Web Analytics Made Easy - Statcounter

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی در مورد وضعیت خشکسالی و بحران غذا در سومالی گفت: ارزیابی ها نشان می‌دهند که به دلیل خشکسالی در سومالی، تا  ماه سپتامبر  سال جاری در هشت منطقه این کشور قحطی رخ خواهد داد.

 وی تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ هزار مرد، زن و کودک برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ سطوح فاجعه باری از ناامنی غذایی را تجربه می کنند و امنیت غذایی احتمالا تا اواسط سال آینده بهبود نخواهد یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 دوجاریک اظهار داشت: همکاران بشردوستانه سازمان ملل  هشدار می دهند که بیش از ۷ میلیون نفر در سومالی  در حال حاضر تحت تأثیر خشکسالی شدید قرار گرفته اند که این رقم در ماه مه نزدیک به ۶ میلیون نفر بود.

به گفته وی، بیش از ۸۰۰ هزار  نفر در این کشور  در جستجوی غذا، آب و مرتع خانه های خود را ترک کرده اند و حداقل ۲۰۰ کودک از ژانویه به دلیل سوء تغذیه و بیماری جان خود را از دست داده اند و برآورد شده است که ۱.۵ میلیون کودک زیر ۵ سال با سوء تغذیه حاد مواجه هستند.

پیش از این، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده بود: ۷۵۰ هزار نفر در اتیوپی، یمن، سودان جنوبی، سومالی و افغانستان با گرسنگی و مرگ مواجه هستند.

دبیر کل سازمان ملل  در خصوص ناامنی غذایی در جهان گفت: ما شاهد افزایش گرسنگی جهانی بوده ایم که چندین دهه پیشرفت در این زمینه را معکوس کرده است.

  وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی، رویدادهای شدید آب و هوایی، درگیری ها و رکود اقتصادی برخی از عوامل افزایش ناامنی غذایی هستند، تصریح کرد: در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۹۳ میلیون نفر در ۵۳ کشور یا منطقه با ناامنی غذایی مواجه بوده اند. ناامنی حاد غذایی به بالاترین حد خود رسیده است.

 بر اساس آخرین گزارش برنامه جهانی غذا و سازمان غذا و کشاورزی، اتیوپی، نیجریه، سودان جنوبی و یمن مراکز گرسنگی هستند. افغانستان و سومالی به تازگی به این فهرست نگران کننده اضافه شده اند.

برچسب‌ها قحطی سازمان ملل متحد سومالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قحطی سازمان ملل متحد سومالی قحطی سازمان ملل متحد سومالی ناامنی غذایی سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۹۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واشنگتن پست: بایدن گرفتار جنگی شده که آن را نمی خواهد

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، روزنامه واشنگتن پست آمریکا به نقل از برخی منابع آگاه نوشت که برخی مسئولان ارشد در پی آغاز جنگ غزه به دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اطلاع دادند اسرائیل به شکل منظم ساختمان های غیرنظامی را در نوار غزه بمباران می کند.

این روزنامه نوشت: بایدن خودش را به مدت بیش از 5ماه به شدت گرفتار جنگی دیده است که اصلا آن را نمی خواهد.

در همین حال، سناتور آمریکایی برنی سندرز گفت که اسرائیل قوانین بین المللی را نقض می کند و ما به عنوان یک امت نمی توانیم در گرسنگی کودکان(غزه) تبانی کنیم.

وی تأکید کرد که واشنکتن تقریبا به تنهایی از دولت تندروی نتانیاهوی در جنگ فراگیرش علیه فلسطینی دفاع می کند.

برخی مسئولان آمریکایی در دولت جو بایدن نیز به واشنگتن پست گفتند که استراتژی بایدن درباره اسرائیل به سمت شکست پیش می رود.

این مسئولان گفتند دولت بایدن درباره چگونگی پایان جنگ در غزه دچار سرخوردگی شدید و عدم یقین شده است.

 

گرسنگی سلاح رژیم اشغالگر علیه مردم غزه 

 

مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) درخصوص بحران سوء‌تغذیه در غزه هشدار داد و گفت که نوزادان و کودکان در این باریکه به دلیل کم‌خونی حتی توان گریه کردن ندارند.

 "کاترین راسل" مدیر اجرایی یونیسف، روز گذشته در مصاحبه با تلویزیون سی‌بی‌اس، به شهادت بیش از ۱۳ هزار کودک در جریان حملات رژیم اشغالگر به باریکه غزه اشاره کرد و متذکر شد که بسیاری از کودکان غزه از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند.

راسل گفت: هزاران غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند و ما حتی نمی‌دانیم که آنها کجا هستند.. شاید زیر آوار گرفتار شده باشند. ما تاکنون چنین نرخ مرگ و میر بالایی تقریبا در هیچ جنگ دیگری در دنیا را شاهد نبوده‌ایم.

این مقام سازمان ملل گفت: در بیمارستان‌ها کودکانی را دیدم که از کم‌خونی ناشی از سوءتغذیه رنج می‌برند. بخش کودکان بیمارستان‌ها کاملا ساکت بود؛ زیرا این کودکان و نوزادان حتی توان گریه کردن نداشتند.

"آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل، امروز از رژیم اشغالگر خواست ورود کامل کمک‌های بشردوستانه به غزه را تضمین کند. او اوضاع انسانی در این باریکه تحت محاصره را "وحشتناک" خواند.

شدت قحطی و گرسنگی در این باریکه به‌ویژه در مناطق شمالی آن به شدت در حال افزایش است و خشکسالی و سوء‌تغذیه شدید تاکنون به شهادت فلسطینیان زیادی از جمله کودکان و سالخوردگان منجر شده است.

رژیم صهیونیستی با ممانعت از ورود کمک‌های انسانی از طریق گذرگاه‌های زمینی به غزه، جنگی وحشیانه‌ را علیه مردم غزه به‌ راه انداخته و قحطی را در این باریک به‌ویژه در شمال آن گسترش داده است.

گزارش سازمان ملل حاکی از آن است که 70 درصد از جمعیت شمال نوار غزه با گرسنگی فاجعه‌بار مواجه هستند.

بر اساس گزارش طبقه‌بندی یکپارچه امنیت غذایی (IPC) که توسط سازمان‌های وابسته به سازمان ملل تهیه شده است، 70 درصد از جمعیت شمال نوار غزه با گرسنگی فاجعه‌بار روبه‌رو هستند.

در این گزارش خاطرنشان شده که شرایط از آستانه قحطی برای ناامنی حاد غذایی برای مردم شمال غزه فراتر رفته است.

از سوی دیگر، شهرهای دیرالبلح، خان یونس و رفح در جنوب غزه نیز در محدوده «وضعیت اضطراری» قرار گرفته‌اند.

در این گزارش تاکید شده که کل جمعیت 2.2 میلیون نفری نوار غزه با سطوح بالایی از ناامنی غذایی حاد روبه‌رو هستند.

در همین حال، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) گفت : اسرائیل موجب قحطی در باریکه غزه شده و از گرسنه نگاه داشتن به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌کند.

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به دلیل ایجاد آنچه که به گفته او «قحطی انسان‌ساز» در غزه است، محکوم کرد و از تل‌آویو خواست فوراً اجازه تحویل مواد غذایی را بدهد.

وی هنگام ورود به نشست وزرای خارجه در بروکسل گفت که رهبران اروپایی به نخست وزیر اسرائیل گفته‌اند که نمی‌توانند کنار ایستاده و شاهد مرگ فلسطینیان از گرسنگی باشند.

او گفت: در غزه ما دیگر در آستانه قحطی نیستیم، ما در وضعیت قحطی هستیم که هزاران نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. صدراعظم آلمان اولاف شولتس به بنیامین نتانیاهو گفت: «ما نمی توانیم کنار بایستیم و شاهد گرسنگی فلسطینیان باشیم». این قحطی یک بلای طبیعی نیست. زلزله نیست. کاملاً ساخته دست بشر است.

صدراعظم شولتس گفته است اروپایی‌ها نمی‌توانند بنشینند و گرسنگی فلسطینی‌ها را تماشا کنند، در حالی که در آن سوی مرز، ماه‌ها غذا در انبارها انباشته شده است، در حالی که در سمت دیگر جاده افرادی هستند که از گرسنگی می‌میرند. این نیاز به اقداماتی دارد.

بورل افزود: «قبل از جنگ، غزه بزرگترین زندان فضای باز بود. امروز بزرگترین قبرستان در فضای باز است.

او گفت : غزه در حال تبدیل شدن به مکانی بدون نظام است که ساکنانش را در برابر ۲ گزینه ترک این مکان یا خشونت قرار می‌دهد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان داشت: «اسرائیل قحطی را در غزه بوجود می‌آورد و آنچه در حال رخ دادن است، کار کسانی است که مانع ورود کمک‌ها به باریکه غزه شده و کنترل مرزها را در اختیار دارند».

بورل افزود: «بیایید صریح باشیم و آشکارا بگوییم که قحطی به عنوان یک سلاح جنگی استفاده می‌شود. ما حمایت‌های هوایی را در حالی ارسال می‌کنیم که یک ساعت دورتر از محل دریافت هستند».

بورل همچنین اشاره کرد که «برخی از کشورهای اتحادیه اروپا پیشنهاد تعلیق جزئی بخشی از توافقنامه همکاری میان اتحادیه اروپا و اسرائیل را به دلیل اوضاع غزه مطرح کرده‌اند.»

در همین راستا، «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن گفت : «آنچه در غزه رخ می‌دهد جنایت جنگی است و باید فورا متوقف شود.»

او ادامه داد: «گرسنه‌ نگهداشتن کودکان جنایت انسانی است و کشتن فلسطینیان دفاع از خود نیست و ما این توجیه را نمی‌پذیریم.»

الصفدی گفت : باید به راه حلی برای مسئله فلسطین بر اساس راهکار دو دولتی دست یافت.


 

دیگر خبرها

  • واشنگتن پست: بایدن گرفتار جنگی شده که آن را نمی خواهد
  • بیش از نیمی از مردم غزه در آستانه قحطی فاجعه بار هستند
  • گوترش: بیش از نیمی از مردم غزه در آستانه قحطی فاجعه بار هستند
  • ناامنی غذا در غزه وحشتناک است
  • گوترش:گزارش‌ها درباره ناامنی غذا در غزه تکان دهنده است
  • سازمان ملل: یک‌میلیون فلسطینی در غزه با قحطی قریب‌الوقوع روبه‌رو هستند
  • سازمان ملل: یک میلیون فلسطینی در غزه با قحطی قریب الوقوع روبرو هستند
  • قحطی سراسر غزه را فراخواهد گرفت
  • هلاکت فرماندهان و عناصر گروه تروریستی «الشباب»
  • آنروا: یک سوم کودکان فلسطینی دچار سوء تغذیه هستند