Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فارس از قزوین، بخش مرکزی شهرستان آبیک دارای 36 روستاست که طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95، ۷ هزار و 664 نفر جمعیت است و 2 هزار و 666 نفر جمعیت دارد. 

حامد فتوحی فرماندار شهرستان آبیک به همراه رضا کرمی زیارانی سرپرست بخشداری مرکزی شهرستان آبیک، مسئولان و معاونان ادارات بنیاد مسکن شهرستان،  منابع امور آب شهرستان،  منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان،  شرکت آبفای شهرستان و راهداری و حمل و نقل جاده ای و دیگر مسئولین از روستاهای اصغرآباد،  چناسک،  شکرناب و زرجه بستان بازدید ضمن دیدار با دهیاران و شوراهای روستاها پای درد دل مردم نشست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بازدیدها مسئولین در جریان مشکلات روستاها قرار گرفتند و راهکارهای لازم برای پیگیری و رفع مشکلات ارائه دادند. 

مقصد نخست مسئولین شهرستان آبیک روستای اصغر آباد بود که در حدود 25 کیلومتری شهرستان آبیک و واقع شده که ۵۱ خانوار و 176 نفر جمعیت دارد و به نوعی در جوار نیروگاه شهید رجایی و شهرک صنعتی کاسپین یک قرار گرفته و جز  آلایندگی چیزی عایدشان نشده استـ 

به راحتی بی‌رمقی، محرومیت و خستگی از چهره روستا قابل تشخیص بود و جز چند واحد مسکونی هیچ مکان فرهنگی، تفریحی و ورزشی به چشم نمی‌خورد و خاکی بودن معابر و کوچه‌ها هم آشکار بود.

اهالی روستا مدعی شدند که محدوده‌ای از روستا اعم از اراضی کشاورزی و چاه‌های قنات در محدوده شهرک صنعتی کاسپین یک قرار گرفته و چشمه بالای روستا از بین رفته که گویا پرونده قضایی هم تشکیل شده است.

تعریف اصغر آباد به عنوان روستای معیشت‌محور

رمضان‌پور رئیس بنیاد مسکن شهرستان آبیک به تامین اعتبار از محل اعتبارات شهرستان و مساعدت بنیاد مسکن برای تامین قیر رایگان برای آسفالت معابر و کوچه‌های روستا به شرط آماده‌ شدن زیرسازی اشاره کرد و گفت: با توجه به محدود شدن روستا از سمت شهرک صنعتی کاسپین یک، نیروگاه، پادگان و مسیل آب امکان اجرای طرح هادی میسر نیست و باید روستا را روستای معیشت محور شامل دام و انسان تعریف کنیم تا بتوانیم در طرح توسعه روستا گام موثری برداشته شود.

حامد فتوحی فرماندار شهرستان آبیک وضعیت روستای اصغر آباد را بسیار نامناسب دانست و اذعان کرد: این روستا در شان مردم نیست و اقدامات اولویت‌دار را برای بهبود وضعیت روستا در دستور کار قرار می‌دهیم.

وی بر شست وشو و تنظیف خیابان‌ اصلی روستا، جمع‌آوری زباله، تعمیر روشنایی‌ها و رفع مشکل تیر برق‌ها و تسطیح برخی معابر روستا توسط راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاکید و پیگیری برای آسفالت بخشی از معابر روستا با تامین اعتبار در کمیته برنامه‌ریزی و استقرار پزشک هفتگی یا هر 2 هفته یک بار و افزایش سهمیه آرد در روستا با پیگیری در جلسه کمیته آرد و نان قول مساعد داد.

این مسئول به شورای روستا تاکید کرد: طی جلسه‌ای با حضور مردم روستا و مسئولان در خصوص بهسازی منازل مسکونی با دریافت تسهیلات با بهره کم گام موثر برداشته شود ضمن اینکه مردم هم باید در آبادانی روستا مشارکت داشته باشند.در جلسه‌ای، مشکل اهالی روستا با شهرک صنعتی کاسپین یک هم مورد بررسی قرار می‌گیرد در حالی که باید از ظرفیت واحدهای آلاینده، معادن و شهرک‌های صنعتی برای توسعه شهرستان و روستاها بهره گرفت.

مسئولان سپس در روستای شکرناب حضور یافتند. این روستا ۸۱ نفر خانوار با ۲٠۸ نفر جمعیت در قرار گرفته است. 

وحید سلیمی به نمایندگی از مردم، کمبود آب شرب و قطعی فراوان و داشتن روزانه فقط دو ساعت آب و کمبود آب کشاورزی، عملی نشدن قول مسئولان مبنی بر ساخت منبع آب 400 مترمکعبی، سرقت و نداشتن امنیت، محاسبه آب بهای مشترکین با هزینه بسیار هنگفت و بر اساس طبقه بندی کردن، دسترسی نداشتن به پزشک و دارو حتی در روستای همجوار یعنی چناسک، نداشتن سکوی آتش‌نشانی، کاهش سهمیه آرد روستا، قطعی تلفن ثابت و همراه اول در صورت قطعی برق، وضعیت خطرناک برخی از جاده‌ها، عدم لایروبی قنوات را از جمله مشکلات این روستا برشمرد و بر رفع این مشکلات در حد توان مسئولان تاکید کرد.

انشعابات غیرمجاز جمع‌آوری می‌شود

حامد فتوحی فرماندار شهرستان آبیک در پاسخ به مطالب مطروحه از سوی نماینده مردم روستا بر افزایش سهمیه آرد، رفع قطعی برق و تلفن های ثابت و همراه از سوی مسئولان مخابرات قزوین و آبیک به دلیل زیر پوشش قرار گرفتن شهرستان البرز و پیگیری برای ساخت منبع آب جدید و تامین اعتبار در کمیته برنامه‌ریزی برای این مهم و نصب دوربین  در روستا برای ارتقای امنیت قول مساعد داد و بر تسریع در زیرسازی و آسفالت جاده ورودی روستا توسط مسئولان بنیاد مسکن تاکید و اذعان کرد: موضوع آب بهای مشترکین روستا طی جلسه ای با مسئولان شرکت آبفای استان قزوین مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته وی؛ طبق مصوبه شورای تامین شهرستان آبیک جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز در روستاها و شهرها در دستور کار قرار گرفته که در برخی از روستاهای مرکزی و بشاریات این مهم در حال اجراست و با جمع‌آوری این انشعابات، از میزان افت و کمبود فشار آب کاسته شده و وضعیت بهبود می‌یابد.

با توجه به پیش‌بینی اعتبار در سفر رییس جمهور به استان قزوین در خصوص لایروبی قنوات، نماینده جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت: لازم است دهیار و شورای روستای شکرناب درخواست خود مبنی بر لایروبی قنات روستا را به جهاد کشاورزی ارائه دهد تا برای تخصیص اعتبار، در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش فارس، تکمیل سد خاکی آب کشاورزی و رفع مشکل بین اهالی روستای چناسک به صورت ریش سفیدی و پادرمیانی بزرگان، تعرفه بالا و عجیب و غریب آب‌بهای مشترکین و پرداخت پول هوادهی به جای آب، کمبود آب شرب از جمله مشکلاتی بود که توسط اهالی روستا مطرح شد،  روستایی که ۱٠۶ نفر خانوار و ۲۵٠ نفر جمعیت دارد.

طبق اذعان مقدم از اهالی روستای چناسک، پس از مکان‌یابی که برای حفر چاه جدید صورت گرفت، از سوی مسئولان مربوطه اذعان شد که تا 100 سال آب دارد اما اگر می‌دانستیم به عنوان گمانه‌زنی حفر شده نسبت به حفر چاه اقدام نمی‌کردیم و 100 میلیون تومان هزینه نمی‌کردیم. پس از حفر 22 متر از این چاه، با سنگ مواجه شده‌اند و دیگر از آب خبری نیست .

امکان حفاری چاه حفر شده وجود ندارد

عبدالهی مدیر امور منابع آب شهرستان آبیک دراین باره گفت: از سوی شرکت آب و فاضلاب، کارشناس نسبت به مشخص کردن چند نقطه برای حفر چاه در قالب گمانه‌زنی اقدام کرد و به دلیل برخورد با سنگ، عملا امکان حفاری نیست و آب استحصال نمی‌شود.

وی افزود: هر زمانی، مکانی برای حفر چاه تعیین شود نسبت به صدور مجوز اقدام می‌کنیم.برای چاه‌های آب با محدودیت مکان مواجه‌ایم.

گفتنی است، یک هفته‌ای است که به دلیل اعلام نامناسب بودن مکان، حفر چاه روستا که 100 میلیون تومان برای آن هزینه شده، متوقف شده است.

حامد فتوحی شهرستان آبیک بر تعیین وضعیت دو چشمه موجود در روستای چناسک از نظر برآورد هزینه برای لایروبی این دو چشمه از سوی مسئولان شرکت آبفای شهرستان با کار کارشناسی و دقیق تاکید و بیان کرد: بعد از لایروبی هم میزان آب دهی مشخص و اعلام شود تا بتوانیم نسبت به تخصیص اعتبار برای لایروبی این چشمه‌ها در کمیته برنامه‌ریزی تصمیم بگیریم.

وی افزود: آوازه نجابت، همراهی و خودیاری و مشارکت مردم روستای چناسک را شنیده‌ام و تلاش خواهیم کرد در حق مردم اجحاف نشود و از دغدغه و مشکلات کاسته شود.

 روستای زرجه بستان که ۱۷۶ خانوار و ۴۹۸ نفر جمعیت دارد، آخرین روستایی بود که مسئولان شهرستان آبیک حضور یافتند و پای درد دل مردم نشستند و با آنان گفت و گو کردند.مددی دهیار روستا تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، ادامه آسفالت از خیابان مسجد به سمت گلزار شهدا، لزوم احداث دیوار حائل به دلیل پیشروی رودخانه به سمت روستا، بهسازی جاده اصلی و ورودی روستا به طول 4 کیلومتر به دلیل تردد ماشین آلات سنگین برای ساخت جاده الموت-تنکابن، ادامه عملیات اجرایی پروژه آبخیزداری، رفع دونرخی بودن تعرفه آب بها،  تخصیص اعتبار برای چاه آب جدید، رفع تداخلات اراضی با منابع طبیعی و اهالی هم ایجاد تصفیه خانه برای کلرزنی چاه آب  و رفع اوقافی بودن اراضی را خواستار شدند.

جاده زرجه بستان وضعیت مطلوبی ندارد

حامد فتوحی فرماندار شهرستان آبیک گفت: طبق اذعان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آبیک، کمیسیون رفع تداخلات برگزار شده و 80 تا 90 هکتار از اراضی مستثنیات شده است. اگر هم اعتراضی وجود دارد در شعبه دوم حقوقی باید پیگیری شود و در شورای مدیران استان قزوین موضوع را مطرح می‌کنم.

وی افزود: جاده ورودی روستای زرجه بستان وضعیت مطلوبی ندارد و مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لازم است برای آسفالت این جاده برآورد هزینه کنند و باید جزو جاده‌های در دست بررسی قرار گیرد تا در کمیته برنامه‌ریزی اعتباری لحاظ  شود.

این مسئول با اشاره به پیگیری لطف اله سیاهکلی‌مرادی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در خصوص رفع مشکل املاک و اراضی اوقافی تصریح کرد: مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل املاک به احسن و اعطای سند به مردم طبق اذعان رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نظر مساعد داده‌اند و شهر خاکعلی شهرستان آبیک دراستان قزوین به عنوان پایلوت تعیین شده که طبق پلاک ثبتی وقفی، دانگ مشخص شده و تیمی وضعیت مزارع، جاده، زمین، کشاورزی، مسکونی و تجاری را بررسی و تفکیک و قیمت روی آن مصوب می‌کنند و اهالی هم با مشارکت باید قیمت را پرداخت کنند و زمین و یا ملکشان را از اوقاف جدا کنند.

فرماندار شهرستان آبیک این را هم گفت که پرونده حفر چاه روستای زرجه‌بستان توسط مسئولان شرکت آبفای شهرستان آبیک و منابع آب روستا اعم از چاه و چشمه توسط مسئولان منابع امور آب بررسی می‌شود.

فتوحی افزود: بخشی از مشکلات روستاهای بخش مرکزی با ظرفیت موجود در روستاها قابل انجام است و بخشی هم توسط دستگاه‌های متولی مقرر شده اقدامات کارشناسی صورت گیرد و در کمیته برنامه‌ریزی نسبت به امور این روستاها تصمیمات لازم اخذ شود.

5 روستا صاحب دهیاری می شوند 

رضا کرمی زیارانی سرپرست بخشداری مرکزی شهرستان آبیک در حاشیه بازدیدها در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین گفت:  از 36 روستای بخش مرکزی شهرستان آبیک 21 روستا دارای دهیاری هستند که 5 روستا قابلیت دهیاری داشتن را دارند و در آینده نزدیک صاحب دهیاری می شوند که شامل روستاهای کهوان،  غریب مزرعه،  نوده،  امرودک و حاجی آباد می شود. 

وی افزود: 6 روستا فاقد دهیاری و شورا هستند که توسط شورای بخش مرکزی امور آنها پیگیری می شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قزوین آبیک روستا معیشت انشعابات غیرمجاز شهرک صنعتی کاسپین یک کمیته برنامه ریزی مرکزی شهرستان آبیک شهرستان آبیک نفر جمعیت اهالی روستا شرکت آبفای بنیاد مسکن زرجه بستان بخش مرکزی جمع آوری رفع مشکل حفر چاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۹۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف قطار تا تخریب پل ثمره بارش‌های بهاری در گلستان

بارش باران که از عصر گذشته در گلستان آغاز شده بود علاوه بر متوقف کردن قطار مسافربری با ۲۷۰ مسافر، اب‌گرفتگی معابر شهری و روستای به چند پل روستایی در مناطق شرقی این استان خسارت زد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، با ورود سامانه سرد بارشی از عصر روز سه‌شنبه به گلستان بارش باران در مناطق غربی این استان آغاز و سپس همه گستره گلستان را فرا گرفت. بارش‌های بهاری در منطقه شیرآباد رامیان به رکورد بالای ۱۰۰ میلیمتر رسید. بارندگی‌ها تردد در معابر و خیابان‌های شهر‌ها و روستا‌ها گلستان را با مشکلاتی مواجه و خساراتی به برخی زیرساخت‌های این استان از جمله در حوزه راه‌های ارتباطی وارد کرد.

چند پل در محدوده شهرستان کلاله، گالیکش، مینودشت، علی آبادکتول، بندرترکمن و بندرگز دچار آبگرفتگی شد. آمد و شد در برخی روستا‌ها را به صورت موقت مسدود شد که عوامل راهداری در حال بازگشایی مسیر هستند.

راه‌ها و پل‌های مواصلاتی روستا‌های براین شهرستان مینودشت، روستای سیدکلاته شهرستان رامیان، روستای بایلر شهرستان گالیکش، روستای اوقچی شهرستان کلاله، روستای آق بند شهرستان گنبدکاووس و روستای خمرآباد شهرستان بندرترکمن دچار گرفتگی شد.

صبح امروز مسیر ریلی در غرب بندرترکمن دچار آبگرفتگی شد که با هدف جلوگیری از حادثه احتمالی قطار مسافربری تهران به مقصد گرگان که شب گذشته از تهران به سمت گرگان حرکت کرده بود؛ صبح امروز در حوزه ریلی شهرستان بندرگز متوقف شد و ۲۷۰مسافر آن با مینی بوس و اتوبوس به گرگان و بندرترکمن منتقل شدند.

همچنین در محور کوهستانی توسکستان گرگان به شاهرود، در مسیر"چالچالیان بارش برف به ثبت رسید که تردد در این محور را ملزوم به داشتن زنجیر چرخ کرد. به گزارش مدیر کل هواشناسی گلستان این سامانه ناپایدار عصر امروز از شرق گلستان خارج می‌شود.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) شکسته شدن ۲ بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب
  • شکسته شدن ۲ بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب
  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا
  • تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/۵۶ خانوار اسکان داده شدند
  • دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه صادر شد
  • توقف قطار تا تخریب پل ثمره بارش‌های بهاری در گلستان
  • تعیین وضعیت ۳۹۰۰ انشعاب غیرمجاز در استان بوشهر
  • خداکند سیل نیایدچون مسئولان استان هنوز مطالعه نکرده اند
  • تعیین تکلیف ۳ هزار و ۹۳۷ انشعاب غیرمجاز در استان بوشهر
  • انشعابات غیرمجاز آب در روستا‌ها شناسایی شوند