Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر آسیب‌پذیری یک فناوری ارتباطی اینترنت اشیا را برای بکارگیری در اپراتورهای تلفن همراه بررسی کردند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فاطمه خجسته دانا دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «ارزیابی میزان آسیب‌پذیری فناوری NB-IoT با استفاده از تزریق اشکال و ارائه روشی جهت افزایش تحمل‌پذیری آن» گفت: فناوری NB-IoT یک فناوری دور-برد کم-توان نوظهور است که در سال 2016 استانداردسازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هم اکنون این فناوری در اکثر کشورهای دنیا استفاده می‌شود. مطابق با پیش‌بینی‌های شرکت ARM در سال 2025 حدود 48 درصد دستگاه‌هایی که در فناوری‌های دور-برد کم-توان استفاده می‌شود دستگاه‌های NB-IoT خواهد بود.
به گفته محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر: به دلیل اهمیت و کاربرد این فناوری در آینده و از آن جایی که این تکنولوژی یکی از فناوری‌های نوظهور و آینده‌دار محسوب می‌شود و اپراتورهای تلفن همراه در ایران نیز به تازگی به سمت این تکنولوژی رفته‌اند به همین منظور برای انجام این طرح ترغیب شدیم .

مجری طرح «ارزیابی میزان آسیب‌پذیری فناوری NB-IoT ادامه داد: با انجام این پژوهش دانشگاه صنعتی امیرکبیر تحت پوشش شبکه NB-IoT توسط هر دو شرکت همراه اول و ایرانسل قرار گرفت.

وی با بیان اینکه از طرف همراه اول، دانشگاه اولین منطقه‌ای شد که تحت پوشش NB-IoT قرار گرفت، افزود: از سمت ایرانسل نیز توانستیم سیم‌کارت‌های ارتباطی این فناوری را دریافت کنیم و کار پژوهشی را با استفاده از این سیم‌کارت‌ها انجام دهیم.

خسجته دانا اضافه کرد: با تحت پوشش قرار گرفتن دانشگاه، راه برای انجام کارهای پژوهشی روی شبکه NB-IoT باز شده و می‌توان در آینده به راحتی در دانشگاه از این فناوری استفاده کرد که کار پژوهشی بیشتری روی این فناوری انجام دهیم.

به گفته این محقق، از جهت دیگر استفاده از فناوری NB-IoT در دانشگاه و بررسی و ارزیابی این فناوری و نتایج حاصل از ارزیابی نشان داد که می‌توان از این فناوری در صنعت برای کاربردهای مهم و ضروری بهره برد.

وی خاطر نشان کرد: ارزیابی میزان آسیب‌پذیری فناوری NB-IoT و ارائه راه‌حل برای کاهش آسیب‌پذیری آن نشان داد که می‌توان از این فناوری در محل هایی که محدوده پوشش‌دهی وسیع و قابلیت اطمینان بالا دارند، استفاده و دستگاه‌ها را به اینترنت متصل و هوشمندانه ، آن‌ها را مدیریت کرد و بستر مطمئنی برای پیاده‌سازی اینترنت اشیاء خواهد بود.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه در معادن، کارخانه‌های بزرگ، شهرها و مناطق وسیع که کاربردهای بحرانی دارند می‌توان از این فناوری با راه حل ارائه شده استفاده کرد، افزود: در ادامه پژوهش‌های بسیاری از قبیل کارایی NB-IoT، نسبت سیگنال به نویز و مواردی از همین قبیل در دانشگاه می‌توان روی این تکنولوژی انجام داد که در جهت صنعتی شدن نیز به آن کمک می‌کند.

وی با اشاره به معرفي ويژگي هاي طرح گفت: با ارائه روشی جهت کاهش میزان آسیب‌پذیری فناوری و با توجه به محدوده پوشش‌دهی وسیع و ظرفیت اتصال دستگاه بالا در این فناوری امکان استفاده آن در کاربردهای بحرانی و محیط‌ های بحرانی از قبیل زیر زمین، زیر آب و محیط‌هایی از این نوع فراهم شده است.

این محقق خاطر نشان کرد: انجام آزمایش‌ها و بررسی و تحلیل آن‌ها، ارائه یک روش جهت کاهش آسیب‌پذیری و بررسی کارایی روش ارائه شده با تحت آزمایش قرار دادن مجدد فناوری نیز بخشی از زمان سپری شده برای طرح بوده است.

وی افزود: اکثر کشورهای دنیا از این فناوری بهره‌برداری کردند و ارزیابی‌های دیگری از قبیل بررسی میزان نفوذپذیری و پوشش‌دهی انجام شده ولی ارزیابی آسیب‌پذیری این فناوری و ارائه راه‌حل برای کاهش آسیب‌پذیری در این پژوهش انجام شده است.

وی با اشاره به مزيت هاي رقابتي طرح گفت: این فناوری در مقابل فناوری‌های دیگر مانند لورا که از پهنای باند فرکانسی آزاد استفاده می‌کند قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه در فناوری‌هایی که از پهنای باند آزاد استفاده می‌کنند امکان تداخل بالا است، با استفاده از فناوری NB-IoT که از پهنای باند سلولی استفاده می کند، تداخلی پیش نخواهد آمد.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: همچنین با روش ارائه شده در این پژوهش آسیب‌پذیری آن نیز کاهش یافته درنتیجه می‌توان از آن در موارد حیاتی و بحرانی استفاده کرد.

وی با اشاره به کاربردهای پروژه گفت: از نتایج حاصل از پروژه می‌توان در صنعت، کارخانه‌ها، معادن و جهت هوشمندسازی یک شهر یا استان استفاده نمود. همچنین برای امور پژوهشی و علمی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز می‌توان با مراجعه به مسئولین ذیربط، کارهای پژوهشی این حوزه را توسعه داد.

گفتنی است :استاد راهنمای این پروژه دکتر حمیدرضا زرندی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی امیرکبیر فناوری معادن دانشگاه صنعتی امیرکبیر فناوری NB IoT

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۰۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی در تجهیزات مخابراتی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، حامد دانشور دانش‌آموخته دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «مدل سازی و تحلیل تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت کننده توان با ترانزیستور گسسته در محفظه شیلد روزنه دار» با بیان اینکه تقویت کننده توان یکی از بخش‌های اصلی هر تجهیز مخابراتی است، افزود: تأثیرپذیری الکترومغناطیسی این تقویت کننده یکی از مسائل مهم در عملکرد این تجهیزات است.

وی خاطر نشان کرد: پژوهش‌های انجام شده در این حوزه، عملکرد کل مدار تقویت کننده تحت تابش میدان‌های الکتریکی مجاور آن را به صورت همزمان مورد تحلیل قرار نمی دهند. در این پژوهش، عملکرد کل مدار تقویت کننده توان تحت تابش میدان الکتریکی در یک محفظه شیلد روزنه دار به صورت تمام موج تحلیل شد.

به گفته محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، برای انجام این پژوهش، ابتدا یک تقویت کننده توان با مشخصات موردنظرطراحی گردید و سپس این تقویت کننده برای کاهش اثرات میدان‌های تابشی مجاور درون یک محفظه شیلد روزنه دار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در ادامه با تحت تابش قراردادن این محفظه، تأثیرپذیری عملکرد تقویت کننده توان تحلیل شد.
فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: با استفاده از نتایج و روش ارائه شده در این پژوهش می توان تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تجهیزات مخابراتی مختلف نظیر موبایل و ماهواره‌های مخابراتی را با دقت بیشتر مورد بررسی قرار داد.

دانشور عنوان کرد: از نتایج حاصل از این پژوهش تاکنون دو مقاله منتشر شده که تمرکز اصلی آن ها روی تحلیل تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت کننده با تعمیم روش عددی تفاضل محدود حوزه زمان است.

وی افزود: برای ادامه این پژوهش، با فراهم کردن ترانزیستور مورد استفاده در طراحی تقویت کننده توان موردنظر و ساخت این تقویت کننده، می توان نتایج حاصل از این پژوهش را با نتایج حاصل از اندازه گیری صحت سنجی نمود.

وی با اشاره به ویژگی‌های این پژوهش گفت: دقت بالاتر در تحلیل تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت توان در مقایسه با روش‌های دیگر و تحلیل های نرم افزاری و همچنین کاهش تأثیرپذیری

الکترومغناطیسی تقویت کننده های توان کاربردی در تجهیزات مخابراتی مختلف به کمک محفظه شیلد روزنه دار از ویژگی های این تحقیق بوده است.

گفتنی است، اساتید راهنمای این پروژه دکتر احد توکلی و دکتر پریسا دهخدا از اعضای هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده اند.

کد خبر 6086516

دیگر خبرها

  • ۹۵ درصد روستاهای خوزستان از اینترنت بهره‌مند هستند
  • رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد
  • بررسی نقش مراکز مشاوره و سبک زندگی در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ التحصیلان
  • معاون وزیر ارتباطات : شبکه اپراتور مدعی نارضایتی مردم از کیفیت شبکه به دلیل استفاده از مودم بومی قابل بررسی است
  • قیمت فیلترشکن گران‌تر از اینترنت! گردش مالی فیلترشکن‌ها برابر با یک اپراتور ایرانی است!
  • فیلترشکن گران‌تر از اینترنت؛ گردش مالی فیلترشکن‌ها برابر با یک اپراتور ایرانی
  • برقراری اینترنت پرسرعت همراه در مسجد شکر طبس
  • بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی در تجهیزات مخابراتی
  • روش جدید تراشه‌ها در مغز؛ با فکر شما اشیا هدایت می‌شوند!
  • پایش مستمر دکل‌های ارتباطی در رابطه با سلامتی مردم