Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران - تیروزین یک مکمل غذایی محبوب است که به منظور بهبود هوشیاری، توجه و تمرکز استفاده می شود. این ترکیب همچنین به تولید مواد شیمیایی مهمی در مغز کمک می کند که برای برقراری ارتباط میان سلول های عصبی ضروری هستند و حتی ممکن است خلق و خو را هم تنظیم کنند.

با وجود این همه فواید، مکمل تیروزین می تواند عوارض جانبی مختلفی به همراه داشته باشد و یا با یک سری از داروها ایجاد تداخل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکاتی که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند، از طریق مقالات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا در دسترس علاقه مندان هستند.

تیروزین چیست و چه کاری انجام می دهد؟

تیروزین یک اسید آمینه است که به طور طبیعی در بدن از اسید آمینه دیگری به نام فنیل آلانین تولید می شود. این ماده در بسیاری از مواد غذایی به ویژه در پنیر (جایی که برای اولین بار کشف شد) وجود دارد. در واقع "tyros" در زبان یونانی به معنای "پنیر" است.

تیروزین همچنین در مرغ، بوقلمون، ماهی، محصولات لبنی و سایر غذاهای پر پروتئین نیز ردیابی شده است. این ترکیب به ساخت چندین ماده مهم در بدن کمک می کند که از جمله مهم ترین آنها می توان به مواد زیر اشاره کرد:

- دوپامین: دوپامین مرکز پاداش و لذت را در مغز تنظیم می کند. این ماده شیمیایی مهم مغزی برای حافظه و مهارت های حرکتی نیز فاکتوری ارزشمند به شمار می رود.

- آدرنالین و نورآدرنالین: این هورمون ها مسئول پاسخ جنگ یا گریز به موقعیت های استرس زا هستند. آنها بدن را برای "جنگ" یا "فرار" از حمله یا آسیب درک شده آماده می کنند.

- هورمون های تیروئید: هورمون های تیروئید توسط غده تیروئید تولید می شوند و در درجه اول مسئول تنظیم متابولیسم هستند.

- ملانین: این رنگدانه به پوست، مو و چشم ما رنگ می دهد. افراد با پوست تیره ملانین بیشتری نسبت به افراد با پوست روشن دارند.

تیروزین را می توان در قالب مکمل های دارویی و یا ورزشی از داروخانه های سراسر کشور تهیه کرد. تصور می شود که مصرف مکمل تیروزین باعث افزایش سطح انتقال دهنده های عصبی دوپامین، آدرنالین و نوراپی نفرین در بدن می شود. با افزایش این انتقال دهنده ها، بهبود حافظه و عملکرد کلی در موقعیت های استرس زا قابل انتظار خواهد بود.

تیروزین می تواند عملکردهای ذهنی را در موقعیت های استرس زا بهبود ببخشد

استرس چیزی است که همه ما آن را تجربه کرده ایم. قابل ذکر است که استرس می‌ تواند با کاهش انتقال‌ دهنده‌ های عصبی بر استدلال، حافظه، توجه و دانش فرد تاثیر منفی بگذارد.

برای مثال جوندگانی که در معرض سرما قرار گرفتند (به عنوان یک عامل استرس‌ زای محیطی)، به دلیل کاهش انتقال‌ دهنده‌های عصبی دچار اختلال در حافظه شدند. با این حال زمانی که به جوندگان مذکور مکمل تیروزین داده شد، کاهش انتقال‌ دهنده‌ های عصبی معکوس و حافظه آنها تا اندازه زیادی بازسازی شد.

در حالی که داده های مطالعات مربوط به جوندگان لزوما قابل تعمیم به انسان نیستند، پژوهش های محدود انسانی نیز نتایج مشابهی را گزارش کرده اند.

برای نمونه در یک مطالعه روی 22 زن، تیروزین به طور قابل توجهی حافظه کاری (عملکردی) را طی یک کار دشوار و پیچیده ذهنی در مقایسه با دارونما بهبود بخشید. حافظه کاری نقش مهمی در تمرکز و پیروی صحیح از دستورالعمل ها دارد.

عوارض جانبی و تداخلات تیروزین

تیروزین توسط سازمان غذا و دارو آمریکا به طور کلی ترکیبی ایمن شناخته می شود. این مکمل با دوز 150 میلی‌ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز تا حداکثر سه ماه ایمن محسوب شده است.

در حالی که تیروزین برای اکثر افراد بی خطر است، می تواند در مواردی عوارض جانبی ایجاد کند و با برخی از داروها تداخل داشته باشد:

- مهارکننده‌ های مونوآمین اکسیداز با نام اختصاری MAOI

تیرامین نوعی اسید آمینه است که به تنظیم فشار خون کمک می کند و از تجزیه تیروزین به دست می آید. زمانی که تیروزین و فنیل آلانین توسط آنزیمی در میکروارگانیسم ها به تیرامین تبدیل می شوند، تیرامین در مواد غذایی تجمع می یابد.

پنیرهایی مانند چدار، گوشت های پخته شده یا دودی، محصولات حاوی سویا و آبجو حاوی سطوح بالایی از تیرامین هستند.

دسته ای از داروهای ضد افسردگی که تحت عنوان مهارکننده‌ های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) شناخته می‌ شوند، آنزیم مونوآمین اکسیداز را که تیرامین اضافی را در بدن تجزیه می‌ کند، مسدود می سازند. ترکیب MAOI با غذاهای پر تیرامین می تواند فشار خون را تا حد خطرناکی افزایش دهد.

اما این موضوع که آیا مصرف مکمل تیروزین منجر به تجمع تیرامین در بدن می شود یا خیر همچنان یه طور دقیق مشخص نیست. از این رو برای کسانی که MAOI مصرف می کنند، احتیاط لازم است.

- هورمون تیروئید

هورمون های تیروئید شامل تری یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) به تنظیم رشد و متابولیسم در بدن کمک می کنند. از این رو بسیار مهم است که سطح T3 و T4 نه خیلی بالا و نه خیلی کم باشد.

مکمل حاوی تیروزین ممکن است بر این هورمون ها تاثیر بگذارد. از آن جایی که تیروزین یک بلوک ساختمانی برای هورمون های تیروئید به شمار می رود، مصرف چنین مکمل هایی ممکن است سطح هورمون ها را بیش از حد بالا ببرد.

بنابراین افرادی که داروهای تیروئید مصرف می کنند یا تیروئید پرکار دارند، باید در مصرف مکمل تیروزین احتیاط کنند.

- لوودوپا (L-dopa)

لوودوپا (L-dopa) دارویی است که معمولا برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می شود. در بدن L-dopa و تیروزین برای جذب در روده کوچک با هم رقابت می کنند که می تواند با اثربخشی دارو تداخل داشته باشد.

بنابراین این دو دارو باید با چند ساعت فاصله از یکدیگر مصرف شوند تا از این امر جلوگیری شود. جالب توجه است که تیروزین به منظور کاهش برخی از علائم مرتبط با زوال عملکردهای شناختی در افراد مسن مورد بررسی قرار گرفته است.

تماشاخانه آنچه باید درباره تیروئید بدانید؛ علائمی که دارید اما باورتان نمی‌شود از تیروئید است/ سهل‌انگاری می‌تواند منجر به مرگ شود (فیلم) ببینید| غواصی در شفاف‌ترین و تمیزترین آبگیر جهان/ تا عمق ۱۰۰ متری قابل مشاهده است فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: هورمون های تیروئید هورمون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۸۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون

خواص دارچین بسیار زیاد است. این ادویه گیاهی محبوب در غذاای ایرانی نیز حضور نسبتا پررنگی دارد، اما باید به شما بگوییم آن‌طور که باید حقش در خورد و خوراک ما ایرانی‌ها ادا نشده است! پس بیایید فواید دارچین را با هم بررسی کنیم.

زی‌سان: دارچین یک ادویه محبوب است که از پوست نوعی درخت به‌دست می‌آید. دارچین طعمی گرم و تند دارد و معمولاً به محصولات پخته شده مانند کیک و شیرینی، غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی مانند شربت سیب، اضافه می‌شود. علاوه بر کاربرد‌های آشپزی، دارچین را می‌توان به عنوان مکمل هم مصرف کرد، چراکه دارچین حاوی ترکیبات دارویی مختلفی است که می‌توانند برای افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری قلبی مفید باشند.

در ادامه برخی از برجسته‌ترین فواید دارچین برای سلامتی را بیان کرده‌ایم؛ پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با زی‌سان همراه باشید.

خاصیت دارچین: دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهاب

فواید زیاد دارچین برای سلامتی تا حد زیادی به غلظت بالای ترکیبات گیاهی محافظ آن مانندِ کومارین، اسید سینامیک، اوژنول و سینامالدئید مربوط می‌شود. این مواد دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد دیابتی قوی هستند. ترکیبات پلی‌فنولی موجود در دارچین، مانند سینامالدئید، به کاهش التهاب در بدن از طریق تنظیم پروتئین‌های التهابی کمک می‌کند.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که این ترکیبات ممکن است به افزایش فعالیت آنتی‌اکسیدان‌ها نیز کمک کنند، که در محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد نقش مهمی دارند. دارچین به دلیل غلظت بالای ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، برای مبتلایان به بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید (RA) نیز مفید است.

+ چهارده ماده غذایی برای رفع التهاب از بدن

خواص دارچین برای مردان و مشکل نعوظ

دارچین در درمان اختلال نعوظ، یک اختلال جنسی در مردان استفاده می‌شود. دارچین در درمان اسپاسم عضلانی استفاده می‌شود و برای ورزشکاران مردی که نیاز به جریان اکسیژن بیشتری به عضلات دارند ایده‌آل است. دارچین به بازیابی اشتها کمک می‌کند و به بیمارانی که از کم‌اشت‌هایی رنج می‌برند نیز کمک می‌کند.

خواص دارچین برای زنان

دلایل زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند زنان به دارچین در رژیم غذایی روزانه‌شان نیاز دارند. دارچین سیکل قاعدگی را تنظیم می‌کند، علائم PMS را کاهش می‌دهد، باعث کاهش وزن، سلامت قلب، تقویت ایمنی بدن و افزایش انرژی در زنان می‌شود.

نقش دارچین در کاهش چربی خون و فشار خون

مصرف دارچین باعث بهبود فشار خون، گردش خون و کاهش سطح چربی خون (کلسترول LDL) می‌شود؛ در نتیجه می‌تواند برای سلامت کلی قلب مفید باشد. داشتن فشار خون بالا و سطوح بالای چربی خون می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد، بنابراین مصرف دارچین به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهند که ترکیبات موجود در دارچین، مانند سینامالدئید، خاصیت شل کنندگی عروق دارند؛ به این معنی که به رگ‌های خونی کمک می‌کنند. این امر می‌تواند به بهبود فشار خون و گردش خون در سراسر بدن کمک کند.

سینامالدئید همچنین از آزاد شدن کلسیم که یک ماده معدنی ضروری برای انقباض عروق یا سفت شدن عروق خونی است، جلوگیری می‌کند. بد نیست علاوه بر دارچین میوه‌های کاهش دهنده فشار خون را هم میل کنید.

مصرف دارچین به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند!

مصرف دارچین برای افرادی که سطح قند خون بالایی دارند، از جمله افراد مبتلا به دیابت نوع‌۲، مفید است. مطالعات نشان می‌دهند که دارچین ممکن است با کاهش سرعت آزاد شدن گلوکز در جریان خون، افزایش جذب گلوکز و افزایش حساسیت بدن به انسولین، هورمونی که به انتقال قند خون به داخل سلول‌ها کمک می‌کند، باعث کاهش سطح قند خون در بدن شود.

+ آیا چاه سیاه قند خون را تنظیم می‌کند؟!

نقش دارچین در جلوگیری از خونریزی

دارچین می‌تواند به طور طبیعی، خونریزی بیش از حد را متوقف کند و روند بهبودی را سرعت ببخشد. این خاصیت دارچین واقعا شگفت‌انگیز است!

خاصیت دارچین در پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر

مصرف دارچین می‌تواند به پیشگیری از آلزایمر کمک کند. دو ترکیب موجود در دارچین، به نام اپی کاتچین و سینامالدهید، به مبارزه با از دست دادن حافظه و ابتلا به زوال عقل کمک می‌کنند. این ۲ ماده همچنین از رشد رشته‌ای در سلول‌های مغزی که عامل این بیماری (آلزایمر) هستند، جلوگیری می‌کنند.

نقش دارچین در افزایش تمرکز

دارچین به بهبود تمرکز و هوشیاری روانی بدن کمک می‌کند. برای بهتر شدن فعالیت مغز، این ادویه را ببویید. بو کردن آن می‌تواند عملکرد شناختی را افزایش دهد و موجب افزایش توجه و تمرکز شود.

خواص دارچین برای لاغری

دارچین می‌تواند متابولیسم را افزایش دهد، زیرا بدن انرژی بیشتری برای پردازش ادویه نسبت به سایر غذا‌ها مصرف می‌کند. دارچین ممکن است عملکردی شبیه انسولین در بدن داشته باشد که در نحوه تجزیه قند در بدن دیده می‌شود. دارچین همچنین می‌تواند متابولیسم بدن را بهبود بخشد و چربی‌های رسوب‌شده در ناحیه شکم را هدف قرار دهد.

+ چه بخوریم که لاغر شویم؟

چگونه دارچین را مصرف کنیم؟

دارچین را می‌توانید به عنوان ادویه روی مواد غذایی یا به عنوان مکمل مصرف کنید. مکمل‌های حاوی دارچین معمولاً در دوز‌های تقسیم شده در طول روز مصرف می‌شوند و می‌توانند با غذا یا بدون غذا مصرف شوند.

یک راه آسان برای افزایش مصرف دارچین این است که این ادویه را به وعده‌های غذایی، میان وعده‌ها و نوشیدنی‌های مورد علاقه خود اضافه کنید. دارچین را همچنین می‌توانید به غذا‌هایی مانند بلغور جو دوسر، محصولات پخته شده، اسموتی‌ها، پودینگ چیا و سوپ‌ها اضافه کنید. با این کار هم از فواید دارچین برای سلامتی بهره می‌برید هم طعم و مزه خوراکی‌هایی که می‌خورید بهتر می‌شود.

+ پیشنهاد مطالعه: نقش دارچین در افزایش میل جنسی

آیا مصرف دارچین بی خطر است؟

زمانی که دارچین به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی معمولی مصرف شود، بی خطر است و با عوارض جانبی نامطلوب همراه نیست. با این حال، مانند بسیاری از ادویه‌ها و گیاهان، مصرف دوز‌های بالاتر دارچین به شکل مکمل می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند و برای همه بی خطر نیست. پس قبل از مصرف هر گونه مکمل حاوی دارچین، با پزشک متخصص مشورت کنید.

tags # دارچین ، مواد غذایی سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • امنیت غذایی فرابخشی است/ تدوین ۵ برنامه جهش تولید در کشاورزی
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • درباره شیر شتر، نوشیدنی محبوب این‌روزها
  • ۹ دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید
  • ستون gc چیست و انواع ستون gc کدام‌اند ؟
  • چه دلایلی ایران رادیاتور را در رادیاتور محبوب کرد؟
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • چرا «شیر شتر» به مهم‌ترین نوشیدنی جهان تبدیل خواهد شد؟
  • تولید و تکثیر قارچ‌کُش گیاهی فناور به روش ضدبیولوژیکی/ با قارچ‌کُش‌های شیمیایی خداحافظی کنید
  • چرا سخت و خسته از خواب بیدار می شوید ؟