Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-19@21:05:54 GMT

مجازات جعل گواهی ولادت

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۵۲۹۸۵

بر اساس قانون، جعل اسناد و اوراقی همچون گواهی ولادت جرم تلقی و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. ناطقان: بر اساس قوانین جاری کشور، همه نوزادانی که متولد می‌شوند برای اینکه از حقوق قانونی و اجتماعی برخوردار شوند، می‌بایست اسناد سجلی و هویتی مخصوص همچون شناسنامه دریافت نموده باشند. البته گرفتن شناسنامه برای نوزاد، نیازمند آن است که تولد یا ولادت طفل، مشخص و معلوم باشد و گواهی ولادت طفل توسط اشخاص ذیصلاح همچون پزشکان صادر شده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به همین دلیل، گا‌ها مواردی مشاهده می‌شود که برای گرفتن شناسنامه نوزادی، گواهی ولادت برای وی جعل می‌شود تا به استناد آن، به صورت غیر قانونی شناسنامه طفل صادر شود. اما خوب است بدانیم که جعل کردن گواهی ولادت نوزادان جرم است و مجازات دارد.

جرم جعل گواهی ولادت

در حال حاضر، گواهی ولادت یا تولد طفل معمولا توسط بیمارستان‌ها صادر می‌شود و کادر بیمارستان برای اینکه گواهی ولادت صادر نماید، می‌بایست اسناد هویتی مربوط به والدین طفل همچون شناسنامه یا کارت ملی آن‌ها را ملاحظه نماید تا گواهی ولادت را صادر نموده و به والدین تحویل بدهند. البته در صورتی که پزشک یا ماما نیز در جریان تولد نوزاد نباشند، با شهادت سه نفر می‌توان گواهی ولادت دریافت نمود.

نکته مهمی که در خصوص گواهی ولادت طفل وجود دارد آن است که دریافت گواهی ولادت، برای صدور شناسنامه نوزادان تاثیر فراوانی دارد و در واقع، بدون داشتن گواهی ولادت نمی‌توان اقدام به اخذ شناسنامه برای نوزادان نمود. حتی دریافت گواهی ولادت برای دریافت شناسنامه نوزادان ناشی از عقد موقت نیز الزامی است.

بر همین اساس، گاهی اشخاصی که شرایط قانونی فرزندخواندگی را ندارند، با استفاده از اعمال خلاف قانونی همچون جرم مخفی کردن یا دزدیدن نوزاد دیگران، می‌خواهند وی را به عنوان فرزند خود قلمداد کنند و به همین خاطر، اقدام به جعل گواهی ولادت می‌کنند تا با استفاده از این گواهی، برای آن نوزاد شناسنامه نیز دریافت کنند.

این در حالی است که بر اساس قانون مجازات اسلامی، جعل گواهی ولادت نیز همچون جعل سایر اسناد جرم تلقی شده است و حتی اگر شخصی خودش گواهی ولادت را جعل نکرده، ولی آن را مورد استفاده قرار بدهد نیز مجرم محسوب و به مجازات قانونی محکوم می‌شود؛ لذا به طور خلاصه باید گفت که جعل کردن گواهی تولد نوزاد که باید توسط بیمارستان یا پزشک صادر شود، جرم است و فرقی هم ندارد که این جرم توسط پزشک و ماما انجام گیرد، یا توسط افراد عادی یا توسط اشخاص جاعل. به هر حال، بر اساس ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی جرم جعل اسناد تعریف شده است که جعل گواهی ولادت، میتواند یکی از مهمترین مصادیق آن باشد. بر اساس این ماده:

” ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی، خراشیدن، تراشیدن، قلم بردن، الحاق، محو، اثبات، سیاه کردن، تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی، الصاق نوشته‌ای به نوشته دیگر، به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر این‌ها به قصد تقلب "، عناصر مادی یا رفتاری جرم جعل هستند.

مجازات جعل گواهی ولادت

بر اساس قانون مجازات اسلامی برای جعل گواهی تولد و همچنین استفاده از گواهی تولد جعلی مجازات پیش بینی شده است. این مجازات، ممکن است ناظر بر پزشکانی باشد که گواهی ولادت جعلی صادر می‌کنند و یا اینکه این جرم توسط اشخاصی غیر از پزشکان ارتکاب یافته باشد.

به موجب ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی، هر کس در اسناد یا نوشته‌های غیر رسمی همچون گواهی ولادت نوزادان مرتکب جرم جعل و تزویر شود، یا با علم و اطلاع از جعلی بودن گواهی تولد اقدام به استفاده از آن نماید، علاوه بر الزام به جبران خسارات وارده، محکوم به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از سه تا دوازده میلیون ریال محکوم می‌شود که شبیه مجازات جعل امضا است.

علاوه بر این، در ماده ۲ قانون تخلفات، جرایم و مجازات‌های مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه نیز مجازات جعل گواهی تولد که توسط پزشک یا ماما انجام می‌شود نیز حکمی مقرر شده است که بر اساس آن، اشخاص زیر به مجازات حبس از ۹۱ روز تا یک سال و یا پرداخت جزای نقدی از دویست هزار ریال تا یک میلیون ریال و یا هر دوی این مجازات‌ها محکوم می‌شوند:

اشخاصی که در اعلام ولادت یا وفات یا هویت برخلاف واقع اظهار نظر نمایند.

ماما یا پزشکی که در مورد ولادت یا وفات، گواهی خلاف واقع صادر کند.

افرادی که در مورد ولادت یا وفات دیگران شهادت دروغ بدهند و این شهادت دروغ، در ثبت وقایع ولادت یا وفات دیگری موثر واقع شود.
منبع: میزان برچسب ها: مجازات ، جعل ، گواهی ولادت

منبع: ناطقان

کلیدواژه: مجازات جعل گواهی ولادت قانون مجازات اسلامی ولادت یا وفات مجازات جعل گواهی تولد جرم جعل بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۲۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» گواهی بر این اقتدار و عظمت و قدرت نیروهای مسلح بود

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، یعقوبعلی نظری در آیین رژه نیروهای مسلح خراسان رضوی به مناسبت روز ارتش (۲۹ فروردین ماه) افزود: اتکای صهیونیستها به پشتیبانی آمریکا نباشد، آنها خودشان هم می‌دانند که اگر از روی بی‌عقلی و روحیه شرارت دست به اقدامی بزنند پاسخ سختی از نیروهای مسلح ما دریافت خواهند کرد.

وی اظهار کرد: نگرش‌های معنوی و اهداف ویژه، نیروهای مسلح ما را بین همه نیروهای مسلح جهان دارای جایگاه ویژه نموده است که جای تبریک به نیروهای مسلح و مردم دارد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه عملیات وعده صادق گواهی بر این اقتدار و عظمت و قدرت نیروهای مسلح بود، افزود: این عملیات مقابله حساب نمی شود، بلکه یک تنبیه کوچک برای این رژیم جعلی بود.

به گفته وی، نظام مقدس اراده کند با مدیریت رهبر معظم انقلاب، بدیهی است که این قدرت به صحنه می‌آید و تعیین کننده خواهد بود و افزود: اقتدار نیروهای مسلح و مردمی بودن آن در جمهوری اسلامی باعث افتخار است و دوست و دشمن بر این اقتدار تردید ندارند.

نظری گفت: امروز رژیم جعلی و غاصب اسرائیل در مواجهه با حماس و مردم غزه نمی‌داند چه کند و در این باتلاق گیر کرده است و در مقابل قدرت نظام اسلامی و تصمیم نظام اسلامی و اراده این نظام هم دچار چالش است. آنها از قوت و قدرت این کشور و این نظام مطلع هستند.

وی بیان کرد: کسانی که وابسته به تفکر و اندیشه انقلاب اسلامی بوده در سراسر جهان آماده هستند. رژیم صهیونیستی اگر شرارتی بخواهد انجام دهد حتماً برخورد بسیار شدیدتری و دقیق‌تری و مخربتری انجام خواهد شد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه آن‌ها بسیار آسیب‌پذیر هستند، افزود: رژیم جعلی اسرائیل آنچه که این رژیم همیشه در دست داشت به ظاهر قدرت نظامی او بود اما با عملیات وعده صادق و همچنین طوفان الاقصی آن هم فرو ریخت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: همه در تلاش هستیم که مشکلات را کمتر کنیم و بدیهی است که در فضای اتحاد و انسجام این کار محقق خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896390

دیگر خبرها

  • رفع ۴۸نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان
  • رفع ۴۸ نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان
  • ۱۳۵۰ گواهی سلامت ورزشکاران در اردبیل صادر شده است
  • توزیع ۵۷۰۰ تن اقلام اساسی در مازندران
  • توزیع بیش از ۵ هزار تن اقلام اساسی در مازندران
  • تهران رکورددار چند قلوزایی در سال گذشته
  • عملیات «وعده صادق» گواهی بر این اقتدار و عظمت و قدرت نیروهای مسلح بود
  • «تهران» رکوردار چندقلوزایی در کشور
  • تهران بیشترین تعداد چند قلوزایی را در کشور دارد
  • تهران رکوردار چندقلوزایی در کشور