Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-23@11:05:02 GMT

فوربس: ایران در مسیر یک صادرکننده جدی تسلیحات

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۴۹۴۸

فوربس: ایران در مسیر یک صادرکننده جدی تسلیحات

نشریه آمریکایی "فوربس" در گزارشی نوشت: فروش پهپادهای ایرانی به روسیه گام بزرگی برای تبدیل شدن این کشور به یک صادرکننده جدی تسلیحات است.

 

به گزارش عصرایران، این نشریه آمریکایی در ادامه نوشته است:

با نزدیک شدن به تاریخ انقضای تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران در 18 اکتبر 2020، گمانه زنی های قابل توجهی وجود داشت مبنی بر اینکه تهران پس از لغو تحریم تسلیحاتی سازمان ملل، به دنبال نوسازی زرادخانه قدیمی نظامی خود با واردات انبوه جنگ افزار از روسیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش پنتاگون که سال قبل منتشر شد به طور منطقی حدس می‌زد که ایران ممکن است به دنبال جت‌های جنگنده سوخو 30 روسیه، سامانه‌های موشکی پدافند هوایی اس-400 و تانک‌های تی-90 روسی باشد.

 

پس از لغو تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل اما ایران نه تنها تجهیزات نظامی خریداری نکرده، بلکه برعکس تمایل خود را برای صادرات تجهیزات نظامی خود به دیگر کشورها نشان داده است. در اوایل آگوست 2019، گزارشی در مطبوعات ایران مدعی شد که روسیه برای خرید پهپادهای ایرانی ابراز علاقه کرده است.

 

امروز، یعنی کمتر از سه سال بعد، کاخ سفید مدعی شده روسیه علاقه مند به خریداری پهپادهای ایرانی است – و اینکه مقامات روسی دو بار در ماه ژوئن به ایران سفر کردند تا مدل های مختلف از جمله شاهد-191 و شاهد-129 را بررسی کنند.

نمایش پهپاد شاهد-129 در جریان یک رژه نظامی در سال 2016 در تهران/ عکس:ابراهیم نوروزی/ آسوشیتدپرس

 

(نشریه گاردین در ماه آوریل ادعا کرد که ایران حتی مهمات و تجهیزات نظامی - مانند آر پی جی، موشک های ضد تانک و موشک انداز - را از طریق نیروهای نیابتی خود در عراق به روسیه رسانده است و حتی یکی از پدافندهای هوایی خود به نام " باور 373" را که به جای نسخه بومی سیستم اس-300 روسی از آن یاد می شود، در اختیار مسکو گذاشته است.)

 

ایران می تواند تعداد قابل توجهی پهپادهای مسلح را در زمانی که مسکو مقادیر زیادی از مهمات خود را در جنگ اوکراین از دست داده، در اختیار روسیه قرار دهد و بخشی از این پهپادها می تواند انتحاری باشد.


روسیه به صدها فروند پهپاد برای تقویت قدرت آتش خود نیاز دارد. حوادثی مانند شلیک موشک های ضد کشتی Kh-22 علیه مرکز خرید اوکراین در اواخر ژوئن و استفاده از موشک های پدافند هوایی اس-300 علیه اهداف زمینی به شدت نشان می دهد که کمبود قابل توجهی در انبارهای موشک های بالستیک و کروز روسیه وجود دارد. در این صورت واردات مقادیر زیادی از پهپادهای مختلف ارزان قیمت از ایران می تواند به عنوان یک جایگزین موثرعمل کند.

 

و تهران احتمالا با خوشحالی روبل روسیه را به عنوان پرداخت می پذیرد. در جریان سفر اخیر ولادیمیر پوتین، رییس فدراسیون روسیه به تهران، رهبر ایران گفت که کشورها باید از ارزهای ملی خود در تجارت برای تضعیف دلار آمریکا استفاده کنند. علاوه بر این، پذیرش روبل روسیه برای تهران مفید خواهد بود، زیرا همزمان با سقوط ارزش پول ایران به رکوردهای جدید، روبل روسیه با رسیدن به بالاترین سطح ارزش هفت ساله در ماه ژوئن، به شدت از انتظارات فراتر رفت و تبدیل به با ارزش ترین ارز جهانی در سال جاری شد.

 

ایران همچنین می‌خواهد با صادرات پهپاد به روسیه فرصتی برای رقابت در یک صحنه بزرگ با هواپیمای بدون سرنشین بایراکتار TB2 ترکیه ( که ترکیه در اختیار اوکراین قرار داده) به رقابت بپردازد. اگر پهپادهای ساخت ایران در ارتش روسیه عملکرد نسبتا موفقی داشته باشند، این امر می تواند به افزایش فروش و صادرات این محصول نظامی ایرانی، کمک کند.

پهپاد ایرانی در جریان یک رزمایش نظامی در استان سمنان/ عکس: خبرگزاری آناتولی


متمایز ساختن خود به عنوان یک صادرکننده مستقل و نه واردکننده سخت افزار نظامی، بدون شک مایه افتخار حکومت مستقر در تهران خواهد بود. ایران به‌جای ارتقای نیروهای متعارف قدیمی‌اش، به‌ویژه نیروی هوایی قدیمی‌اش، سرسختانه به‌عنوان بخشی از استراتژی خود برای توسعه قابلیت‌های جنگ نامتقارن خود، ساخت پهپادهای مسلح بومی و موشک‌های بالستیک را پیش برد و در این مسیر به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته است.

 

به طور کلی، قیمت نسبتا پایین تسلیحات ایرانی، آن را به گزینه ای مقرون به صرفه و مطلوب در سراسر جهان تبدیل می کند. ایران همچنین در ماه مه گذشته کارخانه ساخت پهپاد ابابیل-2 را در تاجیکستان افتتاح کرده است.

 

ایران در دهه 1980 در جنگ با عراق صدام حسین زیر فشار بین المللی، برای کمک به توسعه و ساخت موشک‌های بالستیک خود به کره شمالی متوسل شد که به تدریج منجر به ساخت بزرگترین و همچنین متنوع‌ترین زرادخانه از این نوع موشک‌ها در کل جهان شد. حالا تهران ممکن است خدمات مشابهی را به کشورهایی مانند روسیه پوتین ارایه دهد و با این کار صنعت تسلیحات داخلی خود را تقویت کرده و منبع درآمدی برای خود در شرایطی که تحت تحریم‌های اقتصادی تضعیف‌کننده ایالات متحده قرار دارد، فراهم می‌کند.

 

زمان در نهایت نشان خواهد داد، یک قرارداد قابل توجه فروش پهپادهای ایرانی به روسیه، در صورت تحقق، می تواند اولین گام مهم در هدف بلندمدت ایران برای تبدیل شدن به یک صادرکننده جدی تسلیحات باشد.

 

ببینید| کابوسی که محقق شد: سگ رباتیک روسی تیرانداز (+عکس) فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: پهپادهای ایرانی یک صادرکننده قابل توجهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۴۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کامیکازه‌های ۵۰۰ دلاری، قاتلان خونسرد تانک‌های ۱۰ میلیون دلاری

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که تانک‌های گران‌قیمت «آبرامز اِم۱» که آمریکا به اوکراین تحویل داده است، یکی پس از دیگری طعمه پهپادهای روسیه که قیمت‌شان تنها ۵۰۰ دلار است، می‌شوند!

نیویورک‌تایمز با اشاره به اینکه «حتی یکی از نمادهای قدرتمند توان نظامی آمریکا نیز مقابل چنین حمله‌هایی از جانب روسیه، آسیب‌پذیرند» نوشت: از ۳۱ تانکی که واشنگتن برای کی‌یف تامین کرده است، دست کم پنج دستگاه تانک منهدم شده و سه تانک نیز کمابیش خسارت دیده‌اند.

به نوشته تایمز، در اغلب موارد پهپادهای کامیکازه مجهز به خلبان ویدئویی که پهپاد انتحاری نیز خوانده می‌شود، این تانک‌ها را منهدم کرده‌اند. چنین پهپادهایی قادرند تا پیش از حمله به هدف، مانورهای گیج‌کننده بدهند.

با این حال، در دست کم یک مورد نیروهای روسیه مجهز به تانک‌های رزمی T-۷۲B۳، در دوئل با آبرامز، تانک‌های آمریکایی را محاصره و خلع سلاح کردند. ارتش روسیه ده‌ها ویدئو که به طور عمده با پهپاد فیلمبرداری شده را برای نمایش انهدام تجهیزات آمریکایی در میدان نبرد با اوکراین، منتشر کرده است.

براساس آنچه نیویورک‌تایمز نگاشته، «حالا کاشف به عمل آمده است که تانک‌ها(آبرامز) خلاف آنچه برخی کارشناسان و مقامات در ابتدا تصور کرده بودند، به مراتب راحت‌تر با پهپادهای انتحاری منهدم می‌شوند.»

این رسانه آمریکایی به نقل از سرهنگ مارکوس رایزنر، کارشناس نظامی و مورخ اتریشی نوشته است که «شرایط بارونکردنی است.». تایمز همچنین پهپادهای روسیه را «قاتلان کم‌هزینه و به شدت دقیق تانک‌های آبرامز» توصیف کرده است.

نیویورک‌تایمز نوشته است که دقت این پهپادها از ۹۰ درصد فراتر رفته و در بدترین حالت هم قادرند تا ادوات زرهی سنگین را هدف قرار دهند. این پهپادها «تنها ۵۰۰ دلار هزینه دارند و می‌توانند یک تانک آبرامز ۱۰ میلیون دلاری را منهدم کنند. و هیچ راه ساده‌ای برای دفاع از تانک‌ها برابر حمله پهپادی وجود ندارد.»

کد خبر 6084137

دیگر خبرها

  • رونمایی انگلیس از بزرگترین بسته کمک نظامی به کی‌یف
  • آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند
  • زاخارووا از لهستان به دلیل استقرار تسلیحات هسته‌ای انتقاد کرد
  • همکاری ۲۰ کشور منطقه و غربی برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایران در حمله به اسرائیل
  • ورشو: روسیه درحال نظامی‌سازی کالینینگراد است
  • سپاه در عملیات وعده صادق از تسلیحات دهه ۸۰ استفاده کرد
  • جزئیات جدید و هیجان‌انگیز از عملیات نظامی ایران علیه اسرائیل | تصاویری از اولین لحظات پیش از شلیک موشک‌ها | تسلیحات استفاده شده در عملیات را ببینید
  • کامیکازه‌های ۵۰۰ دلاری، قاتلان خونسرد تانک‌های ۱۰ میلیون دلاری
  • پهپادهای کوچک، قاتل تانک‌های ناتو در جنگ‌ اوکراین
  • افشای ناگفته هایی از حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل /این تسلیحات استفاده شد +تصاویر