Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-29@15:16:47 GMT

راه‌اندازی نیروگاه‌های خودتامین صرفه اقتصادی ندارد

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۸۱۷۱۶

راه‌اندازی نیروگاه‌های خودتامین صرفه اقتصادی ندارد

دبیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: هزینه تمام شده برق نیروگاه خود تأمین به دلیل بالا بودن تعرفه گاز واحدهای صنعتی، صرفه اقتصادی نداشته و باید اصلاح شود.

احسان شعاعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تأمین پایدار انرژی یکی از مهمترین دغدغه‌های فعالان اقتصادی است، اظهار کرد: به عنوان مثال اگر یک فعال اقتصادی سیستمی دیزلی راه‌اندازی کند باید بتواند بدون دغدغه سوخت آن را تأمین کرده و یا در راه‌اندازی سیستم‌های تجدیدپذیر دغدغه‌ای برای تأمین برق پایدار نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید براینکه موارد گفته شده از جمله دغدغه‌های بزرگ فعالان اقتصادی است، افزود: سرمایه لازم برای راه‌اندازی سیستم‌های تجدیدپذیر و یا خود تأمین مبتنی بر سوخت فسیلی، بسیار زیاد است. بنابراین باتوجه به محدودیت‌های ناشی از وضعیت فعلی اقتصاد کشور و مشکلاتی که در تأمین سرمایه در گردش وجود دارد، تأمین هزینه‌های این سیستم‌ها دشوار است.

دبیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: با رفع مشکلات مربوط به تأمین انرژی پایدار و سرمایه در گردش، فعالان اقتصادی می‌توانند در راستای خودتامین شدن قدم بردارند.

شعاعی اضافه کرد: هزینه‌های مربوط به تعمیر، نگهداری و به کارگیری نیروی متخصص یکی از معیارهای مهم انتخاب سیستم‌های تولید انرژی (برق) است. هر واحد صنعتی برای خودتامین شدن باید نیروی متخصص را به کار گرفته و با در نظرگرفتن فضا و تجهیزات جدید، اقدام به راه‌اندازی نیروگاه کند که ممکن است زیرساخت لازم برای آن فراهم نباشد.

وی با بیان اینکه فراهم کردن یک فضای جدید برای یک واحد صنعتی مستقر در شهرک صنعتی با هدف نصب تجهیزات نیروگاهی ممکن است امکان پذیر نباشد، ادامه داد: اگر واحد صنعتی، قصد راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی داشته باشد، باید دو برابر دیماند مصرفی، ظرفیت نیروگاهی ایجاد کند؛ این موضوع نیز یکی از دغدغه‌های مهم فعالان صنعت نیروگاهی است.

دبیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به مشکلات فعالان اقتصادی در تأمین قطعات، لوازم یدکی و ارائه خدمات، گفت: قیمت تمام شده برق تولیدی برای واحد صنعتی بسیار بیشتر از قیمت تمام شده برق نیروگاهی است. هزینه تمام شده برق نیروگاه خود تأمین به دلیل بالا بودن تعرفه گاز واحدهای صنعتی، صرفه اقتصادی نداشته و نیاز به اصلاح دارد.

شعاعی تصریح کرد: برق خودتامین قابلیت رقابت با برق تولیدی شبکه سراسری را ندارد. این در حالی است که فعالان اقتصادی فقط در سه ماه از سال با مشکل تأمین برق مواجه هستند و در شرایط فعلی راه‌اندازی نیروگاه‌های خودتامین برای آنان صرفه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: اگر تعرفه گاز نیروگاه‌های خود تأمین به نحوی تعیین شود که توجیه پذیری اقتصادی را برای سرمایه گذار فراهم کند؛ بخشی از دغدغه‌های فعالان اقتصادی در این حوزه را رفع می‌کند.

کد خبر 594161

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نیروگاه نیروگاه خورشیدی نیروگاه برق نیروگاه های تجدیدپذیر برق صنایع قطعی برق صنایع مصرف برق صنایع مدیریت بهینه برق شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق راه اندازی نیروگاه فعالان اقتصادی صرفه اقتصادی تمام شده برق واحد صنعتی خود تأمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۱۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوجی: مشکلی در تأمین بنزین سفرهای نوروزی نداریم

وزیر نفت گفت: مشکلی در تأمین بنزین سفرهای نوروزی وجود ندارد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اوجی وزیر نفت با اعلام اینکه صنعت نفت و گاز در سال 1402 بالاترین رشد اقتصادی را داشت، گفت: تا دو ماه آینده یک کارخانه در غرب کشور با حضور رییس‌جمهور افتتاح می‌شود تا شاهد جمع‌آوری گازهای مشعل از میادین نفتی غرب کشور باشیم.

وی افزود: این گازها در این پالایشگاه تصفیه می‌شود و خوراک پتروشیمی‌ها از این پالایشگاه تأمین خواهد شد.

اوجی گفت: در آخرین روز سال گذشته شاهد مصرف 152 میلیون لیتر بنزین بودیم؛ این روزها مصرف بنزین بالاست و مشکل عدم تأمین نداشتیم و تأمین انجام می‌شود. از مردم می‌خواهیم که در این زمینه صرفه‌جویی کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه اندازی مجدد ۴۱ واحد تولیدی در سیستان و بلوچستان
  • ساخت و بازسازی بیش از ۷ هزار قطعه صنعتی در نیروگاه رامین اهواز 
  • ساخت و بازسازی بیش از ۷هزار و ۸۰۰ قطعه صنعتی در نیروگاه رامین اهواز 
  • ۴۱ واحد تولیدی و صنعتی سیستان و بلوچستان به مدار تولید بازگشت
  • رشد ۲۵ برابری ظرفیت نیروگاه‌های تولید پراکنده برق
  • رشد ۲۵ برابری ظرفیت نصب شده نیروگاه های تولید پراکنده برق
  • چرا سند استراتژی توسعه صنعتی تدوین نمی شود؟
  • بخش صنعت نفت و گاز در سال ۱۴۰۲ بالاترین نرخ رشد اقتصادی را داشت
  • اوجی: مشکلی در تأمین بنزین سفرهای نوروزی نداریم
  • بیگانی : پیش بینی بازاری داغ برای فعالان بورس در تابستان 1403 / صندوقهای طلا، کالا و بعضی سهامی، برندگان سال 1402 بازار سرمایه / حضور ترامپ در انتخابات تمام بازارهای مالی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد