Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/فارس عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: ممکن است BA.۵ مسری ترین نسخه ویروس تا به امروز باشد.

اورنگ ایلامی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: امسال، زیرمجموعه‌های نوع omicron ویروس، موارد را در کشورمان تعیین کرده‌اند.  

او ادامه داد: زیر متغیر BA.۱ موج omicron را آغاز کرد، سپس در اردیبهشت، BA.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ اکثر موارد را تشکیل داد. در ماه می، BA.۲.۱۲.۱ مسئولیت را بر عهده گرفت. اکنون BA.۵ پیشتاز است و باعث افزایش بستری شدن در بیمارستان در سراسر کشور شده است.  

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه ممکن است BA.۵ مسری ترین نسخه ویروس تا به امروز باشد، در پاسخ به این سوال که چرا این اتفاق ادامه دارد؟ افزود. موضوع تکامل ویروس است. هر چه یک ویروس بیشتر گسترش یابد، فرصت‌های بیشتری برای جهش پیدا می‌کند و در نهایت برخی از این جهش‌ها مزیت انتقال را به ویروس خواهند داد.

ایلامی خاطرنشان کرد: امیکرون نشان داد که در ایجاد عفونت مجدد در بین افرادی که قبلاً در معرض کووید-۱۹ قرار گرفته بودند مهارت دارد. به نظر می‌رسد BA.۵ دارای ترکیبی از جهش‌های قوی است که می‌تواند در برابر سیستم ایمنی بدن عبور و عفونت ایجاد کند.

او تصریح کرد: واکسن‌های کووید-۱۹ همچنان محافظت خوبی در برابر بیماری‌های شدید ناشی از BA.۵ دارند و نرخ مرگ و میر را پایین نگه می‌دارند. اما از آنجایی که BA.۵ خیلی سریع گسترش می‌یابد، بخش کوچکی از افرادی که به‌شدت بیمار می‌شوند در حال افزایش است، یک پیشرفت ناامیدکننده به ویژه برای همه کسانی که در مورد واکسیناسیون، ماسک زدن و فاصله‌گذاری اجتماعی کوشا بوده‌اند.

به گفته این پزشک، دانشمندان اکنون در حال بررسی مواردی هستند که BA.۵ را حتی در دوره‌ای که مصونیت گسترده وجود دارد بسیار رایج است. آنچه آنها یاد می‌گیرند، می‌تواند به مهار افزایش فعلی و مقابله با موج بعدی کمک کند و به طور بالقوه به آنها امکان می‌دهد واکسن‌های تقویت کننده ای ابداع کنند که در برابر نسخه‌های جدیدتر ویروس محافظت بهتری داشته باشند.
 

ایلامی در پاسخ به این سوال که چرا BA.۵ در عبور از سیستم ایمنی بدن ما موفق است، هم گفت: اگر ویروس‌ها هدفی دارند، این است که از خودشان کپی کنند. آنها ابزار لازم برای انجام این کار را به تنهایی ندارند، بنابراین باید سلول‌ها را از یک میزبان (یعنی ما) ربودند تا تولید مثل کنند.

به گفته ایلامی؛ فرآیند کپی کردن ممکن است شلخته باشد، به خصوص در مورد ویروس‌هایی که از RNA به عنوان ماده ژنتیکی خود استفاده می‌کنند، مانند SARS-CoV-۲، بنابراین جهش‌ها فراوان است.

او اضافه کرد: بیشتر این تغییرات برای ویروس مضر هستند یا هیچ تأثیری ندارند، اما برخی از آنها می‌توانند باعث ایجاد بیماری شدیدتر، افراد بیشتری را آلوده کنند یا بهتر از سیستم ایمنی پنهان شوند.  هنگامی که افراد زیادی واکسینه شده‌اند یا قبلاً آلوده شده‌اند، جهش‌هایی که ویروسرا پنهان می کنند مزیت بزرگی دارند.

عضو ستاد علمی مبارزه با کرونا همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جهش‌های امیکرون جدید چگونه است، گفت: در مقایسه با نسخه اصلی SARS-CoV-۲ که در ووهان چین در سال ۲۰۱۹ به وجود آمد، omicron بیش از ۵۰ جهش دارد.  ۳۰ مورد از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک ویروس هستند.  اینها تکه‌های نوک تیز هستند که از ویروس بیرون می‌آیند و در زیر میکروسکوپ به آن ظاهر تاج مانند می‌دهند.

ایلامی عنوان کرد: از زمان پیدایش omicron، توالی‌های ژنتیکی SARS-CoV-۲ نشان می‌دهد که ویروس تغییرات ظریف‌تری را تجربه کرده است.  

او معتقد است که بهترین استراتژی محدود کردن گسترش ویروس و از بین بردن فرصت‌های جهش آن است.  

ایلامی همچنین با بیان اینکه واکسیناسیون دوز تقویت یادآور در صورت واجد شرایط بودن، نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان بسیار مهم است، گفت: اگرچه افراد واکسینه شده هنوز هم می‌توانند به BA.۵ آلوده شوند، شانس آنها نسبت به افرادی که واکسینه نشده‌اند کمتر است، کمتر احتمال دارد آن را به دیگران سرایت کنند و مهمتر از همه، احتمال ابتلا به بیماری خطرناک بسیار کمتری دارند.

او بیان کرد: نگرانی در حال حاضر این است که در کشور، با وجود اینکه نرخ واکسیناسیون به سطح بالایی رسیده است،اما واکسیناسیون دوزهای یادآور مطلوب و دلخواه نیست. اکثر جمعیت اکنون واجد شرایط دوز یادآور واکسن کووید-۱۹ هستند.  اقدامات بهداشت عمومی مانند فاصله گذاری اجتماعی و الزامات ماسک تقریباً کم رنگ شده است و با افزایش آزمایشات در خانگی و واگیری خوشه‌های خانوادگی، بسیاری از موارد گزارش نشده است.بنابراین، در حالی که BA.۵ ممکن است مانند نسخه‌های قبلی omicron خرابی ایجاد نکند، همچنان می‌تواند با پر شدن بیمارستان‌ها باعث بدبختی زیادی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی شیراز امیکرون استانی علمی و آموزشی جهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۸۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت گازرسانی در جیرفت از زبان فرماندار 

ایسنا/کرمان فرماندار جیرفت گفت: در شهر جبالبارز ۱۲ کیلومتر خط تغذیه و ۷۶ کیلومتر شبکه توزیع گاز اجرا شده و پروژه خط انتقال به بخش اسفندقه به زودی شروع و در بخش اسماعیلی و بخش مرکزی هم درحال انجام است.

احمد بلندنظر هشتم فروردین ماه در جلسه ستاد سوخت با اشاره به آخرین وضعیت عملیات گازرسانی در جیرفت گفت: در اسفند ۱۴۰۲روستاهای جنگل آباد و طوهان با جمعیت قابل توجهی تزریق گاز انجام و در شهرعلی آباد نصب انشعابات تکمیل شده است.

وی با تشریح جزئیات گازرسانی در مناطق سردسیر افزود: در شهر جبالبارز ۱۲ کیلومتر خط تغذیه و ۷۶ کیلومتر شبکه توزیع گاز اجرا شده و در برخی روستاهای بخش ساردوییه نظیر محمدآباد روز پیکر و هشت پارچه روستا، گاز به شبکه تزریق شده و پروژه خط انتقال گاز به بخش اسفندقه به زودی شروع و در بخش اسماعیلی و بخش مرکزی هم درحال انجام است. 

فرماندار جیرفت گفت: در شهر جیرفت نیز ۲۸ کیلومتر شبکه توزیع همراه با تزریق گاز انجام شده است. 

وی به خانوارهای همجوار با خط انتقال گاز هشدار داد که در صورت عدم اقدام نسبت به گازکشی منازل، سوخت آنها قطع خواهد شد، افزود: در نقاطی که شبکه توزیع و انشعابات ویژه مشترکین اجرا شده، توصیه می‌شود ساکنان نسبت به لوله‌کشی داخلی منازل خود اقدام نمایند زیرا طی دو ماه آینده سهمیه سوخت آنها قطع خواهد شد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • افراد بزرگسال تا ۸۰۰ بار در روز صورت خود را لمس می‌کنند/ ما چطور مریض می‌شویم؟
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • راز کثیف؛ دستان ما چگونه بیماری‌ها را انتقال می‌دهند؟
  • سهمیه سوخت مناطق گازکشی شده جیرفت قطع می شود
  • قطع سهمیه سوخت مناطق گازکشی شده در جیرفت
  • محفل باشکوه «امام حسنی ها» نشانه اثرگذاری گفتمان دینی است
  • استفاده از ربات ۱۸۵ هزار یورویی هوش مصنوعی در پرورش لاله‌های سالم
  • دستان ما چگونه بیماری‌ها را منتشر می‌کنند؟
  • آخرین وضعیت گازرسانی در جیرفت از زبان فرماندار 
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا