‌های پتروشیمی ایلام بومی هستند
  • خرداد ماه امسال اولین قرارداد خریدو فروش در سامانه خودنویس رونمایی می‌شود
  • اولین کودکستان‌های «تاک» دانشگاه آزاد مهرماه افتتاح می‌شوند
  • راه‌اندازی رشته اینترنت اشیاء در قوچان