Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-25@15:16:25 GMT

روسیه سراغ اسلحه نفتی جدید رفت

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۹۰۱۹

روسیه سراغ اسلحه نفتی جدید رفت

یک دادگاه روسی دستور داد کنسرسیوم خط لوله کاسپین (CPC) که یکی از بزرگترین خطوط لوله جهان است و نفت را از قزاقستان به دریای سیاه منتقل می‌کند، به مدت ۳۰ روز معلق شود.

به گزارش ایران اکونومیست، خط لوله CPC که حدود یک درصد از نفت جهان را منتقل می کند و غولهای نفتی آمریکایی شورون و اکسون موبیل در آن حضور دارند، اعلام کرد حکم تعلیق فعالیت مربوط به مسئله نشت نفت است و این کنسرسیوم ناچار است به حکم صادره عمل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خط لوله CPC از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین که صادرات روسیه محدود و به افزایش قیمتها منجر شده، در کانون توجهات قرار گرفته است. آمریکا تحریمهایی علیه نفت روسیه اعمال کرده اما اجازه داده است انتقال نفت قزاقستان از طریق روسیه ادامه پیدا کند.

طبق گزارش مشاهده شده توسط رویترز، نفت بارگیری شده از پایانه خط لوله CPC تا پنجم ژوییه در جریان بود اما معلوم نیست از ششم ژوییه به بعد، ادامه داشته است یا خیر.

ویکتوریا آبرامچنکو، معاون نخست وزیر روسیه، به رگولاتورها از جمله روس‌تخنادزور، رگولاتور ایمنی، دستور داده است تاسیسات بخش روسی این کنسرسیوم را بازرسی کند. در این بازرسی‌ها، بی‌نظمی‌هاسس درباره برنامه‌های مقابله با موارد نشت نفتی مشاهده شده است. سال گذشته یک نشت نفتی در این پایانه اتفاق افتاده بود.

این خط لوله حداکثر ۵۴ میلیون تن معادل ۱.۲ میلیون بشکه در روز نفت قزاقستان را سال میلادی گذشته از دریای سیاه صادر کرد.

فعالیتهای این خط لوله پیش از این به دلیل آسیب دیدگی تجهیزات پایانه دریای سیاه در سال میلادی جاری، وقفه پیدا کرده بود.

به گفته دارن کارابایف، نایب رئیس شرکت "کازمونای‌گاز"، پس از تحریم‌های غربی علیه روسیه بر سر حمله نظامی به اوکراین، قزاقستان ناچار شده است تخفیف برای فروش نفت خود را قبول کند زیرا خریداران عموما تمایلی به خرید نفتی که از روسیه صادر می شود، ندارند. قزاقستان به تازگی نام نفت صادراتی خود را تغییر داده است تا آن را از نفت روسیه که بنادر این کشور صادر می‌شود، متمایز کند. صادرات قزاقستان تحت تحریم نیست اما خریداران درباره مبدا نفتی که از بنادر روسیه بارگیری می‌شود، محتاط هستند.

بر اساس گزارش رویترز، هر گونه اختلال در جریان نت این خط لوله، بازار نفت جهانی را در شرایطی که با شدیدترین کمبود عرضه از زمان تحریم نفتی عربی در دهه ۱۹۷۰ روبروست، تحت فشار بیشتری قرار می دهد.

 

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: صادرات نفت قزاقستان ، کنسرسیوم خط لوله کاسپین ، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: صادرات نفت قزاقستان کنسرسیوم خط لوله کاسپین تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه خط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۹۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا چند فرد و نهاد را به بهانه تسهیل و حمایت مالی از فروش پهپادهای ایرانی تحریم کرد.

به گزارش ایسنا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپادهای ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد. 

واشنگتن با بیان اینکه این تحریم‌ها با هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده‌اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد».

طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

«برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مدعی شد: «وزارت دفاع ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه و جهان با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و اشاعه پهادها و دیگر سخت افزارهای نظامی برای نایبان ایران ادامه می‌دهد».

او همچنین گفت: «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با انگلیس و کانادا از همه ابزارهای در دسترس برای مقابله با کسانی که از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران حمایت مالی می‌کنند، استفاده می‌کند».

این ادعاهای مقام آمریکایی در حالی است که ایران همواره اعلام کرده یک طرف جنگ در اوکراین نیست و این غرب است که با گسیل سلاح به این کشور، بر آتش درگیری‌ها می‌دمد.

ایران همچنین اعلام کرده در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت این کشور در دمشق، بر اساس منشور ملل متحد درباره حق پاسخگویی، مواضع نظامی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • (ویدئو) حمله پهپادهای اوکراینی به تاسیسات نفتی روسیه
  • فیلم| حملۀ اوکراین به تأسیسات نفتی روسیه
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کند
  • خبرگزاری آمریکایی: احتمالاً بایدن تحریم‌های نفتی ایران را اجرا نخواهد کرد
  • فروش نفت ونزوئلا با ارز دیجیتالی