Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@17:33:10 GMT

تولید عسل طبیعی در مهریز یزد ۴۰ درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۹۳۸۳

تولید عسل طبیعی در مهریز یزد ۴۰ درصد کاهش یافت

یحیی شفیعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بروز مشکلات مختلف به خصوص گرمازدگی و سایر موارد در اکثر سال‌ها موجب ضرر و زیان و افت برداشت عسل در شهرستان می‌شود.

وی  با اشاره به اینکه هفت هزار کلنی زنبور با ۱۳۰ بهره‌بردار عسل در این شهرستان وجود دارد پیش‌بینی کرد امسال با وجود مشکلات بیش از ۲۰ تن عسل طبیعی از زنبورستان‌های مهریز برداشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول ادامه داد: حدود ۷۰ درصد عسل مهریز به علت کیفیت خوب به سایر استان‌ها صادر می‌شود و شهرستان به لحاظ تولید عسل و تعداد زنبوردار رتبه دوم را در استان به خود اختصاص داده است.

شفیعی بیان کرد: علاوه بر تداوم خشکسالی و آفات، زنبورداران شهرستان با مشکلاتی مانند گرانی شکر، افزایش قیمت موم و لوازم مربوطه مواجه هستند که باید برای بهره‌وری بیشتر همکاری صورت گیرد .

برداشت عسل طبیعی در شهرستان مهریز همه ساله از تیرماه آغاز و تا حدود نیمه مردادماه ادامه دارد.

اراضی کشاورزی مهریز ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار است که حدود ۱۵ هزار بهره بردار در کاشت، داشت و برداشت محصولات باغی و زارعی در این شهرستان فعالیت دارند که ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مهریز باغی و بقیه زراعی است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها مهریز یزد کشاورزی زنبور عسل خشکسالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهریز یزد کشاورزی مهریز یزد کشاورزی زنبور عسل خشکسالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۹۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل

نوبخت اژدری گفت: سال زراعی جاری با وجود سرمازدگی شدید مزارع غلات استان در اسفندماه و شیوع آفات و امراض از جمله شته روسی، از لحاظ تولید محصول استراتژیک گندم سال پربرکتی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل میانگین برداشت گندم در مزارع آبی استان اردبیل را بیش از ۴.۴ تن اعلام کرد و افزود: این امر بیانگر نقش کلیدی و ارزشمند محققان و به خصوص توصیه‌های فنی همکاران اجرایی در مدیریت زراعت و مدیریت‌های شهرستان‌ها در افزایش عملکرد این محصول در واحد سطح است.

به گفته او، در سال‌های گذشته میانگین برداشت گندم در اراضی دیم این استان فقط ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار بود ولی با مکانیزه شدن این اراضی و اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، هم‌اکنون متوسط برداشت محصول گندم در اراضی دیم استان از مرز ۲ هزار کیلوگرم در هر هکتار فراتر رفته است.

اژدری لازمه پایداری در خودکفایی گندم را مکانیزه کردن تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت عنوان کرد و گفت: بیش از ۸۵ درصد از کشت این محصول در داخل استان به صورت مکانیزه بوده و تنها ۱۵ درصد به صورت سنتی انجام می‌گیرد که می‌بایست بساط این میزان کشت سنتی نیز جمع شود.

او اظهار کرد: اجرای مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی و کشت غلات می‌تواند علاوه بر کاهش ضایعات، موجب افزایش عملکرد محصولات زراعی، ایجاد اشتغال بیشتر، توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد امنیت غذایی شود.

اژدری بیان کرد: توجه به مسائل اساسی در کشت گندم نظیر کشت در زمان مناسب و استفاده از فناوری‌های نوین از موارد ضروری است که خودکفایی کشور در تولید گندم را پایدار می‌کند و ما برای حفظ خودکفایی گندم و سپس صادرات این محصول، هیچ راهی جز حرکت به سمت این راهبردها نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه تحقق خودکفایی در تولید گندم را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های محققان حوزه کشاورزی از طریق معرفی ارقام پرمحصول و مقاوم به آفات و امراض و سازگار با شرایط آب و هوایی عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • ۱۶ هزار تن سیر در طارم برداشت می‌شود
  • تولید ۱۷ درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد
  • ۹۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دست اجرا
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام
  • خطر دستبرد به طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!
  • آغازبرداشت نوبرانه گوجه سبز از باغات سرپل ذهاب
  • رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور
  • پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل
  • پیش‌بینی تولید ۳۳۰ هزار تن گندم در شهرستان کرمانشاه