Web Analytics Made Easy - Statcounter

تغییرات تورمی اولین ماه تابستان از سوی مرکز آمار اعلام شد. تغییراتی که نشان از تداوم روند صعودی شاخص قیمت مصرف کننده و رکوردشکنی قیمت برخی کالا‌ها همچون روغن حکایت دارد.

به گزارش تابناک اقتصادی، مرکز آمار گزارش رسمی تغییرات شاخص قیمت کالا و خدمات در تیر ماه ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم سالانه تیرماه برای خانوار‌های کشور به ۴۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
۵ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های شهری و روستایی به ترتیب ۴۰ درصد و ۴۳.۲ درصد می‌باشد که برای خانوار‌های شهری ١.١ واحد درصد افزایش و برای خانوار‌های روستایی ١.٤ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم نقطه‌ای خانوار‌های کشور

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌ای در تیرماه ۱۴۰۱ به  ۵۴ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۵۴ درصد بیشتر از تیر ۱۴۰۰ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده­ اند.

نرخ تورم نقطه‌ای تیر ماه ١٤٠١ در مقایسه با ماه قبل ١,٥ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­‌ها و دخانیات» با افزایش ٤.٤ واحد درصدی به ٨٦.٠ درصد و گروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٠.١ واحد درصدی به ٣٦.٩ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ٥٢,٨ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ١.٤ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ٦٠.٧ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٥ واحد درصد افزایش داشته است.

کاهش نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه تیر ١٤٠١ به ٤,٦ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٧.٦ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٥.٧ درصد و ٣.٨ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های شهری ٤,٥ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٧.٠ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ٤.٨ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١١.٠ واحد درصد کاهش داشته است.

روغن همچنان صدرنشین گرانی
هزینه خانوار‌های ایرانی در شرایطی ۵۴ درصد افزایش داشته که ردپای اقلام پرحاشیه در مدت اخیر مانند روغن، نان و گوشت‌ها به دلیل حذف دلار ۴۲۰۰ از چرخه واردت، در آن پررنگ است، جایی که افزایش قیمت کالایی همچون روغن تا نزدیکی ۳۰۰ درصد هم می‌رسد.

در نخستین ماه تابستان امسال، گروه خوراکی و آشامیدنی‌ها ۸۷ درصد نسبت به تیرماه سال ۱۴۰۰ گران شده و در صدر این گرانی روغن و چربی‌ها قرار دارد و بیش از ۲۹۳ درصد افزایش قیمت داشته است. این در حالی است که یکی از مهم‌ترین دلایل این جهش قیمت، به اصلاح سیاست ارزی دولت مبنی بر حذف ارز ترجیحی برای واردات کالا‌های اساسی همچون دانه‌های روغنی و اختصاص یارانه جدید به خانوار‌ها بوده است. البته پیش از حذف دلار ۴۲۰۰ نیز چربی تورم بالایی را در بین خوراکی‌ها داشت و به طور نمونه در اسفندماه سال ۱۳۹۹ نیز، حدود ۱۰۶ درصد افزایش قیمت نسبت به سال ۱۳۹۸ را به ثبت رسانده بود که مهم‌ترین دلیل آن،  عدم تامین روغن در بازار بود.

از سویی در بین اقلام صدر نشین گرانی، می‌توان به نان و غلات اشاره داشت که رشد بیش از ۱۰۱ درصدی قیمت داشته است. همچنین «شیر، پنیر و تخم مرغ» با گرانی حدود ۱۲۰ درصدی همراه بوده اند. اما نکته قابل تامل در این میان، افزایش ماهانه روغن، گروه شیر و پنیر و تخم مرغ و نان است؛ این در حالی است که با توجه به اجرای سیاست عادلانه سازی یارانه‌ها از اواخر اردیبهشت و اجرای کامل در تیرماه، افزایش قیمت این کالا‌ها علی رغم تاکید مسئولان مبنی بر عدم افزایش قیمت روغن، نان و شیر، جای سوال دارد. این در حالی است به ازای حذف ارز ۴۲۰۰ از واردات روغن و سایر کالا‌های اساسی، اولا یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب مردم واریز شده و ثانیا طبق اعلام ستاد تنظیم بازار، قیمت این کالا‌ها و محصولات ضروری مردم، با نرخ‌های جدید از خردادماه، اعمال و تاکید شده بود که افزایش قیمت جدیدی نخواهند داشت. حال به عنوان نمونه، افزایش حدود ۸ درصدی قیمت شیر نسبت به ماه قبل، نشان از عدم نظارت بر برخی از تولیدکنندگان لبنی متخلف دارد که محصولات خود را در آغاز تابستان با گرانی دوباره به بازار عرضه کرده اند. این موضوع در خصوص تولیدکنندگان روغن و نان نیز صدق می‌کند.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: اسکوچیچ حمید نوری مازیار لرستانی مذاکرات آستانه دریاچه ارومیه افسانه حسامی فرد تورم تورم نقطه به نقطه مرکز آمار ایران اسکوچیچ حمید نوری مازیار لرستانی مذاکرات آستانه دریاچه ارومیه افسانه حسامی فرد خانوار های روستایی برای خانوار های شهری نسبت به ماه قبل درصد افزایش داشته واحد درصد افزایش نرخ تورم نقطه ای خانوار های کشور نرخ تورم ماهانه افزایش قیمت درصد رسیده شاخص قیمت کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۰۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد جدید قیمت سکه در بازار تهران به ثبت رسید

هر قطعه سکه طرح جدید در معاملات امروز (پنج شنبه ۹ فروردین) بازار طلای تهران با ۳۰۳ هزار تومان افزایش قیمت به ۳۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

به گزارش تابناک اقتصادی، قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید امروز بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران ۳۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام شد که نسبت به روز گذشته ۳۰۳ هزار تومان گران‌تر شده است.

سکه بهار آزادی طرح قدیم با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به قیمت ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دادوستد شد.

قیمت نیم سکه در روز جاری با ۱۵۳ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به نرخ ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مبادله شد. قیمت ربع سکه نیز ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است که نسبت به دیروز ۱۰۰ هزار تومان گران‌تر شده است.

سکه یک گرمی نیز امروز با رشد ۱۰۰ هزار تومانی به رقم ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

این در حالی است که یک گرم طلای ۱۸ عیار امروز ۳ میلیون و ۲۸۲ هزار تومان ارزش گذاری شده است.

 

دیگر خبرها

  • هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی
  • منتظر ارزانی خودرو باشیم یا گرانی؟
  • رکورد جدید قیمت سکه در بازار تهران به ثبت رسید
  • چربی‌سوزی مؤثر با این ۵ ماده غذایی
  • بازار بی سرپناه مسکن
  • تولید روغن بیش از ۶ درصد افزایش یافت
  • بازار بی‌سرپناه مسکن
  • تصمیم ناگهانی برای موزه ها/واکنش وزارت میراث به انتقاد از گرانی!
  • بانک مرکزی اروپا: منتظر موج تورمی مواد غذایی باشید!
  • آیا روغن زیتون می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟