Web Analytics Made Easy - Statcounter

ویدئویی که "بابک تفرشی"، ستاره‌شناس ایرانی تهیه کرده است، یک خوشه کهکشانی را به نمایش می‌گذارد که توسط "تلسکوپ فضایی جیمز وب" آشکار شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از "نشنال جئوگرافیک" (National Geographic)، ویدئویی که "بابک تفرشی"(Babak Tafreshi)، ستاره‌شناس ایرانی تهیه کرده، یک خوشه کهکشانی را نشان می‌دهد که توسط "تلسکوپ فضایی جیمز وب"(JWST) آشکار شده است و در فاصله ۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد.

تفرشی گفت: این ویدئو با یک زاویه دید گسترده از آسمان آغاز می‌شود که من تصویر آن را در جنوب کنیا ثبت کردم و میدان دید مشابهی با میدان دید چشمان ما دارد.

تصویری که جیمز وب ارائه داده است، آن طور که ناسا توصیف کرده، چندین هزار برابر کوچکتر و تقریبا به اندازه یک دانه شن است که در دست نگه داشته می‌شود.

تفرشی ادامه داد: در تصویر دوم که با استفاده از یک لنز تله فوتو ثبت شده است، میدان عمیقی در جنوب صورت فلکی "ماهی پرنده"(Volans) دیده می‌شود که هنوز بسیار کوچک است و با زوم کردن، یک پس‌زمینه خالی را نشان می‌دهد. اشیا در اینجا به سختی محسوس و آنقدر دور هستند که میدان دید یک تلسکوپ حرفه‌ای هم خالی می‌ماند.

هزاران کهکشان از جمله کم‌رنگ‌ترین اجرامی که تاکنون در پرتو مادون قرمز دیده شده‌اند، در تصویر ثبت‌شده با جیمز وب ظاهر می‌شوند. این خوشه کهکشانی، "SMACKS 0723" نام دارد. نور آن به ۴.۶ میلیارد سال پیش بازمی‌گردد؛ یعنی هنگامی که زمین در آغاز تشکیل شدن بود. جرم ترکیب‌ شده این خوشه کهکشانی مانند یک لنز گرانشی عمل می‌کند و کهکشان‌های بسیار دورتر ورای آن را بزرگ‌نمایی می‌کند و به اعوجاج تصویر می‌انجامد و قوس‌های بزرگی را پدید می‌آورد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خوشه کهکشانی تلسکوپ فضایی جیمز وب بابک تفرشی خوشه کهکشانی جیمز وب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۴۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا تعطیل شد

پس از تایید مقامات هلند برای توقف دائمی عملیات حفاری در میدان گازی "گرونینگن" به منظور کاهش خطرات زمین لرزه در منطقه شمالی این کشور، این میدان گازی به طور رسمی تعطیل شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، پس از تایید مقامات هلند برای توقف دائمی عملیات حفاری در میدان گازی "گرونینگن" به منظور کاهش خطرات زمین لرزه در منطقه شمالی این کشور، این میدان گازی روز جمعه به طور رسمی تعطیل شد.

پس از سال ها کاهش تولید با هدف محدودکردن خطر زمین لرزه‌هایی که فرآیند حفاری در این منطقه ایجاد می کند، از اکتبر 2023، این میدان گازی تنها با کسری از ظرفیت کامل خود تولید کرده است. زمین لرزه در این منطقه در طول سال‌ها به هزاران ساختمان آسیب رسانده است.

با این حال، 11 حلقه چاه در این میدان در صورت وقوع یک زمستان سرد و به دلیل وضعیت نامشخص بین المللی با توجه به درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین باز می‌ماند.

مردم هلند با جهش هزینه قبوض انرژی دست و پنجه نرم می‌کنندافزایش صورتحساب انرژی برای خانواده‌های هلندی

پس از آن که دولت متعهد شد که تولید در این میدان گازی هرگز از سر گرفته نخواهد شد تا خطرات زمین لرزه در این منطقه محدود شود، مجلس سنای هلند در هفته جاری میلادی، قانونی را برای تعطیلی دائمی این میدان تصویب کرد.

سناتورها در ابتدا قصد داشتند این قانون را دو هفته پیش تصویب کنند، اما پس از ابراز نگرانی چندین حزب در مورد صادرات این کشور، رای نهایی را به تعویق انداختند و موجب خشم مقامات محلی در استان شمالی شدند.

هانس ویجلبریف، وزیر معادن، که از تعطیلی حمایت می‌کرد، گفت اگر این تعطیلی منجر به تاخیر طولانی و عدم اطمینان بیشتر در مورد خطر زلزله برای مردم منطقه شود، استعفا خواهد داد.

مقامات گرونینگن پارلمان را به عقب نشینی از وعده خود مبنی بر پایان دادن به حفاری گاز در این میدان متهم کردند.

این میدان که بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا محسوب می‌شود و در سال 1963 افتتاح شد، یکی از پشتوانه‌های اصلی اقتصاد هلند بوده و هنوز هم دارای ذخایر عظیم گاز است. این میدان در اوج دوره تولید خود یعنی 10 سال پیش بیش از 50 میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌کرد.

با این حال، این منطقه از سال 1986 بیش از 1600 زمین لرزه را ثبت کرده است که به 85000 ساختمان آسیب رسانده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اینتر کهکشانی؛ ستاره ای جدید در آسمان / فیلم
  • خنده وینی به ستاره بارسا: فکر کرد بلینگام است!
  • حیات بشر در قمر یخی زحل محتمل است
  • بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا تعطیل شد
  • راز اختلاف سنی ۱.۵ میلیون ساله یک جفت ستاره مشخص شد
  • طعنه ستاره لیورپول به آرسنال: زیادی ذوق کردید!
  • ستاره‌های غایب جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۴ چه کسانی هستند؟
  • ۱۱.۵ میلیارددلار قرارداد نفتی، آن هم در سکوت رسانه ای؛ چرا؟
  • کشف ۱۰۳۱ سیارک جدید با ۳۷۰۰۰ تصویر تلسکوپ هابل
  • امضای ۱۱.۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی در سکوت رسانه‌ای