Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مقام معظم رهبری فرموده‌اند: «تقلید از غرب برای کشورهائی که این تقلید را برای خودشان روا دانستند و عمل کردند، جز ضرر و فاجعه به بار نیاورده؛ حتّی آن کشورهائی که بظاهر به صنعتی و اختراعی و ثروتی هم رسیدند، اما مقلد بودند. علت این است که فرهنگ غرب، یک فرهنگ مهاجم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهنگ غرب، فرهنگ نابودکننده فرهنگهاست. هرجا غربیها وارد شدند، فرهنگ‌های بومی را نابود کردند، بنیان‌های اساسیِ اجتماعی را از بین بردند؛ تا آنجائی که توانستند، تاریخ ملتها را تغییر دادند، زبان آنها را تغییر دادند، خط آنها را تغییر دادند.»

مقام معظم رهبری در جای دیگری نیز فرموده‌اند: «فرهنگ غرب، فرهنگی است که در عین برخورداری از نقاط مثبت، نقاط منفی هم دارد؛ ما معتقد به تبادل فرهنگها هستیم، ما می‌گوییم ملتی مثل ملت ایران، یا دیگر ملل مسلمان، باید در میان فرهنگ‌های عالم نگاه کنند و آنچه را که برایشان مفید و به درد بخور است، جذب و از آن استفاده کنند، از این فرهنگ‌ها، آنچه را هم که برایشان لازم و مفید نیست باید طرد کنند.»

این سخنان ولایت فقیه باید در تمام جامعه و بخصوص نهادهای علمی و آموزشی سرلوحه کارها قرار داشته باشد تا خدای ناکرده این نهادها با انحراف مواجه نشوند.

برخی کاربران سامانه فارس من نیز این مسأله را درباره دانشگاهها خواستار شدند، این کاربران از مسوولان خواسته‌اند تا از حضور اساتید با تفکر غرب‌زده در دانشگاه‌ها ممانعت کنند.

* مسوولان جلوی گسترش تفکر غربی در دانشگاه‌ها را بگیرند

در این زمینه با یکی از این کاربران گفت‌وگو کردیم، وی معتقد است: حضور برخی اساتید در دانشگاه‌های کشور فضای ناامن و غرب‌زده را در دانشگاه‌ها سبب می‌شود که نه تنها دانشجویان به هیچ بار علمی دست نمی‌یابند بلکه فرهنگ خود را هم از دست می‌دهند.

وی معتقد است: البته اختلاف عقیده و دیدگاه مسأله بدی نیست و اتفاقا سبب ایجاد نشاط و بحث و گفت‌وگو در دانشگاه‌ها می‌شود اما باید از برخی فسادها و بی‌بند و باری‌های موجود در دانشگاه‌ها که ناشی از تفکرات غربی اساتید است، جلوگیری شود.

یکی از دانشجویان کشورمان در این باره معتقد است: از ابتدای انقلاب اسلامی دیدیم که هرگاه با غرب رابطه عادی داشته‌ایم خواستند زخم خود را بر پیکر نظام وارد کنند.

دانشجوی رشته مهندسی مکانیک نیز می‌گوید: اساتید غرب زده در دانشگاه‌ها حضور دارند و تعدادشان هم کم نیست، این اساتید جوانان را به راه‌های انحراف می‌کشانند و مسوولان نباید اجازه دهند دانشجویان کشورمان منحرف شوند، چرا که این اساتید از نظر علمی چیزی به دانشجویان نمی‌آموزند بلکه فقط سعی دارند از نظر فرهنگی بر روی جوانان کشور تاثیر بگذارند.

* تقلید کورکورانه از غرب سبب نابودی می‌شود

مهدی گلشنی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و عضو سابق شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز با بیان اینکه در تمام دانشگاه‌های ایران تفکر غربی حاکم است، می‌گوید: من نمی‌گویم که ما نباید چیزی را از غرب بگیریم، این مسأله اشکال ندارد که ما نکات مثبت را از آن‌ها آموزش ببینیم اما تبعیت کورکورانه و بدون تفکر و تامل اشکال دارد.

وی می‌افزاید: از دبستان تا دانشگاه، از معلمان تا اساتید ما تعداد زیادی به همین صورت هستند و به تقلید کورکورانه از غرب می‌پردازند، در حالیکه می بینیم که خود غرب به چه شکل است و تمدن غرب هم به این صورت ادامه نمی یابد چرا که تمام دنیا را به هم ریخته است و فلاسفه غرب خودشان این فرهنگ را شماتت می کنند.

گلشنی ادامه می‌دهد: فیلسوف انگلیسی می گوید چرا ۵۰ درصد از بودجه تحقیق و توسعه آمریکا و انگلیس صرف نیروی نظامی می شود؟ این ها که نیاز به دفاع ندارند. بلکه این پول را صرف خرید اسلحه برای کشورهای دیگر می کنند؛ این فیلسوف می‌گوید که در این باره علما نباید ساکت باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف عنوان می‌کند: در دانشگاه‌های ما هم باید یک بیداری حاصل شود و وظیفه افراد این است که این مسائل را تذکر دهند، دانشمندان غربی این مساله را تذکر می دهند.

وی معتقد است: مسوولان ما باید فرهنگ اسلامی خودمان که همان برادر پشت برادر هست را در دانشگاه ها ترویج کنند تا در راستای پیشرفت بشر و اعتلای فکری و اخلاقی بشر گام برداریم اما مسأله فرهنگ در میان مسوولان پس از اقتصاد و سیاست قرار دارد که نباید اینگونه باشد.

گلشنی می‌گوید: باید احساس هویت دینی و بومی ما به ما بازگردد، چند سال پیش به دانشگاه ها ابلاغ شد که اگر مقاله همراه با یک استاد خارجی باشد امتیاز بیشتری دارد. چرا ما خودمان را دست کم می گیریم؟ اینگونه نگاه‌ها نگاه باطل غربی است نه نگاه درست و پیشرفت غرب.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جلیلی مسوول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد استان تهران نیز معتقد است: برخی اساتید دانشگاه‌ها به علوم انسانی غربی به شکل افراطی عقیده دارند و این مسأله ما را از دانشگاه اسلامی دور می کند.

وی می‌گوید: برای ساختن دانشگاه اسلامی باید باور اساتید ما تغییر کند.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز بر سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها تأکید بسیاری دارد و می‌گوید: قطعا این سند در دستور کار وزارت علوم و دانشگاه‌ها قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اساتید غرب زده فارس من مهدی گلشنی دانشگاه ها تفکر غرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۰۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه ویژه‌ای به دانشگاه داریم

علی‌ اکبر‌ حسینی‌ محراب استاندار خوزستان گفت: برای طرح توسعه غرب استان بایست با قدرت کار کنیم؛ با توجه به اینکه عملیات اکتشاف، استخراج، پالایش و انتقال نفت حرکت جدیدی در آن منطقه است متناسب با آن باید به مسائل مرتبط بپردازیم.

او می‌گوید: طرح توسعه غرب استان با توجه به صنایع تکمیلی بخش انرژی و توانمندی‌های حوزه کشاورزی و تجارت تدوین شود.

حسینی محراب ادامه داد: در شرق استان بیشتر به کشاورزی توجه شده است با توجه به مشکلات خشکسالی در سال‌های اخیر صنایع تبدیلی کشاورزی و کسب و کارهای خانگی شکل نگرفته و به نظر می‌رسد لازم است یک بازنگری در مطالعات توسعه ای شرق استان صورت گیرد تا سرمایه‌گذاری ها در این بخش به سمت و سوی درستی حرکت کند.

استاندار خوزستان گفت: در سفر رییس جمهور به ایذه که با استقبال مردمی فوق العاده همراه بود درخواست های مردمی در زمینه توسعه روستاها، راه‌ها، اشتغال، تسهیلات، شهرک‌های صنعتی و … داشتیم که لازم است پیگیری های لازم در این خصوص انجام شود.

حسینی محراب با اشاره به نقش دانشگاه ها در توسعه استان گفت: نگاهی که ما به دانشگاه داریم نگاه ویژه‌ای است و دانشگاه ها باید برای توسعه استان به میدان بیایند؛ اساتید و نخبگان دانشگاهی بازوی فکری ما هستند و در تدوین نقشه راه برای جهش تولید و توسعه استان نقش موثری دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز
  • بهبود طعم و بوی آب همدان بر عهده آبفا و آب منطقه‌ای است
  • سومین همایش بین‌المللی معرفت و رسالت حسینی آغاز شد
  • قمی: سرمایه زوال ناپذیر هنر انقلاب، خون صد‌ها هنرمند شریف است
  • اساتید دانشگاه‌های جهان صهیونیست‌ها را تحریم کنند/ رونمایی از وبگاه تحریم علمی اسراییل
  • قمی: سرمایه زوال ناپذیر هنر انقلاب، خون صدها هنرمند شریف است
  • اساتید و نخبان نقش موثری در توسعه خوزستان دارند
  • نگاه ویژه‌ای به دانشگاه داریم
  • مجوز برگزاری دومین همایش ملی «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» صادر شد
  • حرکت در مدار انقلاب مهم‌ترین دلیل پیشرفت صنایع نظامی ایران است