Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین – صبا نوبری؛ بانک‌ها و موسسات مالی در بازار بین بانکی به تامین مالی کوتاه‌مدت می‌پردازند و نرخ بهره بین بانکی نیز در واقع هزینه این تامین مالی است. مطابق آمار جدید بانک‌مرکزی، نرخ سود در بازار بین بانکی در ادامه روند افزایشی خود طی هفته‌های گذشته با ثبت رکوردی جدید به ۲۱.۳درصد رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالیست که سقف کریدور نرخ بهره بین بانکی ۲۰درصد بوده و طی هفته‌های گذشته نرخ بهره بین بانکی از سقف خود عبور کرده است.

در واکنش به این موضوع، خاندوزی وزیر اقتصاد یکشنبه اعلام کرد که سیاست اقتصاد دولت در خصوص نرخ سود بانکی تغییر نکرده، سقف آن ۲۰ درصد بوده که الان ۲۱ درصد شده است و برای حل این مساله در جلسه آتی شورای پول و اعتبار تصمیم گیری خواهیم کرد. همچنین بر اساس اخبار منتشرشده از روابط عمومی بانک مرکزی صالح آبادی هم وعده کنترل نرخ بهره بین بانکی را داده است. 

زمانی که نرخ بهره بین بانکی افزایش پیدا می‌کند یعنی هزینه تامین مالی در بازار بین بانکی برای بانک‌ها افزایش یافته که ناشی از افزایش تقاضای بانک‌ها برای تامین منابع یا محدودیت عرضه است.

در همین رابطه کامران ندری، کارشناس حوزه پولی و بانکی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: به نظر می‌رسد با توجه به شرایط تورمی اقتصاد ایران تقاضا برای تسهیلات بانکی افزایش پیدا کرده است. زمانی که بانک‌ها تسهیلات پرداخت می‌کنند در واقع افراد دریافت کننده به سراغ حساب‌های بانکی خود که با وام دریافتی شارژ شده رفته و از آن برداشت می‌کنند. بانک‌ها نیز اینگونه دچار کسری شده و برای جبران کسری خود به سراغ بازار بین بانکی می‌روند تا از ذخایر موجود در آن استقراض کنند. نرخ بهره بین بانکی نیز قیمت این ذخایر است و بالا رفتن آن به معنی افزایش قیمت این ذخایر است.

وی ادامه داد: علاوه بر افزایش تقاضا توسط بانک‌ها از آن جایی که بانک‌مرکزی نیز سیاست پولی انقباضی در پیش گرفته است؛ تلاشی در جهت کمک به تامین مالی بانک‌ها از طریق چاپ پول پرقدرت نمی‌کند. حال با محدود شدن عرضه منابع، شرایط برای افزایش نرخ بهره بین بانکی مهیاتر نیز می‌شود.

به گفته ندری اگر بانک‌مرکزی بخواهد نرخ بهره بین بانکی به زیر 20درصد برگردد؛ باید از سیاست انقباضی خود چشم پوشی کرده و با تزریق پول پرقدرت به این بازار و افزایش عرضه نرخ بهره را پایین بیاورد که البته این با تصمیم بانک‌مرکزی برای کنترل تورم در تضاد است. 

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه این افزایش در نرخ بهره بین بانکی اجتناب‌ناپذیر بود؛ ادامه داد: مشکل اصلی این است که بانک‎مرکزی خود با خودداری از افزایش نرخ بهره سپرده و تسهیلات بانکی، مانع اثربخشی این سیاست انقباضی بر کل اقتصاد و کنترل تورم می‌شود. 

ندری تاکید کرد: اینکه با وجود افزایش نرخ بهره بین بانکی و بالارفتن تقاضا، بانک‌مرکزی از تزریق پول به این بازار و افزایش پایه پولی جلوگیری می‌‌کند؛ نشان می‌دهد که بانک‌مرکزی به نقش خود و تاثیر بالارفتن پایه پولی بر افزایش تورم آگاه است و قصد دارد جلوی آن را بگیرد؛ اما به نظر می‌رسد از طرف دیگر برسر دوراهی قرار دارد که مانع می‌شود نرخ سود سپرده‌ها را هم افزایش داده و این سیاست انقباضی را به طور کامل اجرا کند. 

در این بین برخی نگران تاثیر این افزایش در نرخ بهره بین بانکی بر روی عملکرد سایر بازارها هستند.

ندری در این رابطه افزود: افزایش حدود 1 یا 2 درصدی نرخ بهره بین بانکی در اقتصادی که در آن تورم سالانه حدود 50درصد است نمی‌تواند چندان بر عملکرد یک بازار اثر بگذارد؛ به طوریکه بتوانیم بگوییم ریزش بازار سرمایه امروز به دنبال افزایش نرخ بهره بین بانکی اتفاق افتاده است. 

وی تاکید کرد: با این حال باید بدانیم که هدف سیاستگذار از افزایش نرخ بهره و مهار تورم، کنترل قیمت‌ها است و قیمت سهام نیز نوعی قیمت محسوب می‌شود که اینگونه کنترل شده و پایین خواهد آمد. 

یوسف کاووسی، کارشناس بانکی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با تاکید بر اینکه امروزه نرخ بهره کلیدی‌ترین ابزار برای کنترل تورم در جهان است، گفت: متاسفانه ما در ایران تا امروز از این ابزار استفاده نکردیم و هنوز سود سپرده‌ها حدود 18درصد باقی مانده است. 

وی ادامه داد: همین موضوع باعث می‌شود مردم پول‌های خود را در سپرده‌های کوتاه مدت نگه داشته تا هر زمان که بخواهند بتوانند آن‌‌ها را به سمت بازارهایی ببرند که در آن ارزش پولشان حفظ شود.

درحالی که در شرایط تورمی فعلی، باید این نقدینگی در بانک‌ها پارک شود تا بانک‌ها خود آن‌ها را به سمت فعالیت‌ها مورد نظر سوق داده و مانع گردش سریع نقدینگی در در دست مردم شوند.

به گفته کاووسی امروزه سیاست‌های مالی سیاست‌های پولی را تحت تاثیر قرار داده است و تا زمانی که بانک‌مرکزی به سراغ استفاده از ابزارهای کارشناسی نرود؛ نمی‌توان تورم را کنترل کرد.

لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر نرخ سپرده اخبار اقتصاد کلان اخبار مرتبط لایحه دولت برای بازگشت معافیت مالیات سود سپرده حقوقی‌ها/ اعطای اختیار مجدد به شورای… ۱۴۰۱/۵/۴ تورم ۸۰ درصدی و رشد باورنکردنی اقتصاد ترکیه! ۱۴۰۱/۵/۳ یارانه ها اشتباه واریز شد؟ ۱۴۰۱/۵/۳ رشد عجب اقتصاد ترکیه با وجود تورم شدید! ۱۴۰۱/۵/۳ بازنشستگان منتظر یارانه باشند؟ ۱۴۰۱/۵/۳ معوقات یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی چه شد؟ ۱۴۰۱/۵/۳ آخرین ویدیو ها روایت جالب مادر مهدی طارمی از زنگ زدن دخترها برای پسرش + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۴ ۱۰:۵۲ سرقت مسلحانه در ورامین از منزل مسکونی + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۴ ۱۰:۳۵ لباس در آوردن جناب خان وسط برنامه! + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۴ ۱۰:۳۱ تاج: آمده ام همه‌چیز را روبه راه کنم! ۱۴۰۱/۰۵/۰۴ ۰۹:۳۵ کتک خوردن مجدد هالک ایرانی + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۴ ۰۸:۲۶ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۱:۱۸ تثبیت نرخ سود سپرده ها با وجود تداوم صعود نرخ بهره بین بانکی / بانک مرکزی در دوراهی کنترل تورم! ۱۱:۱۵ ارزهای دیجیتال، طلا و ارز بیشترین فرار مالیاتی را دارند ۱۱:۱۵ لایحه دولت برای بازگشت معافیت مالیات سود سپرده حقوقی‌ها/ اعطای اختیار مجدد به شورای حقوق و دستمزد برای افزایش حقوق ۱۱:۱۲ بورس جان صعود ندارد / راه شاخص کل و شاخص هم وزن دوباره از هم جدا شد ۱۱:۰۱ افزایش قیمت سایر کالاها، میوه را گران کرد ۱۱:۰۰ قیمت جدید موبایل اپل (جدول مشخصات) ۱۱:۰۰ هدفگذاری بانک توسعه تعاون برای پرداخت ۲۸۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات ۱۰:۵۷ تخلف پنج درصدی نانوایان از تراکنش های کارتخوان های هوشمند ۱۰:۵۷ خطر وقوع سیل در مناطق بارانی ۱۰:۵۲ روایت جالب مادر مهدی طارمی از زنگ زدن دخترها برای پسرش + فیلم ۱۰:۵۰ اقساط وام ٧٠٠ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن چقدر است؟ ۱۰:۴۷ اتومبیل های گشت امر به معروف و نهی از منکر در تهران؛ زمستان ۱۳۶۳ ۱۰:۴۰ پیشنهاد ۶۵۰ میلیاردی میلان برای جذب طارمی ۱۰:۳۷ حمایت مرکز تحقیق وتوسعه همراه اول از برگزاری بوتکمپ تخصصی بلاکچین ۱۰:۲۴ قیمت لیر امروز ۴ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۰:۱۸ خرید خودرو مشکل تر می‌شود؟ ۱۰:۱۴ بورس بین الملل در منطقه آزاد کیش راه اندازی می شود ۱۰:۱۲ آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در استان ها ۱۰:۱۲ تب زرد چیست؟ ۱۰:۰۹ نکات مهم برای تزریق دوز چهارم واکسن کرونا ۱۰:۰۷ قیمت یورو امروز ۴ مرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۰۶ خطر قطع برق در زمان پیک مصرف هنوز رفع نشده است ۱۰:۰۱ قیمت دلار امروز ۴ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۰:۰۰ آپارتمان های ۵۰ متری جنوب تهران چند؟ ۰۹:۴۶ فرصت تامین امنیت غذایی را نباید از دست داد ۰۹:۳۹ تایید ازدواج مهدی طارمی؛ معمای P حل شد! ۰۹:۳۵ تاج: آمده ام همه‌چیز را روبه راه کنم! ۰۹:۲۸ بیت کوین همچنان در کانال ۲۱ هزار دلاری ۰۹:۱۸ تا به حال فکر کرده ایم که کار را تقسیم و دو رییس‌جمهور برای دولت انتخاب کنیم؟ خیر!  ۰۹:۱۶ تاکید مدیرعامل موسسه اعتباری ملل بر مشتری مداری ۰۹:۰۹ قیمت طلا چقدر کاهش می یابد؟ ۰۹:۰۵ برنت دوباره اوج گرفت ۰۸:۴۸ مبلغ وام نهضت ملی مسکن افزایش می یابد؟ ۰۸:۴۲ بازگشت رونالدو به منچستر ۰۸:۳۷ هراز امروز باز می شود ۰۸:۳۰ مدیر عامل فولاد هرمزگان چهره شاخص پنجمین همایش ملی ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه تهران شد ۰۸:۲۶ کتک خوردن مجدد هالک ایرانی + فیلم ۰۸:۱۱ یکتانت و همراهی مستمر با رشد کسب‌ و کارها ۰۷:۳۰ ۸ شب سفر به لبنان چقدر پول می خواهد؟ + جدول قیمت ۰۷:۱۵ شما هم صبح ها استرس میگیرید؟ ۰۷:۰۸ زنان خانه دار بهتر هستند یا زنان شاغل؟ ۰۷:۰۰ پیش‌ بینی بورس امروز (۴ مرداد)؛ روز مهم برای شاخص کل ۰۲:۳۰ ترفندی برای زنان در مقابل مردان تا جوان تر به نظر برسند ۰۱:۵۷ قدیمی ترین نوحه ضبط شده در دوره قاجار + صوت ۰۱:۲۷ خوراکی هایی که بمب شادی و نشاط هستند+ اینفوگرافی ۰۱:۱۴ فال حافظ امروز سه شنبه ۴ مرداد / در خرابات مغان نور خدا می بینم ۰۱:۰۴ به مردم این شهرها خانه یک طبقه اعطا می شود ۰۱:۰۳ فال روزانه شخصی ۴ مرداد ۰۱:۰۰ چرا علی دایی در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت نکرد؟ ۰۰:۵۶ با این روش ها غر زدن را کنار بگذارید اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: نرخ سپرده نرخ بهره بین بانکی بازار بین بانکی افزایش نرخ بهره بانک مرکزی سود سپرده ها تامین مالی کنترل تورم ۱۴۰۱ ۵ ۳ ۴ مرداد بانک ها نرخ سود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۵۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلحه ژاپنی علیه تورم و غافلگیری تسلا

به گزارش همشهری‌آنلاین، پس از اینکه نرخ تورم در ژاپن از هدف تعیین‌شده فاصله گرفت، رئیس بانک مرکزی این کشور خبر داد که احتمال دارد نرخ‌ بهره را در صورت ادامه صعود تورم افزایش دهد و کاهش خرید اوراق قرضه بزرگ خود را در مقطعی از زمان در آینده آغاز کند. کازوئو اوئدا می‌گوید: بانک مرکزی در حال حاضر باید سیاست پولی کنونی را حفظ کند و اگر تورم به روند صعودی خود ادامه دهد، به ‌احتمال زیاد نرخ بهره را افزایش خواهیم داد.

در اروپا، اداره آمار فدرال آلمان گزارش داده که قیمت تورم تولیدکنندگان آلمان در ‌ماه مارس کمتر از حد انتظار و نسبت به سال گذشته ۲.۹درصد کاهش یافته است؛ درحالی‌که برخی تحلیل‌گران انتظار کاهش ۳.۲درصدی را داشتند. این نهمین ‌ماه متوالی کاهش تورم تولیدکننده بود، اما کمترین کاهش از ماه جولای گذشته برآورد شده است.

اما بخوانید از وضعیت این روزهای بازار خودروهای برقی. شرکت خودروسازی تسلا قیمت پرفروش‌ترین مدل‌های خود را پس از فروش ناامیدکننده سه ماهه اول و افزایش موجودی، در ایالات‌متحده و چین کاهش داده است. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، خطاب به ۱۴۰هزار کارمند تسلا اعلام کرد که در حال کاهش بیش از ۱۰درصد از تعداد کارکنانش در سراسر جهان است و ۲نفر از مدیران ارشدش نیز کنار رفته‌اند. بلومبرگ گزارش داده که این خودروساز نخستین افت فروش خود را نسبت به سال قبل از روزهای ابتدایی همه‌گیری کووید-۱۹ داشته است.

شرکت نایک، از شناخته‌شده‌ترین برندهای پوشاک ورزشی جهان‌ هم ۷۴۰کارمند خود را اخراج کرد، زیرا تولیدکننده برتر پوشاک ورزشی به‌دنبال کاهش هزینه‌ها پس از هشدار درباره کاهش درآمد خود در نیمه اول مالی۲۰۲۵ است. میشل آدامز، معاون راه‌حل‌های مردمی نایک، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده؛ مرحله دوم این تغییرات تا ۲۸‌ژوئن در مقر آن آغاز خواهد شد. نایک در ‌ماه دسامبر برنامه‌ای برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به مبلغ ۲میلیارد دلار طی ۳سال آینده و در ‌ماه فوریه ارائه کرد که حدود ۲درصد از کل نیروی کار خود یا بیش از ۱۶۰۰کارمند را کاهش می‌دهد.

کد خبر 846380 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها اقتصاد - تورم ژاپن اقتصاد بانک مرکزی شرکت‌ خودروسازی تسلا

دیگر خبرها

  • سقف تراکنش غیرحضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • بانک مرکزی: سقف تراکنش غیرحضوری ۲ برابر شد؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان
  • سقف برداشت از حساب های بانکی چقدر شد؟
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار
  • اسلحه ژاپنی علیه تورم و غافلگیری تسلا
  • تداوم کاهش نرخ ارز و طلا با اقدامات بانک مرکزی
  • انتظارات بیش از حد برای کنترل نرخ ارز عقلایی نیست
  • کاهش تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در اسفند ۱۴۰۲به ۲۴.۵ درصد