Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا سیف رییس هیات مدیره شرکت رایمندفناوران پارس و یکی از دست ‌اندرکاران فعالیت های دانش بنیانی کشورمان است که ضمن تایید این مساله درباره رویکرد دولت سیزدهم نسبت به شرکت های دانش بنیان به خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا گفت: عملکرد دولت فعلی در زمینه حمایت از دانش بنیان ها مطلوب است. به هر حال دارند فرهنگ سازی را انجام می دهند که کار سختی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهنگ سازی که در حال انجام است مهاجرت از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش محور است و این مساله قطعا چالش های خود را در پیش دارد.

وی افزود: در گذشته مزایایی که برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته بودند، بر مبنای تعریف مزایای اقتصادی بود که باعث می شد شرکت هایی وام های کلان بگیرند یا شرکت هایی مالیات ندهند. در واقع یکسری از شرکت های بزرگ سوءاستفاده می کردند اما احساس می کنیم دولت سیزدهم به این موضوع توجه می کند تا از این اتفاق ها نیفتد که جای تشکر دارد.

رییس هیات مدیره این شرکت در ادامه با بیان این که دولت حوزه اجرایی و مجلس قانون گذار است، گفت: بدون کمک قانونگذار قطعا دولت نمی تواند کامل موفق شود؛ بنابراین انتقادی که به مجلس می توان وارد کرد در این اکوسیستم این است که قانون ها فقط نوشته و تحویل داده شده و بعد رها می شوند در حالی که ما نیازمند قانونگذاری‌های فعال هستیم یعنی اینکه قانون ها به روز رسانی شوند.

سیف افزود: قوانین نوشته می شوند و تا سال ها همان قوانین را اجرا می کنند؛ در حالی که شرایط به سرعت در حال تغییر است و نیاز به بازخوانی دوباره قانون دارد. اگر با همان قوانین مثلا ۱۰ سال گذشته بخواهند کاری انجام دهند، هیچ مشکلی حل نمی شود. باید قوانین به روز شوند و در کنار آن حتما بر اجرای آنها نظارت شود.

رییس هیات مدیره این شرکت فناور در ادامه درباره حوزه فعالیت این شرکت توضیح داد: این شرکت در اسفند ۱۳۹۸ توسط جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاهی تاسیس شد که ماموریت اصلی آن شناسایی نیازهای صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و پاسخ به این نیازها است.

وی با بیان این که بر اساس نیازهای صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، چهار استارتاپ را راه اندازی کردیم، گفت: اولین استارتاپ در بحث فناوری‌های هوشمند فعالیت می‌کند و محصول آن سیستم‌ اعلام حریق در فضاهای باز با استفاده از پردازش تصاویر است که البته مشابه خارجی دارد و ما توانستیم آن را بومی سازی کرده و مراحل تاییدیه استاندارد آن در حال طی شدن است.

رییس هیات مدیره این شرکت فناور افزود: استارتاپ بعدی در حوزه باتری و انرژی است. درواقع طراحی و تولید باتری و منابع تغذیه کاربردی را با استفاده از مزایای صنعت باتری‌های لیتومی انجام می دهیم. خروجی آن تولید باتری‌های ونتیلاتور دستگاه‌های پزشکی است که در سال های اخیر با توجه به شیوع بیماری کرونا به یکی از نیازهای بازار تبدیل شده است.

سیف ادامه داد: استارتاپ سوم در حوزه زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات است. طراحی و پیاده سازی سیستم‌های زیرساختی ICT مورد نیاز بخش‌های مختلف کشور را به صورت یکپارچه انجام می دهیم و ایده اصلی ما در این بخش طراحی و پیاده سازی یکپارچه و هماهنگ تمام زیر سیستم‌های زیرساختی است.

وی گفت: در حوزه پرداخت الکترونیک محصولاتی از قبیل باتری‌های دستگاه‌های پز، منابع تغذیه مورد نیاز و کابل‌های اختصاصی را که تولید آنها خاص است، تولید می کنیم و محصول اخیر شرکت هم یو پی اس کارتخوان ها است که مجوزهای فناورانه و دانش بنیان آن را هم گرفته‌ایم.

رییس هیات مدیره این شرکت فناور درباره چالش های پیش روی شرکت‌های دانش بنیان نیز گفت: یکی از مشکلات اساسی شفاف نبودن نیازهای بخش فناوری های صنعت است. شرکت‌های دانش بنیان پتانسیل فناوری را دارند اما نیازهای واقعی صنعت داخل کشور را نمی دانند؛ بنابراین نیاز به زیرساختی داریم تا بتوان نیازها و مشکلات صنایع را به شرکت‌های دانش بنیان اطلاع داد.

سیف افزود: به عنوان نمونه، مناقصه ای برای محصولی گذاشته شده بود که ما به عنوان شرکت دانش بنیان توانایی تولید آن را داشتیم اما دیر متوجه مناقصه شدیم و برای ارایه مدارک و نمونه محصول زمان کمی داشتیم این در حالی است که شرکت واردکننده رقیب از سال گذشته می دانسته که این مناقصه قرار است فلان زمان برگزار شود بنابراین عدم شفافیت باعث می شود که از ظرفیت داخل به درستی استفاده نشود.

وی با بیان این که نیازها باید اولویت بندی شده و با هم اشتباه گرفته نشوند، گفت: نیازهایی که روی زمین مانده است در کوتاه مدت باید حل شود. نیازهایی هم هستند که در بازه یک تا دو ساله باید حل شوند و یکسری نیازها نیز که نیازهای راهبردی هستند احتیاج به برنامه ریزی و سرمایه گذاری طولانی مدت دارند.

رییس هیات مدیره این شرکت فناور ادامه داد: راهکاری که می شود در نظر گرفت این است که با طراحی یک سامانه یا داشبورد اطلاعاتی خواسته های صنعت در آنجا به شرکت های دانش بنیان اعلام شود مثلا فلان شرکت یا صنعت چه مواردی را نیاز دارد و گفته شود که این محصولات را وارد می کنیم، این محصولات را صادر می‌کنیم و این قابل نیاز بازار است و می شود روی آن سرمایه گذاری کرد.

وی گفت: شرکت‌های دانش بنیان باید بر اساس نیازهای روز کشور محصول تولید کنند نه این که تیمی جوان وقت و سرمایه خود را گذاشته محصولی تولید کنند که نیاز بازار نباشد.

سیف در ادامه یادآور شد: مدلی که از اقتصاد در ذهن من است شبیه رهاسازی آب در یک دشت است. آب راه خود را خودبه‌خود به سمت مناطق پایین دست پیدا می کند بنابراین سرمایه گذاری به سمتی می رود که بیشترین بازدهی را داشته باشد پس دولت باید در سیاستگذاری ها، شیب سرمایه گذاری ها را بیشتر به سمت تولید تنظیم کند تا از رفتن سرمایه به سمت بازار طلا، خودرو، ‌مسکن و ارز جلوگیری شود.

رییس هیات مدیره این شرکت فناور با بیان این که نیازمند ثبات اقتصادی هستیم، گفت: به عنوان مثال در مناقصاتی که شرکت می کنیم می گویند ۴۰ تا ۵۰ درصد بالاتر قیمت دهید که اگر ثبات اقتصادی بازار به هم خورد، این مناقصه به هم نخورد یا الان تعرفه فلان کالا صفر است اما دوماه بعد مشخص نیست چقدر می شود. بنابراین نیازمند این هستیم که ثبات اقتصادی داشته باشیم تا در کنار آن زیرساخت ها گسترش پیدا کنند.

وی در ادامه یادآور شد: در چند سال اخیر از نظر حمایت و تسهیلات خوب کار شده است که باید از دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکر کنم.

سیف در ادامه ضمانت نامه‌های بانکی را یکی دیگر از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال شرکتی یک میلیارد تومان وام برای کارهای توسعه ای درخواست می کند ولی برای آن ضمانت ملکی می خواهند که ارزش آن خیلی بیش تر از مبلغ وام درخواستی است این در حالی است که اگر این شرکت این ضمانت را داشته باشد که اصلا نیاز به گرفتن وام و تسهیلات ندارد؛ بنابراین اولا باید یک ثبات اقتصادی در کشور ایجاد شود و در کنار آن تسهیلات بانکی آسانتر شود. الان با توجه به عدم ثبات اقتصادی، سرمایه گذاری در کشور کم شده است و در واقع کسی ریسک سرمایه گذاری تولیدی را نمی کند.

وی گفت: دولت و مجلس و مجموعه حاکمیت باید با تصویب قوانین و بخشنامه‌ها شیب فعالیت ها و سرمایه گذاری ها را به نفع صنعت و تولید هدایت کنند. البته کارهایی انجام شده اما خروجی نهایی هنوز حاصل نشده است.

برچسب‌ها سال تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین دولت دولت سیزدهم دانش‎ بنیان ‎ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سال تولید دانش بنیان اشتغال آفرین دولت دولت سیزدهم سال تولید دانش بنیان اشتغال آفرین دولت دولت سیزدهم دانش بنیان ها شرکت های دانش بنیان سرمایه گذاری ثبات اقتصادی گذاری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۹۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها برای تحقق رشد تولید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما دکتر محمدصادق خیاطیان در نشست مشترک با مدیرعامل بانک ملت یکی از برنامه‌های جدی صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ۱۴۰۳ را حرکت هدفمندتر و اولویت‌بندی دقیق برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: تعامل و همکاری مشترک ما با شبکه بانکی کشور نیز مبتنی بر این برنامه‌ها خواهد بود. سال ۱۴۰۲ همکاری خوبی را با ۳ بانک در راستای شعار سال و رشد تولید اجرا کردیم. حدود ۷ هزار میلیارد تومان (۷ همت) مصوبات در این حوزه داشتیم که ۳ هزار میلیارد تومان (۳ همت) پرداخت و منجر به ۷۴ هزار میلیارد تومان رشد فروش محصول دانش‌بنیان شد که رقم قابل‌توجهی در راستای کمک به تحقق شعار سال ۱۴۰۳ است.

وی، انتشار اوراق صکوک را یکی از مصادیق مشارکت مردم عنوان کرد و افزود: فرآیند این کار نیاز به تسهیل‌گری دارد و بانک ملت می‌تواند در این حوزه با صندوق نوآوری و شکوفایی همکاری خوبی داشته باشد.

خیاطیان با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی از سال گذشته موضوع تأمین مالی جمعی را با جدیت پیگیری می‌کند، تصریح کرد: این حوزه نیز یکی از مصادیق بارز مشارکت مردم محسوب می‌شود و اثرگذاری بسیار خوبی در حوزه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و تحقق شعار سال خواهد داشت.

بحث تسهیلات تکلیفی موضوع تبصره ۱۸ و همچنین موضوع سرمایه‌گذاری، از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست درباره آن بحث و تبادل نظر شد.

در ادامه این نشست، مدیرعامل بانک ملت تاکید کرد: همه ما به ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نقش‌آفرینی مهم این شرکت‌ها در اقتصاد کشور، اعتقاد راسخ داریم. یکی از بخش‌های مورد توجه دولت، توجه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است. بانک ملت تلاش می‌کند در راستای سیاست‌های نظام و متناسب با ظرفیت‌های مجموعه بانک، به وظایف خود در حوزه حمایت از دانش‌بنیان‌ها عمل کند.

دکتر فرشید فرخ نژاد افزود: تعامل بسیار خوبی میان بانک ملت و صندوق نوآوری و شکوفایی وجود دارد و علاقه‌مند به توسعه همکاری‌های دوجانبه هستیم. امیدواریم با شناسایی دقیق نقاط قوت همکاری مشترک، بتوانیم در سال ۱۴۰۳ اتفاقات خوبی را در حوزه حمایت از دانش‌بنیان‌های کشور با همکاری یکدیگر رقم بزنیم. در بحث عمل به تسهیلات تکلیفی (تسهیلات تبصره ۱۸) تلاش می‌کنیم به تعهدات خود عمل کنیم.

وی تصریح کرد: اوراق صکوک و تأمین مالی جمعی نیز از موضوعات مورد توجه بانک ملت محسوب می‌شوند و تلاش می‌‎کنیم در قالب چند تفاهم‌نامه، دامنه فعالیت‌های مشترک در این حوزه‌ها را گسترش دهیم. بانک ملت تلاش می‌کند بیش از پیش از ظرفیت‌های موجود برای کمک به توسعه زیست بوم نوآوری کشور استفاده کند.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست گفت: بازیگران متعددی در حوزه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان نقش‌آفرینی می‌کنند و در این بین، شبکه بانکی کشور نقش بسیار مهمی برعهده دارد.

دکتر روح‌الله ذوالفقاری افزود: همکاری میان صندوق نوآوری و بانک ملت از سال ۱۳۹۹ آغاز شد و طی دو سال اخیر ۲۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ترجیحی توسط بانک ملت به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده است؛ همچنین ۱۰۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای این شرکت‌ها صادر شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان، مجموعه‌های بسیار خوش‌حسابی در شبکه بانکی کشور محسوب می‌شوند و بخشی از این موضوع به دلیل حساسیت‌هایی است که در انتخاب و معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت تسهیلات صورت می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران
  • گسترش حمایت از دانش‌بنیان‌ها در مازندران
  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها برای تحقق رشد تولید
  • اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد
  • ضرورت حمایت از هم‌افزایی مراکز نوآوری برای ایجاد «مراکز هم‌آفرینی»
  • نمایشگاه دستاوردهای وقف؛ روایتی از نشانه های رشد اقتصاد دانش بنیان در ایران
  • اتصال زیست‌بوم فناوری به عرصه آبادانی با «آبادیران»
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی