Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: صد و سی و سومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

پاسخ سرد سوئیس به درخواست نخست وزیر اوکراین ۱۴۰۱/۰۴/۱۵ - ۱۳:۱۰

سوئیس به درخواست نخست وزیر اوکراین مبنی بر استفاده از دارایی‌های مسدود شده ثروتمندان روسی جهت کمک به تامین مالی پروژه بازسازی ۷۵۰ میلیارد دلاری اوکراین، پاسخی سرد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری رویترز، دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین طی کنفرانسی در لوگانو سوئیس اظهار کرد: «۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه توسط ایالات متحده، اتحادیه اروپا و انگلیس مسدود شده است.» پولی که به گفته او می‌تواند به بازسازی مدارس، بیمارستان‌ها و خانه‌های ویران شده کمک کند.

این نخست وزیر با اشاره به حمله روسیه به اوکراین گفت: «ما پیشنهاد می‌کنیم که راهی برای ایجاد یک قانون ملی و بین‌المللی جهت امکان مصادره دارایی‌های مسدودشده پیدا کنیم.»

وی افزود که چنین اقدامی از "تهاجم‌ غیرقابل توجیه" پیشگیری می‌کند و امنیت جهانی را بهبود می‌بخشد.

اما سوئیس که در ماه مه از مسدود کردن ۶.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه خبر داد، در برابر واگذاری چنین مبلغی مقاومت کرده است. این کشور که تحریم‌های اتحادیه اروپا را علیه روسی‌ها اعمال کرده، مدت‌هاست که مقصدی محبوب برای افراد پرنفوذ روسی و مکانی امن برای نگهداری ثروت روسیه محسوب می‌شود.

از طرفی «ایگناسیو کاسیس» رئیس جمهوری سوئیس گفت: «محافظت از افراد در برابر قدرت و ایجاد یک مبنای قانونی برای مصادره و ضبط این وجوه مهم است.»

وی به خبرنگاران گفت: طبق قوانینی که در اکثریت حکومت‌های دموکرات داریم...، می‌توانیم دارایی‌های را مسدود کنیم تا تعیین کنیم که این دارایی و مبالغ از کجا آمده است.

این رئیس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد: اما پرسش‌هایی درخصوص ارتباط میان این پول و جنگ در اوکراین باید مورد توجه قرار بگیرد. اکنون ما می‌توانیم تصمیمی بگیریم که برای اوکراین بی‌نقص باشد اما احتمال دارد که همان تصمیم را به شکلی بگیریم که قدرت بیشتری را به دولت می‌دهد و از قدرت شهروندان می‌کاهد.»

نخست وزیر اوکراین دیروز سه‌شنبه اعلام کرد، هزینه برنامه بازسازی سه مرحله‌ای کشور در پی حمله روسیه ۷۵۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

تکمیل عضویت فنلاند و سوئد در ناتو تنها چند ماه زمان می‌برد ۱۴۰۱/۰۴/۱۵ - ۱۳:۰۸

دبیرکل ناتو گفت، سرعت پیشبرد روند عضویت فنلاند و سوئد در ناتو در تاریخ بی‌سابقه بوده و به جای چندین سال، تنها چند ماه طول خواهد کشید.

 فنلاند و سوئد پروتکل‌های عضویت خود در ناتو را روز سه‌شنبه امضا کرده و روند رای‌گیری را آغاز کردند که باید در پارلمان‌های تمامی ۳۰ عضو کنونی ناتو انجام شود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در گفت‌وگو با شبکه خبری یورو نیوز گفت: در سخن گفتن یا وعده دادن درباره پارلمان‌ها محتاط هستم، اما دفعه قبل حدود یک سال طول کشید و این بار بسیاری از متحدان وعده داده‌اند که تلاش خود را می‌کنند تا این کار را سریع‌تر انجام دهند.

استولتنبرگ ادامه داد: بنابراین فکر می‌کنم که احتمالا بحث چند ماه در میان باشد. عزم سیاسی راسخی برای تصویب (عضویت فنلاند و سوئد در ناتو) در کشورهای متحد شکل گرفته است.

برای تکمیل این روند، باید یک رای‌گیری متفق‌القول پایانی هم انجام شود.

دانمارک این دو پروتکل را تصویب کرده و نخست‌وزیر استونی برای روز چهارشنبه تشکیل جلسه داده تا به این فرایند سرعت بخشد. زمانی که فنلاند و سوئد به عضویت ناتو دست یابند، از ماده ۵ دفاع جمعی این اتحاد نظامی بهره‌مند خواهند شد.

استولتنبرگ گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تلاش کرد تا درهای ناتو را ببندد. ما امروز داریم نشان می‌دهیم که درهای ناتو باز بوده و در کنار هم هستیم.

یورش گسترده روسیه به استان دونتسک اوکراین

مقام های اوکراینی از حمله گسترده روسیه به استان دونتسک خبرداده و آتش توپخانه در این منطقه را بسیار سنگین توصیف کردند.

به گزارش رویترز، «سرهی گایدای» استاندار لوهانسک در گفت‌وگو با تلویزیون اوکراین اعلام کرد که نظامیان روس در مرز استان لوهانسک تلاش می کنند با عبور از رود «سیورسکی دونتس»، وارد استان دونباس شوند.

وی از وارد آمدن تلفات سنگین به ارتش روسیه در این منطقه خبر داد و گفت: بیمارستان‌ها و سردخانه‌های منطقه پر از نظامیان روس هستند زیرا ارتش روسیه زخمی‌ها را با خود نمی برند.

این مقام اوکراینی تصریح کرد: برخی از گردان‌های ارتش روسیه به منطقه مرزی لوهانسک و دونتسک منتقل شده‌اند تا به تعداد مورد نیاز برای حمله فراگیر برسند.

گایدای گفت: توپخانه ارتش روسیه در هر دو استان لوهانسک و دونتسک در حال گلوله‌باران منطقه است.

«پاولو کریلنکو» فرماندار دونتسک نیز اعلام کرد: شب گذشته، توپخانه سنگین روسیه اسلاویانسک و کراماتورسک در حومه آن را زیر آتش سنگین توپخانه گرفته بود.

وی گفت: گلوله‌باران شدید و آتش توپخانه سنگین است و هیچ منطقه امنی در منطقه دونتسک وجود ندارد.

استان صنعتی دونباس در شرق اوکراین شامل دو منطقه دونتسک و لوهانسک است که بخش مهمی از جمعیت آن، روس‌تبار هستند. مسکو روز گذشته از تسلط کامل بر منطقه لوهانسک خبر داده بود.

بعد از تسلط روسیه بر لیسیچانسک، آخرین سنگر نظامیان اوکراینی در استان لوهانسک، مقام های اوکراینی، اسلاویانسک و کراماتورسک در استان دونتسک را هدف بعدی ارتش روسیه پیش بینی کردند.

انتقاد کم سابقه زلنسکی از فرماندهان ارتش اوکراین

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پس از تصمیم خودسرانه فرماندهان نظامی این کشور در اعمال محدودیت‌ در جابجایی نظامیان، از آن‌ها انتقاد کرد.

به گزارش "نیوزویک"، ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین سه‌شنبه شب اعلام کرد، بر اساس محدودیت‌های جدید، سربازان وظیفه، نیروهای ذخیره و سایر افراد مشمول خدمت سربازی باید از مراکز جذب و حمایت اجتماعی برای خروج از حوزه خود مجوز دریافت کنند.

اختلاف میان رهبران اوکراین تاکنون آشکار نشده بود. این اختلافات در حالی رخ داد که نیروهای اوکراینی مشغول دفاع در مقابل ارتش روسیه در مناطق شرقی اوکراین هستند.

زلنسکی در سخنرانی روز سه شنبه خود از این تصمیم فرماندهان ارتش اوکراین انتقاد کرد و گفت که این تصمیم نباید بدون مشارکت با او اتخاذ می‌شد. این موضوع موجب "اختلافات زیادی" شده است.

وی گفت: ارزیابی‌های مختلفی از چنین تصمیمی وجود دارد به طوری که سوء تفاهم و حتی عصبانیت در جامعه بوجود آورده است.

روسیه: انگلیس در جنایات جنگی اوکراین شریک است

آندری کلین سفیر روسیه در انگلیس گفت که اگر اوکراین از توپخانه و مهمات ساخت لندن استفاده کند، انگلیس در ارتکاب جنایات جنگی کی‌یف شریک است.

به گزارش خبرگزاری تاس، کلین افزود: لندن همچنان معتقد است که اوکراین باید به هر قیمتی پیروز شود و می‌بایست تا زمان پیروزی پول و سلاح در اختیار اوکراین قرار بگیرد.

سفیر روسیه در انگلیس گفت: اگر نیروهای اوکراینی از سلاح‌های انگلیسی مانند توپخانه‌های هویتزر علیه منطقه دونتسک استفاده کنند، بدون شک این به معنای همدستی لندن در جنایات جنگی خواهد بود.

پیش از این وزیر دفاع روسیه در سخنانی در جمع مقام‌های نظامی این کشور گفت که کشورهای غربی به امید طولانی شدن جنگ در اوکراین همچنان سلاح به این کشور ارسال می‌کنند و تاکنون بیش از ۲۸ هزار تن محموله نظامی تحویل کی‌یف شده است.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روز سه‌شنبه در سخنانی در جمع مقام های نظامی این کشور ارسال سلاح‌های غربی به اوکراین را موجب تنش بیشتر در منطقه دانست و گفت: بیشتر سلاح‌های غربی ارسال شده به کی‌یف در بازار سیاه فروخته می‌شود.

به گفته شویگو و بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط ارتش روسیه بسیاری از سلاح‌های ارسال شده توسط غرب در کشورهای خاورمیانه مشاهده شده است و در واقع این سلاح‌ها سر از بازار سیاه درمی‌آورند.

اطلاعات ارتش روسیه نشان می‌دهد بسیاری از سلاح‌های سبک و سنگین غرب توسط تاجران اوکراینی در بازار سیاه فروخته می‌شود.

کشورهای گروه ۷ در نشست اخیر خود متعهد شدند که تا جای ممکن از اوکراین حمایت کنند.

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس و امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کردند که کشورهایشان به ارسال تسلیحات به کی‌یف ادامه می‌دهند.

ماه گذشته، یورگن استاک رئیس اینترپل هشدار داده بود که طولانی شدن جنگ در اوکراین منجر به ایجاد بازار سیاه سلاح‌های غربی در منطقه خواهد شد.

یک مقام آمریکایی چندی پیش در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفته بود که کاخ سفید قادر به پیگیری سرنوشت سلاح‌های ارسال شده به اوکراین نیست.

مسکو نسبت به ارسال تسلیحات غربی به اوکراین هشدار داده است و استدلال می‌کند که این اقدام تنها جنگ را طولانی می‌کند و در عین حال خطر رویارویی نظامی مستقیم بین روسیه و ناتو را افزایش می‌دهد.

واکنش مسکو به توقیف کشتی روس توسط ترکیه

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت که وضعیت کشتی باری توقیف شده روسیه در ترکیه نیاز به بررسی بیشتر دارد.

وی که این سخنان را پس از کنفرانس خبری مشترک با «کارلوس رافائل فاریا» وزیر امور خارجه ونزوئلا مطرح می‌کرد، گفت: «ما باید وضعیت را بررسی کنیم. به نظر می‌رسد که این کشتی در واقع روسی بوده و زیر پرچم روسیه است. محموله این کشتی تحت قرارداد میان استونی و ترکیه بوده است. ما باید به طور خاص این موضوع را بررسی کنیم».

کشتی توقیف شده توسط ترکیه، کشتی با پرچم روسیه بوده که حامل ۷ هزار تن غلات بوده که روز پنجشنبه بندر «بردیانسک» در دریای سیاه را ترک کرده بود. اوکراین از ترکیه درخواست کرده بود تا این کشتی را توقیف کند. کی‌یف مدعی است غلاتی که در این کشتی قرار دارد، متعلق به اوکراین است.

لاوروف در ادامه سخنانش گفت: «تلاش برای ایجاد این بحران تصنعی، غیرقابل قبول است. هیچ مشکلی برای صادرات غلات و کود شیمیایی‌مان به جز چالش‌هایی که به وسیله تحریم‌های غرب ایجاد شده، وجود ندارد».

اداره گمرک ترکیه شامگاه یکشنبه توقیف یک کشتی روسی را تایید کرد.

اداره گمرک ترکیه اعلام کرد که احتمال می‌رود این کشتی روس، حامل غلات اوکراین باشد اما افزود که هنوز هیچگونه تصمیمی در خصوص این کشتی اتخاذ نشده است.

یک منبع که خواست نامش فاش نشود گفت: «تحقیقات همچنان ادامه دارد. این تمام چیزی است که در حال حاضر می‌توانم بگویم».

عصر روز شنبه بود که خبرگزاری رویترز به نقل از سفیر اوکراین در آنکارا خبر داد گمرک ترکیه یک کشتی باری روسی که حامل غلات اوکراین بوده را توقیف کرده است.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه پیشتر در کنفرانس خبری با حضور وزیر خارجه انگلیس وعده داد که ترکیه درباره ادعاها در خصوص سرقت غلات اوکراین توسط روسیه تحقیق می‌کند.

این مقام ارشد آنکارا تصریح کرد: ترکیه ادعاهایی مبنی بر سرقت غلات اوکراینی توسط روسیه را جدی می‌گیرد و در حال بررسی این اتهامات است. وی افزود، ترکیه اجازه نمی‌دهد غلات دزدیده شده توسط روسیه یا هر کشور دیگری به ترکیه آورده شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات دوحه زلزله هرمزگان فائزه هاشمی آیت الله ناصری جنگ اوکراین اروپا روسیه چین آمریکا مذاکرات دوحه زلزله هرمزگان فائزه هاشمی آیت الله ناصری نخست وزیر اوکراین فنلاند و سوئد غلات اوکراین استان دونتسک گسترده روسیه روز سه شنبه بازار سیاه ارتش روسیه رئیس جمهور کشتی روس شده توسط سلاح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۳۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحولات اوکراین|زلنسکی دبیر شورای امنیت را هم برکنار کرد

هشدار به فرانسه درباره عواقب اعزام نیرو به اوکراین، بسته کمکی جدید فرانسه برای کی‌یف، کاهش تعداد اوکراینی‌های آماده جنگ، نگرانی کی‌یف از عدم توجه کافی واشنگتن و وابستگی کامل اوکراین به کمک مالی غرب، از جمله مهمترین رویدادهای جنگ هستند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  بر اساس احکام صادره از سوی ولادیمیر زلنسکی که  در وب سایت دفتر ریاست جمهوری اوکراین منتشر شد، آلکسی دانیلوف از سمت دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین برکنار شده و به جای او، الکساندر لیتویننکو، رئیس سرویس اطلاعات خارجی به این سمت منصوب شده است.

الکساندر لیتوینکو قبل از انتصاب جدید از سال 2021 به عنوان رئیس سرویس اطلاعات خارجی اوکراین خدمت می‌کرد و اکنون اولیگ ایواشچنکو به جای او منصوب شد.

به عقیده برخی کارشناسان برکناری دانیلوف نشان دهنده نگرانی رهبری سیاسی اوکراین از شکست جدی است که در جریان درگیری نظامی با روسیه به کی‌یف وارد شده است. 

زلنسکی در اوایل ماه مارس نیز در ادامه تغییر کادر مقامات نیروهای مسلح اوکراین،  فرمانده نیروهای پشتیبانی ارتش را تغییر داده و دیمیتری گرگیا را از این سمت برکنار  و الکساندر یاکووتس را به جای او منصوب کرد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هفتصد و شصت و سومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

دانیلوف پس از استعفای خود وضعیت اوکراین را ناامیدکننده خواند

آلکسی دانیلوف، دبیر برکنار شده شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، وضعیت این کشور را ناامیدکننده خواند. وی به این موضوع در پستی در صفحه فیسبوک خود اشاره و نوشت: «روزهایی که برایشان خجالت نمی‌کشی و ساعت‌هایی که با سرعت رعد و برق می‌گذرند.»

او همچنین تاکید کرد که همچنان برای اوکراین کار خواهد کرد و مهم نیست که چقدر دشوار باشد و اوضاع تا چه اندازه ناامیدکننده به نظر برسد، و از ولادیمیر زلنسکی به خاطر اعتماد چندین سال گذشته به او تشکر کرد.

اصرار آمریکا بر عدم حمایت از حملات اوکراین به خاک روسیه 

متیو میلر، رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که ایالات متحده از حملات نیروهای مسلح اوکراین به اهدافی در خاک روسیه، از جمله پالایشگاه نفت و مناطق مسکونی حمایت نمی‌کند.

میلر در مورد حمله اوکراین به یک پالایشگاه  نفت روسیه گفت: موضع گیری ما از همان آغاز این درگیری همیشه این بوده است که از حملات اوکراین به مناطقی خارج از خاک خود حمایت نمی‌کنیم. این سیاست همیشگی ما است که به مقامات کی‌یف هم توضیح داده شده است. بنابراین این چیزی نیست که آنها ممکن است از آن آگاه نباشند.

اعتراف مقام اروپایی به ایجاد وحشت در صورت اعزام نیرو به اوکراین 

ویرا یورووا، معاون کمیسیون اروپا در زمینه ارزش‌ها و شفافیت اروپا، طی سخنرانی در یک رویداد در ایالات متحده، اعلام کرد که اگر ویدئویی توسط یک شبکه زیرزمینی تولید شود یا خبر جعلی از طرف رهبر یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد اعزام نیرو به اوکراین ظاهر شود، ممکن است موجی از وحشت در سراسر اروپا به وجود آید.

وی در مورد خطر ظهور چنین ویدئوهایی مثالی زد و عواقب آن را در صورت انتشار ویدئویی که در آن امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده بسیج شهروندان برای شرکت در درگیری اوکراین آغاز شده، بیان کرد و گفت: «فقط تصور کنید که آقای ماکرون این را بگوید. چنین چیزی می‌تواند باعث وحشت و واکنش عصبی در جامعه اروپایی شود.»

لاوروف: شکی نیست که غرب درگیری در اوکراین را تحریک کرده است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که دیگر هیچ کس تردیدی ندارد که درگیری نظامی در اوکراین توسط کشورهای غربی تحریک شده است.

لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از مذاکره با وزیر امور خارجه نامیبیا در مسکو گفت: من به همتای آفریقایی خود در مورد دیدگاه اصولی روسیه از وضعیت به وجود آمده در جریان عملیات ویژه نظامی در اوکراین توضیح دادم، که به نظر من دیگر هیچ‌کس تردیدی ندارد، توسط غرب جمعی و با هدف بازدارندگی ما تحریک شده است.

هشدار به فرانسه درباره عواقب اعزامیروی نظامی به اوکراین

اسکات ریتر، افسر اطلاعاتی سابق نیروهای مسلح آمریکا در مصاحبه‌ای هشدار داد که انتقال نظامیان فرانسوی به خاک اوکراین، یک اقدام انتحاری خواهد بود، برای اینکه آنها بلافاصله هدف قانونی نیروهای مسلح روسیه شده و نابود خواهند شد.

او همچنین یادآور شد که رهبری کشورهای غربی، به ویژه فرانسه، عمیقاً در اشتباه هستند که فکر می‌کنند می‌توانند روند توسعه اوضاع در درگیری نظامی در اوکراین را تغییر دهند.

قصد فرانسه برای ارسال سلاح و مهمات به اوکراین 

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه شنبه با اشاره به اظهارات سباستین لکورنو، وزیر دفاع فرانسه گزارش داد که پاریس قصد دارد 78 قبضه توپ خودکششی سزار و 80 هزار گلوله توپ 155 میلی متری برای کی‌یف ارسال کند.

به گفته وزیر دفاع فرانسه، پاریس، کی‌یف و کپنهاگ در مورد توپخانه سزار به توافقی مالی لازم دست یافته‌اند که به آنها اجازه می‌دهد «سریعا» این تجهیزات به اوکراین تحویل داده شوند. لکورنو همچنین گفت که فرانسه در طرح چک برای جستجو و خرید مهمات برای اوکراین در خارج از اتحادیه اروپا مشارکت دارد.

دستور ماکرون برای تهیه بسته کمکی جدید برای اوکراین 

در جریان کنفرانس مطبوعاتی وزارت دفاع فرانسه، سباستین لکورنو اعلام کرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور این کشور دستور تهیه بسته کمکی جدید برای اوکراین را صادر کرده است. 

وی گفت: رئیس جمهور از من خواسته بسته کمکی جدید را آماده کنم. این درخواست هم اکنون در اداره کل تسلیحات کشور در حال رسیدگی است. 

لکورنو افزود: بسته کمک نظامی جدید می تواند شامل تانک‌ها و نفربرهای زرهی AMX-10RC و انتقال احتمالی یک سامانه دفاع هوایی مجهز به موشک میسترال باشد. به گفته او، این سامانه به ویژه در برابر حملات هواپیماهای بدون سرنشین موثر است.

پولیتیکو: کی‌یف نگران است که بایدن کمتر از اوکراین نام می‌برد

روزنامه پولیتیکو گزارش داده که مقامات کی‌یف از این مسئله ابراز نگرانی می‌کنند که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده کمتر در مورد درگیری اوکراین صحبت می‌کند و اولویت را به موضوع فلسطین و اسرائیل می‌دهد.

بنابراین، طبق تحلیل این روزنامه، بایدن بیشتر به درگیری‌های خارجی پرمخاطب توجه دارد، البته این واقعیت مشخص شده که دولت او تصمیم گرفته در طول مبارزات انتخاباتی دخالت خود در درگیری‌های بین المللی را کاهش دهد.

به گفته یک منبع خبری پولیتیکو، دفتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نگران این شده که توجه بایدن به سمت اسرائیل معطوف شده باشد. در این گزارش آمده: بدین ترتیب مقامات اوکراین زنگ خطر در مورد کاهش کمک‌های غرب، کمبود مهمات و سایر مشکلات وابستگی به حمایت ایالات متحده و متحدان را به صدا در آورده‌اند.

ابراز امیدواری کی‌یف برای دریافت 16 میلیارد یورو از اتحادیه اروپا در سال جاری

 دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین اعلام کرد که کی‌یف انتظار دارد در سال 2024 مبلغ 16 میلیارد یورو به عنوان حمایت مالی از اتحادیه اروپا در چارچوب برنامه تسهیلات اوکراین دریافت کند.

او گفت: کمک‌های اتحادیه اروپا یکی از لنگرهای مالی کشور ما است. ما انتظار داریم امسال 16 میلیارد یورو دریافت کنیم. موضوع یک منبع تامین مالی پایدار برای کی‌یف بسیار مهم است.

 نخست وزیر اوکراین یادآور شد که کی‌یف «پتانسیل زیادی در استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه می‌بیند».

پیش از این، در 20 مارس، اتحادیه اروپا بخش اول کمک کمالی 4.5 میلیارد یورویی تحت برنامه حمایت بودجه 50 میلیارد یورویی تا سال 2027 را به اوکراین منتقل کرد.

ادعای اوکراین درباره برآورده کردن شرایط مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا 

دنیس شمیگال معتقد است که اوکراین تمام الزامات لازم برای آغاز مذاکرات در مورد الحاق این کشور به اتحادیه اروپا را انجام داده است. نخست وزیر گفت: ما به نوبه خود همه شرایط لازم برای شروع مذاکرات را انجام داده و انتظار داریم تا آنها قبل از ژوئن سال جاری آغاز شوند.

وزیر خارجه اسپانیا احتمال اعزام نیرو به اوکراین را تکذیب کرد

خوزه مانوئل آلبارز، وزیر امور خارجه سپانیا روز سه شنبه در یک مصاحبه رادیویی اعلام کرد که پادشاهی اسپانیا قصد ندارد به اوکراین هیچ نیروی نظامی بفرستد. وی تاکید کرد که اتحادیه اروپا و ناتو هم برای یک درگیری نظامی آماده نمی شوند، زیرا «این اتحادها دفاعی هستند، نه تهاجمی».

او گفت: «اسپانیا در حال بررسی اعزام نیرو به اوکراین نیست و هیچ کشور اروپایی دیگری هم این موضوع را بررسی نمی‌کند. ضمن اینکه مقامات کی‌یف نیز درخواست سرباز نکرده و چیزهای دیگری می‌خواهند».

کاهش تعداد اوکراینی‌هایی که حاضرند به جبهه بروند

روزنامه پولیتیکو در تحلیلی نوشت که هر چه می‌گذرد، اوکراینی‌ها کمتر و کمتر تمایل دارند داوطلبانه به جبهه بروند و کی‌یف نمی تواند با مشکل کمبود افراد در صفوف نیروهای مسلح کنار بیاید.

در این مقاله آمده است: تنها مهمات و تسلیحات نیست که اوکراین به شدت با کمبود آنها مواجه است، بلکه شور و شوق وطن پرستانه‌ای که مراکز ثبت نام ارتش را مملو از داوطلبان نگه دارد هم به طور فزاینده‌ای کاهش یافته است. مقامات این کشور نمی توانند راه حلی برای این مشکل بیابند در حالی که بسیاری از اوکراینی‌ها در تلاش برای فرار از خدمت سربازی هستند.

این نشریه افزود: بدون نیروی انسانی کافی، کی‌یف احتمالاً منابع موجود خود را با نرخ بسیار بالاتری مصرف خواهد کرد که منجر به دستاوردهای نظامی بسیار سریع‌تری برای طرف روسی در دراز مدت خواهد شد. 

امکان میانجیگری هند در حل مناقشه روسیه و اوکرایناوکراین|شکست نظامی کی‌یف با وجود کمک‌های غرباوکراین|اطمینان جامعه اطلاعاتی آمریکا به شکست کی‌یف

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحولات اوکراین|امکان گفتگو با روسیه در نشست صلح سوئیس
  • هشدار زلنسکی نسبت به جنگ بعدی پوتین/ آمریکا محافظت کند
  • ادعای زلنسکی درباره حمله پوتین به خاک ناتو
  • اگر پوتین را متوقف نکنید، جنگ را به سرعت وارد خاک ناتو می‌کند!
  • زلنسکی: اگر پوتین را متوقف نکنید، جنگ را به سرعت وارد خاک ناتو می‌کند
  • لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌معنی است
  • لاوروف: طرح صلح اوکراین بی معنی است
  • اکونومیست: روسیه برای عملیات بزرگ بهاری در اوکراین آماده می‌شود
  • تحولات اوکراین|زلنسکی دبیر شورای امنیت را هم برکنار کرد
  • مسکو: رئیس اطلاعات نظامی اوکراین یک هدف مشروع برای ارتش روسیه است