Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا: عباس مسجدی در سی‌وهشتمین همایش مدیران سازمان پزشکی قانونی کشور که امروز ۲۲ تیر در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه تمام ما باید برای اجرای عدالت در کشور تلاش کنیم، در رابطه با شاخصه‌های نظام قضایی در تراز جمهوری اسلامی و وظایف دستگاه‌های قضایی بیان کرد: ما به عنوان یکی از دستگاه‌های قضایی از این ترازها و شاخصه‌ها فاصله نداریم و وظیفه ما انجام کار متقن کارشناسی دقیق برای اجرای عدالت و کمک به دستگاه قضاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهمترین شاخص برای دستگاه قضایی تراز جمهوری اسلامی این است که اعتماد مردم را جلب کند؛ چراکه امروزه صاحبان و سرمایه اصلی کشور مردم هستند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه نکته بعدی افزایش سطح علمی و شایستگی‌های اخلاقی است‌، بیان کرد: مورد بعد اقتدار، تیزبینی و قاطع عمل کردن در دستگاه قضایی است. در تخریب برج‌هایی که ساخته شده بود، اولین مکانی که رئیس قوه قضاییه در شورای عالی دستور دادند ویلاهای مربوط به قوه قضائیه بود و بعد از آن به سراغ وزارت نیرو و دستگاه‌های دیگر و آزادسازی حریم‌های دریا و رودخانه‌ها رفتند. در کرج و سواحل خزر این اتفاق افتاد و با جدیت نیز دنبال می‌شود.

مسجدی عنوان کرد: خوشبختانه همانطور که از استان خراسان رضوی انتظار می‌رفت دستگاه قضایی خراسان رضوی در قوه قضاییه به عنوان دستگاه برتر شناخته شد. این نشان‌دهنده اقدامات جهادی مسئولین قضایی استان است.

وی اضافه کرد: افزایش سطح علمی و شایستگی‌های اخلاقی، شاخصه دیگری است که یک نظام قضایی باید داشته باشد. در ملاقاتی که امسال با رهبر معظم داشته‌ایم، یکی از  از هشت بندی که ایشان فرمودند، این بود که دانش قضایی را باید گسترش دهیم. بسیاری از پرونده‌هایی که در دستگاه قضایی وجود دارد به دلیل جهل و ناآگاهی مردم نسبت به مسائل قضایی و حقوقی است. 

رئیس سازمان پزشکی قانونی تاکید کرد: استقلال و عدم تاثیرپذیری از دیگر شاخصه‌های دستگاه قضاست. این مهمترین شاخص برای یک دستگاه قضایی نظام اسلامی‌ست؛ چراکه صاحبان ثروت و قدرت نتوانند نفوذی داشته باشند. قاضی باید مستقلا با توجه به ادله‌ای که در پرونده وجود دارد رای صادر کند. قاضی، پزشکان سازمان پزشکی قانونی را نیز شامل می‌شود؛ چراکه این افراد نیز اظهارنظر قانونی را انجام می‌دهند.

مسجدی با اشاره به اینکه نکته بعدی مسئولیت‌پذیری است، گفت: ما باید نسبت به وظیفه‌ای که داریم مسئولیت‌پذیر باشیم و برای افزایش کیفیت تلاش کنیم. ما به صورت مسئله‌محور پیش می‌رویم. اگر به دلیل تحریم‌های ظالمانه در مواد و تجهیزات مشکلاتی را داشتیم، افراد ما در مرکز تحقیقات و در معاونت‌های مربوطه در این زمینه تلاش کردند و اقداماتی را انجام دادند و افتخاری شد برای جمهوری اسلامی که یک سازمان کوچک بتواند دستگاه هموژنایزر تولید کند.

تنها دستگاهی که طبری نتوانسته بود در آن نفوذ کند، پزشکی قانونی بود

وی ادامه داد: موضوع ضد فساد بودن اصل اولی بود که امسال و سال‌های گذشته  مقام معظم رهبری اشاره فرموده بودند. در پرونده تبری تنها دستگاهی که او نتوانسته بود نفوذ کند، دستگاه پزشکی قانونی بود و این یک افتخار و نشان‌دهنده سلامت دستگاه است، البته ما به این امر غره نشدیم و نمی‌شویم. توصیه من به همکارانمان همواره این است که ما باید نظارت لحظه‌ای داشته باشیم. اگر یک پرونده نادرست از زیردست ما خارج شود، آبروی مردم در معرض تهدید خواهد بود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: مورد دیگر انقلابی عمل کردن است. برخی از لفظ انقلابی خوششان نمی‌آید؛ چراکه مفهوم انقلابی بودن را خوب درک نکرده‌اند. انقلابی کسی است که به صورت عادلانه و منصفانه و دقیق مسائل را دنبال می‌کند. انقلابی بودن به معنای هیجانی عمل کردن نیست. تلاش ما در سازمان این است که روزبه‌روز در حوزه مسائل آموزشی و پژوهشی اقدامات خوبی انجام شود.

انتقاد از افزایش بودجه نامناسب

مسجدی با بیان اینکه ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا در برنامه توسعه هفتم یک ردپایی برای خود منظور کنیم، ادامه داد: ۴۶۵ مرکز در کشور داریم که درحال ارائه خدمت هستند. سازمان پزشکی قانونی در حوزه زیرساخت با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است. اگر با این حرکت لاک‌پشتی که سازمان مدیریت بودجه و برنامه حرکت می‌کند و سالیانه تنها ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش بودجه به سازمان پزشکی قانونی اختصاص دهد، تاثیرات مخرب آن را در سال‌های آینده مشاهده می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پزشک قانونی جمهوری اسلامی حرف اول را در منطقه می‌زند، اما این برای ما کافی نیست و ما باید خود را به به‌روزترین علوم پزشکی قانونی دنیا مجهز کنیم. ما امروز نمی‌دانیم که در آمریکا و اروپا به این  لحاظ چه می‌گذرد، اما این اراده را داریم که در حوزه پزشکی قانونی تعامل داشته باشیم تا بتوانیم دست‌آوردهایی که داریم را ارائه کنیم و دست‌آوردهای آن‌ها را منتقل کنیم. به همین جهت بحث مرجعیت علمی و استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان برای ما بسیار مهم است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی با تاکید بر اینکه در رابطه با مسائل معیشتی کل قوه دچار مشکل هستند، عنوان کرد: کار پزشکی قانونی کار سختی است؛ هم به لحاظ جسمی، هم روانی و هم به لحاظ فکری. همکاران ما با تمام این سختی وظایف خود را انجام می‌دهند؛ بنابراین حاکمیت باید حق این فرد را پرداخت کند. ما از این جهت قصور داریم ولی تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا در این حوزه نیز اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

مسجدی بیان کرد: بودجه سازمان پزشکی قانونی  در فاصله تحریم‌ها ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است؛ ولی  قیمت مواد و تجهیزات این سازمان از سال ۹۹ تا ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در این رابطه اقداماتی انجام شد و از ظرفیت وزارت بهداشت استفاده شد، اما طول عمر دستگاه‌هایی که در سازمان داریم تقریبا تمام شده است و فرسوده تلقی می‌شوند.

وی ادامه داد: این موضوع فرصتی است که از ظرفیت دانش‌بنیان برای ساخت  قطعات مهم استفاده کرده و همچنین دولت را متقاعد کنیم برای اینکه بتوانیم ناوگان تجهیزات آزمایشگاهی را به روز کنیم.

منبع: الف

کلیدواژه: رئیس سازمان پزشکی قانونی جمهوری اسلامی دستگاه قضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۲۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستورات رئیس قوه قضاییه خطاب به مسئولان قضایی کشور

امروز (پنجشنبه ۳۰ فروردین) نشست فصلی اعضای شورای‌عالی قوه قضاییه با رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌ها بصورت وبیناری برگزارشد.

به گزارش میزان، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، در بخش نخست سخنانش در این نشست با اشاره به عملیات غرورآفرین و ظفرمندانه «وعده صادق» در تنبیه جنایتکاران صهیونیستی، اظهار کرد: «وعده صادق» عملیات غرورآفرینی بود که همه دشمنان عَنود و شرور ما، نسبت به بی‌نظیربودن آن اذعان کردند؛ این عملیات، تجلّیِ قدرت ایمان و مجاهدت و پایداری بر ارزش‌های متعالی دینی بود؛ لهذا به سهم خود مجددا از سپاه پاسداران و کلیه نیرو‌های مسلح که این مجاهدت بزرگ را آفریدند و قلوب مؤمنین را شاد کردند، سپاسگزاریم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی به سمت معاون اول قوه قضاییه، گفت: مدتی پیش معاون اول قوه قضاییه از سمت خود در این مسئولیت استعفا داد و پس از پذیرش این استعفا به دلیل همان استدلالی که خودشان مطرح کردند، به سبب سلسله اختیارات، وظایف و مسئولیت‌هایی که برعهده معاون اول عدلیه چه در داخل و چه در خارج از دستگاه قضا، از حیثِ عضویت و حضور در جلسات و تصمیم‌گیری‌ها است، پس از مشورت‌های بسیار و جمع‌بندی‌هایی که منطبق با شاخص‌های مربوطه داشتیم، حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی را به سمت معاون اولی منصوب کردیم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به سوابق قضاییِ ارزنده‌ی حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی معاون اولِ تازه منصوب‌شده‌ی قوه قضاییه در استان‌های تهران، گلستان، قم، گیلان و خراسان رضوی گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی به لحاظ سوابق، مدیریت، خلاقیت و ابتکار، شخصیتی توانمند است و اهل کار میدانی و تعامل می‌باشد. وی سالیان زیادی در استان قم در سمت ریاست دادگستری، مشغول خدمت بود و با مراجع عظام تقلید و مسئولان و مقامات در مرکز در ارتباط بود؛ در مدت کوتاهی هم که وی در استان خراسان رضوی حضور داشت، منشاء اثر بود، به گونه‌ای که مسئولان استان خراسان رضوی اصرار داشتند که آقای خلیلی در سمت ریاست دادگستری استان باقی بماند.

رئیس عدلیه در ادامه این نشست با اشاره به ابلاغ سندِ روزآمدشده‌ی تحول و تعالی قضایی و تشریح فرآیند تدوین آن، اظهار کرد: در تنظیم و تدوین سند تحول قضایی جدید که اخیراً ابلاغ شده، از نقطه‌نظرات نخبگان و صاحبنظران در داخل و خارج از قوه قضاییه بهره گرفته شده است و امروز این سند باید مبنای کلیه حرکت‌ها، تصمیمات و اقدامات ما در عدلیه باشد؛ همه مسئولان و مدیران در دستگاه قضایی در سطوح مختلف باید ملتزم به اجرای مفاد سند تحول باشند. همچنین باید این نکته را نیز متذکر شوم که در سند مزبور، تمهیدات لازم برای اصلاح در صورت نیاز، پیش‌بینی شده است.

قاضی‌القضات در ادامه نشست امروز، به کلیه مقامات و مسئولان قضایی در سراسر استان‌ها دستور مؤکد داد که در همکاری با مقامات و مسئولان سایر دستگاه‌ها به منظور تحقق شعار سال ناظر بر «جهش تولید با مشارکت مردم» اهتمام تام و تلاش مضاعف داشته باشند و توجه کنند که در تحقق شعار سال، باید شاهد جهش باشیم، نه صرفاً پیشرفت معمولی.

رئیس دستگاه قضا در همین راستا تصریح کرد: بالطبع هر استانی مسئله و مشکل خاص خود را دارد که ممکن است این مسائل و مشکلات، مُزمن باشند؛ لهذا مسئولان قضایی استان‌ها با همکاری مسئولان سایر دستگاه‌ها در استان، ضمن احصاء این مسائل و مشکلات، در جهت رفع آن‌ها با لحاظ اولویت، تمهیدات و تدابیر مقتضی و منسجم را اتخاذ نمایند و چنانچه نیاز دارند تا ما از مرکز و ستاد، اختیاری را به آن‌ها برای رفع آن مشکلاتِ مزمن، تفویض کنیم، مراتب را به سرعت به ما اعلام دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست امروز، خطاب به کلیه مقامات و مسئولان قضایی در سراسر کشور دستور داد که در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم و شهروندان در همه شوؤن و ابعاد، اقدامات و تدابیر مقتضی را اتخاذ نمایند و همه تلاش خود را در جهت آرامش و امنیتِ روان و جان و مال و عِرض مردم معطوف دارند.

رئیس قوه قضاییه در پایان بخش نخست سخنانش در نشست امروز خاطرنشان کرد: وظیفه همه ما مسئولان و کارگزاران نظام آن است با همدلی و انسجام و وحدت هر چه بیشتر، در خدمت‌رسانی به نظام و مردم تلاش مضاعف کنیم. ما ایمان داریم و تجربه نیز ثابت کرده که هر گاه با وحدت و همدلی کاری را شروع کردیم، به موفقیت نائل شدیم و امسال نیز قطعاً همینطور خواهد بود.

دیگر خبرها

  • کاهش ۶۰ درصدی ورود پرونده‌های قضایی تصادفات در هرمزگان
  • افزایش قیمت کالاها بدون مجوز قانونی نیست
  • افزایش ۲۰ درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران
  • افزایش درصد فوتی‌های ناشی از حوادث کار در سال گذشته
  • افزایش بیش از ۵ درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی
  • افزایش ۲۰ درصدی فوتی‌های ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲
  • دستورات رئیس قوه قضاییه خطاب به مسئولان قضایی کشور
  • وزیر فرهنگ راه را برای گرانی بلیت‌ اجراهای صحنه‌ای باز کرد/ حداکثر ۹۰۰ هزار تومان!
  • افزایش خودسرانه تعرفه‌های درمان خط قرمز علوم پزشکی همدان است
  • افزایش ۲۱ درصدی دستگیری متهمان مواد مخدر در خراسان شمالی