Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-03-29@15:39:36 GMT

افزایش ۶ برابری قیمت «تریاک»

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۹۶۳۴۰

افزایش ۶ برابری قیمت «تریاک»

آفتاب‌‌نیوز :

اما کرونا هم بی‌تاثیر نبود، از همان زمان که شایعه شد معتادها کرونا نمی‌گیرند، توزیع‌کنندگان موادمخدر یا به اصطلاح خودشان کاسب ها‌ گمان‌کردند که تریاک ماده جادویی است و خودشان هم به این جادو دسترسی دارند و همان شد که قیمت آن را بالا بردند.

حالا در این گرانی بی‌در و پیکر تریاک و هرویین معتادی که دخلش جواب خرج موادش را نمی‌داد و نمی‌توانست بی‌مواد روزش را شب کند، به ناچار باید مواد دیگری را جایگزین مواد مصرفی‌اش کند و مجبور است به سمت موادمخدر صنعتی برود، آن هم به خاطر آنکه ارزان‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این همه ماجرا نبود و در کنار آن سرقت‌های خرد هم افزایش پیدا کرد، از سوی دیگر یکی از دلایل افزایش آمار ضایعاتی‌ها هم همین گران‌شدن موادمخدر است.

افزایش ۶ برابری قیمت موادمخدر سنتی
یک کاسب موادمخدر توضیح می‌دهد که هر ۴.۵ کیلو تریاک تا سال گذشته ۴۳۰ دلار بود، اما در حال حاضر به ۲هزارو۶۲۹ دلار رسیده، یعنی قیمت آن ۶برابر شده است. این قیمت عمده‌فروش‌هاست و سردسته‌هایی می‌توانند آن را خرید کنند که سرشاخه توزیع موادمخدر هستند، اما قیمت عمده آن بسته به جنسی است که تحویل می‌دهند. اینکه موادمخدری که می‌خرید اصل باشد یا قاطی داشته باشد، کشت افغانستان باشد یا کشور دیگر، چند دست در فروش آن دخیل بوده یا اینکه مشتری اهل پایین شهر است یا بالا شهر قیمتش متفاوت می‌شود.

او می‌گوید: «قیمت هرویین بسته به میزان درصد خلوص آن بین ۲۰ تا ۳۵ تومان برای هر گرم متفاوت بود، اما در حال حاضر قیمتش رشد کرده و هر گرم هرویین بین ۸۰ تا ۱۵۰ تومان متفاوت شده است. شیشه هم قیمتش تغییر کرده است، پیش از این هر گرم شیشه بین ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان خریدوفروش می‌شد، اما در حال حاضر مصرف‌کننده باید بین ۱۰۰ تا ۱۸۰هزار تومان برای یک گرم شیشه پرداخت کند.»

به اعتقاد این خرده‌فروش موادمخدر تریاک هم در رأس این گرانی‌ها قرار دارد و تا پیش از سال اگر فرد معتادی برای هر گرم تریاک ۷ تا ۱۰هزار تومان می‌داد، حالا باید برای هر گرم بین ۳۵ تا ۴۵هزار تومان بپردازد.

محمد داوری که سال‌هاست در جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها داوطلبانه فعالیت می‌کند، به این موضوع اشاره می‌کند که پاتوق‌ها شلوغ‌تر شده و مصرف موادمخدر معتادان نیز تغییر کرده، این مسأله را می‌شود از رفتارهای ساکنان این پاتوق‌ها فهمید.

او معتقد است که هرازگاهی مافیای موادمخدر قیمت‌ها را بالا می‌برند تا مردم بیشتر جذب موادمخدری شوند که آنها روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

داوری که سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کند، می‌گوید: «موادمخدر سنتی افراد را از خانواده‌ها طرد می‌کند، اما صنعتی‌ها باعث ترک از خانه می‌شود. در حال حاضر آمار ضایعاتی‌ها و سرقت‌های خرد بالا رفته است که قسمتی از این ماجراها به افزایش قیمت موادمخدر برمی‌گردد.»

او می‌گوید: «وضعیت پاتوق‌ها تغییر کرده، اگر سری به آنجا بزنید کاملا متوجه می‌شوید که رفتار معتادها به دلیل مصرف شیشه کاملا متفاوت شده است. حتی خیلی‌ها هم توان خرید شیشه ندارند و مصرف قرص بین آنها زیاد شده است. بعضی از مصرف‌کننده‌ها بیش از ۲۰۰ عدد دیازپام در روز می‌خورند تا بتوانند از خماری نجات پیدا کنند.»

او به این نکته اشاره می‌کند که خیلی از معتادان چون از خانواده طرد می‌شوند و شغل و کار خود را نیز از دست می‌دهند، مجبورند برای تامین مواد به سرقت روی بیاورند. این روزها به‌خاطر گران‌شدن قیمت موادمخدر هم فروش ضایعات بالا رفته و هم آمار سرقت، زیرا یک معتاد ناچار است برای تامین مواد خود بین ۱۸۰ تا ۲۰۰هزار تومان در روز بپردازد.

کرونا راه مشاغل بی‌فایده را باز کرد

سعید صفاتیان، کارشناس حوزه موادمخدر توضیح می‌دهد: «باید به این موضوع اشاره کنیم که هم کرونا و هم ممنوعیت کشت تریاک در افغانستان قیمت موادمخدر را بالا برد، از سوی دیگر کرونا بسیاری از مشاغل را تحت‌تاثیر قرار داد و این مسأله سبب شد قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند. به همین دلیل فرد سراغ موادمخدر دیگری می‌رود که بتواند تاثیر بیشتری داشته و ارزان‌تر باشد. برای مثال به سمت شیشه و قرص می‌رود که هم اثرگذاری بیشتری داشته و هم ارزان‌تر باشد. در حال حاضر تریاک قیمتش ۴۰درصد افزایش داشته که این برای مصرف‌کننده‌ای که قدرت خریدش کاهش پیدا کرده است، تقریبا بیش از ۷۰درصد می‌شود.»

او علت گرایش به مواد صنعتی را ممنوعیت کشت تریاک در افغانستان، گران‌شدن موادمخدر و دومین تاثیر هم احتمال رشد مواد روان‌گردان و صنعتی با قیمت‌ ارزان‌تر دانسته و توضیح می‌دهد: «متاسفانه تفاوت موادمخدر جدید با موادمخدر سنتی مانند تریاک و هرویین در این است که موادمخدر جدید وابستگی روانی خیلی شدیدی ایجاد می‌کند و وقتی فرد گرفتار آن می‌شود درمان خاصی برایش نیست.»

معتاد مدام راهی برای مصرف مواد پیدا می‌کند

فاضل الیاسی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه درخصوص وضعیت گرانی موادمخدر سنتی می‌گوید: «براساس آمارها در پنج سال گذشته بیش از ۶۵درصد مصرف‌کنندگان موادمخدر تریاک مصرف می‌کردند، حالا با گران‌شدن این مواد این افراد که بدون مواد نمی‌مانند و در این میان مافیای موادمخدر صنعتی که بسیار قدرتمند هم هست، وارد میدان می‌شود.»

او به این نکته اشاره می‌کند که فرد معتاد تلاش می‌کند به هر موادی که نئشه‌آور است چنگ بزند تا خماری‌اش برطرف شود. در یکی از زندان‌ها بعضی از معتادها موکت‌های کف زندان را آتش می‌زدند تا با چسب این موکت‌ها نئشه کنند. اینها نشان می‌دهد که مافیای موادمخدر به‌راحتی می‌تواند موادمخدر صنعتی را جایگزین موادمخدر سنتی کند.

به اعتقاد این جامعه‌شناس اگر جایگزین‌های مناسبی برای تقاضا نداشته باشیم، عملا مبارزه ما منجر به کمبود مواد خواهد شد که در این حالت قیمت مواد حداقلی بسیار افزایش یافته و به تبع آن قیمت برای مصرف‌کننده افزایش خواهد داشت، به‌دنبال آن نیز سرقت‌ها و انواع جرایم افزایش خواهد یافت و عملا به‌صورت مسلسل‌وار و تصاعدی آسیب‌ها برای ما بیشتر خواهد شد.

امنیت خانواده‌ها با این مواد به خطر می‌افتد

این جامعه‌شناس به این موضوع اشاره می‌کند که اصولا معتادی که نمی‌تواند هزینه‌های مصرف موادش را تامین کند، تلاش‌می‌کند از هر راهی مواد مورد نیازش را تامین کند. در اولین قدم وسایل خانه به فروش می‌رود و به این طریق امنیت خانواده به خطر می‌افتد. این تنها تبعات این ماجرا نیست، در این فرآیند امنیت اجتماعی نیز تعدیل می‌شود، زیرا آمار سرقت‌های خرد هم بالا می‌رود و گاهی در یک کلانتری می‌بینید که فردی ۱۵۰ سرقت را در کارنامه خود دارد و وقتی علت آن را جویا شوید، متوجه می‌شوید که اعتیاد به‌صورت تسلسل‌وار این سرقت‌ها را سبب شده است.

او معتقد است موادمخدر صنعتی خشونت را نیز در افراد افزایش می‌دهد و شغل‌هایی مانند جمع‌آوری ضایعات و گدایی را بین معتادان رواج می‌دهد، به همین دلیل پیش از اینکه این ماجرا به موضوعی لاینحل تبدیل شود، باید راهی برای مواد جایگزین و درمانی برای این بیماران پیدا کرد تا مافیای موادمخدر صنعتی اجازه جولان پیدا نکند.

منبع: شهروند

منبع: آفتاب

کلیدواژه: مواد مخدر تریاک اعتیاد مافیای موادمخدر موادمخدر صنعتی قیمت موادمخدر موادمخدر سنتی حال حاضر مصرف کننده قیمت مواد ارزان تر گران شدن سرقت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۶۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۷۰ خرده فروش مواد مخدر در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از دستگیری ۷۰ خرده فروش مواد مخدر و جمع آوری ۵۰۰ متعاد متجاهر در این استان در تعطیلات نوروزی خبر داد.

سرهنگ اکبر محمد جعفری در جمع خبرنگاران اعلام کرد: از ۲۹ اسفند ماه۱۴۰۲ که اجرای طرح نوروزی آغاز شده با اجرای ۱۱۳ طرح پاکسازی، تاکنون ۵۰۰ نفر معتاد متجاهر جمع‌آوری و به کمپ‌های ترک اعتیاد تحویل و تعداد ۷۰ نفر از خرده‌فروشان و ۳ نفر قاچاقچی موادمخدر توسط ماموران انتظامی در سطح استان دستگیر و تحویل مقام‌های قضایی شدند.

وی افزود: از این افراد تعداد ۱۴ دستگاه خودرو توقیف و روانه پارکینگ شد و مقادیری آلات و ادوات مصرف و توزین موادمخدر کشف شده است.

جعفری، با توجه به ادامه اجرای طرح آرامش که به منظور جمع‌آوری معتادین متجاهر و برخورد با خرده‌فروشان انجام می‌شود، از شهروندان خواست، اطلاعات خود در زمینه حضور و پاتوق معتادین متجاهر و فعالیت خرده فروشان موادمخدر را در سطح استان از طریق شماره تلفن ۲۱۸۲۶۰۱۴ و ۱۱۰ و ۱۹۷ در اختیار پلیس مبارزه با موادمخدر آذربایجان شرقی قرار دهند.

دیگر خبرها

  • افزایش سه برابری قیمت مسکن ملی در اراک
  • کشف بیش از ۹۷ کیلوگرم تریاک در شهرستان داورزن
  • بیم افزایش مصرف شیشه در کشور
  • کشف ۹۷ کیلو و ۸۰۰ گرم مخدر تریاک در شهرستان داورزن
  • سرشبکه قاچاق موادمخدر در زاهدان دستگیر شد
  • کشف بیش از ۹۰ کیلو تریاک در بازرسی از یک منزل در بندرعباس
  • دستگیری ۷۰ خرده فروش مواد مخدر در آذربایجان شرقی
  • کشف بیش از ۵ کیلوگرم تریاک در شهرستان کاشمر 
  • کشف بیش از ۹۴ کیلوگرم تریاک در رودسر
  • کشف بیش از ۹۴ کیلو تریاک از خودروی تاکسی در رودسر