Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم افزایش سرعت واکسیناسیون گفت: بهترین زمان تزریق واکسن وقتی است که چرخش ویروس در طبیعت کم باشد زیرا زمانی که چرخش ویروس در طبیعت زیاد باشد ممکن است یک فرد در دوره کمون بیماری باشد و یک هفته بعد از تزریق واکسن، علائم بیماری در وی ظهور پیدا کند و بیماری را به حساب واکسن بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر سید محمد علوی در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا در خوزستان که امروز (۴ مردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به آغاز موج جدید بیماری در دنیا اظهار کرد: عموما این موج از کشورهای با تکنولوژی بالا و امکانات زیاد اما بدون نظم و انضباط آغاز شده است؛ در مسابقات والیبال در اوزاکای ژاپن فاصله اجتماعی رعایت شد و همه از ماسک استفاده کردند اما این مسابقات در اروپا در فضای شلوغ و نزدیکی افراد به هم و بدون ماسک برگزار شد بنابراین مشخص است که در اروپا بیماری چنین وضعیتی پیدا می‌کند. در این مملکت نیز بی‌نظمی جزو صفات بارز است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: مساله این است که آیا مسئولان به این باور رسیده‌اند که ماسک و واکسیناسیون نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به بیماری دارد؟ به نظر می‌رسد اکثر متولیان امر، ماسک را قبول ندارد و در جلسات، بدون ماسک حضور پیدا می کنند. در ویدیویی که در فضای مجازی منتشر شده در اتاق یکی از مسئولان تراز اول وزارت بهداشت ۱۰ نفر حضور داشتند که حتی یک نفر از این افراد ماسک استفاده نکرده بود بنابراین نخست باید به این باور برسیم که برای پیشگیری، ماسک مهم‌تر از واکسن است و در جلوگیری از ابتلا به ویروس‌ها بسیار موثر است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به ویژگی زیرواریانت‌های جدید کرونا گفت: سرعت انتقال BA۴ و BA۵ تاکنون بی‌سابقه بوده است؛ سرعت انتقال این سویه‌ها در حد سرخک بالا است و یک مبتلا به این سویه‌ها می‌تواند ۱۸ تا ۱۹ نفر را درگیر کند.

علوی بیان کرد: علائم بالینی این سویه‌ها نیز متفاوت است و تب، سر درد، درد عضلانی و کمر درد علائم بارز این سویه‌ها هستند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: لانگ کووید – ۱۹ (کووید طول‌کشیده) نیز نوع جدیدی از این بیماری است به این معنی که وقتی کسی مبتلا می‌شود، بیماری به راحتی دست از سرش برنمی‌دارد و ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها بعد نیز فرد از علائم بیماری رها نشود.

وی افزود: برخی می‌گویند که کرونا در حد یک سرماخوردگی ساده است بنابراین نیازی به تزریق واکسن یا استفاده از ماسک نیست در حالی که یک سری علائم کرونا در مبتلایان می‌مانند و تا آخر فرد را رها نمی‌کنند.

علوی بیان کرد: تب طول کشیده، ضعفی که دست از سرشان برنمی‌دارد، اختلالات گوارشی، اختلالات نورولوژی، بی‌خوابی وحشتناک، معده درد، اسهال مزمن، اختلالات قاعدگی و یک سری علائم عجیب و غریب دیگر در پدیده لانگ کووید – ۱۹ یا شرایط بعد از کووید – ۱۹ رخ می‌دهد و ۱۰ درصد از مبتلایان دچار این حالت می‌شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: بنابراین افرادی که شانه بالا می‌اندازند و می‌گویند چه عیبی دارد به کرونا مبتلا شویم زیرا در حد سرماخوردگی است، باید بدانند که این بیماری عوارضی دارد و ممکن است بعدها علم ثابت کند که ریشه بسیاری از بیماری‌های لاعلاج در کووید – ۱۹ است.  

وی افزود: مشاهده شده که این افراد ممکن است دارای عفونت شدید یا خفیف یا حتی بدون علامت باشند اما مسلما همه افرادی که دچار حالت کووید طولانی مدت می‌شوند واکسن تزریق نکرده‌اند بنابراین در واکسن نزده‌ها علاوه بر ابتلا و مرگ و میر بالا، احتمال بروز پدیده لانگ کووید – ۱۹نیز  مطرح است.

علوی با اشاره به شدت آلودگی در همسایگان ایران تصریح کرد: ایران با افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه و آذربایجان همسایه است و در این کشورها بیماری‌هایی وجود دارد که با توجه به تردد مردم این کشورها از ایران، ما را در معرض این بیماری‌ها قرار می‌دهند.

وی بیان کرد: سال‌ها است در ایران سرخک ریشه‌کن شده است اما در افغانستان موارد متعددی از سرخک، سل مقاوم به درمان، التور و بیماری‌های دیگر وجود دارد. در موج جدید کرونا نیز کشور عراق از نظر ابتلا و فراوانی بعد از کشور انگلیس قرار دارد؛ در یکی دو هفته اخیر چرخش ویروس در عراق ۱۰ برابر بیشتر از ایران است که با تردد زائران در این کشور، بیماری را با خود به ایران می‌آورند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: احتمال وجود BA۴ و BA۵ در کشور عراق بسیار زیاد است بنابراین یکی از خطرات عمده ورود این سویه‌ها از طریق مرزها است که باید مرزها شدیدا کنترل شوند. قرارگاهی در این خصوص تشکیل شده است و در حال آماده‌سازی خود برای اربعین هستند اما در واقعیت با توجه به افزایش ترددها، از سه هفته پیش سفرهای اربعین را داشته‌ایم.

وی با اشاره مسائل بهداشتی در مرزها گفت: مساله پساب‌ها، پسماندها، نذورات و بهداشت آب و یخ در مرزها برخی از مواردی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. باید هر چه سریعتر برای آماده‌سازی مرزها اقدام شود زیرا کمی دیر شده است.

علوی با اشاره به روند واکسیناسیون کرونا در خوزستان گفت: واکسیناسیون در خوزستان بسیار لاک‌پشتی است؛ در روز گذشته ۲۰۰ تا ۳۰۰ دوز واکسن برای نوبت اول، ۲۸۰ تا ۳۰۰ دوز واکسن برای نوبت دوم، ۷۰۰ تا ۸۰۰ دوز برای نوبت سوم و حدود ۳ هزار دوز برای نوبت چهارم تزریق شده است که مجموع واکسن‌های تزریق شده در این مدت به ۵ هزار دوز نمی‌رسد این در حالی است که در خوزستان تا ۷۵ هزار دوز واکسن در یک روز تزریق شده است.

وی با اشاره به وجود شرایط مناسب برای واکسیناسیون و موجودی خوب واکسن بیان کرد:  متاسفانه مراجعه‌کنندگان کم هستند؛ باید سریعا برای ترغیب مردم به واکسیناسیون اقدام شود و در صورت نیاز به صورت اکتیو واکسیناسیون را انجام دهیم. اما آیا اراده‌ای برای تزریق واکسن یا استفاده از ماسک وجود دارد؟ بسیاری به ماسک اعتقادی ندارند در حالی که ماسک و واکسن لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بارها گفته‌ام واکسن ایمنی مطلق نمی‌دهد زیرا تزریق تعداد دوزها، مدت زمان بین تزریق هر نوبت و موارد دیگری در اثرگذاری واکسیناسیون مهم هستند. بهترین زمان تزریق واکسن وقتی است که چرخش ویروس در طبیعت کم باشد زیرا زمانی که چرخش ویروس در طبیعت زیاد باشد ممکن است یک فرد در دوره کمون بیماری باشد و یک هفته بعد از تزریق واکسن، علائم بیماری در وی ظهور پیدا کند و بیماری را به حساب واکسن بگذارد.

وی افزود: کسی که واکسن دریافت می‌کند نباید بیمار باشد و مشکوک به بیماری یا در دوره کمون نیز نباشد. اگر کسی در معرض فرد آلوده باشد نیز باید مدتی صبر کند و بعد واکسن دریافت کند.  

علوی گفت: بررسی چند طغیان نشان می‌دهد همه موارد ابتلا در مراسم عروسی رخ داده است به طور مثال صددرصد شرکت کنندگان در یک مراسم عروسی به کرونا مبتلا شده‌اند بنابراین باید تصمیمی در مورد سالن‌های عروسی گرفته شود.

وی بیان کرد: با توجه به سرایت بالای سویه‌های جدید، تجمعات می‌توانند نقطه آغازین انتشار بیشتر بیماری باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه با اقدامات انجام شده خوزستان تاکنون شش موج را تجربه کرده است، گفت: این توانایی در خوزستان وجود دارد که این موج را کنترل کنیم اما باید اراده قوی در این زمینه داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اخبار اجتماعی خوزستان کروناویروس همه باهم علیه کرونا کرونا در ایران معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تزریق واکسن سویه ها برای نوبت بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۸۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!

عصر ایران - در شرایطی که تاریخ به طور دقیق خود را تکرار نمی کند، اما موارد مشابه را می توان در آن مشاهده کرد. به عنوان نمونه، بار دیگر شاهد یک همه گیری مرگبار جهانی به واسطه ویروس کرونا بوده ایم که آن را با همه گیری مرگبار آنفلوآنزا اسپانیایی مقایسه می کنند.

در سه موج از مارس 1918 تا بهار 1919، آنفلوآنزا اسپانیایی به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت. این بیماری همه گیر مرگبار حدود یک سوم از جمعیت جهان را مبتلا کرد و حداقل جان 50 میلیون نفر را گرفت. این آنفلوآنزای جدید و کشنده بسیار عجیب عمل می کرد. به نظر می رسید ویروس افراد جوان و سالم را هدف قرار می دهد و به ویژه برای افراد در بازه سنی 20 تا 35 سال کشنده بود.

نخستین مورد ثبت شده آنفلوآنزا اسپانیایی در مارس 1918 در ایالت کانزاس، آمریکا بود و موارد بیشتر در ماه آوریل در فرانسه، آلمان و بریتانیا ثبت شدند.

در آن زمان، واکسن ها هنوز ساخته نشده بودند، از این رو، تنها روش های مبارزه با همه گیری آنفلوآنزا اسپانیایی شامل استفاده از ماسک پزشکی، قرنطینه، رعایت بهداشت خوب، استفاده از ضد عفونی کننده ها و محدودیت تجمعات عمومی می شد.

در عکس، سربازان آمریکایی مبتلا به بیماری آنفلوانزا اسپانیایی بستری در یک بیمارستان صحرایی در کمپ فانستون دیده می شوند.

همه گیری اخیر بیماری کرونا اگرچه به واسطه ویروسی متفاوت شکل گرفت، اما ما را به روش هایی مشابه تحت تاثیر قرار داد.

محل بستری و قرنطینه بیماران کرونایی در چین

محل بستری و قرنطینه بیماران کرونایی در آمریکا

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آنفلوآنزا اسپانیایی ؛ زمانی که ماسک را زنانه می دانستند! (+عکس)

دیگر خبرها

  • افراد بزرگسال تا ۸۰۰ بار در روز صورت خود را لمس می‌کنند/ ما چطور مریض می‌شویم؟
  • واکسیناسیون بیش از یک میلیون رأس دام در زنجان
  • راز کثیف؛ دستان ما چگونه بیماری‌ها را انتقال می‌دهند؟
  • دستان ما چگونه بیماری‌ها را منتشر می‌کنند؟
  • راه اندازی سردخانه نگهداری واکسن در مرکز بهداشت غرب اهواز
  • واکسیناسیون ۱۵۲ هزار راس دام علیه بیماری طاعون در کرمان
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • آغاز طرح واکسیناسیون بیماری طاعون
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • وقوع ۳۸۳ مورد حیوان‌گزیدگی در تعطیلات نوروز در خوزستان