Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش واردات نفت وگاز ترکیه از ایران، آزادی ترانزیت گازوئیل از ایران به افغانستان، نگرانی شدید تل آویو ازافزایش عملیات مقاومت درکرانه باختری، کشته شدن ۵ نیروی نظامی ترکیه درعراق و محکومیت حمله به عراق ازسوی شورای امنیت سازمان ملل مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**ادعای گروسی: ایران به غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا ادامه می‌دهد

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی بدون اشاره به اینکه تهران همچنان به تعهدات پادمانی پایبند است، مدعی شد ایران به غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا ادامه می‌دهد و سانتریفیوژهای پیشرفته را تولید و از آن‌ها استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروسی دوشنبه شب بدون اشاره به گزارش‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی در مورد صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اظهار داشت: ما اطلاعاتی مبنی بر اینکه ایران در حال تولید سلاح هسته‌ای است، نداریم اما غنی‌سازی کنونی آن‌ها در سطح ۶۰ درصد است و به سطح نظامی ۹۰ درصد بسیار نزدیک می‌باشد. 

وی با ادعای اینکه ما نمی‌دانیم در برنامه هسته‌ای ایران چه می‌گذرد افزود: ایران باید تمام دوربین‌های نظارتی ما را احیا کند. تنها راه دستیابی به اعتماد، داشتن نظارت است. گفتن کلمات خوب کافی نیست.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از اظهارات خود ادعا کرد: مذاکرات هسته‌ای نتایج مورد نظر را نداشته است، این مذاکرات در مرحله حساسی است و اگر شکست بخورد وارد یک فاز بسیار نامشخص خواهیم شد.

گروسی در پایان مدعی شد: برنامه هسته‌ای ایران یک مشکل است که باید آن را حل کنیم. ما برای این کار هنوز زمان داریم اما این زمان کوتاه است. 

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه هم‌افزایی مدیریت ایران و در جمع خبرنگاران درباره تازه‌ترین خبرهای همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: بسیار مهم است که مردم و مسئولان، حافظه تاریخی خود را به هنگام کنند، ۲۰ سال است که غرب به جمهوری اسلامی اتهام ساخت بمب اتم را می‌دهد و هر روز آدرس جدیدی از محل ساخت آن. پرونده ایران مدام به شورای امنیت رفته و علیه جمهوری اسلامی قطعنامه صادر شده است. 

اسلامی افزود: نتیجه مذاکرات ایران تاکنون به سند برجام رسیده است اما غرب همچنان اتهاماتی را بر مبنای اسناد ربایش شده و موارد ادعایی متوجه ایران می‌کند. اساس پذیرش برجام از سوی جمهوری اسلامی رفع اتهام و اعتمادسازی بود. ایران پذیرفت که ظرفیت فعالیت‌های خود را محدود کند تا اعتمادسازی اتفاق بیافتد، با این همه آن‌ها به تعهدات خود پایبند نبودند. 

وی تصریح کرد: دوربین‌های برجامی برای رفع آن اتهامات بود و اگر قرار است اتهامات پابرجا بماند دیگر دلیلی برای وجود دوربین‌های برجامی نیست. دوربین‌ها به دست خود آژانس جمع شده، پلمپ شده و در تأسیسات نگهداری می‌شود تا روزی که به این سند برگردند. 

رئیس سازمان انرژی اتمی با اظهار تاسف از لفاظی‌های صورت گرفته علیه برنامه هسته‌ای ایران، گفت: جمهوری اسلامی هرگز فعالیت‌های پنهان و غنی‌سازی خارج از چارچوب و بدون هماهنگی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداشته است. ایجاد ظرفیت آب سنگین یا دیگر زیرساخت‌های صنایع اتمی ایران، با هماهنگی آژانس بوده و اکنون هم تحت نظارت آژانس است. 

اسلامی تصریح کرد: کسی این تصور اشتباه را نداشته باشد که آژانس در حال حاضر بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارتی ندارد، آژانس هم‌اکنون هم مطابق ضوابط پادمانی مستقر است و نظارت خود را انجام می‌دهد. 

وی افزود: این دوربین‌های فراپادمانی بوده و به توافق نامه برجام مربوط است که در صورت بازگشت به این سند و اطمینان ایران از عدم شیطنت غرب، جمهوری اسلامی برای آن‌ها تصمیم خواهد گرفت.

https://irna.ir/xjK۵yW

**اردوغان: واردات نفت و گاز از ایران را افزایش می دهیم

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که کشورش واردات نفت و گاز از جمهوری اسلامی ایران را افزایش خواهد داد.

«رجب طیب اردوغان« رئیس جمهور ترکیه در گفت وگو با شبکه "تی آر تی" این کشور درباره تجارت با همسایگان گفت: تجارت و همکاریهای دوجانبه با کشورهای همسایه ادامه خواهد داشت و در عین حال، هدف آنکارا تقویت خرید نفت و گاز از ایران است.

تهران اخیرا میزبان نشست شورای عالی همکاری ایران و ترکیه با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و رجب طیب اردوغان روسای جمهور دو کشور و سایر مسئولان عالی‌رتبه دوطرف بود.

رئیسی در این نشست با تاکید بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران بر توسعه سطح روابط با همسایگان، گفت: ایران از ارتقای سطح روابط با تمامی همسایگان خود استقبال می‌کند و جمهوری ترکیه نیز به دلیل اشتراکات فراوان و سابقه دوستی دیرینه با کشورمان، از جایگاه بسیار مناسبی در مراودات سیاسی و تجاری جمهوری اسلامی ایران در منطقه برخوردار است.

در این نشست جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای تأمین انرژی پایدار برای ترکیه از طریق صادرات گاز اعلام کرد. در این زمینه توافق شد تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه برای ۲۵ سال آینده و افزایش میزان صادرات گاز در دستور کار طرفین قرار بگیرد که مذاکرات آن آغاز شد.

رئیس جمهور کشورمان در این نشست مناسبات میان دو کشور را مثبت و رو به ارتقا ارزیابی و خاطرنشان کرد: لازم است دو کشور با سیاست‌گذاری اصولی و توسعه همکاری‌ها، به سمت هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری سالیانه حرکت کنند.

https://irna.ir/xjK۵Ck

**واکنش آمریکا به اقدام متقابل ایران در قبال تداوم اتهام زنی‌ها علیه برنامه هسته‌ای خود

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اقدام متقابل ایران در قبال تداوم اتهام زنی‌ها علیه برنامه هسته ای خود واکنش نشان داد.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در تهران درباره همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: دوربین‌های برجامی برای رفع آن اتهامات بود و اگر قرار است اتهامات پابرجا بماند دیگر دلیلی برای وجود دوربین‌های برجامی نیست. دوربین‌ها به دست خود آژانس جمع شده، پلمپ شده و در تأسیسات نگهداری می‌شود تا روزی که به این سند برگردند.

 ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در واشنگتن مدعی شد ما در گذشته نیز اعلام کردیم که تصمیم ایران برای خاموش کردن دوربین های آژانس بین المللی انرژی  مرتبط به برجام و پاسخ شفافیت کمتر این کشور به خواسته آشکار جامعه جهانی مبنی بر شفافیت بیشتر بسیار تاسف آور است.

وی بدون اشاره به اتهام زنی ها و زیاده خواهی های واشنگتن و حامیانش علیه برنامه هسته ای ایران ادعا کرد این اقدامات تنها چالش های بازگشت متقابل به برجام  و حل بحران هسته ای را که ایران مسوول ایجاد آن است، پیچیده تر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد بر اساس بخشی از هرگونه توافق مذاکره شده، ایران باید هرگونه اطلاعات و شفافیت را که از نظر آژانس ضروری باشند، ارائه دهد.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه با اظهار تاسف از لفاظی‌های صورت گرفته علیه برنامه هسته‌ای ایران، گفت: جمهوری اسلامی هرگز فعالیت‌های پنهان و غنی‌سازی خارج از چارچوب و بدون هماهنگی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداشتیم. ایجاد ظرفیت آب سنگین یا دیگر زیرساخت‌های صنایع اتمی ایران، با هماهنگی آژانس بوده و اکنون هم تحت نظارت آژانس است.

اسلامی تصریح کرد: کسی این تصور اشتباه را نداشته باشد که آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حال حاضر نظارتی ندارد، آژانس هم‌اکنون هم مطابق ضوابط پادمانی مستقر است و نظارت خود را انجام می‌دهد.

وی افزود: این دوربین‌های فراپادمانی بوده و به توافق نامه برجام مربوط است که در صورت بازگشت به این سند و اطمینان ایران از عدم شیطنت غرب، جمهوری اسلامی برای آن‌ها تصمیم خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی که مذاکرات رفع تحریم ها در انتظار تصمیم سیاسی دولت بایدن است، مدعی شد ما یک تصمیم سیاسی گرفته ایم مبنی بر اینکه اگر ایران آماده بازگشت به برجام باشد، آمریکا نیز این کار را انجام خواهد داد.

این مقام آمریکایی مدعی شد ما مدت ها پیش این تصمیم را گرفته ایم، یک توافق چندین ماه است که بر روی میز قرار دارد، و اگر ایرانی ها جدی باشند با این توافق موافقت خواهند کرد اما ممکن است این کار را انجام ندهند.

وی ادعا کرد که در هفته های اخیر ایرانی ها اقدامی انجام نداده اند که نشان دهد آنها علاقه مند به بازگشت به برجام هستند. هر روزی که آنها تاخیر کنند به ما نشان می دهد که ایرانی ها آماده و جدی نیستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال مدعی شد که آمریکا در این زمینه تاخیر نکرده است.

وی تصریح کرد ما همزمان برای هر دو سناریوی بازگشت متقابل یا عدم بازگشت متقابل به برجام آماده می شویم.

این مقام آمریکایی درباره گفتگوهای امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و بیانیه کاخ الیزه مدعی شد: برداشتن گام رو به جلو بر عهده ایران است تا آمادگی خود برای تعامل سازنده و کنارگذاشتن خواسته های خارج از برجام  و همچنین گفتگو با حسن نیت در مورد توافقی را که مدتی است روی میز قرار دارد، نشان دهد.

 وی ادعا کرد که بیانیه  رئیس جمهوری فرانسه مانند پیام های ما به ایران است که بطور مستقیم به آنها اعلام کرده ایم. ما برای بازگشت به برجام بر اساس اقدام متقابل آماده ایم. ایرانی ها باید اقدام مشابه انجام دهند اما تا امروز چنین چیزی را از ایرانی ها شاهد نبوده ایم.

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است که ویکتوریا نولاند معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا عصر جمعه به وقت محلی در اجلاس امنیتی آسپن گفت: ایران هنوز میز مذاکره را ترک نکرده است و درحالی که می‌توانستند در طول این ماه ها که یک توافق آماده بوده، مذاکرات را ترک کنند، اما آنها این کار را نکردند.

بر اساس گزارش ها، معاون بلینکن تصریح کرد: جالب است که ایران هنوز میز مذاکره را ترک نکرده است. باید ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد.

 این مقام آمریکایی با تکرار ادعاهای سایر مقامات کشورش در عین حال مدعی شد: اگر ایرانی ها بخواهند این توافق روی میز است.

وی افزود: تنها یک تصمیم‌گیرنده در ایران  وجود دارد و می‌تواند نفت ایران را به بازار بازگرداند اما اگر توافق را نپذیرد ما فشار را افزایش خواهیم داد.

مذاکرات قطر، هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه در پی مذاکرات وین، میان ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیلگری اتحادیه اروپا برگزار شد.

مقام‌های آمریکایی در ادامه بازی مقصرنمایی خود اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان بدهند درحالیکه تهران خواسته های خود را براساس توافق سال ۹۴ و تجربه نقض عهد طرف‌ غربی تنظیم کرده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در مقاله ای در واشنگتن  پست پیش از سفرش به منطقه، با از انتقاد از سلفش دونالد ترامپ، بصراحت در این باره نوشته است: "در رابطه با ایران، ما با متحدان و شرکای خود در اروپا و سراسر جهان متحد شدیم تا انزوای خود را از بین ببریم. اکنون این ایران است که منزوی شده است تا زمانی که به توافق هسته‌ای بازگردد. "

وی به اقدام ضد ایرانی صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه ژوئن سال جاری میلادی (۲۰۲۲) اشاره و اذعان کرد: دولت من به افزایش فشار دیپلماتیک و اقتصادی ادامه خواهد داد تا زمانی که ایران آماده بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) باشد؛ همانطور که من همچنان آماده انجام این کار هستم.

ایران در واکنش به مقاله رئیس جمهوری آمریکا در روزنامه واشنگتن پست می گوید: تأکید آقای جو بایدن بر پیگیری سیاست فشار اقتصادی و دیپلماتیک علیه ایران، متناقض با اظهار تمایل مستمر آمریکا برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ و در مسیر سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران است.

https://irna.ir/xjK۵yX

**کاظمی قمی : انصارالله یمن فدایی ملت در برابر متجاوز است

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رییس جمهوری در امور افغانستان در دیدار با همتای ایتالیایی خود گفت که انصارالله (یمن) تروریست نیست، بلکه فدایی ملت در برابر متجاوز است.

کاظمی قمی در توئیتی به دیدار خود با فرستاده ویژه وزارت خارجه ایتالیا در امور افغانستان و یمن پیرامون مسائل منطقه و خاورمیانه اشاره کرد و اظهار داشت که دنیا باید بداند انصارالله تروریست نیست، بلکه فدایی ملت در برابر متجاوز است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن به رهبری جنبش انصارالله برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی عربستان، به ویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

https://irna.ir/xjK۵Dj

**ترانزیت گازوئیل به افغانستان به مدت یک ماه آزاد شد

مشاور امور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان روز سه شنبه اعلام کرد ترانزیت گازوئیل از ایران به افغانستان به مدت یکماه از هشتم مرداد تا هفتم شهریور ماه سال جاری آزاد شد.

محمدمهدی جوانمرد قصاب که پیش از این به عنوان رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان فعالیت می کرد، روز سه شنبه در گفت و گو با ایران اکونومیست گفت بنا به درخواست مکرر مقامات حکومت طالبان افغانستان، مقرر شد ترانزیت گازوئیل از ایران به افغانستان، با رعایت تمام دستور العمل های سابق از جمله عدام ترانشیپ در خاک جمهوری اسلامی ایران، به مدت یک ماه آزاد شود.

وی گفت تصمیم آزاد سازی ترانزیت گازوئیل به افغانستان از سوی حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان و به دنبال برگزای جلسات مستمر با دستگاه ها و نهادهای ذیربط در این بخش و با هدف توجه به تولیدات داخلی، اخذ شده است.

جوانمرد افزود جلسات یاد شده در راستای افزایش تولیدات داخلی(ایران) و نیز تامین فراداوده های سوختی مورد نیاز افغانستان از محل تولیدات ایران در حال پیگیری است.

https://irna.ir/xjK۵LQ

**محورها و پیام های مهم سخنان دبیرکل حزب الله

سید "حسن نصرالله" دبیر کل حزب الله لبنان شامگاه دوشنبه (سوم مرداد) در گفت وگو با شبکه خبری المیادین آخرین تحولات منطقه و لبنان را تشریح کرد که حاوی چند محور مهم و پیام های واضح برای طرف های مختلف بود.

"مقاومت و بازدارندگی"، "کاریش خط قرمز حزب الله"، "توان پهپادی حزب الله"، "مقاومت فلسطین"، "نزدیکی اضمحلال رژیم صهیونیستی"، "حمایت اعتقادی ایران از فلسطین"، "آمریکا دیگر توان ورود به جنگی را در منطقه ندارد"،  و "حزب الله و عربستان"  و "حزب الله و انتخاب رییس جمهور لبنان" ۹محور مهم سخنان دیشب سید حسن نصرالله بود.

مقاومت و بازدارندگی

در این گفت ‌وگو که به مناسبت چهل سالگی تأسیس حزب الله صورت گرفت، سید حسن نصرالله تأکید کرد: بازدارندگی حزب الله در سال ۱۹۸۵ آغاز شد و در آن زمان دشمن صهیونیستی بسیار سریع مجبور شد، از برخی مناطق لبنان که اشغال کرده بود، خارج شود.

دبیرکل حزب الله با بیان اینکه دشمن صهیونیستی از نوار مرزی به عنوان کمربند امنیتی استفاده می‌کرد تا مانع از ورود نیروهای مقاومت به فلسطین شود، تصریح کرد: مرحله اول بازدارندگی در آن زمان، دستاورد همه گروههای مقاومتی بود که عملیات های شهادت‌طلبانه انجام می‌دادند، نه فقط حزب الله و مرحله دوم بازدارندگی هم با اقدامات حزب الله در روستاهای خط مقدم از سال ۱۹۹۳ آغاز شد.

نصرالله با اشاره به اینکه دشمن صهیونیستی پس از اینکه پی برد قادر نیست وارد خاک لبنان شود، بازدارندگی آغاز شد، تصریح کرد: دشمن صهیونیستی پس از جنگ ۳۳ روزه، مقابله با مقاومت را خطرناک ‌دانست چرا که می داند، هر اقدامی علیه لبنان پاسخ داده می‌شود. ما در آن زمان نیاز داشتیم که مانع بمباران مناطق لبنان توسط صهیونیست ها شویم.

وی با بیان اینکه از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶، سطح بالایی از بازدارندگی توسط مقاومت شکل گرفت، عنوان کرد: تفاهم آوریل ۱۹۹۶ بنیانگذار پیروزی (بزرگ) در سال ۲۰۰۰ بود و از اینجا بود که راهبرد بمباران شهرها، مقابل بمباران شهرها [ی دشمن] تبیین شد و پس از جنگ سال ۲۰۰۶ (جنگ ۳۳ روزه) دشمن صهیونیستی دریافت که تقابل با مقاومت خطرناک و بزرگ است و قدرت مقاومت فراتر از حد درگیری در مرز می باشد و هر اقدامی علیه لبنان، مقابله ‌به ‌مثل می‌شود... لذا دشمن صهیونیستی تلاش می‌کند تا اثر انگشت جنایاتش باقی نماند و (چند سال است که) جرأت اقدام (علنی) علیه لبنان را ندارد.

نصرالله در این بخش از سخنان خود واضح به رژیم صهیونیستی گوشزد کرد که حزب الله قوی و آماده است و در صورت خطای صهیونیست ها، حزب الله کوبنده پاسخ خواهد گفت.

منابع نفتی و گازی مرزی لبنان خط قرمز حزب الله 

نصرالله در ادامه به مسئله میدان نفتی و گازی کاریش پرداخت و گفت: ما قادر به بازدارندگی هستیم و اگر نیاز باشد، پاسخ می‌دهیم، حتی اگر به جنگ منجر شود، اما با توجه به نیاز اروپا به جایگزین نفت و گاز روسیه، لبنان در برابر فرصت تاریخی قرار دارد.

دبیر کل حزب الله با اشاره به اینکه موضوع، میادین کاریش و قانا نیست، بلکه تمامی میادین نفتی و گازی است که "اسرائیل" در آبهای فلسطین غارت کرده است، تصریح کرد: آمریکاییها لبنان را وارد گرداب مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی کرده‌اند و مقامات بیروت مشغول مذاکرات هستند، ولی رژیم اسرائیل در حال حفر چاه بوده و به دنبال گاز است؛ الان هم برای استخراج آن آماده می‌شود. اسرائیلی ها حتی برای استخراج گاز، کشتی وارد کاریش کردند، اما دولت لبنان به دنبال این است که مرزهای دریایی لبنان در کجا قرار دارد!

وی با تأکید بر اینکه هیچ هدف "اسرائیلی" در دریا و زمین وجود ندارد که موشک های نقطه‌زن مقاومت به آن نرسد، خاطر نشان کرد: حکومت لبنان به خاطر خواسته‌های میانجی آمریکایی، درباره خط ۲۳ دریایی، امتیازهای زیادی داده است؛ توپ هم اکنون در زمین لبنان نیست؛ بیروت هم اکنون امتیازاتی داده که دشمن نباید آن را رد کند.

دبیر کل حزب الله با بیان اینکه حکومت لبنان قادر نیست، تصمیم مناسبی بگیرد که این کشور و منابعش را حفظ کند، بیان کرد: بنابراین مقاومت مجبور است که تصمیم بگیرد. هدف ما این است که لبنان، نفت و گاز استخراج کند، زیرا این تنها راه نجات لبنان می باشد. این مسئله، اقدامی است که باید صورت بگیرد. ما هیچ گونه فریبی را نخواهیم پذیرفت و باید حق خود را پس بگیریم. هدف ما این است که کاری کنیم تا لبنان نفت و گاز استخراج کند و مرزهای دریایی این کشور به درستی ترسیم شود.

نصرالله با اشاره به اینکه درباره کاریش، حزب الله اقدامات خود را با سوریه، ایران یا سایر همپیمانان خود هماهنگ نمی‌کند، ادامه داد: درباره نفت، مشکل از ما نیست، بلکه دولت لبنان مشکل اصلی است. من حاضرم که از ایران سوخت وارد کنم، به شرط اینکه دولت لبنان این مسئله را بپذیرد، اما هیچ کس در لبنان جرأت انجام این کار را ندارد، زیرا از تحریم های آمریکا علیه خانواده خود می‌ترسند. امروز ممکن است شرکت های روسی و ایرانی آماده همکاری با لبنان باشند، ولی این جرأت در دولت وجود ندارد.

این بخش از سخنان نصرالله تاکید به این موضوع دارد که نباید با رژیم صهیونیستی مسامحه ای درباره استخراج منابع نفتی و گازی کرد و باید از حق لبنان به هر قیمتی دفاع نمود.

پهپادهای حزب الله تله ای برای صهیونیستها

دبیر کل حزب الله در ادامه به توانمندی های دریایی این جنبش برای تحقق بازدارندگی پرداخت و گفت: ما سلاح های هجومی و دفاعی داریم. ما توانمندی بازدارنده دریایی داریم. ما قادر به ایجاد بازدارندگی در برابر دشمن و هدف قرار دادن اهداف آن از هر نقطه در دریای فلسطین اشغالی هستیم. ما پهپادهایی داریم که می‌تواند برود و بدون اینکه دشمن آن را ساقط کند، برگردد.

وی با بیان اینکه بارها پهپادهای حزب الله وارد فلسطین اشغالی شده و دشمن نیز نتوانسته آن را سرنگون کند، تأکید کرد: در حزب الله تصمیم گرفتیم نوع دوم پهپادهایمان را (به سمت منابع کاریش بفرستیم که دشمن بتواند آن را ساقط کند) تا تأثیر مطلوب را داشته باشد. اسرائیل را مجبور کردیم که از دریا و هوا به سمت پهپاد تیراندازی کند. به همین دلیل آن را در تله اندختیم، اما دشمن اسرائیلی نتوانست پهپاد سوم را سرنگون کند.

نصرالله با اشاره به اینکه مردم لبنان باید اعتماد داشته باشند که حزب الله توانمندیهایی دارد که اسرائیل را مجبور می‌کند به اراده لبنان تن دهد، خاطر نشان کرد: اگر وضعیت به سمت جنگ حرکت کرد، مردم لبنان باید به مقاومت اعتماد داشته باشند. اگر جنگی بین لبنان و اسرائیل صورت بگیرد، احتمالا کشورهای دیگری هم وارد خواهند شد.

نزدیکی اضمحلال رژیم صهیونیستی

 دبیر کل حزب الله با تأکید بر اینکه هیچ آینده‌ای برای رژیم صهیونیستی متصور نیست و به همین دلیل از آن تحت عنوان رژیم "موقت" یاد می‌کنیم، تصریح کرد: پایان اسرائیل را بسیار نزدیک می‌بینم. این مسئله، پیش‌بینی یا رؤیا نیست، بلکه بر اساس آمارهایی است که وجود دارد. شما ببینید که چه تعداد از اسرائیلی‌ها تابعیت دوم دارند و آماده خروج (از سرزمین های اشغالی) هستند. اصلا نیاز به گذشت چهل بهار دیگر نیست که پایان اسرائیل را ببینیم. صحنه پایان اسرائیل از نظر من این گونه است که مردم به سمت فرودگاهها، بندرها و گذرگاههای مرزی می‌روند؛ تحولات بین‌الملل هم در پایان اسرائیل، بسیار مؤثر است.  

در این بخش نصرالله به طور دقیق به اضمحلال رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

حمایت ایران از فلسطین، اعتقادی است

وی درباره جمهوری اسلامی ایران و علل حمایت از فلسطین تهران از آن هم تأکید کرد: ایران اگر می‌خواست می‌توانست مانند گذشته نقش ژاندارم منطقه را داشته باشد و نفوذش بیشتر شود. فقط کافی است که با آمریکا مصالحه کند و از فلسطین دست بردارد. همان گونه که در گذشته بود. جمهوری اسلامی به خاطر اصول عقیدتی و دینی از فلسطین حمایت می‌کند. ایران منتظر نیست که به خاطر آن (حمایت از فلسطین)، قدردانی شود و این مسئله به خاطر نفوذ در منطقه نیست. ایران هیچ گاه از من چیزی درخواست نکرده است، نه در خصوص لبنان یا منطقه. ایران به سوریه و عراق کمک کرد تا از گسترش داعش جلوگیری کند. حمایت ایران از دوستان و همپیمانانش به معنای تسلط بر آنها نیست.

مقاومت فلسطین

نصرالله درباره عملیات شمشیر قدس در فلسطین نیز گفت: در این جنگ، هر اطلاعاتی که داشتیم، از طریق یک اتاق عملیات مشترک، در اختیار فلسطینی‌ها گذاشتیم. تماس بین محور مقاومت، وجود دارد و سپاه پاسداران هم در جنگ شمشیر قدس، در این اتاق عملیات مشترک حضور داشت.

وی با اشاره به اینکه هیچ نظام عربی به اندازه سوریه به حماس کمک نکرد، خاطر نشان کرد: ما در حزب الله بیشترین تلاش را می‌کنیم تا گروهای مقاومت گرد هم جمع شوند. برادران ما در حماس به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند به سوریه پشت کنند، زیرا این کشور بخشی از محور مقاومت است.

این بخش از سخنان نصرالله حاوی وحدت جبهه مقاومت اسلامی در مقابل رژیم صهیونیستی است.

آمریکا دیگر توان ورود به جنگی را در منطقه ندارد

دبیرکل حزب الله در قسمتی دیگر از سخنان خود با اشاره به سفر اخیر "جو بایدن" به عربستان گفت: بایدن به خاطر نفت و گاز به منطقه آمد. ولی نفت اضافی عربستان و امارات هم نیاز اروپا را رفع نخواهد کرد. جنگ اوکراین و روسیه باعث شده که غرب به دنبال جایگزین نفت و گاز روسیه باشد.

وی با تأکید بر اینکه آمریکا و اروپا به گاز و نفت  نیاز دارند و رژیم صهیونیستی این مسئله را یک فرصت می‌داند، افزود: بایدن خواستار جنگ در منطقه نیست. این فرصت تاریخی و طلایی برای ماست تا برای به دست آوردن نفت خود، فشار وارد کنیم. درباره ناتو خاورمیانه هم باید بگویم که بسیاری درباره آرزوهای خود صحبت می‌کنند. بایدن فقط برای نفت به منطقه سفر کرد. اولویت بایدن و آمریکا، مقابله با روسیه در اوکراین است. به همین دلیل، مخالف هر جنگی است. زبان بایدن در برابر ایران هم جنگی نبود. آنان خواستار جنگی نیستند که باعث انفجار منطقه شود.

این بخش از سخنان نصرالله حاوی این پیام است که آمریکا دیگر توان ورود به جنگی دیگر در منطقه را ندارد.

حزب الله مشکل عقیدتی با عربستان و امارات ندارد

نصرالله با بیان اینکه روابط حزب الله با عربستان و امارات، مبتنی بر مسائل عقیدتی نیست، بلکه به خاطر مسائل سیاسی است، تصریح کرد: دشمنی با عربستان، در حد مواضع است، نه بیشتر. مشکل اصلی ما با عربستان، از یمن شروع شد و به حکمت در این کشور، مربوط است. حزب الله مگر با امارات چه کاری کرده است؟ چرا این بازداشتها صورت گرفته است.

حزب الله هیچ نامزدی برای ریاست جمهوری ندارد

نصرالله در بخشی دیگر از سخنان خود به مسئله ریاست جمهوری لبنان پرداخت و تأکید کرد: حزب الله هیچ نامزدی برای ریاست جمهوری ندارد. ما در موضعی قرار داریم که از نامزدی برای ریاست جمهوری حمایت کنیم، نه اینکه نامزد معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور لبنان، اختیارات محدود و معینی دارد، گفت: هر کس بخواهد رئیس جمهور را ارزیابی کند، باید آن را در دایره اختیاراتش ارزیابی کند؛ در لبنان، دولت مسئول سیاست های اقتصادی و اجتماعی است، لذا باید دولت مسئولیت‌پذیری سر کار بیاید؛ هر کاری که می‌توانستیم انجام دادیم تا در کنار "میشل عون" باشم. ما با سرنگونی رئیس جمهور مخالفیم.

پیام این بخش سخنان نصرالله این است که این جنبش برای رفع مشکل لبنان هرگونه کمکی می کند ولی از فرد خاصی حمایت نمی کند.

https://irna.ir/xjK۵R۷

**ایران جایگاهی برتر در حوزه فعالیت‌های دانش بنیان جهان اسلام دارد

برنده چهارمین دوره جایزه المصطفی (ص) و رئیس کمیته دائمی علوم و فن آوری سازمان همکاری اسلامی (COMSTECH) با تمجید از نقش جمهوری اسلامی ایران در توسعه ظرفیت‌های علمی و فن آوری، تاکید کرد: جایگاه درخشان ایران در تولید دانش بنیان به تامین منافع جهان اسلام در حوزه‌های علم و تکنولوژی کمک می‌کند.  

«اقبال چودری» روز سه‌شنبه و همزمان با سفر هیاتی از مدیران برخی از شرکت‌های دانش بنیان ایران به پاکستان طی مصاحبه اختصاصی با ایران اکونومیست در اسلام‌آباد داشت: کمیته کامستک طی روزهای گذشته مفتخر به برگزاری دور جدید اعطای جایزه کمیته علوم و فن آوری سازمان همکاری اسلامی در ایران و همچنین تجلیل از دانشمندان ایرانی بود.  

 اقبال اظهار داشت: ایران از کشورهای بزرگ و برتر در میان ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی است که در زمینه دانش بنیان و علم و فناوری عملکرد بسیار درخشانی دارد. ایران کشوری است که به رغم برخی از محدودیت‌های سیاسی در حوزه بین الملل پتانسیل بسیار بالایی داشته و در بهره برداری از ظرفیت‌های علم و فناوری عالی بوده است.  

این دانشمند پاکستانی افزود: به عنوان مثال ایران سومین کشور جهان در زمینه فناوری نانو است و قطعاً سهم این کشور در ارتقای علم و فن آوری می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد، به همین دلیل است که کمیته کامستک از نزدیک با ایران و موسسات دانش بنیان آن به عنوان یک کشور فعال، در زمینه علوم و فن آوری عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌دهد.  

اقبال چودری که اواخر مهرماه سال گذشته در تهران موفق به کسب جایزه المصطفی (ره) مرتبط با «شیمی آلی زیستی» شده است، گفت: ما معتقدیم که ایران نقش فوق العاده مهمی برای تامین منافع جهان اسلام ایفا می‌کند. بر همین اساس کامستک با بسیاری از نهادهای عالی علمی ایرانی مانند دانشگاه شهید بهشتی همکاری بسیار نزدیکی دارد، و از این طریق رفت و آمد دانشمندان کشورهای کمتر توسعه یافته به ایران را تسهیل و به آن‌ها کمک می‌کند تا ظرفیت علمی و فناوری خود را تحت نظارت توسعه دانشمندان ایرانی توسعه دهند.  

سفر هیات متخصصان علمی ایران به پاکستان با دستورکار توسعه پارک‌های فن آوری

رئیس پاکستانی کمیته دائمی علوم و فن آوری سازمان همکاری اسلامی با تاکید بر اهمیت همکاری جامعه علمی ایران با آن کشور، اعلام کرد: یک هیات مهم از ایران متشکل از متخصصان ارشد شرکت‌های دانش بنیان برای آموزش مدیران پارک‌های فن آوری متعلق به کشورهای مختلف از جمله پاکستان وارد اسلام‌آباد شده است.  

وی افزود: هیات ایرانی قرار است در طول اقامت در پاکستان گروهی ۷۰ نفری از مدیران پارک‌های فن آوری را آموزش دهند، کمیته علوم سازمان همکاری اسلامی با هدف توسعه مهارت‌های حرفه‌ای، مالی، حقوقی و مدیریت سرمایه مصمم به همکاری با ایران و انتقال این دانش به سایر کشورهای عضو است.  

دکتر اقبال چودری اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان سومین کشور برتر جهان در بخش فن آوری نانو، کمک‌های بزرگی در این حوزه کرده و ما می‌خواهیم با طرف ایرانی یک برنامه بورسیه تحصیلی بزرگ را آغاز کنیم که در آن بتوانیم حداقل به یکصد دانشجو کمک هزینه تحصیلی ارائه دهیم تا ضمن حضور در ایران و فعالیت با موسسات فن آوری نانو چگونگی رشد صنعتی نانو دارو را بیاموزند.  

وزیر علوم پاکستان: اراده قوی برای توسعه همکاری‌های فن آوری با ایران داریم

«حسن بلوچ» وزیر علوم و فن آوری پاکستان نیز روزهای اخیر در دیدار سفیر ایران در اسلام‌آباد با تاکید بر تعهد دولت فعلی پاکستان برای گسترش همکاری‌های همه جانبه میان دو کشور، گفت: ما اراده قوی برای توسعه همکاری‌ها با ایران در حوزه‌های علوم و فن آوری داریم.  

وی با ابراز خرسندی از رشد چشمگیر مناسبات دو همسایه در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی افزود: با توجه به اینکه دو کشور از اعضا موسس اکو و بنیاد علمی آن هستند، پاکستان نگاه رو به جلو به استفاده از تجربیات ایران دارد.  

سفیر کشورمان نیز با تشریح دستاوردها و پیشرفت‌های مهم جمهوری اسلامی ایران در زمینه علوم و فناوری و نفوذ ایران در حوزه علوم و تحقیقات دارای در منطقه افزود: ایران در زمینه علوم پزشکی، داروسازی، جراحی‌های نوین، تولید واکسن و رادیودارو، درمان ناباروری، نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی دارای پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای است و آمادگی دارد تجربیات خود را در اختیار طرف پاکستانی قرار دهد.  

طبق آمار، جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته میلادی، رتبه ۶۱ در تولید علم در جهان و رتبه یک در تولید علم در منطقه را داشته است.  

آیین اعطای جوایز دو برنده ایرانی جایزه کامستک ٢٠٢١ شنبه گذشته در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل، مقاماتی از کامستک، نماینده‌ای از سفارت پاکستان برگزار شد و برگزیدگان تجلیل شدند.  

جوایز کامستک به صورت دوسالانه در ۹ رشته تخصصی شامل یک عمر تلاش در ارتقای رشته زیست‌شناسی، یک عمر تلاش در ارتقای رشته شیمی، جایزه محقق جوان، جایزه بهترین کتاب علمی، جایزه بهترین پتنت (ثبت اختراع) علمی، جایزه بهترین مقاله علمی در رشته زیست شناسی، جایزه بهترین مقاله در رشته شیمی جایزه بهترین مقاله در ریاضیات و جایزه بهترین مقاله در رشته فیزیک هر دو سال یک بار در حوزه علوم پایه و علم و فناوری برای قدردانی از محققان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی اعطا می‌شود. هر جایزه شامل یک گواهی، مدال افتخار و جایزه نقدی است.  

این کمیته جوایز ویژه‌ای به دانشمندان مقیم و شاغل در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی اعطا می‌کند که فعالیت‌های پژوهشی ارزنده‌ای انجام داده باشند. جایزه کامستک یکی از جوایز معتبر علمی برای محققان کشورهای اسلامی است.

https://irna.ir/xjK۵Mt

**دیدار مقام‌های آمریکایی با طالبان در ازبکستان؛ مسایل اقتصادی محور گفت وگوها

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که برایان نلسون معاون وزیر خزانه داری آمریکا و توماس وست نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان در حاشیه سفر خود به ازبکستان با نمایندگان طالبان دیدار و گفت وگو خواهند کرد.

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد: برایان نلسون معاون وزیر خزانه داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی به همراه وست نماینده ویژه آمریکا در امور افغانسان، در ۲۷ جولای (پنجم مرداد) با طالبان برای رسیدگی به چالش‌های اقتصادی افغانستان دیدار خواهد کرد.

این دیدار در سفر هیات آمریکایی به ازبکستان برگزار خواهد شد. نمایندگان ویژه آمریکا در امور افغانستان و زنان در کنفرانس بین المللی افغانستان شرکت خواهند کرد.

در این بیانیه بدون اشاره به دو دهه اشغالگری افغانستان و خروج پر هرج و مرج و آشفته دولت بایدن از این کشور ادعا شده است که هیات آمریکایی در این نشست از طالبان خواهد خواست تا به تعهدات خود در قبال مردم افغانستان و جامعه بین المللی عمل کند.

در این بیانیه همچنین آمده است: جامعه جهانی متعهد به یک افغانستان باثبات، صلح آمیز و فراگیر است که به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه افغان‌ها از جمله حقوق زنان و جوامع قومی و مذهبی  احترام می‌گذارد و با تهدید تروریستی در خاک افغانستان مقابله می‌کند.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان افغانستان امروز - دوشنبه - قبل از برگزاری نشست دو روزه بین‌المللی تاشکند با محوریت افغانستان به رسانه‌ها گفت: "ما حاضر هستیم که با همه کشورهای منطقه و جهان در بخش‌های سیاسی و اقتصادی تعامل داشته باشیم".

وی با بیان اینکه در حال حاضر حکومت طالبان بر تمام خاک افغانستان تسلط کامل دارد، گفت: "امیدواریم که کشورهای منطقه و جهان از این فرصت استفاده خوب کرده و با تأمین امنیت در این کشور سرمایه‌گذاری کنند".

متقی گفت: ما از نشست دو روزه تاشکند توقع داریم که حقایق موجود افغانستان را درک کرده و در روشنایی پیشرفت‌های ما در عرصه‌های امنیت، اقتصاد و فرآورده‌ها تصمیم خوب بگیرند.

 نشست دو روزه بین‌المللی تحت عنوان "نشست امنیت و رشد اقتصادی افغانستان" با حضور نمایندگان بیش از ۲۰ کشور جهان و سازمان‌های بین‌المللی در تاشکند برگزار شده است.

https://irna.ir/xjK۵y۴

**شورای امنیت سازمان ملل حمله به دهوک عراق را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای حمله به دهوک عراق را محکوم و حمایت خود را از تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال کشور عراق اعلام کرد.

اعضای شورای امنیت از همه کشورهای عضو خواستند تا به طور فعال با دولت عراق و سایر مقام‌های مربوطه در حمایت از این تحقیقات همکاری کنند.

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: اعضای شورای امنیت حمله ۲۰ جولای ۲۰۲۲ به استان دهوک عراق را به شدت محکوم کردند. این حمله منجر به کشته شدن حداقل ۹ غیر نظامی از جمله کودکان شد.

در این بیانیه با ابراز همدردی عمیق اعضای این شورا با خانواده‌های قربانیان این حمله و نیز دولت عراق و منطقه کردستان عراق و آرزوی بهبودی سریع مجروحان، از تحقیقات مقامات عراقی در این خصوص حمایت کردند.

در این بیانیه آمده است که شورای امنیت از همه اعضا خواست تا در حمایت از این تحقیقات با دولت عراق و سایر مقام‌های مربوطه همکاری فعال داشته باشند.

اعضای شورای امنیت همچنین در بیانیه خود از استقلال، حاکمیت، اتحاد، تمامیت ارضی، روند دموکراتیک و پیشرفت عراق حمایت کردند.

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق درباره حمله چهارشنبه هفته گذشته به تفرجگاه دهوک گفت که ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون بیش از ۲۲ هزار و ۷۰۰ بار حاکمیت عراق را نقض کرده و وزارت امور خارجه ۲۹۶ یادداشت اعتراضی نسبت به حملات ترکیه ارائه کرده است.

وی ادامه داد که عراق به تازگی شکایت نامه‌ای علیه ترکیه تسلیم شورای امنیت سازمان ملل متحد کرده است.

وزیر امور خارجه عراق یادآور شد که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر دستور تشکیل یک کمیته نظامی، اداری و سیاسی را برای بازدید از تفرجگاه شهر زاخو که توسط ترکیه هدف قرار گرفت، صادر کرد.

فواد حسین افزود که مطابق توافق سال ۱۹۸۴ ترکیه و عراق به این کشور اجازه داده شد نیروهای آن تا مسافت ۵ کیلومتری از مرز وارد خاک عراق شوند و این مجوز تنها برای مدت یک سال صادر شد.

وی با اعلام اینکه حمله اخیر ترکیه به تفرجگاه دهوک نقض آشکار حاکمیت عراق و میثاق‌های بین المللی است، خاطرنشان کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد سه‌شنبه هفته جاری برای بررسی حملات ترکیه علیه عراق به ویژه حادثه دهوک نشست اضطراری برگزار می‌کند.

وزیر امور خارجه عراق که در نشست فوق‌العاده پارلمان عراق سخن می‌گفت، در عین حال افزود که بغداد به دنبال تشدید تنش سیاسی، امنیتی یا نظامی با آنکارا نیست و باید مذاکرات با مقامات ترکیه را آغاز کنیم.

فواد حسین اظهار کرد: مدارک و اطلاعات دولت عراق تائید می‌کند که ترکیه در بمباران تفرجگاه زاخو در استان دهوک دست دارد.

ترکیه چهارشنبه گذشته، تفرجگاه «پره رخ» در استان دهوک عراق  را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن ۹ غیرنظامی و زخمی شدن ۲۳ نفر شد.

https://irna.ir/xjK۵yb

**لاوروف: به مردم اوکراین برای تغییر رژیم خود کمک می‌کنیم

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی گفت که مسکو به مردم اوکراین برای تغییر رژیم خود کمک خواهد کرد.

لاوروف درحالی که با نمایندگان در نشست اتحادیه عرب در قاهره مصر صحبت می‌کرد، افزود: مسکو مصمم است به اوکراینی‌ها کمک کند تا خود را از این رژیم کاملاً غیرقابل قبول نجات دهند.

وی با بین اینکه مردم روسیه و اوکراین به زندگی مشترک خود ادامه خواهند داد، گفت: ما مطمئناً به مردم اوکراین کمک خواهیم کرد تا از شر رژیمی که کاملاً ضد مردمی و ضد تاریخی است، خلاص شوند. 

مقام‌های روس پیش از این اعلام کرده بودند که هدف عملیات ویژه و محدود نظامی این کشور در اوکراین کاهش توان نظامی اوکراین و نابودی افکار نازی در این کشور است. 

به گزارشی ایران اکونومیست، لاوروف در قالب یک سفر پنج روزه به قاره آفریقا از مصر، اتیوپی، اوگاندا و کنگو دیدار خواهد کرد. وی روز دوشنبه وارد اوگاندا شد. 

وزیر خارج روسیه سه روز پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن اعلام سفرش به چند کشور آفریقایی گفت که این سفر بر روی آمادگی برگزاری خوب نشست سران آفریقایی - روسی متمرکز است و مکان برگزاری آن متعاقبا اعلام خواهد شد. 

وی پیشتر اعلام کرده بود که نشست بعدی روسیه و آفریقا در سال ۲۰۲۲ در یک کشور آفریقایی برگزار می‌شود و در همین رابطه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته بود که همکاری با کشورهای آفریقایی راهبردی و بلندمدت است و توسعه روابط با کشورهای آفریقایی و سازمان‌های منطقه‌ای قاره آفریقا یکی از اولویت‌های سیاست خارجی روسیه است. 

ولادیمیر پوتین در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد. 

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

https://irna.ir/xjK۵yq

**تخریب منازل فلسطینیان توسط نیروهای اشغالگر صهیونیستی

منابع خبری دوشنبه شب گزارش دادند، نظامیان صهیونیست سه منزل مسکونی فلسطینیان را در جنوب الخلیل واقع در کرانه باختری تخریب کردند.

نظامیان صهیونیست منزل فلسطینیان را در منطقه بادیه یطا در جنوب الخلیل تخریب کردند.

بر اساس این گزارش، نظامیان صهیونیست همچنین به ۹ خانواده فلسطینی در غرب بیت لحم اخطار تخریب منازلشان را داده‌اند.

در همین رابطه وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین جنایات اشغالگران و شبه نظامیان شهرک نشین و سازمان‌های تروریستی مسلح آنها علیه شهروندان فلسطینی در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی و نوار غزه را محکوم کرد.

این در حالی است که ۲ مبارز فلسطینی بامداد روز یکشنبه در جریان درگیری با نظامیان صهیونیست که به شهر نابلس در کرانه باختری رود اردن یورش برده بودند، به شهادت رسیدند.

نظامیان رژیم صهیونیستی با ده‌ها خودروی نظامی از چند محور بامداد روز یکشنبه به حومه بخش قدیمی شهر نابلس در شمال کرانه باختری اشغالی یورش برده و با مبارزان فلسطینی درگیر شدند.

در این یورش، درگیری‌های شدیدی بین نیروهای مقاومت و نظامیان اشغالگر که اقدام به محاصره خانه‌ای در محله «الیاسمینه» در بخش قدیمی شهر نابلس کردند، روی داد.

همزمان هواپیماهای شناسایی رژیم صهیونیستی بر فراز این منطقه به پرواز در آمدند.

در این یورش همچنین نظامیان صهیونیست چندین تک تیرانداز را بر روی پشت بام ساختمان‌ها در محله «راس العین» مشرف به بخش قدیمی شهر نابلس مستقر کردند.

جمعیت هلال احمر نابلس اعلام کرد که «عبود صبح» (۲۹ ساله) و «محمد العزیزی» (۲۲ ساله) دو جوان فلسطینی در جریان یورش نظامیان اشغالگر به شهر نابلس به ضرب گلوله صهیونیست‌ها به شهادت رسیدند و این درحالی است که این نیروها از ورود کادر پزشکی و نیروهای امدادی به محل درگیری ممانعت می‌کنند.

بر پایه این گزارش، در این درگیری‌ها ۹ شهروند فلسطینی دیگر نیز زخمی شدند.

https://irna.ir/xjK۵yw

**مقام اروپایی: باید برای توقف کامل واردات گاز از روسیه آماده شویم

رئیس کمیسیون اروپا گفت، در شرایطی که صادرات گاز روسیه در حال کاهش است، اروپا باید برای توقف کامل واردات گاز از این کشور آماده شود.

«اورسولا فون در لاین» دوشنبه شب گفت: روسیه در حال حاضر به ۱۲ کشور عضو اتحادیه اروپا به شکل جزئی گاز عرضه می‌کند یا هیچ صادراتی به آن‌ها ندارد. 

وی افزود: بنابراین، اروپا باید برای بدترین گزینه یعنی توقف دیر یا زود واردات گاز از روسیه آماده شود. 

رئیس اتحادیه اروپا از کشورهایی که وابستگی کمی به گاز روسیه دارند خواست در تلاش‌ برای صرفه‌جویی انرژی نیز مشارکت کنند. 

وی گفت: حتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا که گاز از روسیه دریافت نمی‌کنند، نمی‌توانند از پیامدهای توقف احتمالی ارسال گاز به بازار داخلی ما در امان باشند. اقتصادها در اتحادیه اروپا با یکدیگر در ارتباط هستند و بحران گاز به شکل خاصی بر همه کشورهای عضو تأثیر خواهد گذاشت. 

در ۱۵۰ روز نخست جنگ اوکراین، کشورهای اتحادیه اروپا تلاش کردند تا در برابر حمله روسیه به اوکراین، وحدت و قدرت خود به عنوان یک کل واحد را به نمایش بگذارند. اما از این پس و به دنبال اعمال تحریم‌ها و اقدامات محدودکننده متعدد و متنوع علیه مسکو، اتحادیه اروپا مجبور است تدابیر استثنایی و بی‌سابقه‌ای اتخاذ کند.

مطرح‌ترین کشورهای بلوک اروپا برای نخستین بار در تاریخ اقداماتشان وادار شده‌اند تا برای جلب موافقت همه اعضا به منظور صرفه‌جویی مصرف انرژی و گاز و سهمیه‌بندی احتمالی گردهم‌آیند. 

این درحالی است که دمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که مسکو علاقه‌ای به قطع کامل عرضه گاز به کشورهای اروپایی ندارد. 

اروپا در ماه‌های گذشته به دلیل بحران سوخت ناشی از تحریم‌ها علیه روسیه، با افزایش سرسام‌آور بهای گاز روبه‌رو شده ‌است.

به گفته مقام‌های آلمانی، تاسیسات ذخیره‌سازی گاز این کشور در حال حاضر ۶۱ درصد است که کمتر از حد معمول برای این فصل بشمار می‌رود و در صورت توقف صادرات گاز روسیه، این کشور تنها برای دو ماه گاز کافی خواهد داشت.

https://irna.ir/xjK۵yB

**دبیر کل سازمان ملل اعدام چهار فعال سیاسی در میانمار را بشدت محکوم کرد

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل اعدام چهار فعال سیاسی در میانمار را به شدت محکوم کرد و خواستار آزادی سایر زندانیان سیاسی در این کشور شد.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل عصر دوشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای، اعدام چهار فعال سیاسی در میانمار  از جمله  فیو زیا تاو، کیاو مین یو (کو جیمی)، هلا میو آنگ و آنگ ثورا زاو  توسط ارتش این کشور را به شدت محکوم کرد و به خانواده های آنها تسلیت گفت.

دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد: با اعمال مجازات اعدام در هر شرایطی مخالف است.

 در بیانیه گوترش آمده است: این اعدام‌ها که نخستین حکم مرگ  از سال ۱۹۸۸ تاکنون در میانمار است، بدتر شدن وضعیت وخیم حقوق بشر در این کشور را نشان می دهد.

   دبیرکل سازمان ملل درخواست خود برای آزادی فوری همه زندانیانی که خودسرانه بازداشت شده اند، از جمله وین ماینت رئیس جمهوری و آنگ سان سوچی رهبر مردمی میانمار را دوباره تکرار  کرد.

به گزارش رسانه‌های دولتی میانمار، مقامات نظامی این کشور روز دوشنبه چهار تن از فعالان دموکراسی‌خواه را به اتهام دست داشتن در «اقدامات تروریستی» اعدام کردند.

این افراد در پشت درهای بسته در ژانویه (دی-بهمن) سال جاری میلادی  به اعدام محکوم شده اند.

این نخستین موارد اعدام در میانمار پس از چندین دهه در این کشور در جنوب شرق آسیا به شمار می آید.

ارتش میانمار از زمان کودتای سال گذشته عملیات‌های مختلفی علیه اقلیت‌های قومی را تشدید کرده است و در جبهه‌های مختلف، از دشمنان قدیمی گرفته تا گروه‌های شبه نظامی تازه تاسیس متحد با دولت سابق برخورد نظامی کرده است.

ارتش میانمار در ماه فوریه سال گذشته قدرت را با ادعای تقلبِ وسیع در انتخابات ۲۰۲۰ که منجر به پیروزی حزبِ «اتحاد ملی برای دموکراسی» به رهبری آنگ سان سوچی شده بود به دست گرفت. 

سوچی از ۱ فوریه (۱۳ بهمن) با اتهاماتی از جمله سرپیچی کردن از محدودیت‌های کرونا و واردات غیرقانونی بیسیم بازداشت شد.

فعالان و گروه‌های امدادی استفاده حکومت نظامی از توپخانه و حملات هوایی در مناطق غیرنظامی را محکوم کرده‌اند. آژانس بشردوستانه سازمان ملل در این هفته تخمین زد که نزدیک به ۷۶۰هزار نفر به دلیل درگیری در سراسر میانمار از زمان کودتا آواره شده‌اند.

https://irna.ir/xjK۵yD

**بایدن: ترامپ جرات توقف حمله به کنگره را نداشت

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفت که سلفش دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق این کشور جرات متوقف کردن حمله به ساختمان کنگره را در ششم ژانویه ۲۰۲۱ نداشت.

 جو بایدن که به دلیل ابتلا به بیماری کووید -۱۹ در قرنطینه به سر می‌برد، عصر دوشنبه به وقت محلی در سخنانی ضبط شده در کنفرانس ملی سازمان مجریان قانون سیاهپوست گفت: پلیس آن روز قهرمان بود اما ترامپ شجاعت لازم را برای اقدام را نداشت.

رئیس جمهوری دموکرات آمریکا ادامه داد: زنان و مردان شجاع آبی‌پوش در سراسر کشور هرگز نباید این را فراموش کنند. شما نمی‌توانید طرفدار آشوب و همزمان یک پلیس باشید. شما نمی‌توانید طرفدار شورش و دموکراسی باشید.

بر اساس گزارش رسانه ها، بایدن افزود: در ایالتی که امروز در آن هستید، فرماندار دیسانتیس، سناتور مارکو روبیو، سناتور ریک اسکات، همگی با ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی مخالفت کردند.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: مفهوم این امر برای من ساده است؛ شما نمی‌توانید از آوردن سلاح‌های جنگی در خیابان‌های آمریکا حمایت کنید. شما در کنار پلیس نمی‌ایستید.

کمیته تحقیق کنگره پیشتر گزارش کرده بود که در تحقیقات قوه مقننه آمریکا درباره شورش های صورت گرفته در ششم ژانویه ۲۰۲۱، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به انجام تلاش برای کودتا متهم شده است.

نتایج حاصل از نظرسنجی اخیر شبکه «ای بی سی نیوز» و «موسسه افکارسنجی ایپسوس» نشان می دهد که ۵۸ درصد آمریکایی‌ها خواهان اعلام «اتهام جنایی» و مجرم شناخته شدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین امریکا درمورد آشوب ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه ۱۳۹۹) و حمله به کنگره هستند.

نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که ۴۰ درصد نظری مخالف داشتند.

براساس یافته های این نظرسنجی، ۴۶ درصد از پرسش شوندگان معتقدند که ترامپ نقش بسیار پررنگی در حمله به ساختمان کنگره آمریکا داشته است.

روزنامه نیویورک تایمز در نوشتاری دونالد ترامپ را درنده سیاسی خواند و خواهان پیگرد نامزد احتمالی جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۴ شد و نوشت که در غیر این صورت خطر فروپاشی کلیت نظام سیاسی و در نتیجه کشور آمریکا را در پی دارد.

نیویورک تایمز دوم مرداد ماه با اشاره به خاتمه جلسات بررسی شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در کنگره آمریکا نوشت: بیش از پیش روشن شده که ترامپ باید به ارتکاب جرائم متعدد متهم شود.

چارلز بِلو نوشت: پرسشی که در برابر وزارت دادگستری قرار دارد آن نیست که آیا شواهد قانع کننده ای دال بر ارتکاب جرائم وارد شده به ترامپ وجود دارد یا خیر؛ بلکه سوال اینجاست که کشور می تواند ننگ پیگرد جنایی رئیس جمهوری پیشین را به جان بخرد یا خیر.

در ادامه نوشتار نیویورک تایمز آمده که ترامپ با درس گرفتن از شکست های پیشین خود خطرناکتر از همیشه شده است.

این نویسنده سیاهپوست که در گذشته نیز خواهان برداشته شدن مجسمه جرج واشنگتن برای مبارزه با نژادپرستی شده بود، افزود که ترامپ می داند که نظام سیاسی آمریکا قادر به حسابکشی از وی نیست.

نویسنده در پایان این نوشتار نتیجه گیری کرد که تحت پیگرد قرار نگرفتن ترامپ خطر فروپاشی کلیت نظام سیاسی و در نتیجه کشور آمریکا را در پی دارد.

https://irna.ir/xjK۵yK

**بایدن در انتظار گفت وگو با رئیس جمهور چین

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد انتظار دارد این هفته با شی جین پینگ همتای چینی خود، گفت وگو کند.

رئیس جمهوری آمریکا که به دلیل ابتلا به بیماری کووید -۱۹ در قرنطینه به سر می برد، به خبرنگارانی که  او را به صورت مجازی در یک نشست اقتصادی تماشا می کردند، گفت که تماس مورد انتظار با رئیس جمهوری چین همچنان در  پایان هفته انجام خواهد شد.

بایدن پیش از این، هنگام بازگشت از یک سفر به ماساچوست به خبرنگاران گفت: فکر می‌کنم طی ۱۰ روز آینده با رئیس جمهوری شی جین پینگ گفتگو خواهم کرد.

گفتگوی بین رهبران دو کشور در حالی است که از سویی تنش میان دو کشور به دلیل تایوان افزایش یافته و از سوی دیگر دولت بایدن به علت مشکلات اقتصادی داخلی از جمله تورم بی سابقه و فشار بر مصرف کننده، کاهش عوارض گمرکی بر کالاهای وارداتی از چین را در دست بررسی دارد.

آمریکا چین را به عنوان یک رقیب راهبردی خود قلمداد می‌کند و ماه گذشته به ناتو فشار آورد تا در سند راهبردی خود پکن را یک چالش امنیتی در نظر بگیرد.

روزنامه «فایننشال تایمز» در ۱۸ جولای (۲۷ تیرماه) گزارش داد که پلوسی قصد دارد در ماه اوت از تایوان بازدید کند ...

یک روز پس از این گزارش، وزارت خارجه چین اعلام کرد که سفر پلوسی به تایوان به طور جدی حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور را تضعیف می‌کند و آمریکا با عواقب این اقدام مواجه خواهد شد.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد تا پایان ماه جاری با شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین صحبت کند. با این حال بایدن در مورد سفر پلوسی به تایوان ابراز تردید کرد.

بایدن گفت: من فکر می‌کنم ارتش معتقد است این سفر درحال حاضر ایده خوبی نیست اما من از وضعیت آن خبر ندارم.

پلوسی که همواره مورد انتقاد چین بوده است در ماه ژانویه جلسه مجازی با «ویلیام لائی» معاون رئیس جمهوری تایوان برگزار کرد.

اکنون در دولت آمریکا درباره اینکه آیا پلوسی به تایوان سفر کند یا نه شکاف‌هایی بوجود آمده است.

چین معتقد است تایوان بخشی از این کشور است، اما تایوان خود را کشوری مستقل می‌داند. مقامات تایوان، آمریکا را بزرگترین متحد خود به شمار می‌آورند و واشنگتن نیز به استناد به قانونی خود را ملزم به کمک به این جزیره برای دفاع از خود می‌کند.  

https://irna.ir/xjK۵yn

**۵ نیروی نظامی و امنیتی ترکیه در شمال عراق کشته شدند

وزیر کشور ترکیه دوشنبه شب از کشته شدن ۵ نیروی نظامی و امنیتی این کشور در شمال عراق خبر داد.

«سلیمان صویلو» در توئیتی نوشت: یک نظامی و چهار نیروی امنیتی طی عملیات «پنجه صاعقه» علیه گروه تروریستی (پ. ک.ک) در شمال عراق کشته شدند.

وی افزود که نیروهای ترکیه در حمله تروریستی در شمال عراق کشته شدند و جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

آنکارا این عملیات نظامی را به بهانه تعقیب اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) در میان محکومیت و واکنش‌های شدید در بغداد و اربیل اجرا می‌کند.

عملیات قفل پنجه آنکارا علیه شبه نظامیان حزب کارگران کردستان که ترکیه آنها را در ردیف سازمان‌های تروریستی قرار داده با مشارکت نیروهای ویژه زمینی و هوایی در حالی انجام می‌شود که حملات زمینی و هوایی این کشور از تابستان سال ۹۹ در شمال عراق در حال انجام است.

عراق در دو سال گذشته چندین بار سفیر ترکیه را به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید بغداد به عملیات نظامی و نقض حاکمیت کشور را به وی تسلیم کرده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که از جولای ۲۰۱۵ تاکنون ۶ هزار عضو حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در داخل و ۶ هزار و ۹۰۰ نفر در خارج از کشور کشته شده‌اند، در مقابل شمار کشته‌های نیروهای نظامی ترکیه بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر بوده است.

ترکیه و پ. ک. ک از دهه ۸۰ قرن میلادی گذشته با هم می‌جنگند و بر اساس برخی گزارش‌ها، درگیری‌های دو طرف تاکنون بیش از ۵۰ هزار کشته داشته است.

ترکیه به ویژه در طول سه سال اخیر به حملات زمینی و هوایی موسوم به پنجه ببر و پنجه عقاب در شمال عراق دست زده که با واکنش شماری از مسوولان و جریان‌های سیاسی عراقی حتی اتحادیه عرب رو به رو شده است و آنها بارها نقض حاکمیت عراق و حملات هوایی و توپخانه‌ای ترکیه به شمال این کشور را محکوم کرده و خواهان پایان دادن به آن و برچیدن پایگاه‌های نظامی آنکارا در شمال عراق شده‌اند.

https://irna.ir/xjK۵yQ

**ائتلاف سعودی ۱۹۸ بار آتش‌بس یمن را نقض کرد

منابع خبری بامداد سه‌شنبه گزارش دادند، ائتلاف سعودی در ۲۴ ساعات گذشته ۱۹۸ بار آتش‌بس یمن را نقض کرده است.

ائتلاف سعودی با انجام پروازهای تجسسی و شناسایی بر فراز استان‌های الحدیده، مأرب، تعز، حجه، جوف، صعده، بیضاء، الحدیده و محورهای عملیاتی مرزی آتش بس سازمان ملل متحد را نقض کردند.

بر اساس این گزارش، نیروهای ائتلاف سعودی مواضع نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی و همچنین منازل مسکونی شهروندان یمنی در استان‌های‌ الحدیده، تعز، مأرب، حجه، بیضاء، صعده، جیزان و ضالع را هدف حملات سنگین توپخانه‌ای، راکتی و خمپاره قرار دادند.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد برای تمدید دوباره آن، در نهایت حدود یک ماه پیش برای دو ماه دیگر تمدید شد.

پیشتر «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته بود که آتش‌بس یمن با نقض مکرر آن توسط ائتلاف سعودی تقریبا از بین رفته است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی عربستان، به ویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

https://irna.ir/xjK۵yV

**ترکیه بار دیگر شمال شرق سوریه را گلوله باران کرد

نیروهای ارتش ترکیه بار دیگر شهر القامشلی در شمال شرقی سوریه را گلوله باران کردند.

منابع محلی سوریه گفتند: نیروهای ترکیه و گروههای مسلح مورد حمایت این کشور چندین خمپاره شلیک کردند که به خانه های مسکونی در محله الحمقیه در شهر القامشلی اصابت کرد.

این گلوله باران خسارت های مادی برجای گذاشت و باعث آواره شدن دهها خانواده شد.

نیروهای ارتش ترکیه دیروز نیز با واحدهای توپخانه شهرک ها و روستاهای منطقه ابو راسین در ریف شمال غربی الحسکه را هدف قرار دادند که خسارت های مالی به خانه های شهروندان و دارایی آنها وارد شد.

حملات توپخانه ای ارتش ترکیه و گروه‌های تروریستی تحت حمایت آنکارا در حالی شدت یافته که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور اوایل خرداد گذشته اعلام کرد که کشورش به زودی عملیاتی را برای ایحاد منطقه امن در عمق ۳۰ کیلومتری خاک سوریه آغاز خواهد کرد.

در مقابل سوریه نیز تاکید کرد که «تهدیدهای ترکیه برای عملیات موسوم به منطقه امن در شمال سوریه با نتایج و خروجی‌های نشست آستانه در تضاد است».

مقام های بلندپایه روسیه و آمریکا پیش از این در اظهارات رسمی خود چندین بار مخالفت خود را با انجام عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه اعلام کردند و از آنکارا خواستار در پیش گرفتن راه حل مسالمت آمیز برای اوضاع سوریه شده بودند.

در روزهای اخیر مقام های ترکیه بارها از احتمال آغاز دور جدید حملات به شمال سوریه و اعلام آمادگی در این خصوص سخن گفته‌اند و این اظهارات نگرانی‌هایی را در ارتباط با شعله ور شدن دوباره درگیری ها در شمال سوریه بین طرف های مختلف حاضر در آن و بروز مشکل برای مردم این مناطق ایجاد کرده است.

از سوی دیگر، ترکیه حملات خود به شمال سوریه را در حالی انجام می‌دهد که شورای امنیت سازمان ملل سه شنبه شب حملات ترکیه به شمال عراق را در نشست فوق العاده خود محکوم کرد.

حملات هوایی اخیر ترکیه به منطقه کردستان عراق ۸ کشته و بیش از ۲۰ زخمی بر جای گذاشته است.

https://irna.ir/xjK۵BD

**فرمانده نیروهای واکنش سریع طالبان در تصادف جان باخت

فرمانده نیروهای واکنش سریع طالبان در تصادف رانندگی در ولایت غزنی جان باخت.

منابع محلی در ولایت غزنی می‌گویند که مولوی پیرآغا، فرمانده نیروهای واکنش سریع طالبان، در یکحادثه تصادف در ولایت غزنی جان باخت .

منابع می‌گویند ‌او که تازه از سفر حج برگشته بود و به‌ سوی قندهار در حرکت بود، در حادثه تصادف در ولایت غزنی جان باخت.

پیرآغا در درگیری با دولت قبلی، مسوول نظامی ولایت‌های زابل، غزنی و میدان‌وردک از سوی گروه طالبان بود.

او در جنگ طالبان با جبهه مقاومت ملی نقش فعال داشت و افرادش در پنجشیر و اندراب می‌جنگیدند.

پیرآغا حاکم اصلی ولایت قندهار بود.

https://irna.ir/xjK۵Cb

**سایه سنگین تحریم روسیه بر تولید صنعتی آلمان

به دنبال تلاش اتحادیه اروپا برای تحریم روسیه درپاسخ به اقدام نظامی مسکو در اوکراین که بامخالفت آشکاروپنهان کشورهای عضو مواجه است، اکنون بازخورد معکوس تحریم‌ها خود را نشان داده وآلمان به عنوان لوکوموتیو اقتصادی اروپا به علت افزایش بهای گاز و انرژی ناگزیر به کاهش و یا توقف تولید صنعتی خود شده است.

تارنمای خبری اسپوتنیک در این باره نوشت: انجمن اتاق‌های بازرگانی و صنایع آلمان موسوم به (DIHK) اعلام کرده است که تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های صنعتی  در آلمان به دلیل افزایش قیمت گاز مجبور به توقف یا کاهش تولید شده اند.

این انجمن با صدور بیانیه ای دراین خصوص اعلام کرده است: درمجموع ۱۶ درصد از شرکت های صنعتی ناگزیرند در پاسخ به وضعیت کنونی انرژی تولیدات خود را کاهش و یا به سرعت برخی از بخش های شرکت را از فعالیت بازدارند.

تارنمای خبری این رسانه روسی نوشت: بررسی های به عمل آمده توسط DIHK نشان می دهد که کسب و کارهای انرژی بر، که مصرف آنها دو برابر میانگین  صنعتی است، به شدت آسیب دیده اند و در مجموع ۳۲ درصد از شرکت های «انرژی بر» مجبور به کاهش تمام یا بخشی از تولیدات خود شده اند.

این بررسی و مطالعه همچنین مشخص ساخت که بسیاری از شرکت های آلمانی هنوز حجم قابل توجهی گاز را برای سال جاری خریداری نکرده‌ و تنها نیمی از آنها پیشتر نیاز خود را تنها  از طریق «عقد قرارداد» تامین کرده‌اند.

«پیتر آدریان» (Peter Adrian) رئیس انجمن اتاق های بازرگانی و صنایع آلمان این آمار و ارقام را هشدار دهنده خواند و تاکیدد کرد که بهای بالای انرژی می تواند برای تولیدات آلمان بسیار مخرب باشد و آنرا تحت فشار قرار دهد.

لوکوموتیو اقتصادی اتحادیه اروپا به پایان راه رسیده است

«گلن دیسن» (Glenn Diesen) استاد دانشگاه نروژ در تحلیلی در مورخ ۱۹ تیرماه ۱۴۰۱ با اشاره به وضعیت اوکراین و تلاش غرب برای تحریم بخش انرژی روسیه پیش بینی کرد که اقتصاد آلمان بعنوان قوه محرکه و لوکوموتیو اتحادیه اروپا به آخر خط رسیده است.

بنابر پژوهش های این استاد دانشگاه نروژ که در شبکه خبری راشاتودی انعکاس یافته است، با تحریم روسیه در بخش انرژی از سوی غرب، اقتصاد آلمان رو به زوال نهاده و مدل اقتصادی آن در حال ویران شدن بوده و اکنون با احتمال یک فاجعه اقتصادی روبرو است.

در گزارش راشاتودی در این رابطه آمده است: آلمان به تازگی نخستین کسری تجاری ماهانه خود را طی سه دهه اخیر تجربه و به ثبت رسانده است، بطوریکه رئیس اتحادیه بازرگانی فدراسیون آلمان هشدار داد، صنایع کلیدی این کشور به علت کمبود و افزایش بهای انرژی بطورکل از هم فرو خواهند باشید، در نتیجه دوران طلایی لوکوموتیو اقتصاد اتحادیه اروپا هم اکنون به پایان راه رسیده است؛  حال غرب با مجموعه ای از یک فاجعه اقتصادی روبرو است که ناشی از بدهی های ناپایدار، تورم سرسام آور، کاهش رقابت پذیری و اکنون نیز بحران انرژی در راس آن قرار دارد، اکنون این آلمان است که بیش از روسیه با تشدید تنش بین غرب و مسکو، دچار آسیب شده است.

مجارستان: اتحادیه اروپا اهمیت گاز روسیه را کتمان نکند

درهمین حال مجارستان بعنوان یک عضو  اتحادیه اروپا که آشکارا مخالف تحریم گاز روسیه است نسبت به کتمان واقعیت پشت پرده این تحریم به غرب و سایر کشورهای عضو هشدار داد.

 پیتر سیجارتو  (Peter Szijjarto)  وزیر امورخارجه مجارستان در مورخ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱  هشدار داد که امنیت انرژی در اروپا نباید بعنوان یک مساله ایدئولوژیک نگریسته شود و از اتحادیه اروپا خواست تا  واقعیت گاز روسیه را «پنهان» نسازد.

وزیر امورخارجه مجارستان درجمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: شفاف بگویم، از برخی از سیاستمداران پیشرو در کشورهای اروپایی می‌شنوم که طی ماه‌های اخیر مدعی شده اند که ترتیب همه چیز را ( در زمینه گاز طبیعی روسیه) داده و منابع جایگزین برای آن یافته اند و گاز را از جایی دیگر خریده‌ و خود را از شر وابستگی به روسیه رهانیده‌اند، پس اگر اینگونه است چرا زنگ های خطر را به صدا در آورده اند.


https://irna.ir/xjK۵BK


**نهاد امنیتی آمریکا، «تهدید سایبری چین» را نگرانی اول واشنگتن دانست

آژانس امنیت سایبری و زیرساخت آمریکا اعلام کرد که واشنگتن تهدید سایبری چین را قابل توجه دانسته و این کشور را نگرانی اول برای امنیت خود در نظر می‌گیرد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از برندون ولز مدیر اجرایی آژانس امنیت زیرساخت و سایبری آمریکا گزارش داد که واشنگتن با تهدیدهایی از جانب دولت- ملت‌های مختلف مواجه است.

ولز به اسپوتنیک گفت: بدیهی است که روسیه یک مورد بسیار بحرانی بوده، اما تهدید درازمدت ناشی از فعالیت های مخرب چین مساله قابل توجهی است.

طبق این گزارش، مدیر اجرایی آژانس امنیتی آمریکا گفته است که واشنگتن شاهد فعالیت‌های چین در مقیاس بزرگ برای جاسوسی و سوء استفاده از شبکه‌ها بمنظور انجام حملات در آینده است.

اسپوتنیک به نقل از ولز افزود:آمریکا حملات سایبری چین را در سال گذشته شاهد بود که در آن هزاران سرور "مایکروسافت اکسچنج" در ایالات متحده و سراسر جهان هدف قرار گرفت.  

در ماه ژوئن آمریکا مدعی شد که گروه‌های سایبری تحت حمایت چین شرکت‌های مخابراتی بزرگ را از سال ۲۰۲۰ هدف قرار می‌دهند.

این مقام آمریکایی در بخش دیگری از سخنان خود مدعی استفاده روسیه از فعالیت‌های سایبری در جنگ اوکراین شد و آن را یک بخش کلیدی از عملیات نظامی روسیه دانست. وی اشاره کرد که خوشبختانه آمریکا در این فعالیت‌ها هدف قرار نگرفته است. با اینحال ولز معتقد است که همچنان احتمال چنین حملاتی در آینده وجود دارد.

در اوایل ماه ژوئیه، فرماندهی سایبری ایالات متحده اطلاعاتی درمورد فعالیت های مخرب علیه شبکه‌های اوکراینی منتشر کرد. اگرچه آمریکایی ها مظنونی را که در پشت این عملیات قرار داشت معرفی نکردند، تعدادی از مقام های آمریکایی بارها روسیه را به مشارکت در فعالیت های سایبری علیه اوکراین به عنوان بخشی از عملیات نظامی ویژه خود متهم کرده‌اند.

https://irna.ir/xjK۵Bj

**انتقاد روسیه از تداوم حمایت‌های تسلیحاتی غرب از اوکراین

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اختصاص ۵۰۰ میلیون یورو دیگر از سوی اتحادیه اروپا برای حمایت تسلیحاتی از اوکراین گفت: کی‌یف و بروکسل بدانند هرگونه تلاش برای رسیدن به پیروزی در میدان نبرد، راهی به سمت پرتگاه است.

ماریا زاخاروا خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا در حالی که مزورانه مدعی صلح‌طلبی است، با حمایت تسلیحاتی و تجهیزاتی از اوکراین، روی افزایش دشمنی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی افزود: تخصیص بودجه برای تامین تسلیحات، نشان‌دهنده تمایل نداشتن اتحادیه اروپا برای پیشبرد راه حل سیاسی در اوکراین است.

این مقام روس با اشاره به تخصیص ۲.۵ میلیارد یورو برای حمایت تسلیحاتی از اوکراین، اتحادیه اروپا را شریک کشتار غیرنظامیان، کهنسالان، کودکان و دیگر جنایات جنگی انجام شده توسط ارتش اوکراین و ملی‌گرایان اوکراینی در منطقه روس‌نشین شرق این کشور عنوان کرد.

زاخاروا گفت: اتحادیه اروپا فقط به اوکراین سلاح می‌دهد و چشمش را به روی فساد مقامات کی‌یف بسته است.

وی افزود: در طول پنج ماه گذشته که غرب بدون وقفه تسلیحات به اوکراین می‌فرستد، مقامات اروپایی سعی کردند خطرات در پیش گرفتن این سیاست برای امنیت داخلی اتحادیه اروپا و شهروندان آن را پنهان کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: رهبران اتحادیه اروپا همه چیز را قربانی آرزوی خود برای آسیب زدن به روسیه کردند.

زاخاروا از پلیس اروپا خواست تا آشکارا اعتراف کند که سلاح‌های ارسالی اتحادیه اروپا به اوکراین در اختیار گروه‌های تبهکار محلی قرار گرفته است.

وی دلیل تشکیل یک مرکز جدید کنترل امنیت داخلی و مدیریت مرزها در مولداوی توسط اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۱ جولای را نیز جلوگیری از قاچاق تسلیحات و مهاجران عنوان کرد.

https://irna.ir/xjK۵DR

**حجم تجارت اعضای سازمان همکاری شانگهای و روسیه افزایش یافت

معاون وزیر کشاورزی روسیه اعلام کرد که حجم تجارت متقابل مواد غذایی میان این کشور و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در نیمه اول سال جاری میلادی با ۱۷ درصد افزایش به بیش از شش میلیارد دلار رسیده است.

معاون وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه در یک سفر کاری در شهر تاشکند با بیان اینکه کشورهای عضو سازمان شانگهای (SCO) شرکای کلیدی روسیه هستند، تصریح کرد که در سال های گذشته، حجم تجارت متقابل مواد غذایی به طور پیوسته در حال رشد بوده است  و در نیمه سال جاری تقریباً ۱۷ درصد افزایش یافته و از شش میلیارد دلار فراتر رفته است.

به گفته وی، برای افزایش بیشتر حجم تجارت متقابل، لازم است به باز کردن دسترسی به بازارهای داخلی، رفع محدودیت‌های مختلف، کار لجستیک و رفع اشکال تعامل اطلاعاتی بین کشورها ادامه داد.

لوین افزود: پلت فرم سازمان همکاری شانگهای همواره با روح مشارکت، روحیه توسعه راه حل های سودمند متقابل و تعامل نزدیک با عملکرد خوب مشخص می شود که یک پایه محکم برای تضمین ثبات زنجیره های غذایی و همچنین حل موثر مشکلات در زمینه مواد غذایی کشورهای عضو خواهد بود.

 هفتمین نشست وزرای کشاورزی کشورهای سازمان همکاری شانگهای روز دوشنبه در تاشکند برگزار شد.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی است که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد. هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان در آن شرکت دارند. روند پذیرش رسمی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان و اعطای وضعیت شریک گفت گو به مصر، قطر و عربستان سعودی دراین سازمان در نشست سال گذشته سران در شهر دوشنبه آغاز شد و بلاروس هم برای پیوستن به SCO به عنوان یک عضو کامل درخواست داد.

کشورهای  افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان در حال حاضر عضو ناظر هستند و  کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا  هم به عنوان کشورهای شریک گفت و گو شناخته می شوند.

https://irna.ir/xjK۵Fg

**ژاپن، عامل جنایت مرگبار سال ۲۰۰۸ را اعدام کرد

دولت ژاپن، مهاجمی که در سال ۲۰۰۸، در یک حمله مرگبار ۷ نفر را به قتل رسانده بود، اعدام کرد.

وزیر دادگستری ژاپن گفت: ژاپن یک مرد را روز سه‌شنبه به دلیل حمله سال ۲۰۰۸میلادی(۱۳۹۴) در منطقه آکیهابارا در توکیو که در آن هفت نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند، اعدام کرد که این اولین باری از دسامبر سال گذشته است که یک  مجرم در این کشور به دار آویخته می‌شود.

«توموهیرو کاتو»، ۳۹ ساله، در ۸ ژوئن ۲۰۰۸، عابران پیاده را با کامیون در یک منطقه پیاده روی زیر گرفت، سه نفر را کشت و دو نفر را مجروح کرد. وی پس از خروج از خودرو، چهار نفر دیگر را با چاقو  کشت و هشت نفر را مجروح کرد.

وزیر دادگستری «یوشیهیسا فوروکاوا» گفت» این حادثه تأثیر قابل توجهی بر جامعه ژاپن داشته زیرا منجر به کشته شدن ۷ نفر شده است.  

وی در یک کنفرانس خبری گفت: جمعه گذشته این دستور را پس از تحقیق و بررسی دقیق تر امضا کرده است.

این دومین اعدام در زمان نخست وزیری «فومیو کیشیدا» بود که در اکتبر سال گذشته به قدرت رسید. پیش از این سه زندانی محکوم به اعدام در ماه دسامبر به دلیل نقش داشتن در قتل های متعدد به دار آویخته شدند. این اعدام تعداد کل زندانیان محکوم به اعدام در ژاپن را به ۱۰۶ نفر رساند.

منطقه آکیهابارای که زمانی عمدتاً به عنوان مرکز الکترونیک شناخته می‌شد، اکنون به عنوان کانونی برای فرهنگ جوانان ژاپنی شناخته می‌شود و به‌ویژه طرفداران مانگا و انیمه را به خود جلب می‌کند. در این منطقه حرکت وسایل نقلیه برای بیش از دو سال پس از این خشونت به حالت تعلیق درآمد.

سیستم مجازات اعدام ژاپن مدت‌هاست که انتقادهای بین‌المللی را به دنبال داشته است و مخالفان خواستار شفافیت بیشتر در زمان اعدام هستند، زیرا زندانیان محکوم به اعدام معمولاً ساعاتی قبل از آن مطلع می‌شوند یا اصلاً به آنها اطلاع قبلی داده نمی‌شود. آنها همچنین ادعا می کنند که این رویه زندانیان محکوم به اعدام را از فرصت تفکر در مورد جنایات خود محروم می کند.

سخنگوی دولت در یک کنفرانس خبری جداگانه به دفاع از این نظام پرداخت، «یوشیهیکو ایزوزاکی»، معاون دبیر کابینه، با اشاره به ادامه وقوع جنایات شنیع گفت: اکثر مردم معتقدند که مجازات اعدام اجتناب ناپذیر است.

در طول مراحل دادگاه، وکیل مدافع کاتو استدلال کرد که او نباید با مجازات اعدام روبرو شود زیرا در زمان حادثه در حالت جنون یا کاهش ظرفیت روانی به دلیل استرس شدید بوده است اما در مارس ۲۰۱۱، دادگاه منطقه توکیو این کارگر سابق را به اعدام محکوم و اعلام کرد که او می تواند کاملاً مسئول جنایتش شناخته شود.

این حکم نشان داد که کاتو پس از آزار و اذیت در یک اتاق گفت و گوی اینترنتی به دلیل خشمگین بودن، برای انجام این جنایت انگیزه داشت، در این حکم آمده است اعمال او بی رحمانه بود و عمیقاً تمام جامعه ژاپن را شوکه کرد.

جلسات دادگاه نشان داد که کاتو، که از شغلی به شغل دیگر، کارش را عوض کرده بود، از نظر اجتماعی منزوی شده و از قبل خشم او به دنیای آنلاین کشیده شده بود.

تصمیم دادگاه بدوی در سپتامبر ۲۰۱۲ توسط دادگاه عالی توکیو تأیید شد و سپس توسط دادگاه عالی در فوریه ۲۰۱۵ نهایی شد.

https://irna.ir/xjK۵Gg

**جنگ مشترک دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان علیه ترامپ

در حالیکه حدود سه ماه به انتخابات میاندوره‌ای کنگره باقی مانده، دموکرات‌ها در تلاشند تا با بهره‌برداری از یکسری تحولات، دونالد ترامپ را دستکم نزد افکار عمومی محکوم ساخته و از این دستاورد در انتخابات‌های آتی استفاده کنند. جمهوری‌خواهان نیز به دنبال عدم نامزدی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ هستند.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز گذشته گفت که سلفش دونالد ترامپ جرات متوقف کردن حمله به ساختمان کنگره را در ششم ژانویه ۲۰۲۱ نداشت.

جو بایدن که به دلیل ابتلا به بیماری کووید در قرنطینه به سر می‌برد، در سخنانی ضبط شده برای مجمع سراسری سازمان مجریان قانون سیاهپوست گفت: پلیس آن روز قهرمان بود اما ترامپ شجاعت لازم برای اقدام را نداشت.

رئیس جمهوری دموکرات آمریکا ادامه داد: زنان و مردان شجاع آبی ‌پوش در سراسر کشور هرگز نباید این را فراموش کنند. شما نمی‌توانید همزمان آشوب طلب و پلیس و طرفدار شورش و دموکراسی باشید.

این سخنان رئیس جمهوری دموکرات در حالی بیان می‌شود که دیگر هم حزبی‌های وی در کنگره و در قالب کمیته تحقیق وقایع ۶ ژانویه، با احضار نزدیکان ترامپ و رو کردن اسناد و مدارکی به دنبال زمینه چینی برای دستکم محو وی از صحنه سیاست هستند.

چند روز پیش و در آخرین جلسه عمومی کمیسیون تحقیق مجلس نمایندگان، ترامپ متهم شد که با سکوت ۱۸۷ دقیقه‌ای خود اجازه داد تا شورش‌های ششم ژانویه رخ دهد. در آن بازه زمانی هیچ موضوعی در دفتر خاطرات رسمی وارد نشده و هیچ سابقه‌ای از تماس‌های تلفنی ترامپ وجود ندارد.

دموکرات ها ترامپ را متهم می کنند که هم آشوب را برانگیخته و هم از فرونشاندن آن واهمه داشته است.

روزنامه دموکرات نیویورک تایمز به تازگی در نوشتاری رئیس جمهوری سابق را درنده سیاسی خواند و خواهان پیگرد نامزد احتمالی جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۴ شد. این روزنامه هشدار داد که در غیر این صورت خطر فروپاشی، کلیت نظام سیاسی و کشور آمریکا را تهدید خواهد کرد.

در مطلب ۲ مرداد نیویورک تایمز آمده است: بیش از پیش روشن شده که ترامپ باید به ارتکاب جرائم متعدد متهم شود. پرسشی که در برابر وزارت دادگستری قرار دارد آن نیست که آیا شواهد قانع کننده ای دال بر ارتکاب جرائم وارد شده به ترامپ وجود دارد یا خیر؛ بلکه سوال اینجاست که کشور می تواند ننگ پیگرد جنایی رئیس جمهوری پیشین را به جان بخرد یا خیر.

در ادامه نوشتار نیویورک تایمز آمده که ترامپ با درس گرفتن از شکست های پیشین خود خطرناکتر از همیشه شده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز همراه با دیگر رسانه های لیبرال گزارش کرد که درحالیکه اعضای حزب جمهوری‌خواه در تلاش برای معرفی نامزدهای انتخابات ۲۰۲۴ هستند، نسبت به پشتیبانی از دونالد ترامپ که با اتهامات فراوانی از جانب کمیته تحقیق مواجه شده، بیمناکند.

در این گزارش آمده که شمار زیادی از اعضای حزب جمهوری‌خواه آشکارا نامزدها را تشویق می‌کنند تا وارد رقابت های انتخاباتی سال ۲۰۲۴ شوند. همزمان نگرانی برخی اعضای این حزب در مورد بازگشت دونالد ترامپ به ‌ویژه در میانه افشاگری‌های علیه وی افزایش یافته است.  

 با این حال یافته های نظرسنجی های اخیر تصویر مغشوشی از اتمسفر سیاسی آمریکا ارائه می دهد.

از یک سو نتایج حاصل از نظرسنجی جدید شبکه ای بی سی و ایپسوس نشان می دهد که ۵۸ درصد آمریکایی‌ها خواهان ایراد اتهام علیه ترامپ و مجرم شناخته شدن وی بوده و ۴۰ درصد نیز نظری مخالف دارند.

از سوی دیگر یافته های نظرسنجی جدید شبکه راستگرای فاکس نیوز نشان می دهد که پس از برگزاری نخستین جلسه کمیته، میزان محبوبیت ترامپ اندکی کاهش یافت و میزان نظرات نامطلوب نسبت به وی با افزایشی یک درصدی از ۵۴ درصد فوریه به ۵۵ درصد رسید.

با این وجود، یافته های متفاوت جدیدترین نظرسنجی کالج امرسون نشان می دهد که پس از پایان جلسات کمیته و آغاز تعطیلات تابستانی کنگره، ترامپ با ۴۶ درصد رای موافق ۳ درصد محبوبتر از رئیس جمهوری کنونی بوده و در صورتیکه رقیب وی برنی سندرز سناتور مستقل ایالت ورمونت باشد، با ۴۵ درصد محبوبیت و با اختلافی ۵ درصدی پیروز انتخابات ۲۰۲۴ خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود که دموکرات‌ها و حتی جمهوریخواهان سنتی با نزدیک شدن به انتخابات ۱۷ آبان بیش از پیش طیف ترامپ را تحت فشار قرار دهند تا دستکم در افکار عمومی حمایت آنان از نامزدهای راهیابی به فرمانداری ها و کنگره پر هزینه شده و شانس پیروزی آنها بر رقبایشان کاهش یابد.

کنار گذاشتن ترامپ و حامیان وی هدف مشترک جمهوریخواهان سنتی و دموکرات‌هاست که علاقه‌ای به حضور این طیف غیرخودی در نظام سیاسی آمریکا ندارند.

تنها رقیب دموکرات‌ها در این پروژه عملکرد دولت بایدن است که یافته های نظرسنجی های اخیر نشان می دهد در ایجاد  نارضایتی گوی سبقت را از دولت قبل ربوده است.

https://irna.ir/xjK۵GW

**احتمال توقف صدور روادید شنگن برای شهروندان روسیه

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که اتحادیه اروپا ممکن است صدور روادید شنگن برای شهروندان روسیه را به حالت تعلیق درآورد.

ایوان وولینکین مدیر بخش کنسولی وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری تاس گفت که با توجه به اقدام‌های غرب، در صورت نبود امکان برای شهروندان روسیه در اخذ روادید شنگن، مسکو یک سناریو را مد نظر دارد.

این دیپلمات روس اشاره کرد که وزارت خارجه تماس‌هایی از اروپا مبنی بر توقف صدور روادیدهای شنگن برای شهروندان روسیه دریافت می‌کند و اغلب چنین درخواست‌هایی توسط سیاستمداران یا شخصیت‌های عمومی روسیه هراس صورت می‌گیرد.

وولینکین خاطر نشان کرد: در حال حاضر شاهد تعلیق کامل صدور ویزا برای شهروندان روسیه در کنسولگری‌های لتونی، لیتوانی، لهستان، جمهوری چک و استونی هستیم.

وی تاکید کرد که در صورت تنزل شدید روابط کنسولی با سایر اعضای معاهده شنگن، روسیه نمی‌تواند اقداماتی که شاید در حال حاضر غیرممکن به نظر می‌رسند را نادیده بگیرد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیمه فروردین گذشته با امضای فرمانی دستور داد تا برخی مفاد قراردادهای تسهیل صدور ویزا با اعضای اتحادیه اروپا، نروژ، ایسلند، سوئیس و لیختن‌اشتاین به حالت تعلیق درآید.

این حکم برای روزنامه‌نگاران و نمایندگان رسمی کشورهای اتحادیه اروپا معتبر بوده و سفر دارندگان گذرنامه دیپلماتیک به روسیه بدون دریافت ویزای این کشور ممنوع خواهد بود.

پوتین با این فرمان به وزارت امور خارجه روسیه همچنین دستور داد تا ورود اتباع خارجی و غیرشهروندان که اقدامات خصمانه علیه مسکو دارند را به این کشور محدود کند.

https://irna.ir/xjK۵FQ

**زلنسکی: روسیه «جنگ گاز» به راه انداخته است

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین خواستار  افزایش تحریم ها و اقدامات تلافی جویانه اتحادیه اروپا علیه روسیه در پاسخ به آنچه وی آنرا «جنگ گاز» خواند، شد.

خبرگزاری فرانسه از مبدا «کی‌یف» با انتشار این خبر نوشت: گازپروم، بزرگترین شرکت دولتی گاز روسیه قصد دارد تا از روز چهارشنبه (فردا ۵ مردادما ۱۴۰۱) تحویل روزانه گاز به اروپا از طریق خط لوله «نورد استریم» را ۳۳ میلیون متر مکعب در روز، حدود ۲۰ درصد از ظرفیت این خط لوله، کاهش دهد.

خبرگزاری فرانسه در ادامه افزود: این درحالی است که اروپا به شدت به منابع انرژی روسیه وابسته است و اکنون غرب مسکو را به استفاده نظامی گرانه از  انرژی در  اقدام تلافی جویانه تحریم ها علیه روسیه که درپاسخ به جنگ اوکراین وضع شده،  متهم می کنند.

بنابراین گزارش، زلنسکی در پیام روزانه ویدیوئی خود در واکنش به این اقدام روسیه گفت: امروز  تهدید جدید  گاز علیه اروپا را می شنویم، این یک «جنگ آشکار گاز» بوده که روسیه علیه اتحادیه اروپا به راه انداخته است، آنها (روس ها) اهمیتی نمی دهند که برای مردم چه اتفاقی خواهد افتاد، این گونه ای دیگر  از جنبه های ترور است، به همین خاطر است که باید به آن پاسخ دهید، به این فکر نکنید که چرخ های توربین های خود  را چگونه دوباره به حرکت در آورید، بلکه تحریم ها را (علیه مسکو) شدت بخشید.

به گزارش ایران اکونومیست، اکنون صنایع آلمان که از طریق خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ به شدت به منابع گاز و انرژی روسیه وابسته است، با توجه به اینکه تحت فشار کاهش این وابستگی از سوی دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پاسخ به اقدام نظامی روسیه به اوکراین و از سویی دیگر با افزایش بهای سوخت مواجه است، ناگزیر به کاهش و یا قطع تولیدات خود شده اند.

در همین حال مجارستان نیز بعنوان یک عضو  اتحادیه اروپا که آشکارا مخالف تحریم گاز روسیه است نسبت به کتمان واقعیت پشت پرده این تحریم به غرب و سایر کشورهای عضو هشدار داد.

 پیتر سیجارتو  (Peter Szijjarto)  وزیر امور خارجه مجارستان در مورخ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱  هشدار داد که امنیت انرژی در اروپا نباید بعنوان یک مساله ایدئولوژیک نگریسته شود و از اتحادیه اروپا خواست تا  واقعیت گاز روسیه را «پنهان» نسازد.

https://irna.ir/xjK۵Ff

**مسکو درخواست تل آویو درباره «آژانس یهود» را بی‌پاسخ گذاشت

منابع خبری رژیم صهیونیستی فاش کردند که روسیه به درخواست تل آویو درباره اعزام هیئتی از حقوقدانان به مسکو برای گفت‌وگو درباره موضوع «آژانس مهاجرت یهود» هیچ گونه پاسخی نداده است.

پایگاه خبری «والا» گزارش داد که دولت روسیه به درخواست تل آویو مبنی بر اعزام هیئتی از حقوقدانان به مسکو برای گفت‌وگو در مورد بحران مربوط به فعالیت‌های آژانس مهاجرت یهود پاسخ نداد.

پیشتر، یائیر لاپید نخست وزیر رژیم اسرائیل گفته بود که «بسته شدن دفتر آژانس یهود در روسیه یک رویداد خطرناک است که بر روابط بین دو کشور تأثیر خواهد گذاشت».

در همین زمینه، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که «لاپید دستور داد تا به محض موافقت روسیه برای انجام مذاکرات در این زمینه، یک تیم حقوقی برای سفر به مسکو آماده شود».

دیروز هم رسانه‌های عبری‌زبان گزارش دادند که رژیم صهیونیستی تصمیم دارد در واکنش به ممنوعیت فعالیت «آژانس مهاجرت یهود» در روسیه، علیه این کشور دست به یک سری اقدامات بزند که از جمله آن می‌توان به این موارد اشاره کرد:

-توقف انتقال مالکیت زمین کلیسای «الکساندر نوسکی» در قدس اشغالی به روسیه

- مبادرت به اقداماتی جدید برای کمک به اوکراین

- دعوت از سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو برای مشورت

دنبال تشدید تنش در روابط مسکو و تل آویو پس از جنگ اوکراین، وزارت دادگستری روسیه هفته گذشته در دستوری خطاب به آژانس یهود که به صورت نامه به این آژانس ارسال شده، تمام فعالیت‌های آنها را در خاک روسیه ممنوع اعلام کرده است.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در این رابطه نوشت که «دستور توقف فعالیت آژانس یهود در روسیه موجب شده است که بسیاری از یهودیان ساکن این کشور احساس کنند در معرض تهدید و دستگیری هستند».

بستن آژانس مهاجرت یهود در روسیه به معنای کاهش چشمگیر و حتی توقف مهاجرت صهیونیست از روسیه به اراضی اشغالی است.

فعالیت اصلی «آژانس یهود در روسیه» تسهیل مهاجرت صهیونیست‌ها به سرزمین‌های اشغالی و اسکان آنها در فلسطین اشغالی است. این آژانس در ۳۰ سال گذشته در امر مهاجرت صهیونیست‌ها از روسیه به فلسطین اشغالی نقش داشته است.

https://irna.ir/xjK۵KK

**اویل پرایس: اعتراضات کارگری، بحران جهانی تورم را وخیم‌تر می‌کند

تارنمای اویل پرایس با اشاره به بحران جهانی تورم که بیشتر کشورها را درگیر کرده است، نوشت، تهدید کارگران شاغل در زنجیره های اصلی تامین کالا به اعتصاب، به دلیل نارضایتی از اوضاع شغلی خود، می تواند بحران تورم را وخیم‌تر کند.

تارنمای اویل پرایس نوشت: کارگرانی که نقش کلیدی را در زنجیره‌های تامین در سراسر جهان ایفا می کنند، به خوبی می‌دانند که شغل آنها هرگز تا به این اندازه مهم نبوده است  و آنها اکنون از این اهرم استفاده می‌کنند و خواستار شرایط بهتر اشتغال هستند.

بر اساس گزارش جدید تارنمای بلومبرگ، اعتراضات کارگری در همه نقاط زنجیره تامین جهانی، از جمله راه‌آهن، حمل‌ونقل، انبارها و بنادر، و در همه نقاط جهان از  استرالیا گرفته تا پرو در حال افزایش است.

«کِیتی فاکس هادس» مدرس روابط استخدامی در دانشکده مدیریت دانشگاه شفیلد در انگلیس در این زمینه گفت: «زنجیره‌های تأمین جهانی برای مقابله با بحرانی هایی مانند همه‌گیری تنظیم نشده اند و کارفرمایان واقعا بار این بحران را بر کارگران منتقل کرده‌اند.»

اویل پرایس تورم را مهم ترین مساله سیاسی کنونی ارزیابی کرد و نوشت اختلال هایی که در زنجیره های عرضه کالاها ایجاد شده تاثیرات پیچیده ای بر قیمت ها داشته و اهمیت فوق العاده ای یافته است.

حتی تهدید به اعتصاب نیز می تواند باعث افزایش قیمت ها شود؛ همان طوری که در سال جاری در نروژ اتفاق افتاد و کارگران بخش انرژی تهدید به اعتصاب کردند و قیمت گاز طبیعی اروپا در نتیجه چنین تهدیدی افزایش یافت.

بر اساس گزارش ها، در آمریکا، تهدید اعتصاب در بخش راه آهن خطر بسیار مشهودی است و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تلاش می کند به حل اختلافات درباره شرایط کاری ۱۱۵ هزار کارگر و کارفرمای آنها کمک کند. بزرگترین تهدید در آمریکا ۲۲ هزار کارگر اسکله ساحل غربی است که قراردادهای آنها در اوایل ماه ژوئیه به پایان رسید. آنها در بحبوحه مذاکره برای یک قرارداد جدید هستند و هم کارگران و هم کارفرمایان گفته اند که قصد دارند از تعطیلی بنادر جلوگیری کنند.

بر اساس برآورد دانشگاه کرنل آمریکا  در سال  ۲۰۲۱ میلادی، ۲۶۰ اعتصاب با مشارکت ۱۴۰ کارمند انجام شده است. «اِلی فریدمن» استادیار این داشنگاه گفت: یک بازار کار بسیار فشرده وجود دارد؛ چنین شرایطی کارگران را در موقعیتی قرار می دهد که علاوه بر تعداد فراوانی از شکایات خود، احساس قدرت نیز می کنند.

در انگلیس نیز مساله مشابهی وجود دارد و رانندگان قطار تهدید به اعتصاب در ۳۰ ژوئیه (۸ مرداد) کرده اند.

کانادا شاهد بود که «ده‌ها هزار» کارگر ساختمانی در ماه مه (اردیبهشت) کار خود را ترک کردند و راه‌آهن‌های این کشور نیز با خطر اعتصاب مقابله کردند.

کامیون داران در پرو در این ماه اعتصاب سراسری برگزار می کنند. آرژانتین و آفریقای جنوبی نیز به دلیل اعتراض کارگران با تاخیرهایی در ارائه خدمات مواجه شده اند.

بنادر آلمان به تازگی با یک اعتصاب دو روزه مواجه شده اند و صنعت کشتی سازی کره جنوبی نیز با اعتراضات روبرو شده است.

اویل پرایس در پایان نوشت: در خارج از زنجیره عرضه، اعتصابات کارگری همچنان ادامه دارد. بعد از همه گیری شرکت های هواپیمایی با کمبود نیرو مواجه هستند  و به دلیل اعتصابات کارگری با اختلال در پروازها مواجه بوده اند.

فرودگاه شارل دوگل فرانسه بعد از اعتصابات کارگری مجبور به لغو پروازها شد و فرودگاه هیترو در انگلیس با دشواری از بروز سرنوشت مشابهی خودداری کرد.

https://irna.ir/xjK۵Lp

**تشدید تنش‌ها بین مسکو و تل‌آویو

وزارت خارجه روسیه در میانه تنش‌ها بین روسیه و اسرائیل بر سر تعطیلی آژانس یهود در خاک روسیه، به شدت از موضع تل آویو در قبال جنگ اوکراین انتقاد کرد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز سه‌شنبه اعلام کرد که موضع ضد روسی اسرائیل در قبال وضعیت اوکراین غیرسازنده و جانبدارانه است و منجر به تاسف مسکو شد.

زاخارووا در سخنانی که از شبکه سولوویف پخش می‌شد، بیان کرد: متاسفانه در ماه‌های اخیر اظهارات بسیار غیر سازنده و جانبدارانه از تل آویو شنیده ایم.  

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه انگیزه پیچیده کردن روابط دو جانبه با اسرائیل از جانب روسیه صورت نگرفته، افزود: وقتی از مقام‌های اسرائیلی می‌شنویم که برخی اقدام‌های روسیه ممکن است بر روابط دو جانبه تاثیر بگذارد، مایلم از این افراد بپرسم که آیا به این فکر نمی‌کنند که اقدام‌ها و اظهارات خودشان طی چند ماه گذشته پیشتر بر روابط دو جانبه تاثیر گذاشته بود.  

درحالیکه یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی به علت تعطیلی «آژانس مهاجرت یهود» در صدد انجام اقداماتی علیه مسکو است، وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که فعالیت‌های اخیر کمک کننده نیست و مساله آژانس یهود یک اقدام قانونی است نه سیاسی.

به نوشته رسانه‌های صهیونیستی، لاپید خواستار اتخاذ تدابیری از جمله توقف انتقال مالکیت زمین کلیسای «الکساندر نوسکی» در قدس اشغالی به روسیه، مبادرت به اقداماتی برای کمک به اوکراین و فراخواندن سفیر اسرائیل در مسکو برای مشورت شده است.

لاپید روز یکشنبه در نشستی با جمعی از اعضای کابینه، اقدام اخیر دولت روسیه در بستن آژانس یهود در مسکو را "خطرناک" خواند و گفت که این مساله بر روی روابط دو طرف تاثیر خواهد گذاشت.

به دنبال تشدید تنش در روابط مسکو و تل آویو پس از جنگ اوکراین، وزارت دادگستری روسیه هفته گذشته در دستوری خطاب به آژانس یهود که به صورت نامه به این آژانس ارسال شده، تمام فعالیت‌های آن را در خاک روسیه ممنوع اعلام کرده است.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در این رابطه نوشت که «دستور توقف فعالیت آژانس یهود در روسیه موجب شده است که بسیاری از یهودیان ساکن این کشور احساس کنند در معرض تهدید و دستگیری هستند».

بستن آژانس مهاجرت یهود در روسیه به معنای کاهش چشمگیر و حتی توقف مهاجرت صهیونیست ها از روسیه به اراضی اشغالی است.

فعالیت اصلی آژانس یهود در روسیه تسهیل مهاجرت صهیونیست‌ها به سرزمین‌های اشغالی و اسکان آنها در فلسطین اشغالی است. این آژانس در ۳۰ سال گذشته در امر مهاجرت صهیونیست‌ها از روسیه به فلسطین اشغالی نقش داشته است.

https://irna.ir/xjK۵Kp

**خبرگزاری آلمان: اتحادیه اروپا با برنامه کاهش اضطراری مصرف گاز موافقت می‌کند

خبرگزاری آلمان امروز به نقل از دیپلمات ها خبر داد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا با برنامه اضطراری داوطلبانه کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز موافقت می‌کنند.

خبرگزاری آلمان به نقل از منابع آگاه نوشت که کشورهای عضو برای آمادگی در برابر قطع احتمالی واردات گاز از روسیه تصمیم گرفته اند تا از اوت ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ مصرف گاز طبیعی را ۱۵ درصد کاهش دهند.

«کادری سامسون» مسئول استونیایی امور انرژی اتحادیه اروپا امروز و در بدو ورود به محل برگزاری جلسه وزیران انرژی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت که پیش بینی می شود با برنامه کاهش مصرف گاز موافقت شود.

وی همچنین برنامه شرکت دولتی گازپروم روسیه برای کاهش بیشتر صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم ۱ را اقدامی با انگیزه سیاسی دانست و گفت: ما می دانیم که هیچ دلیل فنی ای برای این امر وجود ندارد و به همین علت کاهش پیشاپیش تقاضای گاز از جانب ما راهبردی خردمندانه است.

https://irna.ir/xjK۵NM

**طالبان: آمریکا بدون قید و شرط دارایی‌های افغانستان را آزاد کند

امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان در سخنان امروز خود در کنفرانس تاشکند با تاکید بر ضرورت آزادسازی بی قید و شرط دارایی های افغانستان از سوی آمریکا، گفت که تحریم‌های اقتصادی آمریکا، فعالیت‌های نهادهای مختلف این کشور را فلج کرده و مردم افغانستان قربانی اصلی این تحریم ها هستند.

امیرخان متقی که برای شرکت در کنفرانس بین المللی تاشکند در امور افغانستان با عنوان "امنیت و توسعه اقتصادی افغانستان" به ازبکستان سفر کرده است، در سخنرانی خود در این کنفرانس تاکید کرد: علاوه بر اینکه کشور ما از ۲۰ سال جنگی که آمریکا بر مردم افغانستان تحمیل کرد،رنج می برد ، از طرفی هم تحت تحریم اقتصادی آمریکا هستیم که یکی از عوامل اصلی فقر در کشور ما است. این اقدامات نه تنها مانع از سرمایه گذاری ها و حمایت های مالی خارجی شده، بلکه باعث اختلال در فعالیت های سیستم های مالی و بانکی ما شده که در نهایت، معیشت و زندگی مردم را با مشکلات مواجه می کند.

در همین حال ، امروز توماس وست نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در سخنانی در نشست تاشکند، با تکرار وعده توخالی برای آزادسازی دارایی های این کشور جنگ زده، مدعی شد واشنگتن آماده گفت و گو با طالبان در مورد آزادسازی پول‌های بلوکه شده افغانستان است.

این مقام امریکایی گفت نهادهای بین‌المللی باید از طریق گفتگو با طالبان مطمئن شوند که در این زمینه شفافیت وجود دارد.

متقی در ادامه سخنانش گفت: از آمریکا می خواهیم که تمام دارایی های افغانستان بانک را بدون قید و شرط آزاد کند و تحریم های اقتصادی اعمال شده بر افغانستان را لغو کند. 

این مقام طالبان همچنین تاکید کرد: زمان آن فرا رسیده است که جهان به جای سرمایه گذاری در ناامنی و بی ثباتی افغانستان، روی ثبات افغانستان سرمایه گذاری کند.

مولوی امیر خان متقی که به‌منظور شرکت در نشست بین‌المللی با محور افغانستان به تاشکند رفته است

متقی همچنین در بخشی از سخنان تاکید کرد که طالبان آماده تعامل مثبت با همه کشورهای جهان در چارچوب احترام متقابل و منافع مشروع است.

وی با بیان اینکه جهان به مسوولیت خویش در قبال افغانستان عمل کند، تصریح کرد: امنیت منطقه، جهان و افغانستان با یکدیگر مرتبط است از این رو ما به امنیت توجه جدی داریم و امیدواریم که منطقه و جهان هم در تقویت امنیت افغانستان از تلاشهای خود دریغ نکند.

متقی گفت که طالبان به تعهدات خود در قبال جامعه جهانی در توافقنامه دوحه عمل کرده است. وی همچنین از آمریکا درخواست کرد به تعهدات خود در قبال توافق‌نامه دوحه عمل کند.

نشست دو روزه بین المللی تاشکند با عنوان «امنیت و توسعه اقتصادی افغانستان»، صبح سه شنبه (۴ مرداد ماه) و با یک روز تاخیر، با حضور حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیسی جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان و هیاتی از طالبان آغاز شد.

جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد به دیپلماسی همسایگی و رویکرد راه حل منطقه ای برای کمک به صلح و ثبات و آرامش منطقه از جمله افغانستان، در این نشست حضور دارد.

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیسی جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان به نمایندگی از ایران در نشست تاشکند حضور یافته است.

https://irna.ir/xjK۵Pc

**وعده توخالی آمریکا به طالبان؛ آماده گفت‌وگو برای آزادسازی پول افغانستان هستیم

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان روز سه شنبه در سخنانی در نشست تاشکند درباره افغانستان، با تکرار وعده توخالی برای آزادسازی دارایی های این کشور جنگ زده، مدعی شد واشنگتن آماده گفت و گو با طالبان در مورد آزادسازی پول‌های بلوکه شده افغانستان است.

«توماس وست» که امروز سه‌شنبه (۴ مرداد) در نشست تاشکند صحبت می‌کرد، گفت نهادهای بین‌المللی باید از طریق گفتگو با طالبان مطمئن شوند که در این زمینه شفافیت وجود دارد.

این مقام امریکایی درحال این وعده را تکرار کرده است که امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان در سخنان امروز خود در کنفرانس تاشکند تاکید کرد که تحریم‌های اقتصادی آمریکا، فعالیت‌های نهادهای مختلف این کشور را فلج کرده است.

وی افزود: علاوه بر اینکه کشور ما از ۲۰ سال جنگ تحمیلی امریکا بر مردم افغانستان رنج می برد ، از طرفی هم تحت تحریم اقتصادی آمریکا هستیم که یکی از عوامل اصلی فقر در کشور ما است. این اقدامات نه تنها مانع از سرمایه گذاری ها و حمایت های مالی خارجی شده، بلکه باعث اختلال در فعالیت های سیستم های مالی و بانکی ما شده که در نهایت، معیشت و زندگی مردم را با مشکلات مواجه می کند.

وست در ادامه صحبت‌هایش توضیح داد: با وجودی که کشورش با طالبان اختلافاتی دارد، اما با نزدیک تر شدن زمستان، مردم افغانستان با مشکلات بیشتری روبرو خواهند شد.

این مقام امریکایی مدعی شد به همین دلیل امریکا بزرگترین کمک کننده کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان است و آماده است درباره آزادسازی پول‌های منجمد شده این کشور با طالبان گفتگو کند.

 در این نشست خانم رینا امیری، نماینده ویژه امریکا در مورد زنان و حقوق بشر در افغانستان نیز سخنرانی و درخصوص موضوع آموزش دختران وحقوق زنان افغانستان صحبت کرد.

 نشست بین‌المللی تاشکند درباره افغانستان صبح امروز سه‌شنبه باحضور نمایندگانی از ۲۰ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران و هیاتی از طالبان افغانستان، با یک روز تاخیر آغاز شد.

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران در امور افغانستان در این نشست حضور دارد.

https://irna.ir/xjK۵PY

**نگرانی شدید تل آویو از افزایش عملیات مقاومت در کرانه باختری

یک کارشناس نظامی رژیم صهیونیستی با اشاره به ضعف «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مهار نیروهای مقاومت فلسطین در کرانه باختری رود اردن و در عین حال هشدار درباره پیامدهای امنیتی احتمالی فوت او برای این رژیم تاکید کرد که تل آویو نگران افزایش عملیات مقاومت فلسطین در کرانه باختری است.

«یوآف لیمور» خبرنگار صهیونیست در مقاله ای در روزنامه صهیونیستی  "اسراییل الیوم" نوشت: به دلیل ضعف قدرت سیاسی تشکیلات خودگردان فلسطین، از ابتدای سالجاری میلادی عملیات فلسطینیان علیه نظامیان اسرائیلی در بسیاری از مناطق کرانه باختری اشغالی به نحو نگران کننده ای افزایش یافته  است.

وی پیش بینی کرد: روند جاری نشان می دهد که به رغم تعیین حسین الشیخ بعنوان جانشین  رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، درست یک روز بعد از مرگ عباس، اوضاع می تواند به نحو نگران کننده ای به وخامت برود.

این کارشناس صهیونیست با بیان "تردید بسیار در موفقیت شیخ در ایفای نقش عباس در صورت مرگ رییس فعلی تشکیلات خودگردان فلسطین" گفت که "بعید است او موفق شود به راحتی حاکمیت و مرجعیت خود را بر همه جناح های فلسطینی تحمیل کند".

وی با اشاره به "نگرانی" رژیم صهیونیستی از این سناریو، نوشت: تل‌آویو در برهه اخیر تلاشهای خود را برای رفع نگرانی ها در این حوزه افزایش داده است و تل آویو اساس توجه خود را در این باره به حماس کرده است که تلاش کرده عملیات را از مناطق خود خارج کرده و گسترش دهد.

این نویسنده صهیونیست مدعی شد: "حماس اخیراً با هماهنگی حزب الله لبنان، تلاش‌ کرده واحدهای رزمی در اردوگاه‌های پناهجویان در لبنان مستقر کند تا در موقع لزوم بتواند از سمت شمال نیز اسراییل را تهدید کند."

وی افزود: صالح العاروری فرماندهی این فعالیتهای حماس در خارج از کشور را برعهده دارد ، وی مسئول بخش مهمی از واحد جذب نیرو در کرانه باختری و انجام عملیات در این منطقه است.

این نویسنده صهیونیست همچنین به یورش نظامیان رژیم صهیونیستی در سحرگاه روز یکشنبه به شهر نابلس در کرانه باختری که منجر به شهادت دو جوان فلسطینی شد، اشاره کرد که نشان از نگرانی تل آویو از افزایش عملیات مقاومت فلسطین در این منطقه دارد.

او در این زمینه تصریح کرد: ارتش اسراییل به منظور شناسایی و دستگیری فعالان فلسطینی، فعالیت نظامی خود را در کرانه باختری اشغالی تشدید کرده است.

مبارزان فلسطینی در طول ماههای اخیر توانسته اند بارها ضمن عملیات شهادت طلبانه در کرانه باختری رود اردن، با نیروهای رژیم صهیونیستی به شدت درگیر شوند و بر تعداد عملیات نظامی خود علیه صهیونیست ها بیفزایند.

https://irna.ir/xjK۵PD

**وزیرخارجه آلمان: قطع گاز روسیه موجب تفرقه در اتحادیه اروپا نخواهد شد

وزیر امور خارجه آلمان در پی تلاش اتحادیه اروپا بر اعمال تحریم بر بخش انرژی روسیه و از سویی دیگر کاهش انتقال گاز از سوی مسکو به اروپا، گفت که اتحادیه اروپا به علت نبود و یا کمبود گاز دچار تفرقه نخواهد شد.

آنالنا بئربوک با استقبال از تلاش‌ها برای هماهنگی اقداماتی درخصوص  صرفه‌جویی گاز در سراسر اتحادیه اروپا، تاکید کرد، برغم اینکه روسیه عرضه گاز خود به آلمان و سایر کشورها  را کاهش می دهد؛ اتحادیه اروپا متحد خواهد ماند و این موضوع نمی تواند موجب تفرقه در این اتحادیه شود.

بنابراین گزارش وزیر امورخارجه آلمان در ملاقات با  وزیر امورخارجه جمهوری چک در شهر پراگ، گفت: ما (اتحادیه اروپا) به علت کمبود گاز، از هم نخواهیم گسست و برعکس در کنار یکدیگر خواهیم ایستاد و این مهم ترین پیام به رئیس جمهوری روسیه است.

درحالی وزیر امورخارجه آلمان در واکنش به بروز بحران انرژی ناشی از عواقب جنگ اوکراین خواهان همبستگی کشورهای عضو اتحادیه می شود که انجمن اتاق های بازرگانی و صنعتی آلمان نسبت به توقف و یا کاهش تولید دراین کشور به علت افزایش بهای انرژی خبر می دهند.

درهمین حال «گلن دیسن» (Glenn Diesen) استاد دانشگاه نروژ ۱۹ تیرماه ۱۴۰۱ در تحلیلی با اشاره به وضعیت اوکراین و تلاش غرب برای تحریم بخش انرژی روسیه پیش بینی کرد که اقتصاد آلمان بعنوان قوه محرکه و لوکوموتیو اتحادیه اروپا به آخر خط رسیده است.

از سویی دیگر پیتر سیجارتو  (Peter Szijjarto)  وزیر امورخارجه مجارستان نیز ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱  هشدار داد که امنیت انرژی در اروپا نباید بعنوان یک مساله ایدئولوژیک نگریسته شود و از اتحادیه اروپا خواست تا  واقعیت گاز روسیه را «پنهان» نسازد.

وی با انتقاد از تلاش های اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی و تحریم بخش انرژی روسیه گفته بود: شفاف بگویم، از برخی از سیاستمداران پیشرو در کشورهای اروپایی می‌شنوم که طی ماه‌های اخیر مدعی شده اند که ترتیب همه چیز را ( در زمینه گاز طبیعی روسیه) داده و منابع جایگزین برای آن یافته اند و گاز را از جایی دیگر خریده‌ و خود را از شر وابستگی به روسیه رهانیده‌اند، پس اگر اینگونه است چرا زنگ های خطر را به صدا در آورده اند.

https://irna.ir/xjK۵Rv

**لفاظی های دوباره گانتس علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین ستیزه جویی و لفاظی های خود علیه ایران و حزب الله لبنان مدعی شد که این رژیم می‌تواند از پیشرفت برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران جلوگیری کند.

«بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی امروز سه شنبه بار دیگر نتوانست نارضایتی خود را از مذاکرات برای دستیابی به یک توافق احتمالی به منظور احیای برجام پنهان کند و گفت که تل آویو آنچه را او "یک معامله بد با ایران" خواند که "می تواند باعث گشایش اقتصادی" برای ایران شود، "نمی‌پذیرد".

او با اذعان ضمنی به پیشرفت برنامه صلح آمیز هسته ای ایران با وجود همه تلاش های غرب و صهیونیست ها برای مانع تراشی در برابر آن و در عین حال تلاش برای فضا سازی و تضعیف کردن مسیر دیپلماتیک و برجسته کردن مسیر تقابل نظامی مدعی شد که گزینه نظامی می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را با تاخیر مواجه کند و به زعم او به عنوان "به مانند یک توافق خوب" عمل کند. 

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در بخش دیگری از رجزخوانی خود در تلاش برای تفرقه افکنی در بین اقشار مختلف مردم لبنان و فضاسازی علیه مقاومت برآمد و به زعم خود، دبیرکل حزب الله لبنان را مانع رسیدن به راه حل درباره ترسیم مرز دریایی و بهره برداری از منابع انرژی لبنان دانست.

وی در عین حال مدعی شد که رژیم صهیونیستی به دنبال راه حلی با لبنان در مورد مناطق مورد مناقشه دریایی است.

گانتس همزمان نگرانی خود از آمادگی و توان بالای مقاومت در مرز لبنان و شمال فلسطین اشغالی را پنهان نکرد و گفت که رژیم صهیونیستی در مرز شمالی با لبنان، در شرایط حساسی قرار دارد و امیدوار است این شرایط متوقف شود.

بنا به اعلام رسانه های صهیونیستی، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین گفت که امیدوار است که این رژیم "وارد جنگ یا روزهای جنگ بدتر نشود".

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان شب گذشته در گفت‌وگو با شبکه المیادین درباره مسئله میدان نفتی و گازی در مرز لبنان و فلسطین اشغالی گفت: ما قادر به بازدارندگی هستیم و اگر نیاز باشد، پاسخ می‌دهیم، حتی اگر به جنگ منجر شود، اما با توجه به نیاز اروپا به جایگزین نفت و گاز روسیه، لبنان در برابر فرصت تاریخی قرار دارد.

وی گفت: اگر استخراج نفت و گاز از حوزه گازی "کاریش" از سوی اسرائیل در سپتامبر قبل از اینکه لبنان حق خود را بگیرد آغاز شود، ما به سمت یک مشکل می رویم.

نصرالله افزود: ما هدفی را تعیین کرده‌ایم و بدون تردید به سمت آن می‌رویم و هر چه باعث تحقق این هدف شود به آن متوسل می‌شویم.

دبیرکل حزب‌الله اضافه کرد: دولت لبنان قادر به اتخاذ تصمیم مناسب برای حفاظت از لبنان و ثروت آن نیست و از این رو مقاومت مجبور به اتخاذ این تصمیم است.

وی تأکید کرد که هدف حزب‌الله این است که لبنان نفت و گاز استخراج کند زیرا این تنها راه برای بقای لبنان است.

سید حسن نصرالله با تأکید بر اینکه هیچ هدف "اسرائیلی" در دریا و زمین وجود ندارد که موشک های نقطه‌زن مقاومت به آن نرسد، خاطر نشان کرد: حکومت لبنان به خاطر خواسته‌های میانجی آمریکایی، درباره خط ۲۳ دریایی، امتیازهای زیادی داده است؛ توپ هم اکنون در زمین لبنان نیست؛ بیروت هم اکنون امتیازاتی داده که دشمن نباید آن را رد کند.. ما هیچ گونه فریبی را نخواهیم پذیرفت و باید حق خود را پس بگیریم. هدف ما این است که کاری کنیم تا لبنان نفت و گاز استخراج کند و مرزهای دریایی این کشور به درستی ترسیم شود.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه گفته های امروز خود از فعال شدن سامانه دفاع هوایی "اس ۳۰۰ روسیه" پس از حمله رژیم صهیونیستی به سوریه خبر داد و این ادعا را مطرح کرده که فعال شدن سامانه مربوط به چند ماه پیش است.

https://irna.ir/xjK۵RD

**اروپا طرح کاهش واردات گاز روسیه را تصویب کرد

وزیران انرژی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا امروز (سه شنبه) به توافقی دست یافتند تا وابستگی خود به گاز روسیه را کاهش دهند.

حساب توییتری ریاست جمهوری چک که ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را نیز بر عهده دارد اعلام کرد: کشورهای عضو این اتحادیه پس از کاهش شدید صادرات روسیه، برنامه کاهش هماهنگ مصرف گاز خود را برای کاهش وابستگی به مسکو تصویب کردند.

در این پیام آمده است: این یک ماموریت غیرممکن نبود و وزرای انرژی (اجلاس ۲۷ در بروکسل) در مورد کاهش تقاضای گاز برای زمستان آینده به توافق سیاسی دست یافتند.

روزنامه لوموند نیز این ارتباط نوشت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز به توافقی دست یافتند که مصرف گاز خود را تا زمستان آینده ۱۵ درصد کاهش دهند؛ چراکه چشم‌انداز کاهش کل عرضه روسیه تقویت شده است.

در این خبر با اشاره به اینکه استثنائات خاص برای کشورهای آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده است، می‌افزاید: این طرح هدف ۱۵ درصدی را در مواقع اضطراری همچون اختلال شدید جریان‌ها از روسیه اجباری می‌کند.

لوموند با استناد به توییت کلود تورمز وزیر امور خارجه لوکزامبورگ، اعلام کرد: مجارستان تنها کشوری بود که علیه این توافق رای داد.

معاون وزیر اقتصاد آلمان نیز در این ارتباط گفت: این قوانین جدید گامی بی‌سابقه در همبستگی اروپا است.

سون گیگلد ادامه داد: کشورهای عضو این اتحادیه که گاز روسیه را وارد نمی‌کنند حمایت خود را نشان می‌دهند و متعهد به کاهش مصرف خود هستند.

لوموند پیش‌بینی کرده است که این قوانین در روزهای آتی وارد قوانین اتحادیه اروپا شود.

خبر تصویب این توافق ساعاتی پس از آن اعلام شد که وزیر امور خارجه آلمان در پی تلاش اتحادیه اروپا بر اعمال تحریم بر بخش انرژی روسیه و از سویی دیگر کاهش انتقال گاز از سوی مسکو به اروپا، تاکید کرد که این اتحادیه به علت نبود و یا کمبود گاز دچار تفرقه نخواهد شد.

آنالنا بئربوک با استقبال از تلاش‌ها برای هماهنگی اقداماتی درخصوص  صرفه‌جویی گاز در سراسر اتحادیه اروپا، تاکید کرد، برغم اینکه روسیه عرضه گاز خود به آلمان و سایر کشورها را کاهش می‌دهد؛ اتحادیه اروپا متحد خواهد ماند و این موضوع نمی‌تواند موجب تفرقه در این اتحادیه شود.

https://irna.ir/xjK۴YL

**۸۵ اسیر فلسطینی در حمایت از ۲ اسیر دیگر دست به اعتصاب غذا زدند

۸۵ اسیر فلسطینی در حمایت از « رائد ریان » و « خلیل عواوده » دو اسیر فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی که به ترتیب به مدت ۱۱۱ و ۲۵ روز در اعتصاب غذا به سر می برند، دست به اعتصاب غذا زدند.

سازمان امور اسیران و آزادگان فلسطین امروز (سه شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ریان» که از ۱۱۱ روز قبل در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی در اعتصاب غذا به سر می‌برد از بدن درد، تاری دید و ضعیف شدید جسمانی رنج می‌برد و فقط می‌تواند برای مدت کوتاهی بخوابد و از گرفتگی دست و پا شکایت دارد و روی ویلچر حرکت می‌کند. 

این سازمان اضافه کرد که «عواوده» دیگر اسیر فلسطینی برای دومین بار از ۲۵ روز گذشته به اعتصاب غذا ادامه می‌دهد و وضعیت او به طور مداوم رو به وخامت است زیرا قوای جسمانی او به شدت تحلیل رفته و  به سختی سخن می‌گوید، بدن درد شدیدی دارد و به طور مداوم استفراغ می‌کند. 

عواوده در ۲۱ ماه گذشته میلادی پس از آنکه مقامات رژیم اشغالگر فلسطین متعهد شدند او را آزاد کنند به حالت تعلیق درآورد اما پس از آنکه مقامات رژیم اشغالگر اسرائیل از تعهدات خود سر باز زدند او اعتصاب غذای خود را از سر گرفت. 

سازمان امور اسیران و آزادگان فلسطین در این بیانیه خاطرنشان کرد که ۴۵ اسیر فلسطینی در حمایت از «رائد ریان» و «خلیل عواوده» از سه روز گذشته دست به اعتصاب غذا زده‌اند و ۴۰ اسیر فلسطینی دیگر در زندان‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی در حمایت از ریان و عواوده برای پنجمین روز به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهند. 

در این پیوند خبرگزاری صفا فلسطین از تجمع فلسطینی‌ها در همبستگی با این اسیران در مقابل مقر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در رام‌الله در کرانه باختری اشغالی خبر داد و افزود: در این تجمع که ظهر امروز (سه شنبه) برگزار شد، خانواده‌های اسیران با در دست داشتن عکس‌های فرزندان خود خواستار آزادی آن‌ها از زندان‌های رژیم صهیونیستی شدند. همچنین ده‌ها جوان از اردوگاه‌های تابستانی فلسطینی‌ها با شرکت در این مراسم با سردادن شعارهایی بر اسیران فلسطینی درود فرستادند و استقامت و پایداری آن‌ها را ستایش کردند.
«امین شومان» رئیس کمیته عالی پیگیری امور اسیران فلسطین طی سخنانی در این مراسم گفت: «رائد ریان» در سایه اعتصاب مستمر غذای خود در زندان رژیم صهیونیستی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند و  «خلیل عواوده»   بیش از چهار ماه است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد. 

وی خواستار حمایت از اسیران فلسطینی، ایستادن در کنار خانواده‌های آن‌ها و شرکت در تجمع‌ها در حمایت از اسیران شد.  

رئیس کمیته عالی پیگیری امور اسیران فلسطینی با تاکید بر اینکه اسیران فلسطینی در همه زندان‌های رژیم اشغالگر اسرائیل در شرایط فاجعه بار و سختی به سر می‌برند، اظهار داشت: حالت‌های بسیار زیاد بیماری سخت در بین اسیران فلسطینی وجود دارد.

https://irna.ir/xjK۵SS

**اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه روسیه را تمدید کرد

اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه تصمیم گرفت تحریم‌هایش علیه روسیه را برای شش ماه دیگر تا پایان ژانویه ۲۰۲۳  تمدید کند.

این تصمیم که از سوی وزیران انرژی اتحادیه اروپا اتخاذ شده است، به تحریم هایی اشاره دارد که نخست در سال ۲۰۱۴ ارائه شد و پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال جاری، به طور قابل توجهی گسترش یافت.

از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین تقریبا شش ماه می گذرد. ولادیمیر پوتین در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.  

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.  

https://irna.ir/xjK۵Vd

**ارتش چین: درصورت سفر نانسی پلوسی به تایوان، بیکار نخواهیم نشست

«تان کفی» سخنگوی وزارت دفاع چین روز سه شنبه در واکنش به سفر احتمالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان اعلام کرد که درصورت انجام شدن این سفر، ارتش چین بیکار نخواهد نشست.

این مقام نظامی چین اکید کرد چنانچه آمریکا بر سفر نانسی پلوسی به تایوان پافشاری کند، ارتش چین بیکار نخواهد نشت و اقداماتی قوی برای خنثی کردن هر گونه مداخله گری خارجی و تلاش های جدایی طلبانه انجام خواهد داد.

پیش از این مقامات وزارت خارجه چین نیز درباره تبعات خطرناک سفر احتمالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان هشدار داده بودند اما سخنان امروز یک مقام ارشد نظامی چین، پیامی متفاوت از پیام های روزهای اخیر مقامات سیاسی و دیپلماتیک بوده و ماهیت نظامی این پیام، نشانگر جدیت چین نسبت به واکنش های قوی درقبال هرگونه اقدام تحریک آمیز از سوی آمریکا است.

پایگاه خبری «واشنگتن پست» نیز روز گذشته در گزارشی نوشت ارتش آمریکا در حال بررسی «حرکت ناوهای هواپیمابر یا ارسال هواپیماهای جنگنده برای پشتیبانی نزدیک هوایی» در جریان سفر احتمالی ماه اوت «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان است.

 این رسانه آمریکایی می‌نویسد اقدام اخیر ارتش آمریکا پس از آن صورت گرفت که چین هشدارهای تندی به دولت آمریکا درباره سفر پلوسی به تایوان ارسال کرد.

چین هشدارهای تندی به دولت آمریکا درباره سفر احتمالی ماه اوت نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان ارسال کرده است.

۶ مقام آگاه گفته‌اند که این هشدارها به‌طور قابل‌توجهی از اخطارهای پیشین چین به آمریکا در خصوص سیاست واشنگتن در باره تایوان، شدیدتر بوده است.

فایننشال تایمز به نقل از چند نفر از افراد آشنا به این مسائل ادعا کرد که هشدارهای خصوصی چین به آمریکا به پاسخ نظامی احتمالی در صورت انجام این سفر اشاره می‌کند.

در میانه تشدید کشمکش ها میان چین و آمریکا، خانم «وندی شرمن» معاون وزیرامور خارجه آمریکا و «کارولین کندی» سفیر آمریکا در استرالیا نیز قرار است ماه آینده میلادی به جزایر سلیمان سفر کنند؛ موضوعی که کارشناسان آن را عامل تشدید تنش های خطرناک میان واشنگتن و پکن می دانند.

https://irna.ir/xjK۵Vx

**رزمایش مشترک رومانی و آمریکا در مرزهای اوکراین

وزارت دفاع رومانی از برگزاری رزمایش مشترک نیروهای نظامی این کشور با ارتش آمریکا در منطقه‌ای در نزدیک مرز اوکراین خبر داد.

وزارت دفاع رومانی روز سه شنبه اعلام کرد نیروهای آمریکایی مستقر در رومانی در کنار نیروهای ارتش این کشور یک رزمایش مشترک در مرزهای با اوکراین برگزار خواهند کرد. به گفته این وزارتخانه قرار این رزمایش مشترک در تاریخ ۳۰ جولای در مکانی در ۲۰۰ کیلومتری مرز اوکراین برگزار شود.

در بیانیه وزارت دفاع رومانی آمده است: اعضای تیپ دوم گروه رزمی ۱۰۱ هوابرد آمریکا مستقر در رومانی مطابق با تصمیمات اجلاس سران مادرید به همراه سربازان تیپ ۹ شهر مرششت رومانی تمرینات نمایشی انجام خواهند داد.

طبق اعلام وزارت دفاع رومانی رزمایش مذکور قرار است در پایگاه نظامی میخائیل کوگالینسینو واقع در جنوب شرق رومانی برگزار شود.

گفته می‌شود دانیل پترسکو، رئیس ستاد مشترک نیروهای نظامی رومانی و جوزف مک‌گی فرمانده گروه ۱۰۱ هوابرد آمریکا در این رزمایش حضور خواهند داشت.

https://irna.ir/xjK۵Ws

**عذرخواهی پاپ به طور مشروط از سوی بومیان کانادا پذیرفته شد

بازماندگان سیستم مدارس شبانه روزی کانادا عذرخواهی پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان از بومیان این کشور را پذیرفتند، اما گفتند این اقدام تنها در صورتی هدفمند تلقی می شود که توام با اقدامی ملموس باشد.

«ورنون سادلبک» رئیس قبیله «سامسون کری» از قبایل آلبرتای کانادا گفت که واژگان نمی توانند اهمیت این سفر شفابخش را برای مردم توصیف کند.

اما بومیان در حالی که از اقدام پاپ فرانسیس مبنی بر عذرخواهی به خاطر اتفاقات گذشته کلیسا قدردانی کردند، خواستار اقدامات بیشتر کلیسای کاتولیک شدند.

در همین حال، رهبر کاتولیک های جهان قرار است روز سه شنبه برای جمعیتی ۶۰ هزار نفری مراسم عشای ربانی برگزار کند، در اولین گردهمایی با حضور وی در فضای باز در جریان سفر به کانادا که با محوریت عذرخواهی از بومیان به دلیل نقش گذشته کلیسا در این کشور انجام شده است.

به گزارش رویترز، انتظار می رود که پاپ در این مراسم، درخواست های مکرر خود از نسل های جوان را برای تکریم بزرگسالان و درس آموزی از آنان تکرار کند، سنتی که همچنان در جوامع بومی زنده اما در میان جوامع غربی رو به زوال است.

فرانسیس قرار است امروز عصر از یک مکان زیارتی در ۷۰ کیلومتری غرب ادمونتون که در میان کاتولیک های بومی کانادا و اتباع اروپایی محبوب است، دیدن کند.

پاپ روز دوشنبه به شهر ماسکواسیس سفر کرد، شهری که در گذشته دو مدرسه شبانه روزی در آن دایر بود. وی در این شهر از جوامع بومی عذرخواهی کرد و به نقش کلیسا در مدارس شبانه روزی اشاره داشت.

اوایل سال گذشته بود که خبر کشف صدها گور دسته جمعی در محوطه ساختمان‌هایی که پیشتر مدرسه شبانه روزی کلیسای کاتولیک مخصوص کودکان بومی کانادا بود، غوغایی در جهان به پا کرد و پرده از چهره دیگری از ظلم طولانی مدت علیه بومیان در کانادا برداشت.  
در این گورها بقایای اجساد کودکانی کشف شد که کانادا زیر نظر کلیسای کاتولیک برای یکپارچه‌سازی اجباری نزدیک به ۱۵۰ هزار کودک بومی در جامعه سفید پوست از سال ۱۸۸۳ تا ۱۹۹۶ در مدارس شبانه‌روزی گرآورده بود تا در شرایطی که آموزش فرهنگ و زبان بومی ممنوع بود و کودکان بومی به اجبار از خانواده‌های خود جدا می‌شدند، در این مدارس شبانه روزی برای خودداری از صحبت کردن به زبان مادری تحت آموزش قرار گیرند.  

پاپ روز چهارشنبه به شهر کبک سفر و با دیپلمات ها و مقام های دولتی دیدار می کند.

https://irna.ir/xjK۵VK

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: نیویورک ، اسپوتنیک ، جنبش انصارالله

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: نیویورک اسپوتنیک جنبش انصارالله جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا کشورهای عضو اتحادیه اروپا سخنگوی وزارت خارجه روسیه تشکیلات خودگردان فلسطین وزیر جنگ رژیم صهیونیستی رئیس سازمان انرژی اتمی شورای امنیت سازمان ملل سازمان همکاری شانگهای الله با اشاره سازمان همکاری اسلامی نفت و گاز استخراج افزایش عملیات مقاومت برنامه هسته ای ایران امور افغانستان کرانه باختری اشغالی برای شهروندان روسیه رئیس مجلس نمایندگان علیه برنامه هسته ای آژانس یهود در روسیه ویژه آمریکا در امور جو بایدن رئیس جمهور امور افغانستان جایزه بهترین مقاله کشورهای عضو سازمان اتحادیه اروپا مهاجرت صهیونیست ها دوشنبه به وقت محلی دبیر کل سازمان ملل اقتصادی افغانستان آژانس مهاجرت یهود وزارت دفاع رومانی مقام آمریکایی عضو سازمان همکاری رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی دوربین های برجامی بین المللی تاشکند نظامیان صهیونیست اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا مدارس شبانه روزی اتحادیه اروپا وزارت امور خارجه روسیه به اوکراین ترانزیت گازوئیل بخش از سخنان ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۰۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقایسه هزینه‌های نظامی آمریکا، چین و روسیه

طبق بررسی موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، هزینه‌های دفاعی جهانی در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲، به طور کلی ۶.۸ درصد افزایش یافته که تقریبا نیمی از آنها در آمریکا و چین صرف شده، روسیه در رتبه سوم و اوکراین در رتبه هشتم قرار دارند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم در سال 2023، هزینه‌های نظامی بطور کلی در سراسر جهان 6.8 درصد رشد کرد و به رکورد 2.443 تریلیون دلار یا 2.3 درصد از تولید ناخالص جهانی رسید.

در بررسی سالانه Trends In World Military Expenditure، آمده است که این رشد بالاترین میزان از سال 2009 بوده و هزینه‌های دفاعی جهانی به بالاترین سطحی رسیده که مؤسسه تاکنون ثبت کرده است. کارشناسان یادآور شده‌اند: "افزایش هزینه‌های نظامی جهانی در سال 2023 را می توان در وهله نخست با جنگ جاری در اوکراین و همچنین تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در آسیا، اقیانوسیه و خاورمیانه توضیح داد."

آنها این روند را در هر پنج منطقه جغرافیایی مشاهده کرده  که قوی ترین آن در اروپا، آسیا و اقیانوسیه و خاورمیانه بود. پنج کشوری که بیشترین هزینه دفاعی را دارند، مانند سال 2022  بدون تغییر باقی مانده‌اند: ایالات متحده آمریکا با 916 میلیارد دلار یا 3.4 درصد از تولید ناخالص داخلی ملی است، بعد از آن چین  با صرف 296 میلیارد دلار یا 1.7 درصد از تولید ناخالص داخلی. سپس روسیه که 109 میلیارد دلار یا 5.9 درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف کرده و هند با 83.6 میلیارد دلار یا 2.4 درصد از تولید ناخالص داخلی و عربستان سعودی با 75.8 میلیارد دلار یا 7.1 درصد از تولید ناخالص داخلی در رده های بعدی قرار دارند.

ایالات متحده و چین روی هم تقریبا نیمی از هزینه‌های دفاعی جهان را به خود اختصاص دادند که به ترتیب 37 و 12 درصد از کل رقم جهانی است.

هزینه های ایالات متحده سه برابر چین است. حوزه اولویت واشنگتن تحقیق، توسعه، آزمایش و ارزیابی ( research, development, test and evaluation- RDT&E) است که در آن 9.4 درصد بیشتر از سال 2022 سرمایه گذاری کرده است.

هزینه دفاعی پکن نسبت به سال 2022 ، حدود 6 درصد افزایش یافته و در مجموع چین نیمی از کل هزینه‌های نظامی در آسیا و اقیانوسیه را به خود اختصاص داده است. پکن در 29 سال گذشته به طور مداوم هزینه‌های خود را افزایش داده، اما این سرعت در ده سال گذشته کمی کاهش یافته که به گفته تحلیلگران به دلیل کندی رشد اقتصاد چین است.

افزایش 24 درصدی هزینه‌های نظامی روسیه

هزینه‌های نظامی روسیه در سال 2023 نسبت به سال 2022 24 درصد و نسبت به سال 2014 57 درصد افزایش یافته است. کارشناسان معتقدند که این ارقام به دلیل عدم شفافیت فزاینده سیستم مالی روسیه "بسیار نامشخص" هستند. در این بررسی آمده است: «افزایش هزینه‌های نظامی روسیه در سال 2023 عمدتاً ناشی از عملکرد اقتصادی روسیه بود که با وجود کاهش قابل توجه درآمد نفت و گاز این کشور، فراتر از حد انتظارات بوده است.»

موسسه SIPRI با استناد به بودجه دولتی روسیه برای سال‌های 2024-2026 پیش بینی کرده که مسکو همچنان به افزایش هزینه های نظامی خود در سال های آینده ادامه خواهد داد.

ده کشور برتر در صرف هزینه‌های دفاعی در سال 2023 شامل چهار کشور اروپایی و ژاپن نیز می شود که به ترتیب شامل: انگلستان با 74.9 میلیارد دلار یا 2.3 درصد از تولید ناخالص داخلی. آلمان - 66.8 میلیارد دلار یا 1.5 درصد از تولید ناخالص داخلی. اوکراین - 64.8 میلیارد دلار یا 37 درصد از تولید ناخالص داخلی.فرانسه - 61.3 میلیارد دلار یا 2.1 درصد از تولید ناخالص داخلی. و ژاپن - 50.2 میلیارد دلار یا 1.2 درصد از تولید ناخالص داخلی، است.

در مجموع، ده کشور نخست در این جدول 74 درصد از هزینه‌های جهانی یا 1.799 تریلیون دلار را تشکیل می دهند. علاوه بر این، مجموع هزینه های 31 عضو ناتو (سی و دومین عضو - سوئد، در سال 2024 به این اتحاد ملحق شد) بالغ بر 1.341 تریلیون دلار یا 55 درصد از هزینه‌های جهانی است که 68 درصد از این سرمایه گذاری تنها مربوط به ایالات متحده است.

اسرائیل که در بحبوحه جنگ با حماس در سال 2023 در رتبه پانزدهم قرار دارد، 24 درصد بیشتر از سال 2022 در زمینه دفاع سرمایه گذاری کرد و هزینه‌های نظامی خود را در این زمینه به 27.5 میلیارد دلار رسانده و بدین ترتیب پس از عربستان سعودی، اسرائیل در منطقه خاورمیانه بیشترین هزینه نظامی را دارد. 

پیش از این، در اواسط آوریل، رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، گفت که بودجه نظامی کشورهای اتحادیه اروپا از سال 2022 تا 20 درصد افزایش یافته است. به گفته او، این بودجه شروع به جبران کمبود بودجه در حوزه نظامی می‌کند.

در اواخر ماه مارس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد تفاوت هزینه‌های نظامی بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده اظهار نظر کرد و یادآور شد که  بودجه نظامی آمریکا تقریباً 10 برابر بیشتر است و تقریبا 40 درصد از کل هزینه‌های نظامی جهان در ایالات متحده صرف می شود.

در اوایل همان ماه، کاخ سفید پیشنهاد بودجه سال مالی 2025 خود را منتشر کرد. دولت آمریکا از کنگره خواست تا درخواست کمک 61.4 میلیارد دلاری به اوکراین را تایید کند. مجموع هزینه‌های دفاعی ایالات متحده در سال 2025 باید 850 میلیارد دلار باشد که 34 میلیارد دلار بیشتر از میزان تصویب شده در بودجه سال 2024 این کشور است.

بایدن بودجه نظامی 886 میلیارد دلاری آمریکا را امضا کرددرخواست وزیر دفاع انگلیس برای افزایش بودجه نظامی اعضای ناتودرخواست مجدد دبیر کل ناتو از اعضاء برای افزایش بودجه نظامی

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • استقرار ۳۳ هزار نیروی نظامی ناتو در مرز‌های روسیه/کشته شدن ۵۰۰ هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • استقرار 33 هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه/کشته شدن 500 هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲
  • دلایل سرریز کمک‌های غرب به میدان بازی منافعی به نام اوکراین
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • مقایسه هزینه‌های نظامی آمریکا، چین و روسیه
  • کمک آمریکا به اوکراین باعث طولانی شدن و افزایش تلفات جنگ می‌شود