Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمدصالح صدقیان» رئیس مرکز عربی مطالعات ایران در تشریح دلایل انتخاب نوری مالکی به عنوان گزینه نخست‌وزیری عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: عقب‌نشینی مقتدی صدر و استعفای نمایندگان این جریان در پارلمان عراق که چند هفته پیش انجام شد، عملاً یک واقعه عجیب و بسیار بزرگ در ساختار سیاسی عراق به شمار می‌رود و حالا چارچوب هماهنگی شیعیان عراق با یک مشکل جدی روبه‌رو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان بحث این است که چارچوب هماهنگی شیعیان عراق یک نفر را به عنوان نامزد نخست‌وزیری به مجلس معرفی کند تا بتواند کار را به سرانجام مشخص برساند؛ چراکه چارچوب هماهنگی شیعیان تعداد زیادی نماینده و عضو در پارلمان عراق دارد و همین تعداد می توانند یک نامزد برای نخست وزیری در عراق معرفی کنند که البته این اقدام تاکنون انجام نشده است، اما زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که نوری مالکی قرار است نامزد این پُست سیاسی شود.

وی ادامه داد: بحث اینجاست که چگونه این طیف می‌توانند اوضاع را با توجه به خروج جریان صدر از ائتلاف شیعیان، کنترل و مدیریت کنند. در این میان باید توجه کرد که باز هم مشخص نیست که نیت و هدف صدر از خروج خود و اعضای جریانش چه بوده اما مسأله اینجاست که در شرایط فعلی ما شاهد وقوع یک بحران عمیق سیاسی در بغداد هستیم. این در حالی است که جریان دولت القانون چندی پیش نوری المالکی را به عنوان نامزد نخست‌وزیری عراق معرفی کرده و این درحالی است که بسیاری از ناظران می‌گویند معرفی نوری المالکی به عنوان نخست‌وزیری، شاید بتواند بحران را مدیریت کند. معتقدم وضعیت فعلی و انتخاب مالکی به عنوان نامزد نخست وزیری عراق صرفاً انتخاب گزینه بد و بدتر است و به نوعی این پیام را مخابره می‌کند که اصولاً هیچ راهکار مناسب یا گزینه مقبولی در این میان وجود ندارد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: به موازات این روند، حرف و حدیث‌هایی در عراق به وجود آمده که نشان می‌دهد بحث ارائه سه یا چهار نام دیگر به عنوان نامزد نخست وزیری عراق هم مطرح شده است. این که می‌گویند قرار است در عراق تا عید قربان دولت تشکیل شود به نظرم یک نگاه بلند پروازانه است؛ چراکه اوضاع به شدت در بغداد بحرانی است و به این راحتی نمی‌توان انتظار تشکیل دولت داشت. اتفاق دیگر که در این بین رخ داده، سفر لیندسی گراهام، عضو سنای ایالات متحده به عراق است که گفته شده با رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر این کشور دیدارهایی داشته است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند این سفر یک اتفاق مهم به حساب می‌آید اما باید آن را یک موضوع عادی دانست؛ چراکه مقام‌های ایالات متحده دائماً در حال رفت و آمد به عراق هستند و نمی‌توان این آمد و شدهای سیاسی را چندان جدی دانست.

صدقیان افزود: به نظرم اولویت آمریکا در شرایط کنونی، خاورمیانه یا عراق نیست و دیدگاه‌های مقام‌های این کشور هم نمی‌تواند چندان بر اوضاع و احوال سیاسی بغداد تاثیرگذار باشد مگر این که مقام‌های ارشد آمریکا مانند رئیس‌جمهوری، وزیر خارجه، وزیر دفاع، رئیس سیا و حتی مشاور امنیت ملی وارد بغداد شوند تا بتوانیم یک تحلیل دقیق و مهم ارائه دهیم. توجه داشته باشیم که هیچکدام از شخصیت‌های ارشد دولت بایدن تا به امروز وارد عراق نشدند و این خود یک پیام نسبی به حساب می‌آید. در خلال این روند، مقتدی صدر هم نیروهای خود را برای ایجاد تجمع و اعتراض در بغداد فراخوان داده است که به نظر می‌رسد این اقدام‌های او را باید ناشی از شکست در تشکیل دولت عراق دانست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صدر در حال تجربه کردن یک اقدام تلخ بوده و در حقیقت یک شوک سیاسی را تجربه کرده است. حتی بحث بر سر این است که در جریان تحت رهبری او، انشعابات متعدد پیش آمده که خروجی آن می‌تواند خطرناک باشد. حال باید دید که روز جمعه چه تعداد از طرفداران صدر در دمای ۵۵ درجه سانتیگراد به میدان می‌آیند. به یاد داریم تظاهرات اکتبر ۲۰۱۹ علیه دولت عادل عبدالمهدی با طرح‌ریزی دولت ترامپ صورت گرفت و در لبنان هم چنین اتفاقی رخ داد. اما در شرایط فعلی نه تنها آمریکا بلکه دولت‌های منطقه به خصوص عربستان و امارات متحده عربی نمی‌خواهند به صورت مستقیم برای درست شدن اوضاع عراق به این پرونده ورود کنند و موضع آنها فعلا تماشاچی بودن است.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: عادل عبدالمهدی عراق مقتدی صدر بغداد نوری مالکی لیندسی گراهام جو بایدن دونالد ترامپ چارچوب هماهنگی شیعیان عراق عنوان نامزد نخست وزیری نخست وزیری عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۹۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، کاخ سفید اعلام کرده است که ما نسبت به هرگونه تهدید علیه نیروهای خود به ویژه در عراق و سوریه آگاه هستیم.

وزارت دفاع آمریکا موسوم به پنتاگون نیز اعلام کرده است که گروه‌‎های متحد با ایران روز گذشته برای اولین بار از ۴ فوریه دو حمله به نیروهای ما در عراق و سوریه انجام دادند. پنتاگون ادعا کرده که این حملات نافرجام بوده است.

پنتاگون همچنین افزود: ما از دولت عراق می‌خواهیم تمام اقدامات را برای تضمین امنیت نیروهای آمریکایی در برابر حملات گروه‌های مسلح انجام دهد.

ادعاهای پنتاگون در حالی مطرح شده است که دو روز پیش، نیروهای مقاومت عراق اعلام کردند که عملیات‌های خود علیه نیروهای آمریکایی را باردیگر آغاز می‌کنند.

در همین ارتباط نیز گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای اعلام کردند که گروه‌های مسلح عراق به دلیل عدم پیشرفت در زمینه خروج آمریکا، عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر خواهند گرفت.

به گفته گردان‌های حزب الله عراق، از سرگیری عملیات علیه آمریکایی‌ها در نتیجه عدم پیشرفت مذاکرات در زمینه خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سفر «شیاع السودانی»، نخست وزیر به واشنگتن صورت می‌گیرد.

هفته گذشته محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در جریان سفر خود به ایالات متحده با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار کرده بود. در این دیدار السودانی با اشاره به مساله خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفته بود: ما پیرامون مشارکت پایدار بر اساس توافق چارچوب راهبردی رایزنی خواهیم کرد. ما به مصوبات کمیته عالی هماهنگی میان عراق و آمریکا پایبند خواهیم بود. دولت من در اجرای این توافق جدیت دارد.

چند ماه پیش نیز، یک رسانه شاخص آمریکایی در تحلیلی با اشاره به حملات فزاینده گروه‌های مقاومت عراقی به پایگاه نظامیان آمریکایی در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه نوشت: افزایش تلفات نظامی و شمار بالای مجروحان آمریکایی در عراق، واشنگتن را بر آن داشته که درباره چالش پرمخاطره حضور نظامی نیروهایش در خاک عراق وارد مذاکرات اولیه با مقامات عراقی شود.

روزنامه واشنگتن تایمز با اشاره به زمزمه آغاز مذاکرات میان مقامات بغداد و واشنگتن درباره خروج احتمالی دست‌کم ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی از خاک عراق افزود: با شدت گرفتن جنگ در غزه و حملات پی‌درپی گروه‌های مقاومت عراقی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه طی ۳ ماه گذشته، اکنون در پارلمان عراق نیز مطالبات برای خروج آمریکا از خاک این کشور افزایش یافته است.

این گزارش افزوده بود: «طبق اظهارات مقامات وزارت خارجه آمریکا، مذاکرات برای کاهش تدریجی و حساب شده مستشاران نظامی آمریکا و هم‌پیمانانش در عراق با هدف پایان دادن به مأموریت نظامی نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق به زودی آغاز خواهد شد.»

به نوشته واشنگتن تایمز، مقامات آمریکایی با اذعان به ده‌ها مجروح و آسیب مغزی نیروهای نظامی تحت امر خود به دنبال حملات گروه‌های مقاومت عراقی به محل استقرار نظامیانش فاش ساختند که از زمان آغاز حملات از سه ماه گذشته تاکنون، برخی از نیروها نیز دارای جراحت عمیق و وضعیت وخیمی دارند.

از سوی دیگر، «سابرینا سینگ»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بهمن ماه گذشته در سخنانی با اذعان به شدت یافتن دامنه حملات به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق طی ماه‌های جاری در مقایسه با ۱۰ سال گذشته با فرافکنی آشکار درباره موضوع کاهش حضور نیروهای این کشور در عراق مدعی شده بود که مسئله خروج آمریکا به میزان آمادگی نیروهای نظامی عراق در دفاع از حاکمیت ملی و سرزمینی در برابر تهدیدها بستگی دارد.

این روزنامه مطرح آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود درباره چالش آینده حضور نظامی آمریکا در عراق با استناد به ادعاهای دولتمردان آمریکایی که تاکنون درخواست رسمی از سوی بغداد برای ترک این کشور دریافت نکرده‌اند؛ افزود: «اما نیروهای آمریکایی احتمالاً در اقلیم نیمه خودمختار شمال کردستان که دولت آن روابط نزدیک‌تری با واشنگتن دارد، باقی خواهند ماند.»

کد خبر 6087135

دیگر خبرها

  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • لیبرمن خواستار کناره گیری نتانیاهو از نخست وزیری رژیم صهیونیستی شد
  • درگیری عوامل جناح راست افراطی در لندن با پلیس
  • پیش‌بینی نخست‌وزیر مجارستان: جنگ اوکراین می‌تواند تا پایان ۲۰۲۵ پایان یابد
  • جزییات تفاهم نامه ۴ جانبه بغداد
  • دعا کردن ابراهیم رئیسی در کاخ نخست وزیری پاکستان
  • (عکس) دعا کردن ابراهیم رئیسی در کاخ نخست وزیری پاکستان
  • یوسف نوری استاندار مازندران شد/ انتخاب شفقت به عنوان استاندار لرستان
  • کاشت نهال دوستی توسط رئیس جمهور در کاخ نخست وزیری پاکستان
  • حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکا را از سر می‌گیریم