Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین- خدیجه نوروزی: حجم تجارت خارجی ایران در ابتدای ۳ ماه سال جاری در مجموع ۲۵.۵ میلیارد دلار بوده است که نسبت به ۳ ماه سال گذشته ۱۹.۵ درصد رشد داشته است. سهم صادرات از این مقدار ۱۳.۶ میلیارد دلار با رشد ۲۱ درصد بوده است و سهم واردات ۱۲.۴ میلیارد دلار با رشد ۱۸ درصد بوده است. با پیشتازی ۳ ماهه صادرات نسبت به واردات در سال جدید تراز تجاری کشور مثبت ۶۰۵ میلیون دلار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت و گو با همشهری آنلاین به دلایل این رشد مثبت و اقدامات مثبت دولت سیزدهم در کمک به رفع خودتحریمی‌ها اشاره می‌کند:

با توجه به اینکه سال گذشته صادرات ما از مرز ۴۸ میلیارد دلار عبور کرد بفرمایید پیش بینی ها تا پایان امسال چقدر خواهد بود؟

با توجه به روند افزایشی رشد صادراتی کشور در سال گذشته و ادامه آن در سال جاری که حدود ۲۱ درصد رشد داشته است پیش بینی می کنم این رشد کماکان افزایش پیدا کند. هنوز تا پایان سال ۸ ماه در پیش داریم لذا نمی توان عدد و رقم مشخصی پیش بینی کرد.

بیشترین صادرات به کدام کشورها بود؟

چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند ۵ مقصد کالاهای صادراتی ایران و امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هند و آلمان ۵ کشور تامین کننده کالاهای مورد نیاز کشور در فصل بهار بودند.

آیا قرار است کشورهای جدیدی امسال به این لیست اضافه شوند؟

سیاست دولت سیزدهم افزایش تعاملات با ۱۵ کشور همسایه است و با توجه به توافقنامه هایی که در حوزه اوراسیا و شانگهای به وقوع پیوسته پیش‌بینی می‌شود حجم تجارت ایران با کشورهای سی آی اس افزایش چشمگیری داشته باشد و امیدواریم با توجه به اتفاقات خوبی که در حوزه سیاسی می‌افتد تجارت مان با عربستان هم افزایش پیدا کند. همانطور که می دانید بعد از اتفاق دی ماه سال ۹۴ و حمله جمعی به سفارت عربستان روابط اقتصادی دو کشور هم درکنار روابط سیاسی دچار آسیب شد که حالا امیدواریم با مذاکراتی که در جریان است این روابط بهبود یابد و همچون گذشته شود.

شروع دوباره تجارت میان ایران و عربستان | عربستان به مقاصد صادراتی ایران بازگشت

دولت سیزدهم از زمان آغاز به کار خود چه موانعی را از سر صادرات برداشته است و آیا  توانسته در بازگرداندن قدرت تجاری به جایگاه واقعی خود اقدام موثری انجام دهد؟

با توجه به اینکه ما در ۳ سال دولت دوازدهم با مشکلات جدی در موضوع رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز به چرخه اقتصادی مواجه بودیم خوشبختانه اولین اقدام دولت سیزدهم در شروع کار خود رفع تعهد ارزی صادرکنندگان بود که بخشنامه ای را معاون محترم رئیس جمهور در مهرماه سال گذشته ابلاغ کرد و روش‌های مختلف برگشت ارز که قبلا ترکیبی و درصدی تعیین شده بود در این بخش کلا به عهده صادرکنندگان گذاشته شد. موانع رفع تعهد ارزی تا حدود زیادی برطرف شد.

در حوزه واردات در مقابل صادرات، واگذاری کوتاژهای صادراتی و فروش اسکناس نیز تسهیل گری شد. در بحث سازمان توسعه تجارت اختیارات گسترده ای به این سازمان واگذار شد. از جمله مقررات صادرات و واردات، صندوق ضمانت صادرات، شرکت سهامی نمایشگاه ها مجددا به زیر مجموعه سازمان توسعه تجارت برگشت و سازمان توسعه تجارت توانست در این مدت گام های بسیار موثری در رفع موانع صادراتی بردارد. همچنین دولت سیزدهم در موضوع توافق‌نامه‌هایی که در این دولت اتفاق افتاد از جمله توافقات اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری های شانگهای و همچنین در بحث تجارت با کشورهای سی آی اس شرایط بسیار خوبی را فراهم کرده و مشکلات تبادل مالی بین ایران و روسیه را برطرف کرده است. به نظر می رسد تمام این اقدامات دست به دست هم داده اند تا ما امروز شاهد روند افزایشی و رشد افزایش صادرات باشیم. اگر این اقدامات انجام نشده بود قطعا می توانست تزار تجاری صادرات ما را همچون اواخر دولت قبل منفی کند.

آیا کاهش ارزش پول ملی و آسیب های مرتبط با نرخ ارز با صادرات قابل جبران است؟

کاهش ارزش پول ملی لطمات بسیاری بر اقتصاد یک کشور وارد می کند ولی تنها جایی که می توان بخشی از ضرر و زیان را جبران کرد صادرات است چرا که در بازارهای جهانی رقابت کالاهای تولیدی که ارزش پول ملی شان کاهش پیدا می کند افزایشی می شود. لذا ما هم از این مسئله مستثنی نیستیم و با کاهش پول ملی مان، صادرات می تواند رونق پیدا کند و افزایش یابد تا از این طریق بتوان بخشی از ضرر و زیانی که به کشور وارد می شود را جبران کرد. ولی این موضوع مشروط بر این است که موانع جدیدی ایجاد نشود و صادرکنندگان بدون نگرانی از دستورالعمل های خلق‌الساعه و شبانه به فعالیت خودشان ادامه دهند. بخشنامه‌های جدید در حوزه ارزی به وجود نیاید که خوشبختانه در دولت سیزدهم شاهدیم که صدور بخشنامه ها و تصمیمات لحظه ای به حداقل رسیده است.

اگر صادرات به عنوان یک موضوع مهم در بین سیاستمداران تلقی شود با توجه به کاهش ارزش پول ملی ما می‌توانیم رشد صارات بیشتری را نسبت به سال های قبل تجربه کنیم. البته افزایش قدرت پول ملی یکی از خواسته های هر شهروندی است و ما علاقه مندیم ارزش ریال به جایگاه واقعی خودش برگردد که آنهم نیازمند افزایش تولید، افزایش درآمد سرانه، هدایت نقدینگی به سمت تولید و جلوگیری از سفته‌بازی است که می‌تواند به این افزایش ارزش ریالی کمک کند و تورم را کاهش دهد تا ارزش پول ملی به جایگاه درست خود برگردد.

کد خبر 691173 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها ایران و عربستان تعهد ارزی - صادرات صادرات و واردات تجارت خارجی گمرک سازمان شانگهای سازمان همكارى شانگهاى دلار آمريكا اتحادیه اوراسیا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ایران و عربستان تعهد ارزی صادرات صادرات و واردات تجارت خارجی گمرک سازمان شانگهای دلار آمريكا اتحادیه اوراسیا میلیارد دلار ارزش پول ملی دولت سیزدهم سال گذشته تعهد ارزی ماه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۶۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور بیش از ۲ هزار شرکت تجاری در ششمین نمایشگاه اکسپوی ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه هم اندیشی وزارت صمت با نمایندگان منتخب دوازدهمین مجلس شورای اسلامی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه تجارت خارجی گفت: بیش از دو هزار شرکت تجاری با معرفی بیش از هزاران کالای صادراتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو) شرکت میکنند. این نمایشگاه فرصت مناسبی برای نمایش توانمندی کالا‌های تولیدی ایرانی است. در داخل کشور از همه ظرفیت‌ها برای تولید و جهش در آن استفاده میشود؛ باید تلاش کنیم از ظرفیت‌های خارجی نیز در این مسیر استفاده کنیم

علی آبادی  با اشاره به موانعی که در سال‌های اخیر از طرف دشمنان در مسیر تجارت کشور بوجود آمده، گفت: برنامه‌ها و الگو‌هایی برای رفع مشکلات صادراتی تهیه شده است. نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی یکی از این برنامه هاست که میتواند فرصت مناسبی برای نمایش ظرفیت‌ها و توانایی‌های ایران به مردم جهان باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: بیش از ۷۰ وزیر، نخست وزیر و رئیس جمهور برای حضور در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران دعوت شده اند. در کنار برگزاری این نمایشگاه، اجلاس آفریقا و شانگهای نیز برگزار خواهد شد. به کمک اتاق بازرگانی نشست‌های دو جانبه‌ای (B TO B) بین تجار داخلی و خارجی نیز برگزار می‌شود، که قطعا نتیجه این نشست‌ها منجر به عقد قرارداد‌های تجاری خواهد شد.

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • عراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات
  • روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد
  • هدفگذاری تجارت ۷۰۰ میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان
  • مهمترین خبرهای ۲۹ فروردین/فقط «دخانیات» تحریم نشد!
  • رشد دیپلماسی منطقه‌ای سیاست دولت است
  • چیزی فراتر از یک جنگ در جاده‌های ایران در حال وقوع است/ برای کاهش تورم این اقدام لازم است
  • افزایش مناسبات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است
  • حضور بیش از ۲ هزار شرکت تجاری در ششمین نمایشگاه اکسپوی ایران
  • افزایش تعاملات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است
  • صفر شدن تعرفه صادرات محصولات ایران به روسیه