Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-طرح مجلس برای سپردن بورس کالا به وزارت صمت نه تنها باعث بهبود وضعیت عرضه کالا نمی‌شود بلکه با توجه به اقدامات وزارت صمت در قیمت‌گذاری دستوری؛ در آینده با افزایش قیمت کالا و حتی کاهش عرضه مواجه می‌شویم.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری صداوسیما، نیما میرزایی با اشاره به درباره طرح مجلس برای واگذاری بورس کالا به وزارت صمت گفت: بورس کالا محلی برای کنترل تعادل عرضه و تقاضا است تا انگیزه‌های سرمایه‌گذاری و رشد تولید افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما کشوری هستیم که مزایای صادراتی خاصی داریم و فروش محصولات به قیمت منصفانه و شفاف می‌تواند زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری در آینده باشد و حجم عرضه را در بازار افزایش دهد.
وی تاکید کرد: با این حال تصمیماتی که مجلس و وزارت صمت برای خروج بورس کالا از وضعیت فعلی و رفتن زیر چتر وزارت صمت به طور کامل؛ می‌تواند به تعبیری مرثیه‌ای برای این رویا باشد. یعنی این اقدام و سازوکار‌های نرخ‌گذاری دستوری و رویه‌های مطلوب و منافع وزارت صمت با ماهیت اصلی بورس کالا متفاوت است.
میرزایی اضافه کرد: نماینده‌های مجلس حساسیت‌هایی با توجه به نگاه کوتاه‌مدت خود دارند، فشار‌هایی را به وزارت صمت وارد و مجبور می‌کنند حتی برخلاف نظر کارشناسی در بورس کالا به سمت نرخ‌گذاری دستوری بروند. همین الان هم وزارت صمت در سازوکار بورس کالا حق رای و اعمال نظر دارد و اگر این بورس به طور کامل به وزارت صمت واگذار شود؛ روزنه‌های امید از بین خواهد رفت.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: سرنوشتی که برای صنعت خودروی ما که یک صنعت پیشتاز بود با توجه سابقه کاری و ظرفیت علمی‌آن در کشور می‌توانست داشته باشد؛ مثال بارز از شکست سایر صنایع باشد در صورتیکه این اتفاق رخ بدهد.
وی در واکنش به طرح مجلس برای سپردن امور بورس کالا به وزارت صمت گفت: در حال حاضر هم اعمال نفوذ وزارت صمت به سود عده‌ای خاص است و در حقیقت رانتی بوجود آورده که بازار را تحت الشعاع قرار می‌دهد و در صورت تصویب این طرح، همانند حوزه خودرو شاهد قیمت گذاری دستوری در کالا‌ها خواهیم بود.
میرزایی تصریح کرد: طبیعی است وقتی حساسیت و تلاشی که وزارت صمت برای ناکارآمدی بورس کالا دارد که نمونه بارز آن در حوزه خودرو بود که با هدف قیمت‌گذاری دستوری انجام شد و منفعت دیگری ندارد.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: در این قیمت‌گذاری دستوری طبیعتا همواره نرخ‌گذاری دستوری و دو نرخی کردن بازار باعث توزیع رانت برای عده‌ای معدود می‌شود که نمی‌توان گفت این هدف پشت تصمیمات وزارت صمت است، ولی به هر حال آن عده قلیل و برخوردار از رانت مجددا منتفع خواهند شد.
وی اضافه کرد: همانطور که در سال‌های اخیر بویژه در موضوع خودرو و سیمان شاهد این اتفاق بوده‌ایم و مافیای قدرتمندی زیر سایه همین اقدامات شکل گرفت.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا مجلس و دولت به دفعات در بازار سرمایه و کالا و انرژی با تصمیمات نادرست دخالت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند بازار به صورت طبیعی و براساس عرضه و تقاضا از سوی سهامداران، سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها و صنایع بورسی و فعالان کار خود را ادامه دهند، توضیح داد: دلیل اصلی این اتفاق نداشتن برنامه‌ی بلندمدت در حوزه اقتصادی است. این تصمیم در نهایت باعث کاهش عرضه خواهد شد و حتی قیمت‌هایی که دستوری کاهش پیدا می‌کنند در آینده با افزایش قیمت مواجه خواهند شد.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان با بیان اینکه در صورت تصویب این طرح باعث شکل‌گیری مافیا در صنایع مختلف شده، گفت: متاسفانه هنوز دید راهبردی و بلندمدت شکل نگرفته تا سند چشم‌اندازی تنظیم شود که نرخ‌گذاری‌های دستوری و توزیع رانت را برای همیشه از اقتصاد کشور دور کند. تمام کشور‌های پیشرفته با حذف قیمت‌گذاری دستوری توانسته اند به صنعت و اقتصاد پویا دست پیدا کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: وزارت صمت بورس کالا به وزارت صمت قیمت گذاری دستوری بازار سرمایه نرخ گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۱۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ

مهدی بیات‌منش اظهار داشت: با عرضه زعفران در بورس کالا به سبب قاعده‌های پذیرش این محصول به شکل مستقیم به افزایش کیفیت این محصول کمک می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی افزود: عرضه زعفران در بورس کالا دارای مزیت‌های مختلفی است که این مزیت‌ها از چندین جهت به سود مصرف کننده نهایی و تولید کننده خواهد بود.

این کارشناس حوزه بورس کالا گفت: اولین مزیت عرضه زعفران در بورس کالا بحث شفافیت است به سبب ساختار داده‌محوری بورس کالا تمام اطلاعات در یک بستر شفاف وجود دارد مورد بعدی حذف واسطه هاست همواره بسیاری از کشاورزان از وجود دلالان بر سر زمین ناراضی بودند، اما بستری هم برای عرضه وجود نداشت با فراهم شدن امکان عرضه در بورس کالا حالا کشاورزان می‌توانند بدون هیچ واسطه‌ای به شکل مستقیم محصول خود را به تمام دنیا بدون هیچ گونه محدودیت جغرافیایی به دست مصرف‌کننده و متقاضیان برسانند.

او همچنین می‌گوید: موضوع دیگر بحث کشف نرخ در بورس کالا است بر اساس عرضه و تقاضا این کشف نرخ شکل می‌گیرد که این هم به شکل شفاف و بدون هیچگونه رقابت ناسالم است و همین روند هم اطمینان خاطر مناسبی را برای کشاورزان فراهم می‌کند. همچنین با عرضه زعفران دیگر امنیت فیزیکی هم تامین خواهد شد و کشاورزان مجبور به نگهداری محصول خود در خانه یا سردخانه‌های غیر استاندارد نخواهند بود.

بیات‌منش در ادامه اظهار کرد: اما بورس کالا چگونه به افزایش کیفیت کمک خواهد کرد؟ انبار‌های بورس کالا هر نوع کیفیت زعفرانی را پذیرش نمی‌کنند و تمام محصولات قبل از پذیرش کیفیت سنجی می‌شوند حالا کشاورزان برای این که محصول خود در بورس کالا پذیرش شود مجبور است کیفیت محصول خود ارتقاء و با کیفیت بورس کالا تطبیق دهد که این در مجموع کمک به افزایش کیفیت نهایی خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ
  • فاو J6-460 در بورس کالا به فروش می‌رسد
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • افزایش کیفیت و حذف واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا
  • افزایش ۲۱ درصدی ترانزیت کالا از مرز مهران
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • اولین عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۳
  • پایان دو دهه پرحاشیه استقلال و پرسپولیس/ منتظر «هندوانه دربسته»