Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-18@10:02:24 GMT

تلاش دوباره قطر

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۹۲۷۹

تلاش دوباره قطر

قطر عزم خود را جزم کرده تا در مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام، همچنین در روابط ایران و آمریکا نقشی ایفا کند. شاهدش همان مذاکراتی که بعد از آمد و رفت‌های مقامات قطری در دوحه برگزار شد. آن گفت‌وگوهای غیر مستقیم بین تهران و واشنگتن البته از نگاه طرف ها نتیجه‌بخش نبود و مثلا همین دو روز پیش رابرت مالی، نماینده آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای آن را اتلاف وقت خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضع طرف ایرانی هم در آن مذاکرات و بعد از آن تغییری نکرده است. قطر اما کوتاه نیامده و ناامید هم نشده است. از این رو است که وزیر خارجه خود را به تهران فرستاده است. باید منتظر ماند و دید که این دیدار چه نقشی در ادامه مذاکرات دارد. وزیر قطری حرف و پیغام یا پیشنهاد تازه‌ای آورده یا آمده که ایران را راضی به پذیرش نظرات طرف مقابل کند؟ دیروز وزیران خارجه دو کشور پس از یک دور گفت وگوی یک ساعته به میان خبرنگاران آمدند و پس از یک نشست چند دقیقه ای که تنها به بیان مواضع هر کدام محدود شد سراغ گفت وگوهای محرمانه و پشت درهای بسته رفتند که این بار بدون حضور معاونان و مشاوران برگزار شد .به هر حال، این سفر ناگهانی پس از آن گفت وگوهای تلفنی متعدد و تند شدن فضا شاید بتواند مشکل گشا باشد اگر به گفته امیرعبداللهیان آمریکایی ها بفهمند که ایران بدون داشتن تضمین لازم بر سر انتفاع از منافع اقتصادی برجام نمی تواند توافق را با آن ها امضا کند . تضمینی که حتی از سوی مرندی مشاور پیشین رسانه ای تیم مذاکراتی ایران ساده سازی و اعلام شده که می تواند تنها برای دوره حضور بایدن در کاخ سفید باشد و نه دولت بعدی آمریکا .موضوع دیگر در این سفر می تواند تعیین دورهای بعدی مذاکرات باشد چراکه به تازگی علی باقری نیز در گفت وگویی تصریح کرده بود مذاکرات دوحه در چارچوبی که قبلا مشخص شده بود شکل گرفت و ادامه گفت‌وگوها براساس توافقی خواهد بود که بین ما و طرف مقابل و به صورت مشخص آقای مورا در حال رایزنی است . بر این اساس زمان و مکان آن در تبادلی بین ما و مورا، در حال نهایی سازی است. یکی از اهداف حضور وزیر قطری در تهران می تواند تلاش برای میزبانی دور جدید باشد زیرا آن ها می دانند در هر کشوری توافق اعلام شود امتیاز مهمی برای آن کشور خواهد بود و قطری ها نیز نمی خواهند این فرصت خوب را از دست بدهند .

امیرعبداللهیان : در دوحه بر تضمین موثر تمرکز کردیم

 به گزارش خراسان حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان روز گذشته در نشست خبری با همتای قطری با بیان این‌که برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم، گفت: برخلاف برخی ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکا، ما هیچ گونه مطالبه زیاده خواهانه و هیچ گونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم. مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است. اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوعی فرابرجامی است، ما در درون گفت‌وگوها به طرف آمریکایی تاکید کرده‌ایم براساس آن چه در ماه‌های گذشته در مذاکرات وین رخ داد و بارها طرف‌های غربی اعلام کردند هر آن چه را مانع نفع اقتصادی ایران از برجام شود از میان برخواهند داشت.وزیر خارجه بیان کرد: در گفت‌وگوهای اخیر در دوحه یک موضوع اساسی که بر آن تمرکز کردیم، بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه هر آن چیزی است که بخواهد نفع کامل اقتصادی ایران از برجام را تحت تاثیر قرار دهد. پس مطالبه و خواسته ما زیاده خواهانه نیست، ولی در مسیر اخذ تضمین‌ها، آمریکا باید متعهد باشد که جمهوری اسلامی ایران از مزایای کامل توافق سال ۲۰۱۵ برخوردار خواهد بود.امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: این چیزی است که تاکنون طرف آمریکایی نتوانسته ما را نسبت به تحقق آن مطمئن کند. بار دیگر تأکید می‌کنم ما حسن نیت داریم، اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم.در سوی مقابل آمریکایی ها همچنان به دنبال مقصر سازی از ایران هستند . در همین زمینه ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور بار دیگر هشدار داد که شرایط احیای برجام تا ابد امکان پذیر نخواهد بود.

منبع: خراسان

منبع: فردا

کلیدواژه: ایران و آمریکا مذاکرات هسته ای دوحه احیای برجام گفت وگوهای طرف آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۹۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: آمریکا مذاکرات را به بن‌بست کشانده است

به گزارش جماران از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، یکی از رهبران جنبش حماس در گفتگو با الجزیره تاکید کرد که عقب‌نشینی پی در پی آمریکا از طرح‌های پیشنهادی خود، جانبداری از رژیم اشغالگر است و مذاکرات مبادله اسرا را با مشکل مواجه کرده است.

منبع مذکور اشاره کرد: ما رویکرد و نگرش خود را در مورد توافق مبادله اسرا با استناد به طرح پیشنهادی واسطه‌ها از جمله واشنگتن در پاریس با تکیه بر چارچوب پیشنهادی دوم پاریس ارائه دادیم.

این رهبر حماس بیان کرد که همزمان با مخالفت رژیم صهیونیستی با این طرح، آمریکا هم از آن عقب نشست و طرحی را ارائه داد که کاملا همسو با خواسته‌ها و موضع طرف صهیونیستی بود.

وی اظهار داشت که مواضع و رفتارهای آمریکا نه تنها منجر به رسیدن به توافق نخواهد شد بلکه تنش و درگیری‌ها و خونریزی‌ها را هم شدت خواهد بخشید.

 

دیگر خبرها

  • حماس به تعلیق مذاکرات آتش‌ بس تهدید کرد
  • حماس: آمریکا مذاکرات را به بن‌بست کشانده است
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • چرا آمریکا حاضر به بمباران ایران همراه اسرائیل نشد؟ پاسخ نظامی آمریکایی
  • نایکی پیشنهاد بالاتر می‌دهد؛ غول آمریکایی نمی‌خواهد بازار پرسود بارسلونا را از دست بدهد
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کاخ سفید: شرایط فعلی منطقه، نتیجه عملکرد ترامپ با برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • نظامی آمریکایی:‌حمله ایران یکی از برترین نمایش‌های نظامی تاریخ معاصر بود!