Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@15:11:27 GMT

صادرات دام زنده به شرط مدیریت بازار داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۴۰۷۹۷

صادرات دام زنده به شرط مدیریت بازار داخلی

شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، در راستای اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و حمایت از تولیدکنندگان دام در مقابله با شرایط خشکسالی در سال ۱۴۰۱ صادرات دام زنده غیرمولد را مجاز اعلام کرد.

روزنامه ایران: بر همین اساس، صادرات دام زنده پرواری غیرمولد بدون عوارض مترتب از سوی دولت، مجاز می‌‌شود و سقف تعداد دام زنده پرواری برای صادرات و تعداد قابل عرضه در هر مرحله توسط معاونت امور تولیدات دامی و وزارت جهاد کشاورزی تعیین خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تشکل‌ها و اتحادیه‌ها در امر صادرات دام زنده پرواری یا گوشت قرمز در اولویت خواهند بود. شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور موظف است در راستای حمایت از تولید، مراکز عرضه مستقیم گوشت قرمز متعلق به آن شرکت را به مدت 2 ماه بدون دریافت اجاره‌بها، در اختیار اتحادیه‌ها قرار دهد.
اتحادیه‌ها و تشکل‌های مربوط به تولیدکنندگان دام سبک و سنگین مکلف هستند با محوریت معاونت امور تولیدات دامی هر سه ماه یک بار و یک ماه قبل از عرضه به بازار، میزان دام مازاد را مشخص و طی زمان از طریق سامانه‌ای که به این منظور طراحی می‌شود، اعلام کنند و نتایج این پایش را به دبیرخانه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی ارسال کنند.
اتحادیه‌های دامداران تولیدکننده دام سبک و سنگین از مدت‌ها قبل خواستار آزاد شدن صادرات دام توسط وزارت جهاد کشاورزی بودند با این توجیه که تولید دام در کشور بیش از نیاز است و اگر صادرات انجام نشود تولیدکنندگان ورشکست خواهند شد و تولید داخلی متضرر می‌‌شود.


مدیریت بازار داخلی با صادرات دام
سید احمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران در گفت‌وگو با «ایران» درباره آزاد شدن صادرات دام زنده، گفت: دامداران از مدت‌ها قبل به دلیل افزایش تولید و مازاد دام، خواستار آزاد شدن صادرات دام زنده بودند تا صادرات دام سبک و سنگین به صورت مدیریت شده انجام بگیرد و بازار داخلی هم دچار نابسامانی و افزایش قیمت‌ها نشود.
مقدسی اضافه کرد: صادرات دام با مجوز انجام می‌شود و دام‌ها قرنطینه و توسط سازمان دامپزشکی پلاک‌گذاری می‌شوند و مرکز اصلاح نژاد برای آنها شناسنامه بهداشتی صادر می‌کند. در چنین شرایطی امکان کنترل بازار داخلی فراهم می‌‌شود. وی با اشاره به قول خرید تضمینی دولت از دامداران بیان کرد: معاونت امور تولیدات دام در وزارت جهاد کشاورزی قیمت تمام شده دام سبک و سنگین را با حضور تشکل‌ها و اتحادیه‌ها کارشناسی کرده و قیمت را در شورای عالی قیمت‌گذاری تصویب می‌‌کند. قیمت تعیین‌شده مبنای خرید تضمینی دام توسط شرکت پشتیبانی امور دام می‌‌شود. مقدسی تأکید کرد: تاکنون اقدامات کارشناسی برای تعیین قیمت خرید تضمینی انجام شده و نرخ تعیین شده برای شورای عالی قیمت‌گذاری ارسال شده است. این اقدام دولت در راستای حمایت از دامداران و تولیدکنندگان انجام شده است تا با توجه به کاهش تقاضای خرید گوشت، دام مازاد روی دست تولیدکنندگان باقی نماند و آنها بیش از این متضرر نشوند.


وجود 4 میلیون رأس دام زنده در کشور
کشور در حوزه گوشت قرمز تا حدودی وابسته به واردات است زیرا سالانه نزدیک به 950 هزار تن در کشور مصرف می‌‌شود، اما 850 هزار تن تولید می‌‌شود که با این حساب، 100 هزار تن گوشت قرمز باید به کشور وارد تا نیاز کشور تأمین شود.
در این شرایط 4 میلیون رأس دام زنده سبک و سنگین در کشور وجود دارد و بر همین اساس اتحادیه‌های دامداران اصرار دارند که صادرات دام به کشورهای دیگر آزاد شود.  با توجه به حجم بالای جمعیت دامی کشور و مازاد دام فعلی به نظر می‌‌رسد آزادسازی صادرات تأثیر چندانی بر بازار مصرف داخلی نداشته باشد و مشکلی ایجاد نکند. این در شرایطی است که با توجه به قیمت بالای گوشت قرمز و قرار گرفتن در فصل گرما، مصرف گوشت قرمز کاهش پیدا کرده است و با صادرات دام زنده، امکان بالا رفتن مجدد قیمت‌ها وجود ندارد.
یکی از امتیازات صادرات گوسفند زنده به سایر کشورها، کمک به اقتصاد کشور است تا به این واسطه بازار صادراتی دام در کشورهای هدف بخصوص عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس حفظ شود و از سوی دیگر هم بازار گوشت گوسفندی و قیمت دام در کشور کنترل شود.
وزارت جهاد کشاورزی در روزهای اخیر با هدف حمایت از دامداران، خرید دام مازاد در استان‌های کشور را آغاز کرده است. پس از گرانی نهاده‌ها، هزینه‌های تمام شده دامداران بالا رفته است و از آنجا که 70 درصد قیمت تولید گوشت و محصولات پروتئینی به نهاده آنها مربوط می‌‌شود و هزینه‌ها افزایش پیدا کرده، دولت برای حمایت از این بخش 20 هزار میلیارد تومان بسته حمایتی اختصاص داده است که بتوانند هزینه‌هایشان را کاهش دهند و بانک‌ها هم در پرداخت این تسهیلات سختگیری نکنند.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی صادرات دام زنده دام سبک و سنگین بازار داخلی اتحادیه ها قیمت گذاری گوشت قرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۰۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات طلای سرخ به ۴۰۰ تن می‌رسد

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به بررسی وضعیت بازار و راهکارهای رونق صادرات طلای سرخ و کاهش قاچاق پرداخت.

وضعیت قیمت زعفران در بازار چگونه است؟

میری: هم اکنون قیمت زعفران در بازار تعدیل شده است به طوریکه نرخ هر کیلو زعفران دسته ۷۷ میلیون تومان، پوشال ۱۰۰ تا ۱۰۲ میلیون تومان و نگین ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیون تومان است.

با توجه به روند کاهش عرضه  زعفران طی ماه های اخیر پیش بینی می شود با ازدیاد تقاضا برای صادرات، قیمت افزایش یابد.

قیمت تمامی محصولات از جمله زعفران تعیین کننده عرضه و تقاضاست به طوریکه با ازدیاد تقاضا، قیمت افزایش می یابد.

آیا مشکلات و موانع پیش روی صادرات زعفران مرتفع شده است؟

میری: مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما همچنان وجود دارد و استمرار این روند، صادرات را دچار چالش کرده است. تا زمانیکه مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما مرتفع نشود، روز به روز بر میزان قاچاق افزوده می شود.

با توجه به جایگاه زعفران ایران در بازارهای هدف، تا زمانیکه مشکلات بازگشت ارز مرتفع نشود، زعفران بدون نظارت از کشور ما خارج و مجدد زعفران ایران به اسم دیگر‌ کشورها عرضه می شود.

از مسئولان تقاضا داریم که با بکارگیری مشورت تشکل ها مشکلات پیش رو را مرتفع کنند چرا که با توجه به وضعیت مناسب جوی، تولید زعفران نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری خواهد داشت.

از سال ۹۷ نامه‌های زیادی در خصوص تجارت زعفران و چالش‌های این بخش به نهادهای مربوطه از جمله  ریاست جمهوری، وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی و وزارت جهاد زده ولی اهمیتی داده نشده است.

راهکار اساسی رفع مشکلات صادرکنندگان زعفران چیست؟

میری: اگر به صادرکنندگان اجازه دهند که ارز حاصل از صادرات را بصورت توافقی در بازار عرضه کنند، دیگر انگیزه ای برای قاچاق زعفران وجود ندارد. این درحالی است که هم اکنون مابه التفاوت ارز سامانه نیما با بازار آزاد ۳۰ میلیون تومان است.

اگر مسئله برگشت ارز حاصل از صادرات حل شود و اجازه دهند این ارزها را با قیمت توافقی به فروش برسانیم یا به واردکننده کالاهای لوکس به قیمت توافقی بفروشیم، بسیاری از چالش‌های این بخش حل خواهد شد.

صادرکننده داخلی وقتی کالایی را صادر می‌کند، بدلیل آنکه اعتبارنامه یا اعتبار اسنادی ندارد، از این رو تا زمانی که کالا تماما به دست خریدار نرسد، ریسک عدم برگشت پول را متحمل می‌شود. یعنی اگر کالا به دست خریدار به هر دلیلی نرسد، صادرکننده هم پولی دریافت نمی‌کند.

آماری از قاچاق زعفران به بازارهای هدف وجود دارد؟

میری: براساس برآوردهای صورت گرفته  نشان می دهد ماهانه ۱۰ تن زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.

بنابر آمار در سال ۹۹، ۳۲۵ تن زعفران به ۴۷ کشور دنیا صادر شد، درحالیکه سال گذشته حدود ۲۲۰ تن زعفران به ۶۷ کشور صادر شد و به رغم انکه مصرف زعفران در دنیا کاهش نداشته است، از این رو می توان گفت که مابقی این میزان قاچاق می شود. همچنین صادرات زعفران به ۵ قاره دنیا صورت می گیرد.

افغانستان  اعلام کرده که  ۷۹ تن زعفران صادر می کند، در حالی که براساس آمارهای اعلامی خودشان تنها ۱۲ تن تولید می کنند. متاسفانه افغانستان ۶۷ تن زعفران را به نام زعفران افغانستان در بازارهای جهانی به مشتریان ما می فروشد.

با رفع موانع صادراتی تا چه میزان امکان افزایش صادرات وجود دارد؟

میری: اگر موانع صادرات مرتفع شود، پیش بینی می شود که صادرات زعفران به ۴۰۰ تن برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • قیمت جدید دام زنده؛ منتظر این تغییر در بازار گوشت باشید
  • از سرگیری صادرات دام زنده مازاد در کشور
  • بررسي قيمت گوشت با قيمت هاي نامتعارف در جلسه تنظيم بازار استان
  • صادرات طلای سرخ به ۴۰۰ تن می‌رسد
  • قیمت مرغ در بازار امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • افت قیمت در اغلب خودروهای داخلی و مونتاژی + جدول
  • قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت +جدول
  • اثر دلار کاهشی بر قیمت خودرو‌های پرطرفدار داخلی