Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-19@23:19:50 GMT

جشنواره؛ بودن یا نبودن !

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۹۶۳۴

جشنواره؛ بودن یا نبودن !

آیا سریال های تلویزیونی برای رشد و شکوفایی به جشنواره رقابتی احتیاج ندارند؟ بررسی موضوع فوق در گزارشی که خبرگزاری برنا با خانواده فیلم و سریال به راه انداخت مورد تحلیل قرار گرفت که نقطه نظرات «جبار آذین» منتقد سینما را در مصاحبه هفته از نظر می گذرانید.

جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در پاسخ به این سوال که برگزاری جشنواره های رقابتی بین سریال های تلویزیون و آثار شبکه نمایش خانگی چقدر در ایجاد رقابت و به تبع آن بالا رفتن کیفیت سریال ها لازم است به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: ضرورت برگزاری جشنواره های فرهنگی، هنری و اجتماعی بر مبنای تشویق هنرمندان برای تولید آثار برتر و همچنین همسویی این آثار با نیاز ها و فرهنگ جامعه بسیار پذیرفتنی و مقبول است اما برگزاری هر جشنواره ای افزون بر اینکه باید دارای ویژگی ها، مولفه ها و استاندارد های برگزاری و تخصصی لازم باشد باید افرادی را داشته باشد که متولی برگزاری چنین جشنواره ای هستند و علاوه بر آن افرادی که توسط نیرو ها یا هیئت انتخاب و هیئت داوری گزینش می شوند همگی باید اهل تخصص و تعهد باشند و نگاه ها، قضاوت ها و برگزاری ها بر مبنای تخصص و انصاف باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: برای اینکه چنین جشنواره شکل اجرایی به خود گیرد لازمه آن داشتن خوراک جشنواره است که این خوراک درواقع جشنواره فرهنگی یا تلویزیونی و سینمایی آثار هنری است حال که قرار است تلویزیون برای ایجاد نوعی تبادل یا همسویی و همسانی تولیدات تلویزیونی در شبکه نمایش خانگی درواقع از سویی دیگر سیما فیلم جشنواره ای برگزار کند در اصل یک جشنواره تلویزیونی خواهد بود چراکه هر دو بخش مورد اشاره که متولی اصلی تولیدات فیلم ها و سریال های تلویزیونی هستند زیرمجموعه های تلویزیون محسوب می شوند درواقع تلویزیون برای خود و محصولات خود جشنواره برگزار می کند و در انتها نیز با گزینش چند فیلم یا سریال به نوعی از خود تشکر می کند درحالی که اگر مبنا نگاه و سلیقه مخاطب باشد و برای آن ها آثار هنری تولید شود باید از نگاه مردم و مخاطب برترین ها گزینش شود. مسئله مهمی که وجود دارد این است که در چنین جشنواره ای باید محصولات و کالاهای فرهنگی مناسب وجود داشته باشد واقعیت امر این است که اغلب تولیدات شبکه نمایش خانگی بسیار ضعیف، سطحی و کپی برداری از فیلم و سریال های خارجی و ماهواره ای هستند.

این منتقد افزود: این محصولات از یک سو و از طرفی تولیدات تلویزیونی در قالب فیلم و سریال اغلب از سوی کسانی ارائه می شوند که در رده هنرمندان متوسط قرار دارند وقتی تولیدات تلویزیونی متوسط است و اغلب تولیدات شبکه خانگی هم زیر متوسط چه ضرورتی وجود دارد که جشنواره برگزار شود آیا غیر از این است که این یک نوع جشنواره برای تشکر از تلویزیون است. باید متذکر شد که اگر ما در تلویزیون شاهد آثار غنی بودیم و همچنین اگر شبکه خانگی آثار مردمی تولید می کرد ضرورت برگزاری این جشنواره ملموس و پذیرفتنی بود اما با این شکل و شمایل خیر فقط یک محفل و بزمی خواهد بود که تلویزیون با دادن هدایا به دوستان خود از خود و دوستانش تشکر کند.

آذین در خصوص کیفیت جشنواره اظهار کرد: کیفیت جشنواره به اهداف ، برنامه ها و سیاست های از پیش تعیین شده فرهنگی برای جامعه و مردم برمی گردد.

  

جبار آذین در خصوص برنده نهایی در یک جشنواره با تفاوت و داوری حرفه ای بیان کرد: هر دوی این مدیوم مختص و برای تلویزیون است مسلم است که تلویزیون هیچ وقت نمی آید محصولی از محصولاتش را مورد نقد و انتقاد و حتی نکوهش قرار دهد سعی می کنند نوعی جوایز بین شبکه خانگی و تلویزیون تقسیم شود چراکه هردو برای صدا و سیما است و برای همین است که جشنواره و جوایز آن فقط برای عوامل خاص آن یا تشکر از تلویزیون محسوب می شود.

انتهای پیام//

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سینما و تلویزیون تلویزیون رقابت فرهنگ و هنر برنا جامعه استاندارد خوراک کپی برداری ماهواره صدا و سیما جشنواره منتقد جبار آذین جشنواره ای سریال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۹۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پخش یک سریال ترکیه‌ای از تلویزیون

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، «۵۰ متر مربع» یک سریال خانوادگی در گونه اکشن، کمدی و خانوادگی است و در آن بازیگرانی چون انگین اوزتورک، تولگا تکین، آیبوک پوسات و ... نقش‌آفرینی می‌کنند.

این سریال از فردا پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت ماه هرشب ساعت ۲۳ از شبکه تهران پخش می‌شود.

در خلاصه داستان این سریال ترکیه‌ای آمده است: گولگه، یک قاتل حرفه‌ای جوان است که چیزی از گذشته و سرگذشت پدر و مادرش نمی‌داند. او همواره در حال جست و جو و کسب اطلاعات در مورد والدینش است. گولگه توسط مرد ثروتمندی به نام سروت بزرگ شده و اکنون به دست راست او تبدیل شده و به کارهای غیرقانونی او رسیدگی می‌کند. او نام گولگه به معنی سایه را خودش انتخاب کرده چرا که از هویت واقعی خودش اطلاعی ندارد. گولگه در حین جست‌وجو در مورد خانواده‌اش و آقای سروت به حقایق عجیبی پی می‌برد و در محله‌ای در یک مغازه خیاطی متروکه که صاحب آن فوت کرده است پنهان می‌شود. او مجبور می‌شود مدتی با هویتی ساختگی در آن محله زندگی کند به طوری که افراد آن محل فکر می‌کنند او پسر خیاطی است که قبلا درگذشته است.

این سریال هر شب ساعت ۲۳ روی آنتن می رود و روز بعد ساعت ۱۱ و ۱۹ بازپخش می‌شود.

دیگر خبرها

  • بازیگر سریال «ترش و شیرین» ۱۸ سال پیش چه شکلی بود؟ / عکس
  • آژانس دوستی و تماشای یک تیتراژ واقعی
  • «آژانس دوستی» و تماشای یک تیتراژ واقعی/ گرامیداشت آدم‌های رفته!
  • برگزاری اختتامیه چهارمین جایزه ملی داستان حماسی در خرداد
  • تلویزیون دستمزد نجومی می‌دهد؟
  • جزئیات پخش یک سریال ترکیه‌ای از تلویزیون
  • پخش یک سریال ترکیه‌ای از تلویزیون
  • لازم است تلویزیون در طول سال کنار کتاب باشد نه چند روز خاص!
  • «زنگ آخر» و «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه»، از تلویزیون
  • از ممنوع التصویریم در تلویزیون ناراحت نیستم