Web Analytics Made Easy - Statcounter

اروپا با موج شدید گرما مواجه شده است و دمای هوا در برخی مناطق به بیش از ۴۶ درجه می‌رسد، بیش از یکهزار نفر در پرتغال و اسپانیا به دلیل دمای بالای هوا جان خود را از دست داده‌اند و مقام‌ها در تلاشند تا آتش‌سوزی‌ها در شماری کشورها را کنترل کنند.

به گزارش روز سه شنبه ایران اکونومیست،  به نوشته تارنمای اسپانیایی یورونیوز، در انگلیس و فرانسه به دلیل گرمای شدید هوا به عنوان تهدیدی علیه سلامت شهروندان، وضعیت قرمز اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دومین موج گرما در اروپای غربی در کمتر از یک ماه گذشته است.

وضعیت اضطراری بدین معناست که شرایط آنقدر حاد است که «ممکن است افراد سالم و آسیب پذیر دچار بیماری و یا تلف شوند». اعلام هشدار قرمز همچنین این معنا را می‌دهد که اختلالات گسترده‌ای در خدمات بهداشتی، مدارس و حتی نیروگاه‌های هسته‌ای ایجاد خواهد شد.

دانشمندان و سیاستمداران، این وضعیت اضطراری را به طور مستقیم با تغییرات اقلیمی مرتبط می‌دانند. گرمای شدید ۴۰ درجه پدیده‌ای است که بیشتر مردمان جنوب اروپا با آن آشنایی دارند. در غرب اروپا این پدیده آب‌وهوایی نادر بوده است اگرچه این مناطق نیز از پیامدهای ناگوار اقلیمی به دور نمانده‌اند.  یک سال پیش مردم در برخی نقاط که اکنون با موج گرما مواجه شده‌اند، شاهد باران‌های سیل‌آسا بودند.

اعلام وضعیت اضطراری قرمز در انگلیس

رکورد بالاترین دمای هوا در انگلیس در سال ۲۰۱۹ با ۳۸.۷ درجه سانتیگراد ثبت شد و دمای ۴۰ درجه سلسیوس برای اولین بار در روزهای دوشنبه و سه شنبه به عنوان رکوردی تازه ثبت می‌شود.

انگلیسی‌ها به چنین گرمای هوایی نه عادت دارند و نه حتی برای آن آمادگی دارند. «پل دیویس» مدیر اداره هواشناسی انگلیس دوشنبه شب هشدار داد اینکه دما به ۴۱ درجه سانتیگراد برسد «واقعا نگران‌کننده» است.

«کیت مل‌هاوس» معاون نخست وزیر انگلیس که ریاست جلسه اضطراری دولت در روز شنبه را برعهده داشت به خبرنگاران گفت که سیستم حمل‌ونقل کشور در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه مختل خواهند شد و از مردم خواست تا حد امکان سفر نکنند. او همچنین عنوان کرد که برای مدارس شیوه‌نامه‌هایی بهداشتی صادر شده است تا سلامتی دانش‌آموزان تضمین شود.

اعلام عزای عمومی در اسپانیا به دلیل فوت یک آتش‌نشان

در اسپانیا، ۳۶۰ نفر به دلیل دمای بالای هوا در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ ژوئیه (۱۹ تا ۲۴ تیر) جان خود را از دست دادند و طبق اعلام مقام‌های این کشور، بیش از ۸۰۰ نفر در ماه گذشته به دلیل گرمای شدیدی که قاره اروپا را فرا گرفته است، فوت کردند.

روز یکشنبه دمای هوا در مادرید به ۳۹ درجه و در برخی از مناطق شرق اسپانیا به بیش از ۴۳ درجه سانتیگراد رسید.

هزاران هکتار از اراضی اسپانیا همچنان گرفتار حریق است. آتش‌سوزی در منطقه «زامورا» در شمال غربی این کشور، دو کشته بر جای گذاشت که یکی از آن‌ها از نیروهای آتش‌نشان حین مهار آتش بود. مقام‌های این کشور روز دوشنبه را عزای عمومی اعلام کردند.

شعله‌های آتش نزدیک به ۲۵ هزار هکتار در حدود ۳۶ آتش‌سوزی جنگلی در سراسر اسپانیا را ویران کرده است.  

مرگ بیش از ۶۰۰ نفر در اثر گرمازدگی در پرتغال

بر اساس اعلام وزارت بهداشت پرتغال، موج شدید گرما در این کشور همسایه اسپانیا نیز موجب مرگ‌ ۶۵۹ نفر در یک هفته گذشته شده است.

وزارت بهداشت پرتغال اعلام کرد اوج دمای هوا در روز پنج شنبه گذشته (۱۵ ژوئیه) با گزارش فوت ۴۴۰ نفر ثبت شد. دمای هوا در این تاریخ در برخی مناطق به ۴۷ درجه رسید.

تداوم آتش‌سوزی‌ها در فرانسه بدون آتش‌بس

در فرانسه، آتش‌سوزی‌های تاریخی منطقه «ژیروند» در جنوب غربی این کشور بدون آتش‌بس ادامه دارد. شعله‌های آتش در برخی نقاط این منطقه در کمتر از یک هفته، ۱۴ هزار هکتار از جنگل‌ها را ویران کرده است و همچنان در حال پیشروی است.

دولت فرانسه تصمیم گرفته است یکهزار و ۷۰۰ آتش نشان و هواپیماهای بیشتر برای کنترل آتش سوزی‌هایی که هنوز فعال هستند، اعزام کند.

ایتالیا، بدترین خشکسالی ۷۰ سال اخیر را تجربه می‌کند

در ایتالیا، دمای هوا تا ۴۲ درجه سانتیگراد در مناطقی از غرب و مرکز افزایش داشته و این کشور با بدترین خشکسالی در ۷۰ سال گذشته مواجه شده است. پدیده خشکسالی موجب رانش زمین در کوه‌های آلپ نیز شده است.  

بر اساس پیش‌بینی‌ها، دمای بالای هوا در ایتالیا که از اواخر ماه می (اوایل خرداد) آغاز شده است تا پایان ژوئیه (اوایل مرداد ماه) ادامه خواهد داشت.

«ماریو توزی» زمین‌شناس ایتالیایی در مصاحبه با نشریه لا رپوبلیکا گفت: این موج گرما با وجود شدت بیشتر، پدیده «استثنایی» نیست بلکه واقعیتی است که به ما نشان می‌دهد وارد عصر جدیدی شده‌ایم؛ دوران آتش و گرما.

کارشناسان تخمین می‌زنند که دمای هوای ایتالیا در تابستان سال جاری میلادی از دمای سال ۲۰۰۳، زمانی که ایتالیا یکی از گرم‌ترین تابستان‌های تاریخ خود را تجربه کرد، فراتر خواهد رفت.

موج گرمای استوایی و وضعیت هشدار زرد در هلند

موسسه هواشناسی هلند نیز از وضعیت هشدار زرد در روزهای دوشنبه و سه شنبه خبر داد و اعلام کرد دمای هوا به موجب گرمای استوایی در جنوب این کشور ممکن است از ۳۸ درجه فراتر رود.

دولت هلند همچنین نسبت به جریمه ۱۵۰ یورویی برای شهروندانی که ممنوعیت آب‌تنی در آبراه‌ها و پل‌ها را نقض کنند، هشدار داد.

موج گرما همچنین سبب شد تا پیاده‌روی چهار روزه نایمخن که سالانه حدود ۴۵ هزار نفر از سراسر جهان در آن شرکت می‌کنند تا چهارشنبه آینده به تعویق بیفتد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: قاره اروپا ، انگلیس ، فرانسه

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: قاره اروپا انگلیس فرانسه درجه سانتیگراد آتش سوزی ها دمای هوا موج گرما سه شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۶۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی دانشگاه کالیفرنیا: گرمای بی سابقه در تابستان

کمربند گرمسیری برای گرمای بی‌سابقه تابستان امسال آماده می‌شود و شرایط برای رکورد‌های جدید در دما و رطوبت فراهم شده است.

این پیش‌بینی، بر اساس نتایج تحقیقات جدید دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، بر تأثیر فزاینده تغییرات آب‌وهوایی همراه با ال نینوی شدید تأکید می‌کند.

چرا رطوبت گرما را خطرناک می‌کند؟

بدن ما برای خنک ماندن به شدت به تعریق متکی است. هنگامی که عرق از پوست ما تبخیر می‌شود، گرما را با خود می‌برد و دمای داخلی بدن ما را کاهش می‌دهد، با این حال، در رطوبت بالا، هوا به شدت مملو از بخار آب است. این امر تبخیر عرق ما را بسیار سخت‌تر می‌کند و اثر خنک‌کنندگی آن را کاهش می‌دهد.

رطوبت بالا مانع از عملکرد مؤثر فرآیند تنظیم دمای طبیعی ما می‌شود و خنک ماندن بدن در شرایط گرم را بسیار دشوارتر می‌کند.

پروفسور ویلیام از محققان این تحقیق گفت: اگر نتوانید بدن خود را تا دمای زیر ۹۸.۶ درجه فارنهایت یا ۳۷ درجه سانتی‌گراد خنک کنید، جان خود را از دست خواهید داد. عرق اصلی‌ترین راه برای خنک‌کردن خود در هنگام گرم شدن است.

ال‌نینو و گرم شدن زمین منجر به رطوبت گرمسیری می‌شود

افزایش مداوم دمای زمین که به‌عنوان گرمایش جهانی شناخته می‌شود، باعث افزایش میزان بخار آب در جو می‌شود به این دلیل که هوای گرمتر می‌تواند رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد.

ال نینو، الگوی آب‌وهوایی طبیعی است که باعث گرم شدن اقیانوس آرام گرمسیری می‌شود. این امر تبخیر را بیشتر می‌کند و مقدار زیادی هوای گرم و مرطوب را به اتمسفر می‌فرستد.

نتایج این تحقیق در Geophysical Research Letters منتشر شده است.

منبع: ایسنا

tags # اخبار هواشناسی سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی ترسناک از هوای تابستان امسال
  • پیش بینی دانشگاه کالیفرنیا: گرمای بی سابقه در تابستان
  • گرمای بی سابقه در راه است
  • پیش‌بینی هوای تابستان امسال
  • پیش بینی هواشناسی کشور ۶ و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بارش باران در این استان ها
  • اوج گیری گرما در اروند
  • شهرکرد خنک‌ترین مرکز استان کشور
  • پیش‌بینی وضعیت دما و بارش کشور تا نیمه خرداد
  • تداوم رگبار و رعد و برق تا پایان هفته/ شدت بارندگی در این استان‌ها
  • خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند