Web Analytics Made Easy - Statcounter

 علی خوشتراش- همشهری آنلاین: سومین جمعه تیرماه گالری‌های گوشه و کنار پایتخت برنامه افتتاحیه چندین نمایشگاه مختلف در بخش هنرهای تجسمی را در دستور کار خود دارند که رونمایی از کتاب و مروری بر مجموعه آثار استاد صادق تبریزی هنرمند نقاش سرشناس کشور از رویدادهای مهم این هفته است که علاقه‌مندان می‌توانند ساعت ۱۷ روزجمعه به نگارخانه سهراب به نشانی تهران خیابان سمیه، قبل از رامسر، شماره ۱۴۲ مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برپایی نمایشگاه نقاشی پرویز یامی و هنرجویان «درخت دوستی بنشان»، به کام دل اهالی هنر نشست! استاد صادق تبریزی پوستر رونمایی از کتاب استاد صادق تبریزی خیلی دور، گاهی نزدیک

نمایشگاه نقاشی‌های الهام قربانی شاد با عنوان «خیلی دور، گاهی نزدیک» جمعه ۱۷تیرماه در گالری گویه افتتاح می‌شود.

 خیلی دور، گاهی نزدیک سومین نمایشگاه انفرادی الهام قربانی شاد است. نقاش در این مجموعه با نگاه به طبیعت، در مرز منظره‌نگاری و نقاشی آبستره حرکت می‌کند.

الهام قربانی‌شاد از سال ۹۴ و با نمایشگاه انفرادی «زنان بی‌شماره» در گالری ۲۶ وارد فضای حرفه‌ای شد. در همین سال در بینال فلورانس و آرت‌فر پارما شرکت کرد. سال ۹۹ با نمایشگاه «خودی دیگر» به گالری سایه رفت. در این مدت در چند نمایشگاه گروهی از جمله نمایشگاه صد هنرمند، صد اثر نیز شرکت کرد. قربانی‌شاد در یک سال گذشته در نمایشگاه جهانی هنر دوبی و آرت‌فر ارمنستان نیز حضور داشته است.

پوستر خیلی دور، گاهی نزدیک

آثار الهام قربانی‌شاد جایی بین نقاشی فیگوراتیو و آبستره ایستاده است. چنانکه خودش نیز قبلا در مصاحبه‌ای گفته، زمانی که با انسان‌ها هم مواجه می‌شود در ذهنش در حال آبستره کردن فیگورهایشان است. قربانی شاد دانش‌آموخته‌ گرافیک از هنرستان هنرهای زیبای دختران و دانشگاه آزاد در سال ۷۴ است. سال ۸۴ با کلاس‌های احمد وکیلی، نقاشی را آغاز و در دهه‌ ۹۰ با کلاس‌های بابک اطمینانی رویکرد آبستره را در نقاشی بیشتر تجربه کرد. این نمایشگاه شامل ۱۶ اثر است که روز جمعه ۱۷تیرماه ساعت ۶تا۹ عصر در گالری گویه افتتاح می‌شود و تا دوشنبه ۲۷تیر ادامه خواهد داشت. علاقمندان می‌توانند هر روز از ساعت ۱۱صبح تا ۹شب از این نمایشگاه به نشانی میدان هفت‌تیر، خیابان لطفی، تقاطع مشاهیر، پلاک۳۹، گالری گویه دیدن کنند.

آثار بهمن بروجنی در آرتیبیشن

 نمایشگاه انفرادی آثار بهمن بروجنی با ۱۶ اثر جدید در گالری آرتیبیشن برگزار می‌شود. توانایی بروجنی در ساختن تصاویری است که انگار در زمانی کوتاه و با ضربه قلم‌های متعدد که از هر سمت و سو بر روی بوم فرود آمده، خلق شده‌اند.

پوستر نمایشگاه  بهمن بروجنی

 بهمن بروجنی را می‌توان یکی از مدرنیست‌های ایران نامید. فارغ از نقش مهم‌اش در آموزش دانشگاهی و فضای آکادمیک در دوران انقلاب و پس از آن، جلوه‌های متعددی از رویکرد مدرنیستی را می‌توان در آثارش جست و جو کرد. شاید به واسطه‌  همین دل‌بستگی بود که در ابتدای دهه‌ ۱۳۷۰ تهران را به مقصد فرانسه، خاستگاه مدرنیسم، ترک کرد و دردو دهه نام‌اش در هنر ایران کم‌تر به گوش رسید، با این‌وجود یک دهه است که به هنر ایران بازگشته است.

بهمن بروجنی سال ۱۳۲۱ در بروجن به دنیا آمد. او مدرک کارشناسی ارشد را از دانشکده هنرهای تزئینی دریافت کرد و مدتی به تدریس در دانشگاه هنر تهران، دانشگاه تربیت مدرس و هنرهای دراماتیک پرداخت. او به فرانسه مهاجرت کرده و با دریافت یکی از مهم‌ترین مدرک‌های هنری از این کشور به تدریس پرداخته است. او دکتری هنری خود را از دانشگاه سوربن پاریس گرفت.

بروجنی بیش از ۲۰۰ نمایشگاه فردی و گروهی را برپا کرده و از جمله فعالیت‌های اجرایی این هنرمند، می‌توان تابلوی دیواری سفالین ۶۴ متری در کاخ کشاورزی با موضوعیت منطقه البروج را یاد کرد. بازدید از این نمایشگاه تا یکشنبه ۲۶ تیرماه هر روز از ساعت ۱۱ تا ۲۰ و جمعه‌ها از ۱۶ تا ۲۰ در گالری آرتیبیشن به آدرس: تهران، خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد، خیابان کوشا، خیابان ناصری، خیابان قندی (دریا)، پلاک ۶ برای علاقه‌مندان مهیاست.

سنگ‌های سفید و قلب‌های ناآرام در نیاوران

فرهنگسرای نیاوران در جمعه پیش رو میزبان افتتاحیه نمایشگاه  نقاشی‌خط هنرمند البرزی مرضیه معماریان با عنوان «سنگ‌های سفید و قلب‌های ناآرام» است. مرضیه معماریان متولد آبان ۱۳۵۹ در تهران و ساکن کرج است. وی از کودکی علاقه مند به رشته های هنری بوده و در کلاس های هنری مختلفی حضور داشته که در نهایت از این میان، معرق کاری، طراحی و خوشنویسی را به صورت جدی دنبال می کند.

پوستر نمایشگاه آثار مرضیه معماریان

معماریان دارای مدرک ممتاز از انجمن خوشنویسان است و از محضر اساتید صاحب نامی همچون فتحعلی واشقانی، جواد بختیاری، رویا حسینی و امیر سیف آبادی بهره برده است.

نمایشگاه فوق تا ۲۴ تیر ماه ادامه خواهد داشت و علاقه مندان برای بازدید از نمایشگاه می توانند در روزهای عادی از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۱۹ به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

اعماق در ایده

نمایشگاه انفرادی آثار انتزاعی لیلا حسینی با نام «اعماق» این هفته در گالری‌ایده آغاز به کار خواهد کرد. این نمایشگاه از روز جمعه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۱ آغاز شده و درهای آن به مدت ۷ روز در گالری‌ ایده برای بازدید عموم باز خواهد بود.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «با دلهره به روزی می‌اندیشم که هنر دیگر به جستجوی ناگفته‌ها نخواهد پرداخت و رام و سر به زیر در خدمت زندگی جمعی در خواهد آمد زندگی که از هنر می‌خواهد تا تکرار را زیبا جلوه دهد و به فرد کمک کند تا آرام و شاد خودش را به جزیی از یکدستی وجود بدل کند. میلان کوندرا»

علاقه‌مندان جهت بازدید از نمایشگاه «اعماق» می‌توانند هر روز ساعت ۱۶ تا ۲۱ به گالری‌ایده به تهران، خیابان کریمخان، خیابان خردمند شمال، خیابان هجدهم، پلاک ۲۶ مراجعه کنند.

 سیاه مشق نور اشراق

نمایش گروهی عکس «سیاه مشق نور» در گالری آفرینش نقش در فرهنگسرای اشراق تهران  امروز  ۱۶ الی ۲۱ تیرماه از ساعت ۱۰ الی ۱۶ به نمایش گذاشته می‌شود. در این نمایشگاه گروهی عکس «هایریم مشاهیر ایران» ۲۹ عکس از تجربه‌های عکاسان درباره بازی نور بر چهره در معرض نمایش علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. نمایشگاه عکس «سیاه مشق نور» با ۸۷ قطعه عکس ۵۰ در ۷۰ س. م از اعضای گروه عکاسان اهوراورا (نور خداوند) از سوی کانون عکس سیر نگاه پشتیبانی و ارائه می‌شود.

علاقمندان جهت اطلاعات بیشتر از برنامه‌های فرهنگی هنری منطقه ۴ می‌توانند با شماره تلفن ۷۷۳۲۴۱۱۲ تماس بگیرند.

افتتاحییه‌های دیگر

نمایشگاه انفرادی نقاشی مینا نادری در گاری هما  به نشانی: تهران، خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک

پوستر نمایشگاه انفرادی نقاشی مینا نادری

نمایشگاه گروهی نقاشی «زنجیره معنا» در گالری هوم به نشانی: تهران، خیابان قائم مقام فراهانی، خیابان چهارم، شماره ۲، طبقه اول

پوستر زنجیره معنا

نمایشگاه گروهی «کاتارسیس» در گالری شیدایی به نشانی:تهران، میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، روبروی موزه عکسخانه شهر

پوستر کاتارسیس

نمایشگاه انفرادی «زمان درگذر» در گالری باوان به نشانی: تهران، خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، پلاک ۷

نمایشگاه انفرادی «زمان درگذر»

نمایشگاه انفرادی نقاشی «سفر نغمه‌ی این خانه به آن خانه» در نگارخانه بهارک به نشانی: تهران، ده‌ونک، خیابان شهید صابری، کوچه یکم، پلاک یک

نمایشگاه انفرادی خوشنویسی «درخت دوستی بنشان» استاد جلیل رسولی در نگارخانه گویا به نشانی: تهران، کریمخان زند، روبروی ایرانشهر، پلاک ۸۹

نمایشگاه انفرادی نقاشی «درون انسان» نفیسه رنجبری در گالری زرنا به نشانی: تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان وصال شیرازی و خیابان دانشگاه، کوی اسکو، شـماره ۱۰، طبقه دو

و نمایشگاه انفرادی نقاشی‌خط «تخشا» مریم وحیدنیا در گالری شلمان به نشانی: تهران، میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ از دیگر رویدادهای مهم حوزه هنرمهای تجسمی در پایتخت است که فعالیت‌ آنها آغاز می‌شود.

پوستر نمایشگاه انفرادی نقاشی‌خط «تخشا»

مکث

نمایشگاه عکس  سنگ‌های سفید و قلب‌های ناآرام در بیستم تیرماه

سنگ‌های سفید و قلب‌های ناآرام

در روزهای میانی هفته آینده نمایشگاه عکس سنگ‌های سفید و قلب‌های ناآرام نیز افتتاح می‌شود که می‌تواند برای علاقه‌مندان این حوزه جذاب باشد.

۲۰ تیرماه در گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران نمایشگاه عکس «سنگ‌های سفید و قلب‌های ناآرام» مهدی صالحی به مناسبت بزرگداشت بیست و هفتمین سالگرد فاجعه نسل‌کشی سربرنیتسا در بوسنی و هرزگوین به نمایش درخواهد آمد.

مهدی صالحی متولد ۱۳۵۷ تهران است، وی فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت بوده و به عنوان عکاس، گرافیست و کارشناس سینما دارای فعالیت فرهنگی- هنری است. صالحی بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ به عنوان کارشناس رایزنی فرهنگی سفارت ج. ا. ایران در کشور بوسنی و هرزگوین حضور داشته و در این مدت توانسته مجموعه عکس‌هایی از طبیعت و آداب و رسوم مردم بوسنی و هرزگوین تهیه کند.

یکی از مجموعه عکس‌های تهیه شده در موضوع حادثه قتل عام مردم مسلمان سربرنیتسا و برنامه تشییع اجساد تازه یافت شده و حضور در راهپیمایی مارش میرا در کشور بوسنی است و شامل تصاویری از جلوه های مختلف این مراسم و شکل و شمایل ظاهری و روند برنامه‌ها و جزئیات آن و نیز واکنش‌ها و احساسات هزاران انسان مصیبت زده و داغدار است که هنوز پس از گذشت سال ها از این جنایت، نتوانستند آن را فراموش کنند.

در این نمایشگاه، ۵۰ تصویر منتخب از مراسم برگزار شده در بزرگداشت شهدای سربرنیتسا و نمادها و مکان‌های مرتبط با آن که در خلال سال‌های حضور در بوسنی و هرزگوین عکاسی شده به معرض نمایش گذاشته می شود و همچنین به صورت همزمان در کشور بوسنی و هرزگوین نیز با نمایش ۲۵ عکس برگزار خواهد شد.

مراسم گشایش این رویداد ۲۰ تیرماه ساعت ۱۰ صبح با حضور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و سایر مسئولین برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ساعت ۱۰ تا ۱۹ به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند. نمایشگاه تا ۲۱ تیرماه ادامه خواهد داشت.

کد خبر 688688 برچسب‌ها هنرهای تجسمی خطاطی هنر - گالری هنر تهران نمایشگاه نقاشی - نقاشان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هنرهای تجسمی خطاطی هنر گالری هنر تهران نمایشگاه نقاشی نقاشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۹۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این نقاشی تاریخ پارچه «جین آبی» را تغییر داد؟

منشا یکی از محبوب‌ترین انواع پارچه جهان به تازگی موضوع بحث شده است، چون بر اساس جزییات موجود در یک نقاشی قدیمی، منشاأ جین به ایتالیای قرن هفدهم بازمی‌گردد، یعنی ۲۰۰ سال قبل از «اختراع» آن در آمریکا!

به گزارش فرادید، جین آبی که تقریبا به نمادی از زندگی سنتی آمریکایی تبدیل شده، در حال حاضر از جهت منشاء و سرآغاز‌های شکل‌گیری‌اش محل بحث واقع شده است؛ خیلی‌ها هنوز هم معتقدند یک مهاجر آلمانی به نام لِوی اشتراوس، نخستین بار ایده درست کردن لباس کار از این پنبه محکم را در سانفرانسیسکو ئ در حدود ۱۵۰ سال پیش مطرح کرده است. اما نظرات دیگری هم وجود دارند.

اکنون یک گالری به مدیریت مائوریتزیو کانسو، دلال بین‌المللی آثار هنری، برای کمک به شناسایی نقاش ناشناسی که متخصص صحنه‌های خیابانی بوده و افراد فقیر شمال ایتالیا را با لباس‌های جین آبی به تصویر می‌کشیده، تحقیقات بیشتری انجام داده است.

یکی از ده تابلوی این استاد ناشناس که لقبش را «استاد جین آبی» گذاشته‌اند، «زن گدا با دو بچه» نام دارد. شخصیت مرکزی این تابلو، چیزی به تن دارد که به نظر یک دامن جین فرسوده است.

وِرونیک دامیان از گالری کانسو در پاریس گفته است: «متأسفانه، ما هیچ نظریه جدیدی در مورد اینکه استاد شلوار جین آبی چه کسی بوده، نداریم. سرنخ‌ها هنوز نشان می‌دهند این هنرمند بیشتر دوران حرفه‌ای خود را در اواخر قرن هفدهم در لمباردی گذرانده، هرچند دلایلی وجود دارد که فکر کنیم او جای دیگری آموزش دیده است».

شش ماه پیش، شهر ساحلی جنوا که ادعا می‌کند مهد شلوار جین است، ادعای خود را با نمایشگاه بزرگی به نام «جنوا جین» به نمایش گذاشت. مارکو بوچی، شهردار این شهر گفت: «ما در جنوا آماده‌ی میزبانی رویدادی هستیم که منجر به کشف مجدد یکی از معروف‌ترین پارچه‌ها و لباس‌های جهان خواهد شد که ریشه‌های آن به طور جدایی‌ناپذیری با شهر ما مرتبط است.».

اما داستان آمریکایی شلوار جین به ساخت راه‌آهن در آمریکای شمالی و رشد معدن‌کاری و کار دامداری برمی‌گردد. طبق برخی روایت‌ها، شلوار جین آبی روز ۲۰ می‌۱۸۷۳ متولد شد؛ زمانی که لِوی استراوس و جیکوب دیویس، خیاط نوادایی، حق ثبت اختراع ایالات متحده را برای به کار بردن پرچ برای شلوار کار مردان به دست آوردند. این محصول اکنون صنعتی به ارزش ۹۱ میلیارد دلار در سال است. شلوار‌های جین بعداً به رنگ آبی معروف تولید شدند و شرکت لیوایز تا سال ۱۹۶۰ آن‌ها را شلوار کار کمری می‌نامید نه جین.

برد پیت در فیلم «روزی روزگاری هالیوود»؛ لباس جین بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ غیررسمی آمریکایی به حساب می‌آید

اما از طرف دیگر فرانسوی‌ها هم ادعا‌های خودشان را دارند؛ آن‌ها استدلال می‌کنند جین از شهر Nîmes می‌آید، جایی که یک پارچه پنبه‌ای ترکیب شده با پشم و ابریشم به‌عنوان «serge de Nîmes» شناخته می‌شد. طبق این داستان، این پارچه برای بادبان کشتی‌ها و لباس ملوانان به اندازه کافی محکم بود.

این کشمکش فرهنگی در حالی رخ می‌دهد که جین آبی هنوز و همراه در تمام صفحات مد دیده می‌شود. این علاقه هرگز از بین نمی‌رود، حتی برخی از استایلیست‌ها یا طراحان مد در حال حاضر برای نشان دادن اعتقاد واقعی‌شان به جین آبی، نه تنها از پوشیدن جین دوتکه (بالاتنه و پایین تنه از جنس جین آبی)، بلکه از جین سه تکه هم حمایت می‌کنند.

فقط در کره شمالی شلوار جین برای همیشه از مد افتاده است. در این کشور کمونیستی، زمان پخش یک قسمت از یک برنامه بی‌بی‌سی با موضوع باغبانی که آلن تیچمارش مجری آن بود، شلوار جین او به دلیل ارتباطی که با فرهنگ آمریکا و غرب داشت، تار نشان داده شد.

یک بار یک طراح فرانسوی به نام ایو سن لوران گفته بود: «کاش شلوار جین آبی را من اختراع کرده بودم، چون دارای روح، تواضع، جذابیت، سادگی و همه چیزهاییست که من دوست دارم در تمام لباس‌هایم ببینم.»

دیگر خبرها

  • ۱۵ عنوان برنامه همزمان با هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود
  • ۱۵ عنوان برنامه هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود
  • گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی با ۱۵ برنامه در سپاه ساری
  • آثار مکرمه قنبری به نمایش درمی‌آید/ قصه‌هایی از دری‌کنده
  • «امروزِ دیروز» به آرتیبشن رسید/ پرسش از نقاشی یا عکاسی؟
  • «قصه‌هایی از دری‌کنده» نمایش آثار مکرمه قنبری در گالری سهراب
  • «نویزآف» در گالری بام
  • برگزاری پویش طراحی و نقاشی «زندگی با آیه ها» با موضوع «وعده صادق»
  • جواد مجابی: کمال‌الملک شاگردان را به کپیه باسمه‌های فرنگی واداشت/حیدریان: دلش چون بید می‌لرزید که مبادا آن برگ پیش از آن‌که در تابلو ترسیم شود بیفتد
  • این نقاشی تاریخ پارچه «جین آبی» را تغییر داد؟