Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-25@21:17:47 GMT

آمریکا پای ایران را به جنگ اوکراین باز کرد!

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۶۵۸۹۷

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در آستانه سفر جو بایدن به منطقه با تکرار ادعاهای ضد ایرانی درباره برجام و تهدید ایران به تحریم و انزوا، ادعای جدیدی مبنی بر ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را مطرح کرد. ناطقان: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید که در آستانه سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به منطقه غرب آسیا عصر دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در کاخ سفید سخن می‌گفت، ادعا کرد که بر اساس اطلاعات آمریکا، ایران درحال آماده سازی برای ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده آنها در اوکراین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی همچنین مدعی شد تهران درحال آماده سازی برای آموزش روس ها جهت کار با این پهپادها است.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین مدعی شد که مشخص نیست ایران هم اکنون این پهپاد ها را در اختیار روسیه قرار داده است یا نه؟

وی ادعا کرد: اطلاعات ما نشان می دهد که دولت ایران در یک جدول زمانی تسریع شده در حال آماده‌سازی برای ارسال چند صد پهپاد از جمله پهپادها با قابلیت حمل سلاح به روسیه است.

سالیوان ادعا کرد که ارسال این تسلیحات از ایران به روسیه نشان می‌دهد که بمباران‌های شدید روسیه در اوکراین، که در هفته‌های اخیر منجر به دستاوردها در  شرق اوکراین شده، به قیمت تامین سلاح‌های این کشور تمام شده است.

وی همچنین مدعی شد که ایران پهپادهای مشابهی را در اختیار حوثی‌های یمن ( انصار الله) قرار داده است و قرار بوده قبل از برقراری آتش بس در اوایل سال جاری، انصارالله با استفاده از این پهپادها به عربستان سعودی حمله کند.

سالیوان در مورد مذاکرات رفع تحریمهای  ایران نیز با تکرار ادعاها گفت که ما تاریخی در مورد پایان مذاکرات مشخص نکرده ایم. یک توافق بر روی میز وجود دارد که از حمایت آمریکا و متحدان اروپایی آن برخوردار است. این توافق برای ایران در دسترس است و ایران باید برای امضای این توافق قدم پیش بگذارد.

وی با اشاره به دو دور تحریمهای ضد ایرانی آمریکا آنها را در جهت مقابله با تلاش های تهران برای دورزدن رژیم کنونی تحریم ها دانست و گفت که با اقدامات ایران برای قاچلق نفت مقابله می کنیم و به انجام این اقدامات ادامه خواهیم داد.

مشاور امنیت ملی بایدن در ادامه ادعاهایش افزود بنابراین ایران یا می تواند بر اساس پایبندی در مقابل پایبندی به برجام باز گردد یا با فشارهای بیشتر از سوی آمریکا و انزوای بیشتر از سوی جامعه بین الملل مواجه شود که قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که ۳۰ کشور از آن حمایت کردند، شامل این فشارها می شود.

این مقام آمریکایی با بیان این ادعا که  سفر بایدن به خاورمیانه بار دیگر بر نقش حیاتی واشنگتن در منطقه تاکید خواهد کرد، در تداوم سیاست هراس از نفوذ منطقه ای ایران مدعی شد: بایدن در سفر خود به منطقه درباره هماهنگی در مورد تهدید چندجانبه ناشی از ایران گفتگو خواهد کرد.

سالیوان ادعا کرد دولت بایدن به سیاست چک سفید برای عربستان سعودی که توسط ترامپ اتخاذ شده بود، پایان داده  است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد که دولت بایدن همواره به دنبال تنظیم مجدد رابطه با عربستان سعودی بوده است نه قطع آن.

سالیوان ادعا کرد: دیپلماسی واشنگتن در قبال عربستان سعودی به نتایجی از جمله آتش‌بس در یمن و اتحاد و یکپارچگی شورای همکاری خلیج فارس شده است.

وی درباره دیدار بایدن با ولیعهد سعودی نیز گفت که این دیدار با با حضور پادشاه و دیگر سران این کشور برگزار خواهد شد.

وی با اذعان به تلاش های آمریکا برای سازش کشورهای عرب منطقه با رژیم صهیونیستی مدعی شد بایدن به‌ دنبال تحکیم آتش‌بس شکننده در یمن و تعمیق ادغام اسرائیل در منطقه و حمایت از فلسطینی‌ها خواهد بود.

بر اساس اعلام کاخ سفید، جو بایدن در نخستین سفرش به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه، در تاریخ ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه (۲۲ تا ۲۵ تیر ماه) به این منطقه و مشخصا اسرائیل، کرانه باختری و سپس عربستان سفر خواهد کرد.

مذاکرات قطر، هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه در پی مذاکرات وین، میان ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیلگری اتحادیه اروپا برگزار شد.

مقامات  آمریکایی در ادامه بازی مقصرنمایی خود اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشون بدن درحالیکه تهران خواسته های خود را ، براساس توافق سال ۹۴ و تجربه نقض عهد طرف‌ غربی تنظیم کرده است.

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز سه شنبه در گفت‌وگو با رادیوی ملی آمریکا مدعی شد که مذاکرات قطر فرصتی بود که از دست رفته است.

به گزارش ایرنا، این ادعای رابرت مالی در حالی مطرح شده است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود با بیان اینکه ما برای رسیدن به نقطه نهایی توافقی خوب و پایدار، جدی و صادق هستیم و همواره در مذاکرات، ایده‌های مثبت خود را مطرح کرده‌ایم، گفت: اما طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت.

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز نهم تیر ماه در نشست شورای امنیت در این باره گفت: ما در مذاکرات دوحه که جدی و مثبت بود با جدیت عمل کردیم. مانند گذشته، برای مرحله بعدی مذاکرات با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در تماس خواهیم بود. هیأت مذاکراتی ما آماده است که دوباره به طور سازنده وارد گفت‌وگو شده تا به توافق برسیم. توپ در زمین آمریکا است و اگر آمریکا واقع بینانه عمل کند و قصد جدی خود را برای اجرای تعهداتش نشان دهد، توافق دور از دسترس نیست.

هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه گذشته به مرحله‌ای رسید که اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌ وگوها صرفا به تصمیم‌های سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیم‌های لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.
منبع: ایرنا برچسب ها: مشاور امنیت ملی کاخ سفید ، آمریکا ، پای ایران ، جنگ اوکراین

منبع: ناطقان

کلیدواژه: مشاور امنیت ملی کاخ سفید آمریکا پای ایران جنگ اوکراین مشاور امنیت ملی کاخ سفید عربستان سعودی مدعی شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۵۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید بایدن بر حمایت‌های واشنگتن از کی‌یف

پس از موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب بسته کمکی برای اوکراین به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا وعده داد که کمک‌های مالی و نظامی به کی‌یف را سریعا افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، قرار است این لایحه کمکی امروز – سه‌شنبه – جهت امضا روی میز رئیس‌جمهور ایالات متحده قرار بگیرد؛ بسته‌ای که ماه‌ها به دلیل مخالفت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا درگیر وضعیت بن‌بست شده بود.

طبق گزارش راشا تودی، جو بایدن به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین اطمینان خاطر داد و گفت پس از آنکه این لایحه جهت امضا به دستش برسد، ارسال کمک‌ها به اوکراین سریعا شروع خواهد شد.

کاخ سفید با اشاره به تماس روسای جمهور آمریکا و اوکراین اعلام کرد: «رئیس‌جمهور بایدن گفت که دولتش سریعا بسته‌های کمکی چشمگیر جدید را برای رفع نیاز‌های اوکراین در میدان نبرد و حوزه دفاع هوایی ارائه خواهد داد. رئیس‌جمهور بایدن هم‌چنین بر تعهد بادوام واشنگتن نسبت به حمایت از کی‌یف و دفاع از آزادی آن در برابر روسیه تاکید کرد.»

درحالیکه کاخ سفید جزئیات کمی را از تماس بایدن-زلنسکی به اشتراک گذاشت، اما رئیس‌جمهور اوکراین اشاره کرد که کی‌یف موشک‌های دوربرد دریافت خواهد کرد. آمریکا پیشتر نسخه‌ای از موشک‌های ATACMS خود را با برد ۱۶۵ کیلومتری ارائه کرده بود تا از تشدید تنش‌ها در صورت حمله نیرو‌های اوکراینی به اهدافی در عمق خاک روسیه جلوگیری کند. او گفت که محموله‌های جدید شامل «موشک‌هایی با برد ۳۰۰ کیلومتر» خواهد بود.

زلنسکی هم‌چنین از توافق امنیتی میان کی‌یف و واشنگتن خبر داد و گفت که چنین همکاری و قراردادی می‌تواند «الگویی واقعی» باشد.

دیگر خبرها

  • دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست
  • ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین
  • واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین
  • بایدن قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری برای ارسال سلاح به اوکراین و اسرائیل را امضا کرد
  • بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است
  • بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد
  • واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات مستقیم با ایران/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ سفر هیات اقتصادی کره شمالی به ایران/ تصویب بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا
  • رئیس رژیم اسرائیل از آمریکا تشکر ویژه کرد
  • تصویب کمک ۹۵ میلیارد دلاری برای اوکراین و اسرائیل در سنا
  • تاکید بایدن بر حمایت‌های واشنگتن از کی‌یف