Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-24@23:53:39 GMT

تفال به حافظ ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۱

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۹۷۹۷

تفال به حافظ ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۱

فرارو- فال گرفتن از  آثار ادبی، از باور‌های کهن این مرز و بوم است. در گذر زمان ساکنان این خاک به ادیبانی که گمان می‌بردند بهره‌ای از کلام حق دارند رجوع می‌شد. با این حال، اما در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما باقی مانده است.

گوهر مخزن اسرار همان است که بود حقه مهر بدان مهر و نشان است که بود عاشقان زمره ارباب امانت باشند لاجرم چشم گهربار همان است که بود از صبا پرس که ما را همه شب تا دم صبح بوی زلف تو همان مونس جان است که بود طالب لعل و گهر نیست وگرنه خورشید همچنان در عمل معدن و کان است که بود کشته غمزه خود را به زیارت دریاب زان که بیچاره همان دل‌نگران است که بود رنگ خون دل ما را که نهان می‌داری همچنان در لب لعل تو عیان است که بود زلف هندوی تو گفتم که دگر ره نزند سال‌ها رفت و بدان سیرت و سان است که بود حافظا بازنما قصه خونابه چشم که بر این چشمه همان آب روان است که بود

شرح لغت: حقه‌ی مهر: به ضم اول و تشدید دوم آوند مهر و محبت، استعاره مکنیه /دل نگران: پریشان خاطر و هراسان /زلف هندو: گیسو سیاه دلربا

تفسیر عرفانی:‌

گوهر خزانه‌ی اسرار به همان گونه که بود هست و صندوقچه‌ی مهر با همان مُهری که بود باقی مانده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقصود او از این شعر این است که، وارستگانی که صندوقچه‌ی قلبشان به مهر دوست ممهور گشته، هر چند در برابر معشوق جان فدا کنند، اما باز هم دل در تب و تاب دارند و سوز دل بر وجودشان حاکم است.

تعبیر غزل:

پیش از این با معشوق خود بیشتر مدارا می‌کردی، طوری که در این امر شهره داشتی. حال کمتر به او توجه می‌کنی، اما او هنوز منتظر لطف توست، زیرا به اخلاق خوب تو ایمان دارد. مطمئن باش که خداوند رزاق است. حال به فکر عذرخواهی و دلجویی او باش.

منبع: فرارو

کلیدواژه: طرز تهیه تفال به حافظ فال حافظ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۹۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۳۵ درصدی بارگیری در راه‌آهن لرستان

رحمت رحمت‌نژاد اظهار کرد: میزان تناژ بارگیری راه‌آهن لرستان در نخستین ماه سال ۱۴۰۳ به بیش از ۳۵ هزار تن رسید که این رقم تناژ بارگیری ۳۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

وی بیان کرد: میزان تن کیلومتر مبدا - مقصد در اداره کل راه‌آهن لرستان در یک ماه اول سال ۱۴۰۳ به مرز ۱۶ میلیون تن رسید که ۳۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

مدیرکل راه‌آهن لرستان درباره جابه‌جایی بار از طریق راه‌آهن لرستان، گفت: سال گذشته ۴۴۵ هزار و ۴۱۹ تن کالا بارگیری شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رشد ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. این میزان بارگیری در سال ۱۴۰۱، ۳۱۷ هزار و ۳۲۷ تن بوده است.

او از افزایش ۴۲ درصدی تعداد واگن‌های قطار‌های باری در استان خبر داد و افزود: در سال ۱۴۰۱ تعداد واگن‌ها ۵۵۱۸ عدد بود که این تعداد سال گذشته ۷۸۲۴ واگن شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • تفال به حافظ پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ گر من از سرزنش مدعیان اندیشم...
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (6 اردیبهشت)
  • یادداشت| پیمانه‌ای که پُر شد
  • تفال به حافظ چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ دو یار زیرک و از باده کهن دومنی..
  • رشد ۳۵ درصدی بارگیری در راه‌آهن لرستان
  • ۲۰ هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی
  • خراسان رضوی ۲۰ هزار حافظ قرآن دارد
  • ۲۰ هزار حافظ قرآن کریم در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد
  • امروز با حافظ: کس نیست که افتادهٔ آن زلفِ دوتا نیست
  • تفال به حافظ سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ انت روائح رند الحمی و زاد غرامی....