Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، یک نماینده مجلس گفت: آمارها نشان می‌دهد نزدیک به ۸۰ درصد ایرانی‌ها فیلترشکن و وی‌پی‌ان روی گوشی‌های خودشان نصب کرده‌اند و این آمار دقیقا در کشورهای اتحادیه اروپا زیر ۱۰ درصد است. مفهمومش چیست؟ امروز به خاطر اینکه فرزندان بخواهند از بسیاری از برنامه‌های عادی هم استفاده کنند مجبورند «فیلترشکن» و «وی پی ان» داشته باشند و وقتی این امکان روی گوشی فرزند شما نصب است هر لحظه می‌تواند به سایت‌هایی برود که اساسا حتی در کشورهای خارجی هم این سایت‌های غیراخلاقی فیلتر هستند! در واقع ما عملا داریم خودمان فرزندان و جوان‌مان را در معرض همان تهدیدها قرار می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غلامرضا نوری قزلجه درباره این‌که یکی از نمایندگان در اظهارنظری گفته است که طرح صیانت مجددا به مجلس باز خواهد گشت و رئیس مجلس هم برای به صحن آمدن آن قول داده است، در صورتی که این طرح از دستور کار نمایندگان خارج شده، گفت: طرح صیانت که وارد مجلس شد، مشمول به اصل ۸۵ شد و به کمیسیون  رفت، مجلس به خاطر اقدامات خلاف آئین نامه‌ای که  در کمیسیون صورت گرفت، آن را از اصل ۸۵ خارج کرد هنگامی که این اتفاق افتاد، دیگر در دستور کار قرار نگرفت. رئیس مجلس آن را به شورای عالی فضای مجازی فرستاد که آنها روی این موضوع کار کنند حال هدف چه بود، خیلی واضح نبود، این‌که می‌خواهند نظر مشورتی آنان را بگیرند یا اینکه می‌خواهند به آن‌ها اختیار داده شود در این زمینه قانون‌گذاری کنند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بخواهند در حوزه فضای مجازی قانون‌گذاری کنند، درستش این است که به مجلس بازگردد و در اینجا قانون‌گذاری شود؛ تاکید می‌کنم این امر روند قانون‌گذاری درست است؛ زیرا قانون‌گذاری باید از طریق مجلس انجام شود.

وی با اشاره به اینکه مجلس طرح صیانت را به خاطر محتوا رد کرد، بیان کرد: کمیسیون مشترک تاکید داشت که کلیات را تصویب کند در صورتی که این طرح مشکلات موجود در فضای مجازی کشور را حل نمی‌کرد. اصل برای این بود که عده‌ای دغدغه دارند فضای مجازی ساماندهی و از اشاعه شایعات، دروغ‌ها، داستان‌ها و مواردی که مردم را اذیت می‌کند، جلوگیری کنند اما تخلفاتی در این طرح بود و مجلس هم واکنش نشان داد.

این نماینده مجلس یادآور شد: طرح اگر هم بخواهد در حوزه فضای مجازی مطرح شود باید ایراد و اشکاتی که برشمردم رفع شود و آنها را تسهیل کند. باید بتواند دسترسی سریع، آسان و کم‌هزینه مردم به اینترنت و فضای مجازی را صورت دهد اما طرح صیانت بلعکس بود یعنی داشت دسترسی‌ها را محدود و محدودیت‌های شدیدی ایجاد می‌کرد در واقع در ساختار می‌خواست تغییراتی ایجاد کند، یعنی وزارت ارتباطات و فضای مجازی را از یک وجه فنی، اقتصادی، اجتمای و فرهنگی به سمت امنیتی کردن می‌برد و ساختارش را تغییر می‌داد.

نوری قزلجه تاکید کرد: امروز اگر آن دیدگاه‌هایی که طرح صیانت به فضای مجازی داشت، به مجلس بیاید بازهم رد می‌شود. یعنی با دیدگاه محدود، کاستن از دسترسی‌ها، جرم‌انگاری‌ها و تماما دید منفی و محدودکننده‌ای که در آن طرح بود و اصلاح ساختار نادرستی که انجام می‌داد، اگر با آن شرایط بیاید بازهم رد می‌شود. ولی اگر با یک اصلاحیه طرح قانونی برای سامان‌دهی فضای مجازی با رویکرد دسترسی سریع و آسان و کم هزینه برای مردم در فضای مجازی و توجه به گردش آزاد اطلاعات در فضای مجازی، توجه به حقوق اساسی مردم و  آزادی بیان بیاید و این الزمات را در چارچوب بیاورند، می‌تواند مورد قبول واقع شود.

وی خاطرنشان کرد: فضای مجازی امروز دیگر بخشی از زندگی حقیقی مردم است. بخشی از اقتصاد کشور و کسب و کارها بر اساس آن شکل گرفته است و فعال هستند، یک حوزه بسیار فنی است و مسائل فرهنگی و ارتباطات اجتماعی را در برمی‌گیرد؛ یک حوزه بسیار وسیعی دارد. امروز اکثر رسانه‌ها برای صرفه‌جویی در کاغذ بر این بستر کار می‌کنند، با این فضا می‌شود در هزینه‌ها صرفه‌جویی و سرمایه‌های ملی را حفظ کرد و باید این الزمات در این طرح دیده شود. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: منظور از الزامات این است که با یک رویکرد جدید اولا بتوانیم یک فضای آرامبخش و ایمن را برای مردم درست کنیم ثانیا دسترسی سریع، آسان، کم‌هزینه و گردش آزاد اطلاعات را برای استفاده تامین کند. اتفاقا طرح صیانت باید برای کسانی که مانع دسترسی مردم به اطلاعات می‌شوند، سرعت دسترسی را کاهش می‌دهند، باعث تشویش اذهان عمومی و شایعه‌پراکنی در فضای مجازی می‌شوند و کسب و کارها را دچار اختلال می‌کنند، جرم‌انگاری کند.

وی درباره این‌که یکی از نمایندگان مجلس بیان کرده، به علت عدم دسترسی برخی کودکان به سامانه شاد آنان از فضای مجازی مصون مانده‌اند در صورتی که آمارها می‌گوید این کودکان به علت نداشتن گوشی هوشمند و گرانی اینترنت ترک تحصیل کرده‌اند، گفت: آن‌ها که موافق طرح صیانت هستند، متاسفانه به غلط برداشت بسیار نادرستی از فضای مجازی، محتوای آن و نحوه دسترسی‌ها داشتند و همین تلقی و برداشت غلط بود که طرح را دچار مشکل کرد.

نماینده بستان‌آباد بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد نزدیک به ۸۰ درصد ایرانی‌ها فیلترشکن و وی‌پی‌ان روی گوشی‌های خودشان نصب کرده‌اند و این آمار دقیقا در کشورهای اتحادیه اروپا زیر ۱۰ درصد است. مفهمومش چیست؟ امروز به خاطر اینکه فرزندان بخواهند از بسیاری از برنامه‌های عادی هم استفاده کنند مجبورند «فیلترشکن» و «وی پی ان» داشته باشند و وقتی این امکان روی گوشی فرزند شما نصب است هر لحظه می‌تواند به سایت‌هایی برود که اساسا حتی در کشورهای خارجی هم این سایت‌های غیراخلاقی فیلتر هستند! در واقع ما عملا داریم خودمان فرزندان و جوان‌مان را در معرض همان تهدیدها قرار می‌دهیم.

وی بیان کرد: یک اروپایی به راحتی می‌تواند فرزندش را بازخواست کند که چرا روی گوشی‌ات فیلترشکن داری، لزومی ندارد که داشته باشی، اما برای ما در حال حاضر آنقدر سایت‌های پرکاربرد فیلتر هستند که فرزند ما مجبور است برای این کارهای عادی‌اش «فیلترشکن» و «وی پی ان» داشته باشد و کسی نمی‌تواند بگوید چرا تو فیلترشکن داری؟ این یک واقعیت است و در سطح بالا مسیر را باز می‌کند جامعه، نوجوانان و جوانان در معرض آسیب قرار گیرند. همین برداشت‌ها و تلقی‌های غلط بود که طرح صیانت را برد به جایی که نباید می‌رفت و خوشبخاته تا امروز از آن نگاه بسته و محدود جلوگیری شده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ما تا کی می‌خواهیم با تکنولوژی بجگنیم روزگاری با رادیو، تلویزیون و ویدئو و ماهواره جنگیدیم. توانستیم جلوگیری کنیم؟ مگر می‌شود با پیشرفت تکنولوژی جنگید، ایستاد و مقابله کرد؟ اینترنت ماهواره‌ای در نقاط محروم دنیا استفاده می‌شود و روز به روز هم توسعه پیدا می‌کند، امروز باز یک بستر قابل کنترل است که یه لحظه می‌خواهند قطعش می‌کنند اگر ماهواره‌ای شود کلا از دسترس و کنترل خارج می‌شود ما باید جامعه و جوانان را مجهز و آماده کنیم و بتوانیم با این تکنولوژی‌ها تعامل کنیم نه تقابل.

وی با بیان این‌که با تقابل همیشه شکست خوردیم اما هربار تعامل کردیم موفق شدیم، عنوان کرد: باید تعامل با پیشرفت، تکنولوژی و مسائل این گونه داشته باشیم و بتوانیم خودمان را با آن وفق دهیم و از این هم نترسیم که مغلوب آن‌جا خواهیم شد؛ چرا غالب نشویم؟ می‌توانیم در این فضا داشته‌های‌مان از فرهنگ و آنچه که داریم و افتخار می‌کنیم و به آنها از لحاظ دین و اعتقاد باور داریم و افتخار می‌کنیم به نمایش بگذاریم. ما  می‌توانیم غالب شویم چرا می‌ترسیم مغلوب شویم؟ چرا تعامل نمی‌کنیم؟

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا فضای مجازی مجلس شورای اسلامی تکنولوژی طرح صیانت فیلترشکن فیلترشکن در ایران فیلترشکن ایران سامانه شاد غلامرضا نوری قزلجه فیلترشکن ها در ایران افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا نماینده مجلس فضای مجازی قانون گذاری ان روی گوشی طرح صیانت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۸۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ باید ۴۰ درصد افزایش یابد /پیشنهاد یارانه ای یک نماینده مجلس به دولت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رحمت الله نوروزی نایب رئیس فراکسیون کارگری مجلس، در رابطه با حداقل حقوق کارگران برای تعیین حداقل حقوق سال ۱۴۰۳، ضمن از انتقاد از تاخیر در تعیین نرخ افزایش دستمزد کارگران گفت: ما معمولاً یک عرفی در کشور داریم که هر چقدر حداقل حقوق کارکنان دولت است برای کارگران ۱۵ تا ۲۰ درصد بیشتر از آن تصویب می‌شود، باتوجه به اینکه امسال ما برای کارکنان دولت افزایش ۲۰ درصدی را مصوب کردیم به همراه افزایش امتیاز و ارتقاء پایه حقوق این عدد برای کسانی که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند بیشتر از ۲۰ درصد خواهد بود و با توجه به اینکه کارگران هم عمدتا در کشور حداقلی‌چبگیر هستند باید یک افزایش حقوق متناسب برای آن‌ها داشته باشیم.

وی در گفتگو با ایلنا ادامه داد: نظر شخصی من این است که کمتر از ۴۰ درصد نباید افزایش یابد، یعنی اعتقاد دارم که پرداخت حقوق کارگران در کشور کمتر از ۴۰ درصد با شرایط امروز واقعا شدنی نیست. البته بالای ۴۰ درصد در قالب افزایش رفاهیات اگر باشد اتفاق بهتری است، یعنی دولت هر ساز و کاری را فراهم کند خوب است؛ منظور از افزایش رفاه افزایش غیر ریالی حقوق است.

نوروزی خاطرنشان کرد: من همواره بر یک مساله اصرار دارم و البته معنای حرف من این نیست که هر عددی که می‌گوییم حداقل مزد و رفاه کارگران باشد تمام مسئولیت آن فقط و فقط با کارفرمایان است، اینطور نیست اما معمولا دولت‌ها در بحث کارگران شانه خالی می‌کنند. ما اکنون تقریبا ۲۰۰۰۰۰۰ میلیارد تومان به طور سالانه یارانه آشکار و پنهان پرداخت می‌کنیم، اگر بخواهیم این یارانه پنهان و آشکار عادلانه بین طبقات پایین جامعه یعنی هفت دهک جامعه توزیع شود، پنج دهک از آن‌ها کارگران کشور هستند. من اگر به جای مسئولان دولتی باشم، پیشنهاد می‌کنم در بودجه یک ردیف مشخص در نظر گرفته شود در قالب یک سازمان مشخص و ۵۰ درصد از مجموع یارانه پنهان و آشکار را در این ردیف بودجه‌ای با هماهنگی شورای عالی کار در سبد کارگران کشور توزیع می‌کنم.

وی ادامه داد: در این روش هم فشار جبران هزینه‌های کارگران به کارفرما وارد نمی‌شود و این عدالت به معنای واقعی خواهد بود و رشد اقتصادی هم محقق می‌شود. یعنی اتفاقاً ابزار تشویقی هم می‌گذاریم اما متاسفانه دولت‌ها چون وقت نمی‌کنند و بلد هستند که چطور با کلمات بازی کنند، خیلی در این بخش‌ها وقت نگذاشتند.

عضو هیات رئیسه فراکسیون کارگری مجلس در ادامه اظهار داشت: اعتقاد من بر این است که اگر ما این کار را انجام دهیم، عدالت اجتماعی به معنای واقعی در نظام مزدی اتفاق می‌افتد؛ همچنین ما در کشور ۱۱ میلیون بیمه شده اجباری داریم که اگر آن‌ها را سرپرست خانوار چهار نفره حساب کنیم، همین امروز ۴۵ میلیون نفر خانواده کارگران هستند. یعنی عدالت در این منظر هم حفظ می‌شود. شما ۱۰۰۰۰۰۰ میلیارد تومان را عملا دارید به بیش از ۵۰ درصد جامعه آماری کشور پرداخت می‌کنید و کارفرمایان هم با رغبت بیشتری کارگر جذب می‌کنند.

وی تصریح کرد: در واقع با یک مصوبه شما می‌توانید به صورت چند بعدی در مسیر توسعه و اشتغال، حمایت از کارگران و حمایت از افزایش رفاه اقشار ضعیف جامعه حرکت کنید. این نگاه شخصی بنده بود.

نایب رئیس فراکسیون کارگری خاطرنشان کرد: با همه این اوصاف هرآنچه اتفاق بیفتد افزایش حقوق کمتر از ۴۰ درصد را قبول نداریم، این را پیگیری می‌کنیم و به آقای وزیر هم گفتیم و پیگیر آن هم هستیم. کارگران کشور قشر بسیار زحمتکش، عزیز و مظلوم هستند که بدون مدافع هستند و پشتوانه ندارند. اگر بخواهند با کارفرما بحث کنند اولین و آخرین راه اخراج است و امنیت شغلی ندارند. از سوی بیمه‌ها هم حمایتی نیست، برای درمان، رفاه و مسکن کارگران هم فکری نشده است؛ این‌ها مجموعه ضعف‌هایی است که در حوزه کارگران وجود دارد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1885110

دیگر خبرها

  • با اوپو، پیشتاز دنیای تکنولوژی آشنا شوید
  • صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در سه حوزه‌ انتخابیه سمنان تایید شد
  • میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۵۹.۱۸ درصد رسید / سکوهای فیلترشده طبق قوانین در دسترس قرار می‌گیرند
  • واکنش نمایندهِ روحانی مجلس به عکس گرفتن طلبه قمی از یک زن /معتقدم آن بنده خدا درحال بازی با موبایل بود /جا داشت گوشی خود را به آن خانم نشان می داد
  • (ویدئو) پای هالک ایرانی به تلویزیون باز شد!
  • پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۵۹.۱۸ درصد رسید
  • نظر عجیب المیرا شریفی مقدم و امیر علی‌اکبری درباره هالک ایرانی! + فیلم
  • حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ باید ۴۰ درصد افزایش یابد /پیشنهاد یارانه ای یک نماینده مجلس به دولت
  • پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۵۹.۱۸ درصد رسید/ ۷ هدف پیشرفت ضعیفی داشته اند
  • میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۵۹.۱۸ درصد رسید