Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-19@02:15:50 GMT

تاثیر آلودگی هوا بر روی پوست

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۹۱۳۲

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: به لحاظ عملکردی ریزگردها، آلودگی هوا و غلظت بالای آلایندها تاثیراتی بر عملکرد طبیعی پوست دارند. ناطقان: رضا رباطی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه ریزگردها و گرد و غباری که باعث آلودگی هوا شده، اثرات مخربی بر پوست دارند، اظهار کرد: آلاینده‌های محیطی خصوصاً در زمان تشدید آلودگی می‌توانند بر سلامت پوست اثرگذار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه پوست خارجی‌ترین ارگان بدن است که وسعت قابل توجهی نیز دارد افزود: میزان مواجه پوست با آلاینده‌ای محیطی خصوصاً در دراز مدت می‌تواند از نظر سلامت پوست زیانبار باشد.

رباطی با تاکید بر اینکه به لحاظ عملکردی آلودگی هوا و غلظت آلاینده‌ها تأثیراتی بر عملکرد طبیعی پوست دارند، هشدار داد: افت عملکرد حفاظتی پوست و افزایش نفوذ پذیری یکی از مهمترین اثرات ریزگردها و آلودگی هواست.

وی ادامه داد: اختلال در عملکرد حفاظتی پوست می‌تواند طیف وسیعی از بیماری‌ها را ایجاد و یا بیماری‌های زمینه‌ای پوستی را تشدید کند.

رباطی با بیان اینکه انواع حساسیت‌های پوستی یا ضایعات اگزمایی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی ناشی از آلودگی هوا و ریزگردها است، ادامه داد: ضایعات اگزمایی در افرادی که زمینه ابتلاء به این بیماری را دارند در زمان بروز آلودگی هوا تشدید می‌شود.

به گفته استاد پوست و مو، تشدید یا عود و حتی بروز بیماری‌های پوستی در زمان آلودگی هوا می‌تواند گروه‌های حساس، خصوصاً کودکان را بیشتر تهدید کند.

خشکی شدید پوست، خارش و قرمزی بخشی از نمای بالینی حساسیت‌های پوستی در اثر آلودگی هوا و ریزگردها است که عضو هیئت علمی دانشگاه به آن اشاره کرد.

رباطی توصیه کرد: در روزهایی که غلظت آلاینده‌ها و ریزگردها بالاست از تردد طولانی در فضای باز و آلوده خودداری کنید چرا که مدت زمان مواجه و غلظت آلاینده‌ها در بروز ضایعات پوستی اثر دارد.

وی ادامه داد: اگر چنانچه برای مدت طولانی در معرض آلاینده‌های محیطی و ریزگردها قرار گرفتید با شست و شوی پوست تراکم آلودگی را در سطح پوست کاهش دهید.

استفاده از ترکیبات حفاظتی پوست توصیه دیگر این عضو هیئت علمی دانشگاه برای کاهش آثار مخرب آلودگی‌های محیطی است.

وی افزود: ضدآفتاب ها و مرطوب کننده ها می‌توانند در جلوگیری از بروز و عود ضایعات پوستی در برابر آلودگی هوا کمک کننده باشد.

رباطی با بیان اینکه آلودگی هوا و ریزگردها تنها بر سیستم تنفسی اثر ندارند و می‌توانند سایر مشکلات پوستی نیز ایجاد کنند، ادامه داد: حتی این آلاینده‌ها می‌توانند در تشدید یا بروز عفونت‌های پوستی، ریزش مو، آکنه اثرگذار باشد بنابراین باید تا جایی که امکان دارد در روزهایی که غلظت آلاینده‌ها بالاست از تردد غیرضروری اجتناب کنید.

وی، استفاده از شوینده‌های مناسب و ملایم، ضدآفتاب و مرطوب کننده در روزهایی که هوا آلوده است را مورد تاکید قرار داد و افزود: به محض مشاهده ضایعات پوستی به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

منبع: مشرق برچسب ها: آلودگی هوا ، پوست ، ریزگردها

منبع: ناطقان

کلیدواژه: آلودگی هوا پوست ریزگردها غلظت آلاینده ها علمی دانشگاه آلودگی هوا بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۹۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت هوای تهران همچنان «قابل قبول» است

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون(۲۸ اسفند ماه) در شرایط قابل قبول ست.

به گزارش ایسنا آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۶۹ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۸۴ و کیفیت هوا در وضعیت قابل قبول است.

گفتنی است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول(سالم) یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شست‌وشوی بینی با آب لوله‌کشی کُشنده است
  • تاثیر تنوع ژنتیکی بر فشار خون
  • با مصرف این گیاه یک معده، روده و رحم سالم داشته باشید
  • روتین پوستی مخصوص زمستان به توصیه پزشکان
  • کیفیت هوای تهران همچنان «قابل قبول» است
  • هشدار محققان؛ خطر شست و شوی بینی با آب لوله کشی
  • استفاده از آب لوله کشی برای شستشوی بینی با عفونت آمیب مرتبط است
  • آکنه بالای ۵۰ سالگی؟ در اینجا نحوه خلاص شدن از شر لکه‌های پوستی دوره یائسگی آمده است
  • روزه‌داری تاثیر مثبتی بر بیماری‌های ناشی از عادات بد غذایی دارد
  • تاثیر شدید افسردگی بر سلامت قلب زنان