Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@11:30:07 GMT

تاکید معاون وزیر علوم بر تجاری سازی یافته های علمی

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۰۲۳۲

تاکید معاون وزیر علوم بر تجاری سازی یافته های علمی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، دکتر پیمان صالحی در مراسم تجلیل از مقام علمی برگزیدگان کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی (کامستک) که امروز (شنبه) در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی، فناوری نوآوری و تکنولوژی کشور ابا اشاره به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری شده است؛ گفت: امسال علاوه بر نگاه علمی به فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران، ارتباط آنها با مسائل اقتصادی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری سایر بازیگران حوزه علم و فناوری سعی داریم خروجی‌های علمی‌مان را به تجاری سازی برسانیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم در ادامه سخنان خود گفت: در سال ۲۰۲۱ در پایگاه اسکوپوس بیش از ۷۷ هزار خروجی از کشورمان به ثبت رسیده است. ایران در زمینه تولیدات علمی در حال حاضر رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داده و این در حالی است که ارجاعات به مقالات علمی ایران نیز از وضعیت مناسبی برخوردار است و در ارجاعات نیز رتبه ۱۵ و ۱۶ را در دنیا کسب کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: تمامی بازیگران حوزه علم و فناوری در ایران با برنامه‌ریزی بلندمدت موفق شدند به چنین مراتبی نائل شوند و سعی داریم که همواره رتبه‌مان را نیز ارتقا دهیم. البته در بین کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه دارای رتبه نخست هستیم.

صالحی با بیان اینکه هر سال میزان فعالیت های مشترک بین المللی ما افزایش یافته است، افزود: دانشمندان ما همواره محدود به مرزهای سیاسی نبودند و در سال ۲۰۲۱، بیش از ۳۵,۷ درصد فعالیت‌های بین‌المللی در تولیدات علمی داشته‌ایم.

وی درخصوص پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی علم و فناوری و انجمن‌های علمی ایران اظهار داشت: هم اکنون ۵۵۹ پژوهشگاه و مرکز پژوهشی، ۱۰۷ قطب علمی و ۴۱۹ انجمن علمی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی، هنر و معماری در کشور داریم.

معاون پژوهشی وزارت علوم عنوان کرد: در تداوم فعالیت‌هایمان در تولیدات علمی همواره نگاهمان به سمت اقتصاد و تجاری‌‍سازی یافته‌های علمی است. همچنین به سطوح فناوری نگاه ویژه داشتیم؛ برای آنکه در نظام نوآوری بتوانیم یک ارتباط منطقی بین تولیدات علمی و تجاری‌سازی برقرار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در طول سال‌های گذشته با راه اندازی مراکز رشد، مراکز نوآوری و پارک‌های علم و فناوری سعی کرده‌ایم حلقه ارتباط تولیدات علمی و بازار را به حلقه‌ای پیوسته تبدیل کنیم.

دکتر صالحی بیان کرد: در سال ۲۰۲۱، ۴۹ پارک علم و فناوری در سطح کشور مشغول فعالیت بوده‌اند که در هر استان یک پارک جامع و برخی دانشگاهها و پژوهشگاه ها نیز دارای پارک هستند. همچنین ۲۴۰ مرکز رشد در کشور وجود دارند که حلقه‌ای برای تبدیل ایده به محصول و تجاری سازی فناوری ها هستند.

صالحی افزود: در راستای تولید علم سعی کردیم ریل‌گذاری ممتد برای نظام ملی نوآوری در کشور و تجاری سازی یافته ها داشته باشیم.

وی در خصوص همکاری با سازمان کنفرانس اسلامی به طور اعم و کامستک به طور اخص به دوره‌های آموزشی و علمی، همکاری در طرح‌های پژوهشی و فناوری منطقه‌ای و بین‌المللی و بحث حمایت‌ها به عنوان گرنت پژوهشگران اشاره کرد.

کد خبر 5545152 مهتاب چابوک

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری سازمان همکاری اسلامی پیمان صالحی تجاری سازی وزارت علوم سازمان سنجش دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی سازمان امور دانشجویان آزمون استخدامی مرکز سنجش آموزش پزشکی آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی جذب هیات علمی انتخاب رشته دانشگاه جامع علمی کاربردی آزمون گروه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران آموزش عالی تولیدات علمی علم و فناوری وزارت علوم تجاری سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۰۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارک علم و فناوری پردیس باید به شهری در تراز جهانی تبدیل شود

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: بخش علمی و فناوری مزیت کشور است و باید در سطح کشور چنین پارک های علم و فناوری توسعه و گسترش یابد. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور با حضور در پارک فناوری پردیس و پارک فناوری سلامت پردیس ضمن حضور در سیزدهمین نشست هیات امنا، از جدیدترین دستاوردهای شرکت های دانش بنیان این مجموعه علمی در حوزه تولیدات و تجهیزات پزشکی، دارویی، حمل و نقل و طراحی و ساخت تجهیزات هواپیما، مالی و بانکی، صنعتی و انرژی بازدید کرد و با توضیحات مسئولان مربوطه در جریان جدیدترین تولیدات علمی و فن آور شرکت های دانش بنیان این مجموعه و برخی مشکلات آنها قرار گرفت.

معاون اول رئیس جمهور همچنین در سیزدهمین نشست هیات امنای مشترک پارک فناوری پردیس و پارک فناوری سلامت شرکت کرد و در این جلسه رئیس پارک فناوری پردیس و پارک فناوری سلامت پردیس و اعضای هیأت امنا به تشریح مشکلات، درخواست ها و مسائل خود پرداختند.

مخبر در این نشست با تاکید براینکه پارک علم و فناوری پردیس باید به شهری در تراز جهانی تبدیل شود و در مجامع بین المللی حضور فعالانه داشته باشد، گفت: بخش علمی و فناوری مزیت کشور است و باید در سطح کشور چنین پارک های علم و فناوری توسعه و گسترش یابد و همچنین با وجود دیپلماسی و سیاست خارجی فعال دولت سیزدهم و عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان های مهم اقتصادی و تجاری بین المللی، باید شرکت های دانش بنیان از این مزیت حداکثر استفاده را ببرند.

وی تاکید کرد: بزرگترین مزیت کشور و جمهوری اسلامی، وجود نیروی جوان و نخبه است که خداوند به این کشور عطا کرده و مسئولین دولتی و حکومتی باید از این فرصت حداکثر استفاده را داشته باشند.

مخبر با اشاره به پاسخ موشکی و پهپادی ایران به حمله موشکی نظامیان صهیونیست به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، تاکید کرد: در دنیای امروز در اختیار داشتن علم منبع قدرت است و آنچه دشمنان ما را در عملیات اخیر از قدرت ایران دچار ترس و دلهره ساخته، داشتن علم و دانش ساخت تکنولوژی های جدید است و نه صرف در اختیار داشتن این محصولات.

مخبر گفت: پارک‌های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان نماد اصلی جهش تولید و مشارکت مردم و بهترین مدل برای اداره و حل مسائل کشور هستند که باید بستر فعال شدن بخش خصوصی با تکیه بر این شرکت ها و جوانان تحصیل کرده فراهم شود.

وی تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری باید به همه ارکان دولت برای بهره‌گیری از چنین فرصتی در راستای حل مشکلات وزارتخانه‌ها کمک کند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: آینده اقتصاد جهان، اقتصاد دیجیتال است که خوشبختانه مزیت کشور و جمهوری اسلامی ایران در همین بخش است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید پس از شناسایی بسترهای دانش بنیان وزارتخانه‌ها به شرکت‌های دانش بنیان ماموریت دهد تا به حل مشکلات آنان کمک کنند.

وی همچنین با تاکید براینکه با حضور و بازدید از نمایشگاه ها و دستاوردهای شرکت های دانش بنیان و تلاش های جوانان نخبه، خلاق، مدیر و مدبر به وضوح مشاهده می کنیم که تمام مشکلات و مسایل کشور توسط این جوانان حل شدنی است، تصریح کرد: در زمان بروز هر گونه مشکل و مسأله با مراجعه به نیروی های نخبه، جوان، با انگیزه، دیندار و وطن پرست توانستیم در حداقل زمان ممکن، با بهترین کیفیت و کمترین هزینه بسیاری از مشکلات کشور را حل و فصل کنیم.

مخبر با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای جدی و اصلی دولت سیزدهم فعال کردن شرکت های دانش بنیان است، افزود: مقام معظم رهبری و رئیس جمهور برای فعال کردن بیش از پیش حرکت و فعالیت شرکت های دانش بنیان همواره تاکید کرده اند و دستورات لازم را در این زمینه داده اند که با توجه به حرکت صنعت و اقتصاد در دنیای امروز به سمت فناوری های دانش بنیان، هوش مصنوعی و فناوری های پیشرفته و با توجه به مزیت کشور در داشتن نیروهای جوان و نخبه، نباید از دنیا عقب بمانیم.

وی اظهار کرد: وزارتخانه‌ ها موظف هستند حمایت و حرکت دانش بنیانی در کشور را دنبال کنند که در همین راستا معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مسایل و خواست های این شرکت های دانش بنیان را در دولت مرتب دنبال می‌کند.

مخبر با اشاره به برخی مشکلات فعالیت های شرکت های دانش بنیان تاکید کرد: دستگاه‌ ها باید به محصولات و دستاوردهای این شرکت ها اطمینان کنند و همچنین مسائل مالی و ارزی، گرفتن سهم بازار داخلی و خارجی و صادرات محصولات آنان در دولت پیگیری می شود.

معاون اول رئیس جمهور به نامگذاری سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی مقام معظم رهبری اشاره و تاکید کرد: جهش تولید بدون تکیه به نیروهای نخبه، خلاق و شرکت‌های دانش بنیان میسر نیست و در بازدید از تمام بخش های پارک فناوری پردیس محصولات و تولیدات بخش های مختلف این مجموعه افتخارآمیز است تا جاییکه در برخی محصولات تنها در دو کشور جهان تولید می شود. با این حال مردم از چنین افتخارآفرینی توسط جوانان نخبه و تحصیلکرده ایرانی کمتر مطلع هستند و در کشور به چنین دارایی و ظرفیت عظیم کمتر توجه می شود.

در این بازدید سه ساعته که با همراهی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت پذیرفت، دو مجموعه فناورانه جدید نیز افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معاون وزیر علوم: افزایش تقلب در کنکور ناشی از توسعه فناوری است
  • انعقاد هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان/ بومی سازی ۸۵ درصدکالا‌های مورد نیاز صنعت نفت
  • یافته‌های علمی و تحقیقاتی حوزه علوم شناختی تبادل می‌شود
  • تشریح مصوبات کمیته علمی و پژوهشی کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس
  • معاون اول رئیس جمهور: حمایت از حرکت‌های دانش بنیان، وظیفه همه وزارتخانه‌ها است
  • پارک علم و فناوری پردیس باید به شهری در تراز جهانی تبدیل شود
  • «محمد دوستار» سرپرست دانشگاه گیلان شد
  • دوستار سرپرست دانشگاه گیلان شد
  • سرپرست دانشگاه گیلان منصوب شد
  • تولید و تجاری‌سازی ۱۷ محصول از گیاهان دارویی توسط یک شرکت فناور