Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-16@23:45:09 GMT

چرا سیل امامزاده داود رخ داد؟

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۷۴۸۹۸

چرا سیل امامزاده داود رخ داد؟

در پی وقوع سیل در روز پنجشنبه (۶ مردادماه) در امامزاده داوود که منجر به کشته شدن بیش از ۴۰ نفر شد، مدیر کل منابع طبیعی استان تهران عامل اصلی این حادثه را عدم لایروبی کانال، انسداد مسیر عبور آب به علت سقوط یک خودرو داخل کانال علاوه بر آن ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه ذکر کرد.

رضا بیانی در گفت و گو با ایران اکونومیست، درباره علت وقوع خسارات ناشی از سیل در تهران گفت: جنوب البرز به مساحت ۱۲۰ هزار هکتار است و در این مساحت، ۴۰۰۰ بند آبخیزداری در بالادست وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به میزان بارندگی رخ داده که به‌طور میانگین ۲۰ میلیمتر بوده است، حجم بسیار بالایی از میزان آب حاصل از بارندگی وارد حوزه‌ها شد و این ۴۰۰۰ بند آبخیزداری توانست جریان آب در بیشتر مناطق همچون دارآباد، کن و سنگان و ... را کنترل کند تا در تهران اتفاقات خطرناکی رخ ندهد؛ در صورتی که اگر این حجم ازآب باران با سرعت جاری می‌شد اتفاقات و حوادث بسیاری می‌توانست به همراه داشته باشد.

وی افزود: حدود ۳۰ بند آبخیزداری در امامزاده داوود به مساحت ۴۵۰ هکتار وجود دارد که فاقد پوشش گیاهی است و با توجه به خاک آن منطقه که بیشتر به صورت سنگی و بیرون‌زدگی است، این بندهای آبخیزداری به‌درستی عمل کردند و توانستند به میزان قابل توجهی سیلاب را کنترل کنند.

به گفته مدیر کل منابع طبیعی استان تهران، آبخیزداری تمرکز دبی آب را بالا می‌برد. با انجام عملیات آبخیزداری به‌طور مثال یک قطره آب شیب ۷۰ درصدی را به جای یک دقیقه در ۱۰ دقیقه طی می‌کند بنابراین کنترل آن به‌خوبی انجام می‌شود. نکته قابل توجه در محدوده امامزاده داوود، آبراهه‌ای است که روی آن کانال زده بودند. عبورحجم بالای آب از آن کانال، عدم لایروبی آن و خودرویی که در کانال افتاده بود علاوه بر آن ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه موجب شد که کانال مسدود شود و این حادثه رخ دهد. هرچند که سیل کنترل شد اما مقداری از این آب به پایین‌دست راه یافت و از خروجی حوزه خارج نشد و موجب وقوع سیل شد.

وی ادامه داد: در حوزه‌ای به مساحت ۱۲۰ هزار هکتار که طی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ۲۰ میلیمتر بارندگی ثبت شد،۲۴ میلیون مترمکعب آب وارد حوزه شمیرانات و توسط بندهای آبخیزداری و پوشش گیاهی در بالادست کنترل و مقداری از آن وارد حوزه پایین‌دست شد.

آسفالت، سدسازی و ساخت و سازها نفوذپذیری آب را از بین می‌برد

بیانی با اشاره به مفاهیم « ضریب روان‌آب» و «ضریب نفوذپذیری آب» توضیح داد: در محدوده‌ای که آسفالت وجود دارد و خالی از پوشش گیاهی است، ضریب روان‌آب ۱۰۰ و به معنای عدم نفوذپذیری آب است. هر چقدر که در محدوده‌ای ساخت و ساز انجام دهیم به آن ضریب ۱۰۰ می‌دهیم و آب در آن محدوده به روان‌آب تبدیل می‌شود و دیگر نفوذپذیری ندارد همچون پشت‌بام خانه‌ که به علت آسفالت بودن آب داخل آن نفوذ نمی‌کند.

مدیر کل منابع طبیعی استان تهران ادامه داد: آسفالت، سدسازی و ساخت و سازها این نفوذپذیری را از بین می‌برد و هنگامی که خروجی حوزه همچون خروجی امام‌زاده داوود به درستی کار نکند، سیل اتفاق می‌افتد اما محیطی که پوشش گیاهی دارد ضریب روان‌آب و نفوذپذیری آن ۶۰ است، آب باران در این نواحی در خاک نفوذ می کنند.

بیانی درباره اهمیت آبخیزداری و میزان فعالیت‌های انجام شده در این زمینه گفت: در ایران حدود ۳۲ میلیون هکتار فعالیت آبخیزداری انجام شده است که در هر هکتار ۵۳۰ متر مکعب آب نفوذ می‌کند وهم موجب افزایش ذخیره‌ سفره آب زیرزمینی و هم منجر به جلوگیری از سیل و خسارات ناشی از آن می‌شود.

وی ادامه داد: انجام آبخیزداری را بیشتر می‌توانیم در نواحی رویشی ایرانی تورانی توصیه کنیم. در محدوده ایرانی تورانی بیشترین میزان بارندگی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیمتر و به‌صورت نامنظم و رگباری است. این مناطق جزو بهترین نواحی برای آبخیزداری محسوب می‌شوند.

به گفته بیانی در ۷۰ درصد از حوزه‌های استان تهران آبخیزداری انجام شده است. از ۱۳۶حوزه، آبخیزداری ۱۰۹ حوزه به پایان رسیده است. در بارندگی اخیر بندهای آبخیزداری در فیروزکوه، پردیس و دماوند به‌درستی عمل کردند و بیشترین خسارات به روستاهایی وارد شد که امکان احداث بندهای آبخیزداری در آن‌ها نبود.

وی افزود: بندهای ما بیشتر در مسیر آبراهه‌ها هستند ولی نواحی روستایی زیر کوه قرار دارند و خاک آن‌ها نیز واریزه‌ای است و می‌تواند باران را با خود حمل کند بنابراین امکان فعالیت آبخیزداری در آن‌ها نیست. ما باید در ساخت و سازهایی که انجام می‌دهیم ضرورت‌ها و خط قرمزها را در نظر بگیریم تا شاهد چنین اتفاقاتی در کشور نباشیم.

مدیر کل منابع طبیعی استان تهران در پایان از اقدامات نهادهای مختلف مانند بسیج، سپاه، هلال احمر،استانداری و مدیریت بحران پس از وقوع سیل قدردانی کرد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: آبخیزداری ، سیل تابستانی ، سیل ، تجاوز به حریم رودخانه ، پوشش گیاهی ، لایروبی رودخانه‌ها

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: آبخیزداری سیل تابستانی سیل تجاوز به حریم رودخانه پوشش گیاهی لایروبی رودخانه ها بندهای آبخیزداری پوشش گیاهی روان آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۴۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از راه‌اندازی پویش «سپاس سردار» تا ساخت‌ پروفایل‌ «من‌ و سردار، شما همه‌»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های این معاونت را بعد از عملیات غرورآفرین وعده صادق تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی در این باره ضمن بیان مقدمه‌ای گفت: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم خبیث صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق و شهادت فرماندهان و مستشاران نظامی ایران، دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان بخشی از تنبیه آن رژیم نامشروع و جنایتکار طی عملیات وعده صادق با رمز مقدس یا رسول الله با موفقیت اهدافی را در داخل سرزمین‌های اشغالی با ده‌ها فروند موشک و پهباد مورد اصابت قرار دادند.

وی با اشاره به دستورالعمل ویژه برنامه و پویش «سپاس سردار» و ضرورت راه اندازی این موضوع افزود: با توجه به پاسخ قاطع و کوبنده و لزوم همراهی و قدردانی دانش آموزان و جامعه فرهنگیان از این اقدام شایسته، معاونت پرورشی و فرهنگی اقدام به برگزاری پویش و ویژه برنامه سپاس سردار با محوریت قدردانی از غیورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ویژه سردار حاجی زاده کرده است.

پورثانی اهداف اجرای این برنامه‌ها را در قالب قدردانی از اقدامات سپاه پاسداران و سردار حاجی زاده؛ حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی؛ پرورش روحیه شجاعت، میهن پرستی و هویت سازی در دانش آموزان عنوان کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی اهم برنامه‌های این معاونت را در این راستا در قالب ویژه برنامه سپاس سردار در ۲۷ و ۲۸ فروردین؛ پویش دانش آموزی سپاس سردار و ساخت تصویر نمایه (پروفایل) «من و سردار، شما همه» اعلام و اظهار کرد: در برنامه سپاس سردار، همخوانی‌ سرود توسط‌ دانش‌ آموزان‌ (سرودهای نسل‌ آرمانی‌ و یوم‌ الانتقام‌)؛ ارائه‌ بحث‌های تبیینی‌ و اقناعی‌ پیرامون‌ اقدام‌ قهرمانانه‌ سپاه‌ پاسداران‌، خدمات‌ شهید حسن‌ طهرانی‌ مقدم‌ و نقش‌ سردار حاجی‌ زاده‌؛ اجرای استندآپ‌ کمدی با محوریت‌ موضوعات‌ مرتبط‌ با حمله‌ ایران‌ و خسارت‌های وارد شده‌ به‌ رژیم‌ صهیونیستی‌؛ پوشیدن‌ لباس‌ نظامی‌ توسط‌ دانش‌ آموزان‌ به‌ جهت‌ نمایش‌ و تجلی‌ این‌ فرمایش‌ مقام‌ معظم‌ رهبری که‌ می‌ فرمایند ملت‌ ما عاشق‌ مبارزه‌ با اسرائیل‌ است‌؛ استفاده‌ از نمادهای ملی‌ و نمادهای ویژه‌ مقاومت‌ مانند پرچم‌ ایران‌، پرچم‌ فلسطین‌، حزب‌ اﷲ لبنان‌ و.... در فضای مدارس‌؛ ساخت‌ گروهی‌ ماکت‌ موشک‌های عظیم‌ الجثه‌ توسط‌ دانش‌ آموزان‌ با استفاده‌ از کارتن‌ پلاست‌، کاغذ ، مقوا؛ برگزاری نمایشگاه‌ عکس‌ در مدرسه‌ بر اساس‌ محتواها و پوسترهای منتشر شده‌ در کانال‌ @akharashe در شاد؛ حضور یکی‌ از پاسداران‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با لباس‌ فرم‌ سپاه‌ در ویژه‌ برنامه‌ سپاس‌ سردار و اهدای دلنوشته‌ های دانش‌ آموزان‌ به‌ ایشان‌ از جمله برنامه های مدنظر در مدارس خواهد بود.

وی به برنامه پویش نیز اشاره کرد و گفت: دانش آموزان می توانند با مراجعه به کانال «آخراشه» در شاد به کنش‌هایی مانند دلنوشته به سردار حاجی زاده؛ ارسال عکس با لباس نظامی؛ همخوانی سرودهای نسل‌ آرمانی‌ و یوم‌ الانتقام‌؛ ساخت و به پرواز درآوردن موشک های کاغذی به صورت جمعی؛ کشیدن پرچم اسرائیل با گچ روی زمین و محو کردن آن با سطل آب توسط دانش آموزان؛ نوشتن‌ دعوتنامه‌ نمادین‌ برگزاری نماز جمعه‌ در قدس‌؛ ارسال‌ لطیفه‌ با موضوع‌ حمله‌ ایران‌ و خسارت‌ های وارد شده‌ به‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ بپردازند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، پورثانی پیرامون موضوع ساخت‌ تصویر نمایه‌ (پروفایل‌) من‌ و سردار، شما همه‌ نیز توضیح داد: دانش‌ آموزان‌ می‌ توانند با ارسال‌ عکس‌ خود به‌ نشانی‌ که‌ در کانال‌ @akharashe در پیام‌ رسان‌ شاد معرفی‌ می شود، تصویر خود را کنار سردار حاجی‌زاده‌ گذاشته‌ و از این‌ تصویر به‌ عنوان‌ تصویر نمایه‌ (پروفایل‌) شاد استفاده‌ کنند.

گفتنی است پیرو عملیات طوفان الاقصی کانال آخراشه در شبکه شاد فعالیت خود را از یک سال گذشته، با هدف تولید محتوا پیرامون جبهه مقاومت و فلسطین آغاز کرده است و اکنون با موضوع وعده صادق نیز این کانال تقویت شده و تیم محتوای متخصصی درحال تولید محتوا در آن هستند که قرار است کانال آخراشه مبنای تولید محتوای پویش‌ها و اقدامات معاونت پرورشی و فرهنگی در روزهای آتی قرار بگیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیشرفت 73 درصدی در ساخت کانال اتصال بندر فاو به «جاده توسعه»
  • توصیه محسن هاشمی به زاکانی؛ به جای ساخت مسجد، مشکلات حمل و نقل عمومی تهران را حل کنید
  • توصیه محسن هاشمی به زاکانی به جای ساخت مسجد
  • نام مسجد پارک قیطریه مشخص شد (فیلم)
  • توصیه محسن هاشمی به زاکانی ؛ به جای ساخت مسجد ، مشکلات حمل‌ و نقل عمومی تهران را حل کنید
  • داود آزاد به صحنه می‌رود
  • از راه‌اندازی پویش «سپاس سردار» تا ساخت‌ پروفایل‌ «من‌ و سردار، شما همه‌»
  • گلوله‌های جنگی چگونه در کارخانه تولید می‌شوند؟ (فیلم)
  • عملیاتی شدن ساخت واگن‌ها توسط چین/ شهردار تهران پیگیر موضوع در هیات دولت است
  • سه فرهنگسرای مجهز در استان بوشهر به بهره‌برداری می‌رسد