Web Analytics Made Easy - Statcounter

 مهدی طغیانی گفت: مشکل عدیده ناشی از کمبود آب در کشور از جمله خشکی دریاچه ارومیه، زاینده‌رود و تالاب گاوخونی نتیجه مدیریت غلطی است که بر منابع آبی کشور حاکم است و نتیجه آن را در دشت اصفهان و برخوار به طور میانگین ۱۵ سانتیمتر فرونشست مشاهده می‌کنیم و تبدیل به فروچاله شده است.

به گفته او  از هیأت رئیسه و رئیس مجلس انتظار داشتیم برای این موضوع مهم وقت بگذارند، اما متأسفانه در مجلس وقت کافی صرف این موضوعات مهم منطقه‌ای نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طغیانی می گوید آلودگی محیط زیست ناشی از خشکی دریاچه گاوخونی و گرد و غبار سرطانی ۵ استان را در کشور تحت تأثیر قرار می‌دهد و نابودی معیشت کشاورزان شرق و غرب و شمال اصفهان قابل کتمان نیست؛ آنچه که امروز به عنوان آدرس غلط عنوان می‌شود تغییرات اقلیمی است در حالی که در گزارش فراکسیون محیط زیست که در صحن قرائت شد ۱۸ درصد دیده شده بود و مابقی ناشی از مدیریت غلط است؛ برخلاف مصوبات قانونی بالادست زاینده‌رود در هر دو استان بیش از ۵۱۰ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود در حالی که بیش از ۸۳ میلیون مجاز نیست و این یعنی تمسخر قانون، آیا وزارت نیرو، دادگستری و سازمان محیط زیست در مقابل این هرج و مرج در برخورد با برداشت آب وظیفه‌ای ندارند؟ آیا نباید با این تخلفات برخورد کرد.

به گفته این نماینده مجلس گویا قانون جایگاهش را از دست داده، به سازمان محیط زیست در برخورد با تخلفات ادامه پروژه‌های انتقال آب بالادست بدون اخذ مجوز‌های محیط زیستی تذکر می‌دهیم و تقاضا داریم برخورد لازم انجام شود. همچنین به وزارت دادگستری در مورد عدم برخورد با برداشت‌های غیرقانونی بالادست و بیشتر از ۵ برابر چیزی که در قانون اجازه داده شده تذکر می‌دهیم و در این رابطه وزارت نیرو موظف است به مسئولیت قانونی خود عمل کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: همچنین به وزارت جهاد کشاورزی در مورد عدم چاره‌اندیشی در برخورد با احداث غیراصولی سد‌ها و آب‌بند‌ها به اسم آبخیزداری و ایجاد باغات در بالادست زاینده‌رود و همچنین عدم اجرای کشت مبتنی بر کم آبی در پایین زاینده‌رود تذکر می‌دهم؛ به طور قطع اگر این موارد مورد توجه قرار نگیرد اثری که بر میراث تاریخی و زندگی مردم اصفهان بر جای خواهد گذاشت قابل جبران نخواهد بود. 

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برداشت آب از زاینده رود نماینده مجلس فرونشست زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۲۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

به گزارش خبرنگار مهر، جریان آب ساعت یک بامداد امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین به اصفهان رسید و زیر پل‌های تاریخی این شهر جاری شد.

خروجی سد زاینده‌رود با هدف توزیع سومین نوبت آب برای آبیاری اراضی کشاورزی شرق اصفهان از عصر روز سه‌شنبه افزایش یافت.

هنوز مشخص نیست که آب قرار است چند روز برای اراضی کشاورزی اصفهان رهاسازی شود و جریان آب در شهر اصفهان ادامه داشته باشد.

در این ارتباط احمدرضا صادقی سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به خبرنگار مهر گفت که تعداد روز و حجم رهاسازی آب طی جلساتی با نمایندگان کشاورزان و مسؤولان استانداری در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

ذخیره سد زاینده‌رود روز گذشته ۳۸۳ میلیون مترمکعب و میانگین بارش‌ها در ایستگاه (چلگرد) سرشاخه اصلی حوضه زاینده رود یکهزار و ۲۰ میلیمتر اعلام شد.

پیش از این در سال زراعی امسال ۲ نوبت آب برای اراضی کشاورزی شرق و غرب اصفهان توزیع شد. نخستین نوبت از رهاسازی آب برای کشت پاییزه کشاورزان شرق و غرب اصفهان ۲۰ آبان ۱۴۰۲ به مدت ۱۷ روز انجام شد و دومین نوبت از سوم فروردین ماه امسال به مدت ۱۲ روز (تا ۱۵ فروردین) آب در زاینده رود اصفهان و کانال‌های کشاورزی شرق و غرب جریان داشت.

به گفته مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، آبان سال گذشته بین ۳۸ هزار تا ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در حوضه زاینده‌رود زیر کشت غلات رفته است.

نرسیدن یا کم‌رسیدن آب به برخی کانال‌های کشاورزی در دومین نوبت توزیع آن، سبب خساراتی به کشت کشاورزان شرق و غرب اصفهان شده است.

کد خبر 6081628

دیگر خبرها

  • آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
  • برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست
  • برخورد بازدارنده دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست
  • شناسایی و دستگیری شکارچیان غیر مجاز
  • شکارچیان حیوانات وحشی در راور به دام قانون افتادند
  • افزایش خروجی سد زاینده‌رود/ آب فردا عصر به اصفهان می‌رسد
  • راه حل اصلی برخورد با فاضلاب‌های خطرناک، اجرای یکسان قانون برای همه است
  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان
  • رفع خلاء قانونی برخورد با سرقت‌های زیر ۲۰ میلیون تومان
  • حجم سد زاینده‌رود به ۳۶۸ میلیون متر مکعب رسید