Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، حامد فرضی روز چهارشنبه در مانور اطفای حریق که در نهالستان بزرگ کرج با حضور دستگاه های مرتبط برگزار شد، با بیان اینکه فصل تابستان و اوایل فصل پاییز زمان آتش سوزی ها در عرصه های مختلف طبیعی و کشاورزی می باشد، افزود: هر ساله این اتفاق تلخ نه تنها در البرز بلکه در دیگر مناطق کشور منجر به از بین رفتن سطحی از جنگل ها و مراتع می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: به همین منظور با هماهنگی صورت گرفته با تمام دستگاه های دخیل کمک در کاهش ایجاد حریق و جلوگیری از افزایش دامنه حریق در سطح مراتع همچون حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی، مدیریت بحران استانداری و هلال احمر تصمیم گرفتیم تا تمرینی را برای اطفای حریق در مراتع و عرصه های طبیعی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این دستگاه ها با منابع طبیعی از لحاظ نیرو، ابزار و ادوات اطفای حریق همدلی و هم افزایی دارند، گفت: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته از اول تیرماه فصل شروع آتش سوزی در منابع طبیعی است که به همین دلیل ابزار و ادوات مناسبی همچون دمنده و آتش کوب که به دلیل سبک بودن سهولت در استفاده دارد خریداری و در اختیار دهیاری ها و شوراهایی که هدف آتش سوزی هستند قرار گرفته است.

فرضی بیشترین مناطق هدف در آتش سوزی ها را به دلیل وجود گردشگران در مناطق آسارا و طالقان و سپس مناطقی از اشتهارد و ساوجبلاغ دانست و افزود: این مناطق بر اساس نقشه مناطق بحران در حریق مستعد بروز آتش سوزی هستند به طوریکه بیشترین حضور گردشگر در این مناطق می باشد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه یکی از عوامل اصلی بروز آتش سوزی در مراتع و منابع طبیعی حضور گردشگران می باشد، بیان داشت: گردشگران چارچوب استفاده از آتش را رعایت نمی کنند به همین دلیل بیشترین عامل بروز آتش سوزی ها عامل انسانی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ادامه داد: برگزاری این مانور محکی به دستگاه های مرتبط در امر مدیریت حریق در عرصه های مختلف است تا از لحاظ نیروی انسانی و ابزار و ادوات سنجیده شوند تا در نهایت شاهد اتفاق خوبی که همان کاهش حریق ها در سطح استان است  را شاهد باشیم.

وی گفت: از سال ۱۳۹۹ تاکنون مسوولیت پایش و جلوگیری از حریق به فرمانداران هر شهرستان واگذار شد تا این افراد به همراه دهیاران و شوراها به صورت مرتب منطقه تحت پوشش خود را به لحاظ آتش سوزی ها و کنترل آن رصد کنند.

فرضی افزود: در این ۲ سالی که دهیاران به عنوان دیده بان حریق فعال شده اند و همکاران منابع طبیعی پایش های مناسب را از منابع طبیعی داشته اند ضمن اینکه به ابزار و ادوات مناسب تجهیز شده اند، شاهد کاهش چشمگیر آتش سوزی ها در مراتع بوده ایم.

وی اضافه کرد: به طوریکه میزان آتش سوزی ها در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به شدت افزایش یافته بود که شاهد آتش سوزی در ۴۸۰ هکتار از مراتع در این ۲ سال بودیم که پس از آن با تجهیز دهیاران و حضور به موقع یگان حفاظت و پایش به موقع و مناسب عرصه ها شدت و میزان آتش سوزی ها کاهش یافت که در نتیجه آن در سال گذشته فقط در ۱۰ مورد آتش سوزی ۱۱ هکتار از مراتع در آتش سوخت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز بیان داشت: همچنین در سال جاری تاکنون در ۶ مورد آتش سوزی کمتر از یک هکتار از عرصه های طبیعی طالقان دچار حریق شده است.

وی یکی از دلایل کاهش آتش سوزی ها را کاهش بارندگی ها و به تبع آن کاهش پوشش مراتع عنوان کرد.در مانور اطفای حریق، نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست، جهاد کشاورزی و هلال احمر به صورت آزمایشی آتش های افروخته شده در مراتع را خاموش کردند.

برچسب‌ها آتش سوزی مراتع اطفای حریق منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش سوزی مراتع اطفای حریق آتش سوزی مراتع اطفای حریق منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ابزار و ادوات منابع طبیعی آتش سوزی ها اطفای حریق دستگاه ها عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۴۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار آتش سوزی در مجتمع تجاری زیتون شیراز

هادی عیدی‌پور گفت: رأس ساعت ۱۲:۴۵ ظهر امروز، ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ یک مورد وقوع حریق در مجتمع تجاری تفریحی زیتون واقع در چهار راه ۱۵ خرداد شیراز به سامانه ۱۲۵ اعلام شد که بلافاصله از ۷ ایستگاه عملیاتی خودرو‌های اطفاء حریق، نردبان هیدرولیکی، دستگاه‌های تنفسی و... به محل حادثه اعزام شدند.

او بیان کرد: با توجه به اینکه حریق در قسمت داکت مشترک تأسیسات بین طبقات ایجاد شده بود، تجمع دود از طبقات منفی یک تا طبقات هفتم ساختمان وجود داشت، زیرا دود از طریق داکت مشترک به طبقات سرایت کرده بود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز ادامه داد: تیم‌های عملیاتی بلافاصله تخلیه افرادی که درون مجتمع حضور داشتند را در دستور کار قرار دادند و نفرات صحیح و سالم از مجتمع خارج شده و محل ایمن شد و همزمان تیم‌های عملیاتی اقدام به جست‌وجو برای پیدا کردن کانون حریق کردند.

او با بیان اینکه کانون حریق با استفاده از دوربین‌های حرارتی و جست‌وجوی تیم‌های عملیاتی پیدا شد و اطفا حریق به طور کامل انجام شد، گفت: در حال حاضر در طبقه آخر مجتمع مقداری تجمع دود داریم که در حال تهویه نهایی و چک کردن کامل طبقات و داکت مشترک تأسیسات جهت اطمینان از اینکه شعله‌وری مجدد این موقعیت نداشته باشد، هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • آتش سوزی سوله ۲ هزار متری در شیراز مهار شد
  • آغاز کوچ بهاره عشایر ورامین به مراتع جنوبی شهرستان
  • ظرفیت مراتع جنوبی ورامین ۳۳ هزار رأس دام است
  • تصادف و حریق خودرو با ۴ فوتی و ۲ مجروح
  • اجرای طرح آموزشی توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار
  • دستگیری ۵هزار زمین‌خوار در کشور/ افزایش ۳۵۳ درصدی حریق
  • مجوزی برای بهره‌برداری از گونه‌های مرتعی و جنگلی نمی‌دهیم
  • مجوری برای بهره‌برداری از گونه‌های مرتعی و جنگلی نمی‌دهیم
  • امسال برای بهره‌برداری از گونه‌های مرتعی و جنگلی در همدان مجوز نمی‌دهیم
  • مهار آتش سوزی در مجتمع تجاری زیتون شیراز