Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحولات جمعیتی هر کشوری بیش از هر عاملی ریشه در باور‌ها و نگرش زوجین به فرزندآوری دارد و بر اساس آمار‌ها و برآورد‌های انجام شده، جمعیت کشور رو به کهن‌سالی و پیری پیش می‌رود به طوری که در دوره‌ای شعار فرزند کمتر زندگی بهتر بود که سیاست‌های انجام شده در این زمینه سبب کاهش تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرزندآوری در نظام خانواده از چالش‌های جدی زوجین در عصر کنونی است، زیرا مشکلات اقتصادی یکی از مهم‌ترین موانع خانواده‌ها برای فرزندآوری است و این موضوع حمایت دولت و مسئولان را برای کاهش مشکلات اقتصادی می‌طلبد که در مجلس شورای اسلامی هم مشوق‌های جدید برای فرزندآوری خانواده‌ها و تکریم جایگاه مادران در نظر گرفته شده است.

اما گاهی اوقات برخی از زوجین بنا به دلایل مختلف صاحب فرزند نمی شوند و به اصلاح نابارورند.

این بدین معناست که زن و شوهر پس از یک سال تلاش قادر به باردار شدن نیستند. با این حال، برای زنان ۳۵ ساله و بالاتر، عدم توانایی در بارداری بعد از ۶ ماه ناباروری در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید

فرزندآوری و جلوگیری از حرکت کشور به سمت پیری جمعیت شیوع ناباروری چقدر است؟

۱۰ تا ۱۵ درصد زوجین از ناباروری رنج می‌برند؛ به دلیل شیوع بالای آن، ناباروری یکی از بیماری‌های شایع در زوجین بین ۲۰ تا ۴۵ سال می‌باشد.

 اگر زن و شوهر در سال اول باردار نشوند، هر ماه احتمال بارداری آن‌ها کمتر می‌شود و این شانس با افزایش سن زن نیز کمتر خواهد شد.

چه عواملی باعث ناباروری می‌شود؟

سن زن می‌تواند تأثیر زیادی در توانایی خانم برای بچه دار شدن داشته باشد، با افزایش سن به خصوص بعد از سن ۳۵ سال به بعد این شانس کاهش می‌یابد.

برای یک خانم سالم در سنین ۲۰ یا اوایل ۳۰ سالگی، احتمال بارداری در هر ماه ۲۵ تا ۳۰ درصد است. اما در ۴۰ سالگی یک زن، احتمال حاملگی به ۱۰ درصد یا کمتر می‌رسد.

عدم تخمک گذاری یک خانم می‌تواند منجر به ناباروری شود. زنانی که قاعدگی منظم ندارند، اغلب تخمک گذاری هم نمی‌کنند.

بیماری‌هایی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، بیماری تیروئید و سایر اختلالات هورمونی می‌تواند بر تخمک گذاری تأثیر بگذارد و منجر به ناباروری شود.

زنانی که دارای اضافه وزن یا کمبود وزن هستند بیشتر از زنان با وزن طبیعی بدن دچار اختلالات تخمک گذاری می‌شوند. این زنان لازم است جهت انجام اقدامات باروری، به یک متخصص زنان مراجعه کنند.

 

یک سوم موارد ناباروری به دلیل وجود مشکلی در شوهر است. در یک سوم دیگر موارد، ناباروری به دلیل ترکیبی از مشکلات زوجین است. 

در مورد ناباروری چه کارهایی باید انجام داد؟

مراجعه به یک متخصص زنان به زوج کمک می‌کند که علت ناباروری تشخیص داده شود. بهتر است زوج همزمان به متخصص زنان و ارولوژیست مراجعه کنند.

در بعضی موارد (۱۰ درصد یا بیشتر) ممکن است دلیل واضحی برای ناباروری وجود نداشته باشد که این موارد جزء نازایی‌هایی با علت ناشناخته دسته بندی می‌شوند. درمان‌های باروری اغلب می‌توانند به این دسته از زوجین هم کمک کنند.

به طور کلی، اگر یک زوج در طی ۱۲ ماه نزدیکی بدون استفاده از روش‌های جلوگیری، باردار نشوند، باید به متخصص زنان مراجعه کنند. اما خانم‌های ۳۵ ساله یا بیشتر اگر بعد از ۶ ماه تلاش باردار نشوند نباید تا یک سال صبر کنند و لازم است زودتر تحت نظر متخصص ناباروری قرار بگیرند.

اگر خانمی کمتر از ۳۵ سال باشد، اما سابقه خانوادگی یائسگی زودرس، سابقه انجام شیمی درمانی، رادیوتراپی داشته باشد هم ضروری است که جهت درمان زودتر به متخصص ناباروری مراجعه کند.

در صورت وجود ریسک ناباروری مانند سیکل‌های قاعدگی نامنظم یا فاکتور‌های خطر آسیب لوله رحمی، ویزیت بایستی ویزیت از سوی متخصص ناباروری زودتر انجام شود.

جوانان دیر ازدواج نکنند

ازدواج نیاز بشر است؛ زیرا انسان همانند دیگر موجودات هستی به شکل جفت و زوج آفریده شده است.

خداوند به صراحت بیان می‌دارد که همه موجودات هستی به شکل جفت و زوج آفریده شده است که از جمله خلقت و آفرینش جفت برای انسان است. (نبا آیه ۸ و شوری آیه ۱۱ و فاطر آیه ۱۱ وآیات دیگر)

تنها تفاوتی که میان انسان و دیگر موجودات می‌توان در این زمینه یافت آن که انسان در انتخاب و اختیار زوج بسیار آزادتر است و شرایط به گونه‌ای برای او رقم خورده است که بتواند شخصی را که به نظر وی کفو و هم شان اوست انتخاب کرده و برگزیند.

از این روست که گفته اند ازدواج به عنوان یک فرآیند جفت گیری و انتخاب همسر امری طبیعی و نیازی ضروری است، به ویژه آن که انسان برای دست یابی به بسیاری از اهداف و پاسخ گویی به شماری چند از نیاز‌های مادی و معنوی نیازمند جفت و همسر می‌باشد.

خداوند در آیه ۲۱ سوره روم تشکیل خانواده و ازدواج را از جمله عوامل دست یابی انسان به آرامش خاص بر می‌شمارد که تنها از این طریق قابل کسب می‌باشد.

امروزه به دلیل شرایط اقتصادی و چشم و هم چشمی‌ها شرایط ازدواج برای برخی از جوانان سخت شده است.

یکی از معضلات و مشکلاتی که جامعه کنونی ایران با آن رو به روست، کاهش ازدواج و افزایش سن کسانی است که تن به آن می‌دهند. هر چند که تغییرات شدید فرهنگی گوناگون در این مساله تاثیرگذار است، ولی بی گمان یکی از مهم‌ترین علل را می‌بایست در شرایط سختی دید که از سوی والدین و جامعه بر جوانان تحمیل می‌شود.

ازدواج جوانان هر چند که به سبب شرایطی، چون تحصیلات عالی، سربازی و مانند آن به تاخیر افتاده است، ولی در این میان نمی‌توان از سخت گیری‌های بی جا و درخواست‌های بی پایان گذشت.

این در حالی است که کسانی که اکنون در نقش والدین درخواست‌های بی جا بی پایانی را طرح می‌کنند، خود در شرایطی بسیار آسان‌تر زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند.

در حالی که اکنون پزشکان محدودیت سنی برای بارداری درنظر نگرفته اند، اما بارداری در سنین پایین را بیشتر توصیه می‌کنند.

برای بارداری بانوان محدودیت سنی وجود ندارد

عضو هیئت علمی دانشکده مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: بر اساس مطالعات و تحقیقات، بانوانی که از سلامت جسمانی و روانی برخوردار هستند در هر سنی از دوران باروری خود می‌توانند اقدام به بارداری کنند و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.

خانم کرمی در پاسخ به این سوال که آیا سن بر روی باروری تاثیرگذار است گفت: بارداری در سنین پایین به لحاظ جسمانی و روانشناختی، بهتر و از عوارض کمتری برخوردار است.

بهترین زمان برای باردار شدن پیش از ۳۵ سالگی در سنین ۲۰ تا ۳۰ سال است.

میزان باروری در زنان از ۳۰ تا ۳۵ سالگی شروع به کاهش می‌کند، با اینحال کاهش باروری در مردان تدریجی‌تر از زنان رخ می‌دهد و می‌تواند سلامت فرزند آیندۀ آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

اگرچه مطالعات و تحقیقات نشان داده مشکلات بارداری در سنین پایین‌تر بسیار کمتر است، اما بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در کشور‌های مختلف، بارداری در سنین بالا نیز رایج و بی خطر بوده است.

بانوان سالم به لحاظ جسمانی و روانی در هر سنی می‌توانند نسبت به بارداری اقدام کنند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

بارداری‌های متعدد در افزایش سلامت جسمانی و روانی بسیار اثرگذار است و بر اساس وضعیت مادر، توانایی زایمان و پرورش کودک بر تعداد فرزندآوری مادران مشاوره ارائه می‌شود.

مطالعات و تحقیقات نشان داده افرادی که تعداد فرزند بیشتری دارند از بسیاری از بیماری‌ها از جمله افسردگی، استرس، اضطراب و الزایمر به دور هستند.

در مقایسه منافع و مضرات فرزندآوری در زنان، مردان و خانواده ها، منافع بسیار بیشتر بوده است.

چنانچه روند پیری و سالمندی جمعیت در ایران ادامه یابد پیش بینی شده تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۹ درصد جامعه ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند درحالیکه جمعیت جوان وپویا رو به کاهش است.

وراثت یک عامل اصلی در یائسگی بانوان است، اما در یائسگی زودهنگام بیماری‌های جسمی، روانشناختی و مسایل زیست محیطی نیز اثر گذار است.

یکی از دلایلی هم که برخی زن و شوهر‌ها از فرزندآوری امتناع می‌کنند هزینه‌های بارداری و زایمان است که برخی توان پرداخت آن را ندارند.

۹۰ درصد هزینه‌های ناباروری پرداخت می‌شود

آقای فلاحی مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های ناباروری از سوی این سازمان در استان پرداخت می‌شود.

نرخ رشد جمعیت ایران در سال ۱۳۵۷، شش نفر از یک پدر و مادر بوده که اکنون به ۰.۸ درصد رسیده است و این موضوع کشور را در آینده‌ای نه چندان دور در شرایط بحرانی قرار خواهد داد.

نرخ ناباروری کشور حدود ۱۹ درصد و این نرخ در چهارمحال و بختیاری ۲۵ درصد است؛ از این رو با توجه به ابلاغ سیاست‌های جمعیت در سطح کشور از سوی مقام معظم رهبری، سازمان تامین اجتماعی اقدام به گسترش خدمات خود به زوج‌های نابارور کرده است.

در همین راستا در حال حاضر مدیریت‌های درمان تامین اجتماعی با عقد قرارداد با مراکز ناباروری در سطح کشور بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های درمان ناباروری را با تعرفه دولتی در مراکز دولتی و ۹۰ درصد هزینه‌های ناباروری را در مراکز غیردولتی و خیریه و خصوصی با تعرفه غیردولتی سالی سه بار در سال به صورت بسته‌های شش گانه از جمله آی وی اف و میکرواینجکشن به روش‌های مختلف پرداخت می‌کند.

امید است مراکز درمان خصوصی ناباروری در چهارمحال و بختیاری بیش از پیش فعال شده و مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی بتواند خدمات خود را به زوج‌های نابارور در استان به طور کامل ارائه کند.

وجود مراکز درمان ناباروری در اکثر شهر‌ها راه را برای زوجینی که بچه دار نمی‌شود آسان می‌کند چرا که برخی به دلیل اینکه چنین مرکزی در شهرشان وجود ندارد و توان جابه جایی مدام را برای رسیدن به مراکز ناباروری ندارند هیچوقت اقدام به بچه دار شدن نمی‌کنند.

کلینیک سطح دو درمان ناباروری در لردگان دایر می‌شود

آقای دکتر احمدی سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به زودی کلینیک سطح دو درمان ناباروری در شهرستان لردگان دایر می‌شود.

هم اکنون یک کلینیک تخصصی سطح ۳ ناباروری در شهرکرد مرکز استان فعال است که در راستای مقابله با کاهش رشد جمعیت به زودی کلینیک سطح ۲ درمان ناباروری در لردگان نیز افتتاح می‌شود.

باتوجه به گسترش علم و دانش ۹۰ تا ۹۵ درصد ناباروری‌ها قابل درمان است، همچنین همه کلینیک‌های استان به خدمات اولیه درمان ناباروری مجهز می‌شوند و تمامی اقدامات در این مراکز تحت پوشش بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی به صورت رایگان خواهد بود.

بروز مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی و بهداشت و درمان از مهمترین چالش‌های کاهش جمعیت کشور خواهد بود.

آمار روبه افزایش سقط‌ها سزارین‌ها باید متوقف و کاهش یابد.

فاصله بین فرزندان در زایمان‌های طبیعی ۶ ماه و در سزارین ۱۸ ماه تا یکسال تعیین شده و نیازی به ۳ تا ۵ سال فاصله بین تولد‌ها نیست.

امید است با حمایت بانوان و خانواده‌های در قالب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به سمت پویایی و رشد جمعیت در ایران اسلامی هر چه سریعتر گام برداریم.

گزارش از افسانه احمدی فارسانی

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زن و شوهر ناباروری چهارمحال و بختیاری درمان ناباروری ۹۰ درصد هزینه بارداری در سنین تامین اجتماعی متخصص زنان تخمک گذاری خانواده ها وجود ندارد بیماری ها بر اساس ۳۵ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۹۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میکروموبیلیتی؛ پتانسیل جدید حمل‌ونقل در شهرها

دلایل زیادی برای حرکت شهرها به سوی استفاده از اشکال حمل‌ونقل کوچک (مینی‌موبیلیتی) و بسیار کوچک (میکروموبیلیتی) وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به پتانسیل کاهش ترافیک، انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی صوتی اشاره کرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در زمان همه‌گیری کووید -۱۹، جهت‌گیری‌ها به سمت ایمنی و سلامت شخصی در میان مردم پدیدار شد و در این راستا استفاده از میکرو و مینی‌موبیلیتی افزایش یافت. بعد از پایان همه‌گیری، سفرهای همگانی ۱۰ درصد کمتر شد، هزینه‌های سوخت افزایش یافت و آگاهی مردم نسبت به محیط زیست بیشتر شد و همین عوامل باعث شد که حمل‌ونقل کوچک و بسیار کوچک گزینه جذابی برای سفرهای شهری باشد. منظور از میکروموبیلیتی، استفاده از روش‌های حمل‌ونقل بسیار کوچک مانند دوچرخه‌های الکترونیکی و اسکوترهای الکترونیکی است که بی‌صدا و بدون آلودگی هستند. این روش می‌تواند بر مسئله ازدحام در خیابان‌ها غلبه کند و مشکل تحویل بسته‌های پستی را در خیابان‌های پرترافیک حل کند اما هنوز به‌طور گسترده مورد پذیرش قرار نگرفته است. برای شهرهای قابل زندگی، روش حمل‌ونقل بسیار کوچک باید بخشی از شبکه حمل‌ونقل عمومی و نه رقیب آن باشد تا بتواند به جایگاه اصلی خود در شهرها برسد.

دلایل و موانع استفاده از میکروموبیلیتی

طی یک پروژه تحقیقاتی، ۱۱ هزار و ۴۰۰ کاربر در ۲۳ منطقه شهری از اروپا، چین، ژاپن و ایالات متحده مورد نظرسنجی قرار گرفتند و نتایج جالبی در مورد کاربران میکروموبیلیتی به دست آمد.

۴۲ درصد از کاربران فعلی برای فعالیت‌های اوقات فراغت، ۳۹ درصد برای رفت‌وآمد و ۳۶ درصد برای انجام کارهای روزمره از میکروموبیلیتی استفاده می‌کنند. بیش از ۳۰ درصد از کاربران، چندین بار در هفته از دوچرخه استفاده می‌کنند و ۲۰ درصد دیگر چند بار در ماه استفاده می‌کنند. هرچقدر سطح درآمد افراد بالاتر باشد، استفاده از میکروموبیلیتی نیز افزایش می‌یابد و ساکنان کم‌درآمد معمولاً تمایل کمتری به استفاده از این روش حمل‌ونقل دارند. درحالی‌که هزینه و فرهنگ دو عامل مؤثر بر میزان استفاده از میکروموبیلیتی در شهرها هستند، اما در بعضی شهرها، به این دلیل میکروموبیلتی مورد استقبال قرار نگرفته است که نمی‌توان با این روش به مراکز شهر دسترسی داشت.

مهمترین دلایل انتخاب میکروموبیلیتی توسط مردم، انعطاف‌پذیری، قابلیت اطمینان، افزایش کیفیت آب‌وهوا، ایمنی و کاهش زمان سفر است که این دلایل تقریباً از اهمیت یکسانی برخوردار بودند. در فرانسه و آلمان، قابلیت اطمینان دلیل اصلی انتخاب مردم است، درحالی‌که در سوئیس، انعطاف‌پذیری و در ایالات متحده، افزایش کیفیت آب‌وهوا و ایمنی مهم‌ترین دلایل بودند.

مهم‌ترین عاملی که مردم را از این روش جابه‌جایی منصرف می‌کند، شرایط آب‌وهوایی بد است که توسط ۴۴ درصد از پاسخ دهندگان ذکر شده است، بعد از آن ۳۶ درصد افراد هزینه بالا، ۳۵ درصد شبکه ناامن مسیر و ۳۴ درصد فاصله زیاد تا وسیله نقلیه موجود بعدی را به عنوان مهم‌ترین موانع استفاده از میکروموبیلیتی می‌دانستند.

درحالی‌که دوچرخه تا حد زیادی، شکل ترجیحی میکروموبیلیتی در میان ساکنان شهرهای جهان است، مردم چین بیشتر از هر کشور دیگری از دیگر وسایل میکروموبیلیتی استفاده می‌کنند، فرانسه نیز پیشتاز کشورهای اروپایی در استفاده از اسکوترهای الکترونیکی است.

مشکلات ناشی از جایگزینی حمل‌ونقل عمومی با میکروموبیلیتی

با اینکه ۳۲ درصد از کاربران میکروموبیلیتی اغلب این وسایل را به جای خودروی شخصی انتخاب می‌کنند، اما درصد بیشتری از آنها (۵۵ درصد) از وسایل نقلیه میکروموبیلیتی به جای پیاده‌روی یا وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند، بنابراین می‌توان گفت که این روش در بهترین حالت خنثی است زیرا هنوز به اندازه کافی جایگزین خودروهای شخصی نشده است و در عوض جایگزین دو راه سبزتر یعنی پیاده‌روی و حمل‌ونقل عمومی شده است.

یکی از مشکلات این روش حمل‌ونقل این است که نوع متفاوتی از ترافیک را با مجموعه‌ای از مشکلات خاص خود به دنبال دارد. همچنین در طول چرخه عمر وسایل میکروموبیلیتی، گازهای گلخانه‌ای تولید می‌شود که البته تأثیر آن تا حد زیادی با عمر طولانی وسیله و کارایی آن جبران می‌شود. هرچه میکروموبیلیتی کاربران بیشتری جذب کند، به پدیده‌ای سبزتر تبدیل می‌شود.

ادغام میکروموبیلیتی در سیستم‌های شهری

یک استراتژی میان‌وجهی که وسایل نقلیه میکروموبیلیتی را با خدمات حمل‌ونقل عمومی ادغام می‌کند، مؤثرترین راه برای کاهش ازدحام و انتشار گازهای گلخانه‌ای است. برای پیاده‌سازی این طرح می‌توان از یک بلیت واحد استفاده کرد که به‌طور همزمان به کاربران امکان دسترسی به قطار، مترو و اسکوترهای الکترونیکی را می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که مردم حاضرند یک بلیت حمل‌ونقل عمومی را که شامل ۱۰ دقیقه استفاده از یک وسیله نقلیه بسیار کوچک است، ۲۵ درصد گران‌تر تهیه کنند و همچنین بلیت‌های ماهانه را که شامل استفاده از وسایل نقلیه میکروموبیلیتی مختلف است به بهای ۲۲ درصد بالاتر تهیه کنند. تقریباً یک‌سوم افراد چندین بار در هفته استفاده از دوچرخه را با حمل‌ونقل عمومی ترکیب می‌کنند. چین از این نظر متمایز از دیگر کشورها است و ۷۳ درصد از ساکنان آن از ترکیب میکروموبیلیتی با حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند، بالاترین رده بعدی مربوط به فرانسه با ۴۲ درصد است.

این تمایل به پرداخت هزینه برای حمل‌ونقل یکپارچه نشان می‌دهد که اگر شرایط مهیا شود مردم از این روش استقبال خواهند کرد. گسترش زیرساخت‌ها مانند خطوط مخصوص و مکان‌هایی برای پارک وسایل میکروموبیلیتی و همچنین گسترش پوشش به مناطق محروم انگیزه استفاده گسترده‌تر از این روش حمل‌ونقل را فراهم می‌کند. ادغام میکروموبیلیتی‌های هوشمند با سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی کمک بزرگی به بهبود کیفیت آب‌وهوای شهرها می‌کند و بهترین راه برای اطمینان از موفقیت میکروموبیلیتی است که اگر چنین شود، نه‌تنها کاربران، بلکه همه ساکنان از شهرهای پاک‌تر، آرام‌تر و قابل زندگی‌تر لذت خواهند برد.

مینی‌موبیلیتی و تفاوت آن با میکروموبیلیتی

درحالی‌که بحث در مورد اجرای میکروموبیلیتی ادامه دارد، مفهوم دیگری در شهرها به نام مینی‌موبیلیتی شروع به رشد کرده است که شامل سه‌چرخه و چهار چرخه‌های کوچک است که شروع به رقابت با دوچرخه‌ها و اسکوترهای دو چرخ کرده‌اند.

برخلاف میکروموبیلیتی، این بخش از جابه‌جایی شهری از وسایل نقلیه سه یا چهارچرخه تشکیل شده است که عمدتاً برقی هستند و قادر به جابه‌جایی یک یا دو نفر هستند. وزن آنها بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم و سرعت آنها بین ۲۵ تا ۹۰ کیلومتر در ساعت متغیر است.

این وسایل نقلیه الکتریکی قرار است به‌عنوان یک راه‌حل عملی و پایدار، جایگزین وسایل نقلیه متعارف سوخت فسیلی شوند. استقبال از خودروهای برقی به دلیل قیمت بالای آنها در بعضی کشورها کم است و وسایل مینی‌موبیلیتی که برقی هم هستند می‌توانند این مشکل را حل کنند و از آنجایی که از خودروهای برقی کوچک‌تر هستند، پارک کردن آنها نیز راحت تر است. از سوی دیگر، اندازه بزرگ‌تر آنها در مقایسه با اسکوترها و دوچرخه‌های برقی، آنها را در موقعیت‌های ترافیکی بیشتر به چشم می‌آورد و در نتیجه برای سرنشینان ایمن‌تر می‌شود. در ساخت وسایل مینی‌موبیلیتی از منابع کمتری استفاده می‌شود و به انرژی کمتری نیاز دارند، به‌ویژه با کمبود فعلی باتری‌های الکتریکی، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. مینی‌موبیلیتی در مقایسه با میکروموبیلیتی راحت‌تر و ایمن‌تر است زیرا به سرنشینان اجازه نشستن می‌دهد و از آنها در برابر آب‌وهوای بد محافظت می‌کند.

جایگاه مینی‌موبیلیتی در شهرها

مطالعات نشان می‌دهد که در مناطق شهری، این شکل از تحرک یک جایگزین عملی است که مزایای قابل‌توجهی از جمله رفع ازدحام در فضای شهری، نیاز به فضای کمتر و انتشار کمتر گازهای گلخانه‌ای را به دنبال دارد. پس از تجزیه‌وتحلیل یک نظرسنجی انجام‌شده در هشت کشور، نتایج به دست آمده بیانگر این است که این شیوه حمل‌ونقل در کشورهایی که سابقه استفاده از خودروهای کوچک دارند، مانند چین بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد و کشورهایی مثل آلمان و اتریش که مردم به رانندگی با وسایل نقلیه بزرگ عادت دارند، کمتر به این شیوه حمل‌ونقل تمایل دارند.

نتیجه جالب دیگر این است که صرف‌نظر از ملیت، قشری که بیشترین علاقه به این وسایل نقلیه را دارند در مناطق شهری و حومه شهر زندگی می‌کنند، زیرا رانندگی در مسافت‌های کوتاه‌تر نسبت به مناطق روستایی معمول‌تر است.

نمونه‌هایی از مینی‌موبیلیتی در جهان استکهلم، سوئد

Bzzt یک سرویس حمل‌ونقل مینی بدون آلایندگی معروف به «پاد تاکسی» است که در سال ۲۰۱۷ در استکهلم سوئد راه‌اندازی شد و همچنان فعال است. این سرویس بر تحویل بسته‌های پستی با استفاده از وسایل نقلیه دو یا سه چرخه در مرکز پایتخت سوئد تمرکز دارد. از هر پنج شهروند یک نفر این برنامه را دارد و در حال حاضر به شهرهای دیگر از جمله مالمو و گوتنبرگ گسترش یافته است.

جالیسکو، مکزیک

Yipi به‌عنوان یک راه‌حل پایدار برای حمل‌ونقل در جالیسکوی مکزیک استفاده می‌شود که ۸۰ درصد جمعیت آن در شهر زندگی می‌کنند. این مینی‌موبیلیتی برای مسافت‌های کوتاه طراحی شده است که از طریق اپلیکیشن قابل رزرو است. در وب‌سایت این شرکت اعلام شده است که حمل‌ونقل در آمریکای لاتین، یک‌سوم انتشار دی‌اکسیدکربن را تشکیل می‌دهد و همین، دلیلی کافی برای ترویج اجرای مینی‌موبیلیتی در شهر است.

کد خبر 744408

دیگر خبرها

  • درمان بیماری کبد با چند دانه کوچک!
  • درمان بیماری کبد با چند دانه‌ کوچک!
  • یک خبر خوب و یک خبر بد برای چشم‌انتظاران آیفون ۱۶
  • میکروموبیلیتی؛ پتانسیل جدید حمل‌ونقل در شهرها
  • گیاهی که ۱۲۰۰ سم بدن را از بین می‌برد
  • مصرف استامینوفن باعث اختلالات رشدی‌ــ‌عصبی در کودک می‌شود؟
  • مصرف استامینوفن در بارداری باعث اختلالات رشدی - عصبی در کودک می‌شود؟
  • نشاندار شدن ۱۹۴۳ زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت گیلان
  • آیا مصرف استامینوفن در بارداری باعث اختلالات رشدی‌ - عصبی در کودک می‌شود؟
  • آیا مصرف استامینوفن در بارداری باعث اختلالات رشدی‌ــ‌عصبی در کودک می‌شود؟