Web Analytics Made Easy - Statcounter

سهام عدالت نوعی یارانه است. هدف از سهام عدالت تامین عدالت اجتماعی است. سهام عدالت با هدف خصوصی‌سازی و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به اقشار کم درآمد از زمان دولت نهم اجرا شد. سه تصمیم جدید در مورد سهام عدالت اخذ شده است. در ادامه مطلب تصمیمات گرفته شده در مورد سهام عدالت را می خوانید. 

پیمان حدادی ، با اشاره به برگزاری مجامع برخی شرکت‌ها، اظهار کرد: بر اساس میزان سودی که در این مجامع تقسیم شده، سهم سود سهام عدالت نیز مشخص است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر به گزارش بانک اول این اساس مجامع برخی شرکت‌ها نیز طی دو ماه آینده برگزار خواهد شد و  پیش‌بینی می‌شود با توجه به سودی که در مجامع پیش رو تقسیم می‌شود، امسال سود سهام عدالت حدود دو برابر سود سال قبل باشد.

وی ادامه داد: در واقع سال گذشته مشمولانی که ارزش اولیه سهام آن‌ها یک میلیون تومان بود، حدود یک میلیون تومان و افرادی که ارزش اولیه سهام آن‌ها ۵۳۲ هزار تومان بود حدود ۵۵۰ هزار تومان سود گرفتند. بر این اساس امسال احتمالا یک میلیون تومانی‌ها دو میلیون تومان و ۵۵۰ هزار تومانی‌ها، بیش از یک میلیون تومان سود دریافت کنند.

دستیار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد زمان پرداخت سود سهام عدالت نیز توضیح داد: زمان پرداخت به این بستگی دارد که شرکت‌های سرمایه‌پذیر سودهایی که در مجمع مصوب کرده‌اند را چه زمانی به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی منتقل کنند و سپرده‌گذاری بر اساس مصوبه شورای عالی بورس سودها را پرداخت کند.

وی تاکید کرد: در نتیجه تا زمانی که مجامع همه شرکت‌ها برگزار و سود تقسیم شده به شرکت سپرده‌گذاری واریز نشود، سود سهام عدالت نیز پرداخت نمی‌شود.

پیمان حدادی دستیار رئیس سازمان بورس، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، با اشاره به اینکه سود نقدی پرداخت شده به سهامداران سهام عدالت سال گذشته حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بود، نوشت: با توجه به برگزاری مجمع فولاد و در پیش بود مجامع فارس، جم، حکشتی، شراز، رمپنا و دیگر شرکت‌ها، پیش بینی می‌شود سود نقدی امسال سهام عدالت با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی از ۶۰ هزار میلیارد تومان عبور کند.

پنجم مردادماه سال جاری، از سامانه «ستاره» رونمایی شد. سهامداران بورسی می‌توانند با استفاده از این سامانه که به نوعی پیونددهنده شبکه پولی، بورس و سیستم قضایی است، اقدام به دریافت تسهیلات از بانک‌ها کنند.

سهامداران به ویژه سهامداران خرد می‌توانند با بهره‌گیری از این سامانه، نیاز به نقدینگی فوری خود را بدون اینکه مجبور به فروش سهام یا دارایی خود شوند، مرتفع کنند و پس از اتمام بازپرداخت وام، این وثیقه به صورت الکترونیک آزاد خواهد شد.

اگر سهامداری (حقیقی یا حقوقی) قصد وثیقه‌گذاری نزد شخص دیگری را داشته باشد، می‌تواند طی مراحلی و تحت نظارت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سهام خود را به عنوان وجه‌الضمان نزد شخص دیگری (حقیقی یا حقوقی) توثیق کند.

امکان توثیق سهام تنها شامل دارندگان سهام عدالت نمی‌شود. دارندگان اوراق مشارکت، اوراق خزانه، گواهی سپرده طلا و هر اوراق بهادار دیگری نیز می‌توانند از این امکان استفاده کنند تا هم در سیستم قضایی کشور و هم در شبکه بانکی کشور به عنوان وثیقه استفاده شود.

در مراحل بعدی، دارایی‌هایی مانند گواهی سپرده سکه، اوراق بدهی و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF به عنوان وثیقه بانک‌ها برای دریافت تسهیلات استفاده می‌شود.

افرادی که پیش از این برای دریافت وام ٣٠ تا ١٠٠ میلیون تومانی دچار مشکل مربوط به ضمانت و وثیقه بودند، امروز با ارائه وثیقه سهام می‌توانند این مشکل را برطرف کنند.

وام بدون ضامن مشمول همه سهامداران عدالت می‌شود؟

بنابر اعلام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، همه مشمولان سهام عدالت می‌توانند از سهام عدالت به عنوان وثیقه استفاده کنند. هم مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده و هیچ میزان از سهام خود را نفروخته‌اند، هم مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده و بخشی از سهام خود را فروخته‌اند و هم مشمولانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند. در واقع هر فرد به میزان دارایی خود می‌تواند برای توثیق سهام اقدام کند.

تنها شرط برای دریافت وام، این است که فرد در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت کند. در واقع سهامدار به اپلیکیشن‌های بانکی یا شعب بانکی مراجعه کرده و درخواست توثیق سهام خود را ارائه می‌دهد. پس از این، فرد از طریق سامانه سجام احراز هویت می‌شود. احراز هویت سهامداران، به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

بنابر اعلام وزیر اقتصاد، در حال حاضر فقط بانک ملی و دو بانک قرض‌الحسنه به صورت برخط به سامانه «ستاره» متصل هستند، اما در ماه‌های آینده تمام شبکه بانکی کشور با دامنه وسیع‌تری می‌توانند این نقش را ایفا کنند.

عملکرد سامانه توثیق هوشمند به این گونه است که سهامداران با مراجعه به درگاه اینترنتی و یا اپلیکیشن بانکداری تلفن همراه خود می‌توانند سهام قابل توثیق خود را انتخاب کنند و در نهایت، درخواست در پنل احراز اختیار شرکت سپرده‌گذاری تایید و نهایی می‌شود.

سهامداران می‌توانند به‌ جای فروش سهام، سهام خود را به عنوان وثیقه در اختیار بانک قرار دهند و وام دریافت کنند. سهام در وثیقه بانک قرار می‌گیرد و پس از بازپرداخت، سهام آنها آزاد می‌شود و در اختیار فرد قرار می‌گیرد.

هفته گذشته، سامانه الکترونیک توثیق سهام برای دریافت وام با حضور رییس سازمان بورس، دادستانی کل کشور و وزیر اقتصاد رونمایی شد.

گاهی وثیقه گذاری چند روز زمان می‌برد، اما با افتتاح طرح سامانه ستاره در کسری از ثانیه وثیقه‌گذاری صورت می‌گیرد. در حال حاضر تنها سه بانک توانایی ارائه تسهیلات از طریق توثیق سهام را دارند، اما در ماه های آینده کل شبکه بانکی کشور از طریق این سامانه می توانند خدمات پرداخت تسهیلات را به مردم ارائه دهند. ملی، رسالت و مهر ایران؛ بانک هایی هستند که در سامانه توثیق سهام حضور دارند و متقاضیان حقیقی و حقوقی می توانند برای دریافت تسهیلات از این طریق اقدام کنند.

در حال حاضر همه افرادی که دارای سهام هستند و هم افرادی که دارای سهام عدالت هستند، می‌توانند با توثیق سهام خود، وام دریافت کنند.

محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: همه مشمولان سهام عدالت می‌توانند از این سهام به عنوان وثیقه استفاده کنند. هم مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده و هیچ میزان از سهام خود را نفروخته بودند، هم مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده و بخشی از سهام خود را فروختند و هم مشمولانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند. در واقع هر فرد به میزان دارایی خود می تواند برای توثیق سهام اقدام کند.

همچنین سمیه محمدی مدیر پروژه کارت‌های اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در زمینه دریافت وام یا کارت اعتباری از طریق سهام عدالت می‌گوید: متقاضیان دریافت کارت اعتباری می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاع مشتریان بازار سرمایه (سجام) در این سامانه ثبت‌نام، احراز هویت و پس از نهایی شدن فرآیند ثبت‌نام در سجام با مراجعه به نرم‌افزار بانک ملی ایران درخواست توثیق خود را ثبت کنند.

براین اساس، تنها شرط این است که فرد در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت شده باشد. در واقع فرایندی که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درنظر گرفته این است که سهامدار به اپلیکیشن‌های بانکی یا شعب بانکی مراجعه و درخواست توثیق سهام خود را ارائه ‌دهد. پس از این فرد از طریق سامانه سجام احراز هویت می شود.

متقاضیان پس از طی این فرایند، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دارایی قابل وثیقه متقاضی را به بانک اعلام می‌کند و بانک هم در اپلیکیشن به سهامدار نشان می‌دهد. پس از آن سهامدار می‌تواند نمادهایی که قصد توثیق آن‌ها را دارد انتخاب و تایید کند.

در واقع شرکت سپرده‌گذاری درخواستی که از سمت بانک آمده را به سهامدار نمایش می‌دهد و پس از احراز هویت دوباره درخواست متقاضی ثبت شده و فرایند توثیق بعد از اعمال معاملات صورت می‌گیرد. اگر این فرایند موفقیت آمیز باشد؛ بانک تسهیلات را پرداخت خواهد کرد.

اکنون ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود ۲۶ میلیون تومان و ارزش سهام عدالت ۵۲۳ هزار تومانی ۱۴ میلیون تومان است. با این حساب مبلغ وام سهام عدالت برای گروه اول، حدود ۱۴ میلیون و برای گروه دوم حدود ۷ میلیون تومان است.

منبع: فردا

کلیدواژه: سهام عدالت شرکت سپرده گذاری مرکزی یک میلیون تومان عنوان وثیقه سود سهام عدالت سهام خود سامانه سجام برای دریافت دریافت وام هزار تومان توثیق سهام احراز هویت شرکت ها ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۶۲۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم‌انتظاری سهامداران عدالت برای دریافت مرحله سوم سود/ چرا واریز سود سهام عدالت سه‌مرحله‌ای شد؟

انتهای آذر ماه سال گذشته بود که مرحله اول سود عملکرد مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ شرکت‌های سهام عدالت به حساب سهامداران واریز شد، مرحله دوم واریز سود سهام عدالت هم ۲۴ اسفندماه بود.

سود سهام عدالتی که بنابر اعلام سازمان بورس در مرحله دوم دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت کردند البته که میزان دریافتی سود بستگی به سبد سهام افراد داشت.

چرا سود سهام عدالت سه مرحله‌ای شد؟

سود سهام عدالتی که بنا بود در دو مرحله پرداخت شود، اما بدعهدی برخی از شرکت‌ها سبب شد تا  سود سال مالی ۱۴۰۱ سه مرحله‌ای شود. در همین راستا هم مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفته بود: متاسفانه با وجود پیگیری‌های سازمان بورس، ۸ شرکت سود سهام عدالت خود را به حساب‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکردند که این سازمان اقدامات قانونی لازم را برای دریافت سود سهامداران انجام خواهد داد تا بعد از تامین وجه از سوی شرکت‌های سرمایه پذیر، مابقی سود به حساب سهامداران واریز شود.

پیش از این هم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود: شرکت‌های صنایع سیمان دشتستان، گروه مپنا و فجر انرژی خلیج فارس هیچ مبلغی را برای مراحل اول و دوم سود سهام عدالت خود به حساب‌های سمات واریز نکرده اند شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندر عباس و پارس سوئیچ نیز وجوه مرحله دوم خود را پرداخت نکرده اند.

حالا بنابر اعلام رئیس سازمان بورس احتمالا واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت خرداد ماه خواهد بود؛ در همین راستا هم مجید عشقی رئیس سازمان بورس شب گذشته در رسانه ملی گفت: مجموعه اتفاقاتی رخ داد که سبب شد برخی شرکت‌ها تخلفی داشته باشند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند.

او افزود: این شرکت‌ها اکثرا با کمبود نقدینگی مواجه هستند ما هم توصیه کردیم که باید سود سهام عدالت پرداخت شود امیدواریم تا خرداد بتوانیم این سود‌ها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

اما آیا با شرکت‌هایی که سود سهام عدالت خود را واریز نکردند برخوردی خواهد شد؟ در همین راستا هم ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عدم پرداخت سود سهام که مطابق زمان بندی اعلام شده در کدال نباشد یک تخلف است.

این مقام مسئول اظهار کرد: مورد دیگر این که اگر ۸ ماهی که در قانون تجارت تعیین شده و بر اساس مصوبه سازمان بورس این ۸ ماه به ۴ ماه کاهش یافته و برخی از شرکت‌ها اساسنامه خود را تغییر دادند هم زمان بندی رعایت نشود این نیز یک موضوع قابل پیگیری است. در کل دو موضوع عدم رعایت زمانبندی پرداخت سود که در سامانه کدال منتشر شده و هم عدم رعایت زمانبندی بر اساس اساسنامه ناشران قابل پیگیری است و سازمان بورس پیگیر این موضوع خواهد بود.

برای دریافت سود سهام عدالت به سایتی مراجعه نکنید

اما همین که بحث واریز سود سهام عدالت داغ می‌شود برخی از سود جویان هم فرصت را غنیمت می‌شمارند که در همین راستا هم مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفته بود: هر زمان که موضوعات مربوط به سهام عدالت مطرح می‌شود عده‌ای از این فرصت جهت کلاهبرداری استفاده می‌کنند که لازم است سهامداران عدالت به چند نکته دقت داشته باشند. معمولا کلاهبرداران چند روش دارند؛ آن‌ها یا به افراد پیامک ارسال می‌کنند و می‌گویند برای دریافت سود سهام عدالت با این شماره تماس گرفته یا روی لینک خاصی کلیک کنید که در این خصوص باید گفت برای دریافت سهام عدالت به هیچ فردی پیامک زده نمی‌شود.

او افزود: مورد دیگر این که کلاهبرداران ممکن است در فضای مجازی سایتی را معرفی کنند که قطعا هیچ سایتی برای دریافت سود سهام عدالت وجود ندارد. نکته بعدی این که برخی از کلاهبرداران حرفه‌ای‌تر هستند و حساب کاربری افراد را هک و از طریق آن‌ها برای اطرافیان پیامکی مبنی بر این که "سود سهام عدالت را دریافت کردم به این لینک بروید و شما هم سود دریافت کنید" ارسال می‌کنند. بر همین اساس در این زمینه هوشیاری افراد بسیار مهم خواهد بود.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در ادامه اظهار کرد: در مجموع برای دریافت سود سهام عدالت به هیچ فردی پیامی داده نخواهد شد و از افراد هیچ مدرکی درخواست نمی‌شود و همچنین مراجعه به سایت و لینکی نیاز نیست. 

پیش از این هم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده بود، مشمولانی که سود دور‌ه های گذشته را دریافت و سود این دوره عملکرد مالی ۱۴۰۱ را دریافت نکرده‌اند می‌توانند با مراجعه به سامانه سهام عدالت یا سجام پس از متوجه شدن مشکل نسبت به اصلاح شماره شبا و مشکل حساب خود اقدام کنند تا سود این دروه را با دوره‌های بعدی دریافت کنند.

در انتها نیز مرکز تماس ۱۵۶۹ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آماده پاسخگویی به سوالات سهامداران خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد
  • جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد
  • مرحله سوم سود سهام عدالت چه زمانی پرداخت می شود؟
  • مرحله سوم سود سهام عدالت در راه است
  • خبر مهم عشقی درباره زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • سود سهام عدالت در این تاریخ واریز می‌شود
  • چرا سود سهام عدالت سه مرحله‌ای شد؟ برای دریافت سود به سایتی مراجعه نکنید | سهامداران برای آگاهی بیشتر با این شماره تماس بگیرند
  • جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت
  • چشم‌انتظاری سهامداران عدالت برای دریافت مرحله سوم سود/ چرا واریز سود سهام عدالت سه‌مرحله‌ای شد؟