Web Analytics Made Easy - Statcounter

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به خیزش گرد و غبار در استان اظهار داشت: گرد و غباری که در دو روز گذشته اصفهان را فرا گرفته بود، بیشتر از مرز مشترک استان‌های اصفهان، سمنان و خراسان جنوبی بوده که کانون‌های فرسایش بادی بین مرزی است.

وی افزود: منطقه‌ای کویری که حدود ۳۳۳ هزار هکتار وسعت دارد و قسمتی از اصفهان و سمنان را در بر می‌گیرد، چون فاقد رطوبت بوده و منابع آبی نداشته تبدیل به کانون گرد و غبار شده است و با وزش بادهای شرق به غرب شرایط ناسالم را برای اصفهان و یزد ایجاد کرد و زبانه‌های این گرد و غبار ۱۶ شهرستان استان و روز گذشته شهرستان‌های غرب و جنوب را هم فرا گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه میانگین بارش استان از اول سال زراعی تاکنون ۱۴۵ میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت ۳۰ درصد کاهش داشته است، گفت: این بارش‌ها در مناطق شرق و مرکز استان حدود ۶۵ درصد کاهش داشته است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: در خوروبیابانک ۷۰ درصد، نائین ۶۵ درصد و اصفهان هم ۵۰ درصد شاهد کاهش بارش‌ها بوده‌ایم و این عدم بارش سبب وزش بادهای گرم و ایجاد کانون‌های فرسایش بادی شده است.

وی اضافه کرد: بسیاری از اراضی کشاورزی به علت کم‌بارشی و نبود آب برای کشت به کانون‌های ریزگرد تبدیل شده که با وزش باد سبب تشدید گرد و خاک در استان می‌شود و عدم جاری بودن رودخانه زاینده‌رود مزید بر علت شده است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه وزش باد بین ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت در مرز مشترک اصفهان، سمنان و خراسان جنوبی سبب خیزش گردوغبار شده است، بیان کرد: از شب گذشته شدت وزش باد کاهش پیدا کرده و وقتی کانون کمتر فعال باشد زبانه‌های آن کمتر به استان می‌رسد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان عنوان کرد: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی از امروز تا آخر هفته هوا ناسالم برای گروه‌های حساس است و شرایط گردوغبار و غبارآلودگی و وزش باد را در استان خواهیم داشت.

وی ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده از ۲.۵ میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی استان ۱.۵ میلیون هکتار آن تحت فرسایش بادی هستند که طی همکاری سازمان منابع طبیعی، برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه اجرایی شده است.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه ۱۴ کانون بحران فرسایش بادی در استان اصفهان شناسایی شده است، گفت: در سال‌های گذشته تاکنون با هدف تثبیت بیابان‌زدایی، پیشگیری از تشدید گردوخاک و کنترل شن‌های روان ۳۱۰ هزار هکتار نهال‌کاری، ۴۵ کیلومتر بادشکن غیرزنده و ۲۰۰ کیلومتر بادشکن زنده برای حفاظت جاده‌ها و تأسیسات شهری در برابر گردوغبار و طوفان‌های شنی در مناطق بیابانی استان انجام شده است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در رابطه با بیان اینکه منشأ گردوغبارها سه عامل داخلی، بیرون استانی و خارج از کشور است، افزود: علت آلودگی در شش ماهه اول سال گرد و غبار و وزش بادهای شرق به غرب و در ۶ ماهه دوم آلودگی هوا ناشی از شرایط اینورژن و انتشار آلودگی از صنایع و خودروها است.

وی تصریح کرد: از سازمان جنگل‌ها درخواست داریم که یک ردیف مستقل برای کنترل بیابان در استان‌های کویری مانند سمنان، اصفهان و یزد قرار دهد و همزمان همه استان ها اقدام کنند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه وزارت نیرو باید نسبت به تأمین منابع آبی برای احیای زاینده‌رود اقدام کند، خاطرنشان کرد: در سفر رئیس جمهور به اصفهان ۳۰ میلیارد تومان به منابع طبیعی برای بیابان‌زدایی اختصاص پیدا کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بیان کرد: گرد و خاک سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان به عرصه‌های مختلف اعم از راه‌ها، راه‌آهن، اراضی کشاورزی، شهرها، روستاها و بخش کشاورزی خسارت وارد می‌کند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/آ/

منبع: فارس

کلیدواژه: منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گردوخاک گردوغبار کانون های فرسایش بادی بیابان زدایی احیای زاینده رود مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان شیشه فروش فرسایش بادی گرد و غبار وزش باد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۹۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

کشاورزان مازندران با آغاز آئین نشای مکانیزه در ۸ هکتار از اراضی شالیزاری روستای فیروزکلای بخش دشت سر آمل به استقبال کشت زراعی جدید رفتند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، شامگاه_پنجشنبه سی‌ام فروردین _ اولین نشای مکانیزه مازندران با حضور استاندار مازندران، نماینده مردم آمل در مجلس، سرپرست جهاد کشاورزی مازندران در هشت هکتار از زمین کشاورزی مرحوم اولیایی روستای فیروزکلای بخش دشت سر آمل آغاز شد؛ بابک مؤمنی سرپرست جهادکشاورزی استان مازندران در این مراسم با بیان اینکه ۲۱۵۰۰۰ هکتار از اراضی استان سطح زیرکشت برنج وجود دارد که بیشتر از این امکان قابلیت کشت این محصول امکان نیست، اظهار کرد: با توجه به جذابیت اقتصادی سایر فعالیت‌ها رو به کاهش است.

وی امنیت غذایی در کشور را مهم دانست و گفت: در چهارچوب برنامه‌ها وزارت کشاورزی و در تبیین شورای سیاست‌گذاری نگاه به سمت بهره‌بری و عملکرد است که با دانش محققین و انتقال این دانش همراه است.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران از تشکیل انجمن کشاورزان پیش رو در مازندران اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی شده ۱۰ تا ۱۵ درصد با استفاده از برنامه کود کامل و ریزمغذی‌ها در سیستم آبیاری متناوب و ارتقای عملکرد داشته باشیم که این برنامه قابل تحقق خواهد بود.

مؤمنی با تاکید بر اینکه بیش از ۹۱ درصد ظرفیت آبندان پر شده است ولی سدها مشکل داریم، خاطرنشان کرد: ۱۷۵۰۰۰ هکتار با بیش از ۸۰ درصد شخم اولیه انجام شده و قریب به ۵۸۰۰۰ هکتار با ۳۰ درصد آماده نشاست.

وی از اولین پروژه پایلوت ملی طرح جامع زیرساخت اراضی کشاورزی در نواحی محله فریدون‌کنار خبر داد و گفت: در کشاورزی بحث بازچرخانی آب و تکمیل طرح زیرساخت در اراضی شالیزار که هم زیرساخت تأمین آب داشته باشد و از دسترس خارج نشود تا ظرف دو هفته آینده آماده افتتاح خواهد شد.

وی ضمن پیش‌بینی توسعه ارقام پرمحصول در امسال خاطرنشان کرد: امسال ۲۷۰۰۰ هکتار به سمت کشت پرمحصول داشتیم که با اتخاذ تدابیری از ۹۰۰۰۰۰ تن برنج سفید به بیش از یک میلیون تن برنج خواهیم رسید.

کد خبر 745869

دیگر خبرها

  • اختصاص بیش از ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گندم
  • قلع و قمع ۲۵ بنای غیرمجاز در اراضی شهرستان قزوین
  • کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند
  • زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
  • تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز در زمین‌های کشاورزی
  • آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • ۵۶ فقره ساخت و ساز غیرمجاز در پیشوا تخریب شد
  • افزایش خروجی سد زاینده‌رود/ آب فردا عصر به اصفهان می‌رسد
  • حدنگاری اراضی کشاورزی کرمان در اولویت ثبت اسناد و املاک استان